Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:56

Hahaha! Ik krijg meestal geen verwijt maar eerder "Oh, wat fijn dat jij rustig bleef! Hoe doe je dat?! Want ik had het niet meer!" :')
Maar "HIER" is best te leren hoor! Alleen "In the heat of the moment" weet ik niet of het echt wat uithaalt ;) :=

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:02

Succubi schreef:
Hahaha! Ik krijg meestal geen verwijt maar eerder "Oh, wat fijn dat jij rustig bleef! Hoe doe je dat?! Want ik had het niet meer!" :')
Maar "HIER" is best te leren hoor! Alleen "In the heat of the moment" weet ik niet of het echt wat uithaalt ;) :=

Het is ook vaak een soort jaloezie als je een hengst hebt...
Vooral met potentie tot goedkeuring.
Maar op een of ander manier gunt niet iedereen dat :+

Ik zeg ook altijd ...Die ballen gaan eraf als dat niet zo is.
Meneer is super gegroeid dus kwa bouw hoef ik hem niet hengst te laten..

Ik was toch al van plan om wat meer grondwerk te doen :+

me vorige hengst kon op commando spullen aanraken als ik die weggooide in de bak en kwam dan weer terug :D
Het terug brengen snapte hij alleen nog niet:)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:36

Ik heb op buitenrit een keer heel veel baat gehad aan dat mijn paard reageerde op zijn naam en dan bij me kwam. Ik galopeerde een pad op waar opeens een vos midden op het pad zat. Paard op de noodrem, ik wel doorgereden :P Eindigde dus op de grond. Paard had zich omgedraaid en ging er vandoor. Uit paniek schreeuwde ik: SANTHOS!!!! En hij stopt en kwam terug draven :D Echt zo van oooooh jaaaa ik was met jou op stap :P

Hoeveel tijd adviseren jullie tussen castratie en plaatsen bij merries ? Die van mij gaat vanmiddag. En wil hem eigenlijk zo snel mogelijk naar huis. Maar heb thuis alleen maar merries. Dus moet wel zeker zijn dat het kan :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:37

Het "hier"komen doet Sueño ook.
Ik heb hem dat geleerd aan de lange leadrope. Links , rechts wegsturen, halt houden en je dan wat kleiner maken en een beetje spanning op de lijn houden, maar niet trekken.. kwan hij dan naar binnen dan werd ik dol enthousiast en beloonde direct met een koekje, dat had hij heel snel in de gaten. Nu als hij los loopt en ik buig een beetje omlaag en zeg dan "kom maar" dan rent hij met een vaart op me af met van die puppysprongetje, oortjes naar voren en blijft een metertje voor me staan....... welliswaar omdat er een koekje aan vast zit, maar hij komt wel!

@Monster-Tos:
Na het ruinen kan de gecastreerde hengst nog ongeveer 4 maanden vruchtbaar dekken, dus hou daar rekening mee.
Deze tijd ( 4 tot 6 maanden) heeft hij ook nodig om de aanwezige hormoontjes uit zijn lijf te krijgen.
Maar is wel paard verschillend.. Hengsten die al gedekt hebben kunnen uiteraard heel anders reageren

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:35

Dankje Sueno :)

Mijn paarden hebben ook allemaal geleerd om te komen als ik iets voorover buig. Laatst met 1 bij de veearts, ging de assistent haar longeren. En zij maar trekken aan dat touw om paard te laten komen, paard draafte gewoon door. Dus ik zij, buk es. En ja hoor, paard draaide gelijk om en kwam naar haar toe draven :) Was wel leuk om te zien dat ze dit commando dus ook van anderen pikt.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:01

Hey meiden, ik heb al eerder in het topic gereageerd, maar mijn buffeltje is gister gecastreerd en het is allemaal super netjes gegaan! allebei zijn ballen waren keurig ingedaald en zijn er gelukkig ook allebei afgegaan. Vanacht heb ik hem op stal gelaten aangezien we een zandpaddock hebben en dat niet zo handig is met zijn herstel. Heb net een stuk land afgezet zodat hij overdag lekker buiten kan (normaal staat hij dag en nacht in de paddock met uitloop stal, zomers 24/7 buiten op het land) Hij is liggend gecastreerd en was 150 euro kwijt wat ik een ontzettende nette prijs vind. Toen ik hem net buiten zette was hij helemaal door het dolle heen en was hij weer de oude buffel!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:46

Buffelo schreef:
Hey meiden, ik heb al eerder in het topic gereageerd, maar mijn buffeltje is gister gecastreerd en het is allemaal super netjes gegaan! allebei zijn ballen waren keurig ingedaald en zijn er gelukkig ook allebei afgegaan. Vanacht heb ik hem op stal gelaten aangezien we een zandpaddock hebben en dat niet zo handig is met zijn herstel. Heb net een stuk land afgezet zodat hij overdag lekker buiten kan (normaal staat hij dag en nacht in de paddock met uitloop stal, zomers 24/7 buiten op het land) Hij is liggend gecastreerd en was 150 euro kwijt wat ik een ontzettende nette prijs vind. Toen ik hem net buiten zette was hij helemaal door het dolle heen en was hij weer de oude buffel!

