Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:32

Ik heb ook dat idee ja... :/

Hier staat de Haflinger nu nog met korf en sinds een paar dagen geef ik hooi. Ze was zo zielig, ik gooide een paar plakken en ze ging frummelen. Stuurde naar 'n vriendin al dat ze zo zielig was en was al aan het denken aan andere voederstrategieën. Nja, een minuutje later mocht ik al een update smsen want ze had het al door :D Madam eet dus ontzettend vrolijk hooi met die korf, en nog verduiveld snel ook! Ze moet wel veel meer moeite doen maar afvallen doet ze nog -steeds- niet...!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:55

Ik heb wat teruggehoord van Greenguard!

De man die mailde wil dat ik bel om door te geven wanneer hij mij kan bellen, hierover. (ivm kosten internationaal, heel netjes). Dus dat ga ik even regelen. Was een erg uitgebreid netjes antwoord per mail. Alleen niet inhoudelijk, dat wil hij dus telefonisch doen. Even m'n German-skills opvijzelen dus.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 08:32

wij hebben onze slowfeeder voor de haflingers nog verder verbeterd, en ze kunnen nu 24 uur staan met één portie hooi. dat is zo'n 14 á 15 kilo. wij hebben een dubbel net over de portie hooi heen zodat ze goed lang bezig zijn en het ziet ernaar uit dat dat doet wat het moet doen... maw, Mone hoeft geen korf om!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:54

Ik had ook een slowfeeder die werkte. Helaas te goed voor de draver :D . Heel fijn dat het bij jou wel meevalt!! Scheelt weer een hoop!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:41

ja echt hoor... die van mijn ponies is ook goed, maar die hebben 'm in de stal, waarbij hij onder de balk staat die de ene stal van de andere scheidt. in wezen heeft het ding dus twee vakken, zodat ik wel kan bepalen hoeveen de ene pony krijgt en hoeveel de andere. als ik dat niet zou doen zou Zneddie lekker alles voor zich alleen houden namelijk. het schotje heb ik er pas vorige week in gemaakt, omdat ik zag dat Flicka's flanken leeg oogden en die van Zneddie niet. betekent dus dat hij toch nog teveel van haar portie kon afsnoepen. met het schotje erbij in is dat weer goed.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:56

Hier is de pony ondertussen zo goed afgevallen dat het masker af is. Benieuwd wat dat gaat geven. Als ze zich gedraagt mag hij een eindje af blijven :-) .

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:21

Ik zit een beetje te twijfelen wanneer ik hem weer opdoe. Ze gaan waarschijnlijk in de lente het land op (of het moet deze winter nog heel droog blijven), maar de paarden gaan voor het eerst in nieuwe kudde. Ze kent hier stond hiervan al met 2 paarden, maar er zijn 3 anderen (die ze al wel kent maar niet mee samen stond).
Zouden jullie hem meteen de eerste dag omdoen of eerst een paar daagjes afwachten? :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:09

Het ligt er aan hoe erg je paardje de korf nodig heeft. Als ie al na een dag vreten al bevangen kan worden, dan zou ik m gewoon om doen! Zo niet, dan zou ik in ieder geval 1 dag af laten, zodat ze even de rangorde kunnen bepalen. Zo heeft jouw pony ook wat meer kans, omdat hij anders niet terug kan bijten of zo ;)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:12

Nee bevangen wordt ze niet, ze komt hooguit het land uit met een bolle buik.
Denk dat ik hem na 1 dag+nacht omdoe idd! :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:12

oh, ja dan zou ik dat ook doen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:40

Ik zou haar inderdaad ook eerst een eerlijke kans geven om de hiërarchie te bepalen :-) .

Hier gaat ie hopelijk weer pas aan in de lente, maar misschien helaas ook eerder.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:56

Die van mij heeft m nog steeds om ;( Hij heeft een week zonder gestaan en begon gelijk weer te "groeien", vooral in zn nek.
Hij staat ook wel op vrij vet land, waar ik helaas geen zeggenschap over heb. Over een tijdje ga ik maar weer eens kijken hoe het zonder korf gaat...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:45

Oh Leedebee, zonde he :( . Daya is ook weer aan 't groeien (vooral buik natuurlijk de eerste dagen), maar voorlopig lijkt het nog te gaan. Vannamiddag even werken als de piste het toelaat, werken scheelt bij haar altijd wel veel.
Hier staat ook nog gras want van het hooi kunnen ze nu echt niet dik blijven...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:33

Mijn paarden lopen elke dag op de wei, dus mijn Haf heeft gewoon de korf elke dag om. Ook in de winter. Ik zorg wel dat ze op land staan waar nog wat te knabbelen valt met korf op.
Hier heeft de korf goed zijn werk gedaan afgelopen jaar. Ze is mooi afgevallen en is nu heel mooi in conditie. Ribben goed te voelen, maar niet te zien.
Ben blij met het resultaat.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:36