Fijn dat het goed is gegaan!
Montoyo komt wel heel blij als ik zijn naam roep.
Vooral bij sneeuw hagel en regen :+ daar heeft hij het echt niet op :D
Straks als ik overdag op stal ben gaat ik denk toch wat oef met hem doen aan de grond.
Gewoon voor afwisseling :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:31

grondoefeningen zijn hartstikke leuk om te doen ook ( tenminste ik vind dat) en zeeeeer belangrijk in de opvoeding van het dier zowel voor de dagelijkse omgang als straks onder het zadel. Was ff off-topic

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:42

Sueno schreef:
grondoefeningen zijn hartstikke leuk om te doen ook ( tenminste ik vind dat) en zeeeeer belangrijk in de opvoeding van het dier zowel voor de dagelijkse omgang als straks onder het zadel. Was ff off-topic

Ik leer wel al me paarden dat ze als ik de stal in kom dat back moeten:)
Dus achteruit en ho is ook een grond oef die ik zo nu en dan herhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:51

Ben met de mijne ook aan de slag, was alweer even geleden.
Als ik longeer kennen ze allemaal het commando "kom bij mij" en dan steek ik m'n hand naar ze uit en open en sluit m'n hand, zoals wenken. Hebben ze erg snel door, lekker handig ook.

Mijn merrie had erg snel door dat wanneer ik fluit, afkomen zowat altijd snoepje of iets dergelijks betekend. Met als resultaat dat ik vaak van eender waar kon fluiten, dan ging dat hoofd omhoog, oortjes erop en volle vaart naar me toe stormen om echt vlak voor me als botsend en schuivend tot stilstand te komen.

De hengst komt ook naar me toe als ik roep (of als hij me nog maar in het vizier krijgt), ook met merries in de paddock ernaast. Ben nu met voer aan het leren dat naar me toe komen als ik fluit altijd interessant is, dit werkt bij hem prima, hij wordt er absoluut niet opdringerig van (m'n merrie daarentegen wel).
Op termijn wil ik het zelfs zover krijgen dat ik het spel van de hengst en ruin zonder pardon kan onderbreken en ze bij me roepen, maar dat gaat nog wat oefening vragen :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:23

Nou die van mij is vanochtend gedaan... Ik vond hem zooooo zielig. Hij was goed weg, maar merkte aan hem dat hij de spuiten en de tang echt wel voelde. Arm ding :( Gelukkig was het zo klaar en is het allemaal goed gegaan.

Nog even brullen naar zijn dames!
Afbeelding

En daar stond mijn arme paardje ruin te wezen...
Afbeelding

Moet echt wel wennen, heb nu een ruin ipv een hengst! Heb ook nog foto's van de ballen, zal ik die plaatsen of is dat te schokkend ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:30

Die 1e foto......Heeft hij niet door wat er gaat gebeuren }>
Hij ziet er wel mooi vol uit:)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:31

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:01

@Monster_tos
Laat die foto's maar komen hoor... zal ons wellicht in onze beslissing doen helpen , hahaha.. doen we het of doen we het niet

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:06

Jaa hij begint echt leuke uit te zwaren, heeft alleen echt nog een iel nekje en kippeborst. Dus daar mag nog wel wat bij! En hij lijkt vrij vol, helaas is ie in het echt wel wat aan de magere kant. Maar dat komt nu vast goed. Hij kan nu rustig eten ipv zijn dames te moeten beschermen tegen alle gevaren van de opfok :)

Zit nu op het werk, zet vanavond foto er op. Had ze ook op facebook gezet, konden mijn mannelijke vrienden niet echt warderen. Mietjes :P

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:20

whahahaha mannen !! Zooooooooo'n grote waffel maar als het op ballen aankomt.... lol

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:28

Hierbij de onsmakelijke foto's :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:27

Thanx voor de foto's! (kan ik mij geestelijk een beetje voorbereiden op dinsdag :o )

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:09

Hoe is het nou met m MT? Heeft hij al zwelling?

Succubi spannend hoor! Grani is en blijft ontzettend knap!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:54

Sueno schreef:
whahahaha mannen !! Zooooooooo'n grote waffel maar als het op ballen aankomt.... lol

Hebben ze die uiteindelijk toch ook niet :+

haha me vriend zit naast me die zegt: dat mag dus niet :+
Die was not amused :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:11

Hij vind zichzelf nog ontzettend zielig. Is lekker de hele dag buiten geweest. Volgens de opfok houdster gaat het allemaal goed. Hoop dat ik morgen een auto heb en er even heen kan :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:51

Fijn dat het goed gaat Monster!

@Sharon_Jims: Thanx :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:54

Even een vraagje.
Is stro het meest verstandige als stalbedekking?
Wij hebben net nieuwe paddocks met witzand, paarden worden enorm onrustig als ze gescheiden worden, ik denk eraan om hem (de dag) na de castratie wel buiten te zetten.
De 1 zegt wel naar buiten, de ander niet, hebben jullie daar ervaring mee?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 07:38

Hij zal zich ook nog wel een paar dagen goed zielig voelen hoor!! Geef m maar een knuffel als je gaat!!

Bij de opfok hadden ze net die week de stallen helemaal leeggehaald en gevuld met vers stro, alleen terplaatse besloten dat hij tijdelijk alleen in de box zou komen te staan. En daar stond hij ook elke dag lekker in vers stro. Buiten ging hij met de groep mee in de paddocks.

Bewegen en buiten is volgens de meeste het beste.

Ben wel benieuwd ga vanmiddag weer naar Mooni toe, volgens de opfok is hij al heel positief veranderd!!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:11

Gewoon naar buiten, gaat die van mij ook! Beweging is het beste :)