Het nadeel bij ons is dat we alleen weiland hebben om in te rijden. Dit jaar is er veel regen gevallen (= drassig) en waren ook nog onze zadels gestolen! Dus mijn pony is totaal uit conditie! We zijn nu aan het oefenen met buiten rijden, maar dat is voornamelijk over de weg / fietspad, dus ook niet echt leuk buiten rijden ;) maar goed een stap ritje van een uur is ook al beter dan niks!
Hopelijk kan ik dit jaar weer gewoon lekker iedere dag in het land rijden!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:36

nadita schreef:
Mijn paarden lopen elke dag op de wei, dus mijn Haf heeft gewoon de korf elke dag om. Ook in de winter. Ik zorg wel dat ze op land staan waar nog wat te knabbelen valt met korf op.
Hier heeft de korf goed zijn werk gedaan afgelopen jaar. Ze is mooi afgevallen en is nu heel mooi in conditie. Ribben goed te voelen, maar niet te zien.
Ben blij met het resultaat.
Ja hier in theorie ook, maar ze staat 24/7 buiten dus vind ik een heel jaar door de korf om niet zo fijn... Maar nu zal 't ook maar een paar weken/maand zijn dat ze zonder staat.
't Is toch niet zo mooi voor hun snoetje vind ik... Maar beter zo dan bevangen :-)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:29

Nee, 24/7 is toch wel wat anders als een aantal uren per dag de korf om....
Ik heb hem met lamsvel bekleed, mijn pony heeft nooit haar neus of zo kapot. Werkt ideaal.
Heb twee korven, als de ene in de 'was' zit, heeft ze een schone om.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:18

Mijn pony heeft de korf ook zomer en winter om. Maar van 8.00 tot 17.00 uur want dan staat ze op het gras. De overige uren in haar paddockje met hooi dus dan geen korf om.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:32

nadita schreef:
Nee, 24/7 is toch wel wat anders als een aantal uren per dag de korf om....
Ik heb hem met lamsvel bekleed, mijn pony heeft nooit haar neus of zo kapot. Werkt ideaal.
Heb twee korven, als de ene in de 'was' zit, heeft ze een schone om.

Kapot heeft ze haar neus ook niet bij mij, maar het haar zit wel vreemd en het is ook gewoon minder mooi dat de rest van haar vachtje. Lamsvel zie ik niet zo zitten, in dit weer wroet ze nogal graag in de modder en dan is dat alleen maar extra vies en extra schurend. Hier ook twee korven trouwens om dezelfde reden (derde onderweg!).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:50

Tip tegen schuurplekjes: Bij de Action verkopen ze van die kleine microvezel sponsachtige doekjes Deze kan je met 2 tie-ripjes aan de korf vastmaken. Super zacht, kost geen drol en makkelijk te vervangen als het echt vies wordt.
Ze zitten per 4 of zes (weet ff niet meer) in een verpakking. Zo zien ze er uit:

Edit: Zie het 1e filmpje in mn profiel voor het voorbeeld. je kan ze ook aan de voorkant doen, net waar de schuurplek zit ;)

Afbeelding

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:58

Dankje voor de tip!! In België moet zoiets ook wel bestaan. Nu gebruik ik van de "Swiffer" doekjes :P Werkt ook hoor. Wordt alleen idd nogal vies.
Ik heb dus ook de graaskorf aan de neus uitgesneden. Alleen jammer dat het rubber dan nog steeds precies over de neusgaten zit... Zou beter zijn als de korf zelf iets verder gedraaid zat zodat je met het wegknippen van de stof, de neusgaten vrij kreeg... :-)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:37

Hier de korf sinds 2 dagen af. Pony werd zo stout. Er staat niet heel veel gras meer, en ze was constant aan het donderjagen. Drie dagen achter elkaar door de draden heen gejaagd. Zonder korf kan ze tenminste nog wat eten. Ze is nu wel rustiger.
Dan maar wat korter buiten, ivm het fructaan. Na de weide nog een paar uur in de paddock met hooi.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:13

Ik wil het binnenkort ook weer gaan afbouwen, maar ik wacht er toch nog even mee, want er komen weer van die koude nacht - mooie dag dagen aan!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:59

Ja het werkt echt.
Mijn paard mocht door medische oorzaken echt niet meer teveel eten en de enige mogelijkheid tot buiten lopen was op een mega vet weiland. Dus toen heb ik gekozen voor een graasmasker en toen is ze echt onwijs afgevallen! En vorige zomer heb ik het voor de eerste keer niet meer gebruikt en ze is nu super slank te houden, ook zonder masker.

Ik vond het niet leuk, ook omdat ik merkte dat ze wat afstompte in dr sociale gedrag, maar op dat moment was het kiezen tussen 2 kwade: 24/7 op stal of buiten met masker. Dus zijn we voor de laatste keuze gegaan en heeft ze 2 seizoen het masker gedragen en kon ik afgelopen zomer met recht zeggen dat die niet meer nodig was.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:15

Leedebee schreef:
Ik wil het binnenkort ook weer gaan afbouwen, maar ik wacht er toch nog even mee, want er komen weer van die koude nacht - mooie dag dagen aan!

Ja ik weet het, heel gevaarlijk gras. Maar je moet toch wat. Als het gras te kort is om met de korf te eten, dan doet ze niets anders dan rennen en tegen de draden aanduwen om toch een spriet gras te kunnen happen. Met als gevolg dat de draden knappen.
Zonder korf is ze rustig(er).
Uiteraard gaat de korf dit voorjaar zeker weer om! Wil proberen haar conditie zo te houden.