Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:03

Kaja, er wordt door de TS om meningen gevraagd. En dat is nou eenmaal de mening van veel bokkers. Mensen die zeggen "inslapen" hoeven het ook niet in watten en roze bloempjes te verpakken, waarom de mensen die "slager" zeggen wel? Het is gewoon één van de opties als je je paard moet laten gaan, niet meer en niet minder. En als de TS om meningen vraag, krijgt ze die ook. Ik ken TS niet persoonlijk, ik heb ook gewoon kort geschreven wat ik zou doen. En ja, dat was ook iets in de trant van "naar de slager", want dat is daadwerkelijk wat ik ga doen als ik één van mijn paardjes moet laten gaan. Niks mis mee toch?

Ik denk dat TS er meer aan heeft om gewoon duidelijk je mening te geven (waar ze dus om vroeg) dan allemaal praatjes er omheen omdat sommige mensen "de slager" nog steeds als inhumaan zien.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:21

@ Mixx

ik heb mn oude pooown van 28 in laten slapen en das "'verkeerd"' gegaan.....na de eerste spuit was mijn poooown al ver weg en bij de 2de spuit viel ze op de grond en dan hoort het hart binnen korte tijd te stoppen.

Bij mijn poown was dat niet het geval, ik zag na 15 minuten opeens nog haar ader kloppen boven haar oog en dan ga je door een hel! ;( ;( ;( ;(
Ik kan het een plek geven door het idee dat ze ver weg zijn (al bij de eerste spuit) en mss klinisch dood zijn (zoals de DA toen zei) maar het blijft echt KLOTE!!!!!!!!!!!!!!!!!
En ik wil je niet bang maken maar mss een extra dosis te vragen want dit horror verhaal en paarden die er tegen vechten (vaak jonge paarden) komt toch wel voor helaas!

Ik was ook fel tegen de slacht maar begrijp nu de voordelen

Rose123

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:27

Ik zou hem laten inslapen/slager, wat je zelf het prettigste idee vind. Maar het is niet eerlijk, naar mijn mening, om hem zo nog 20 jaar te laten leven. Ookal is er nu een behandeling die hem voor 85% pijnvrij kan maken, dat is zelfs maar een gok neem ik aan. Jonge paarden moeten kunnen rennen en gek doen. Ook de oudjes natuurlijk. Ik zou hem in ieder geval geen leven vol pijn gunnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:49

Mixx schreef:
Ik word vandaag teruggebeld door de DA om hem op zware pijnstilling te zetten, dan kijk ik aan hoe hij het houdt op het land. Als hij niet slechter wordt laat ik hem begin augustus inslapen... Mocht hij wel verlechteren dan zal het eerder gebeuren...

Ik denk dat dit een hele goede keuze is. Sterkte er mee en geniet van de tijd die je nog hebt met hem! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:34

Sterkte meid :(:)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:12

Ik denk dat je een goede beslissing hebt gemaakt. Geniet nog van een maand samen met je prachtige paard, maak veel foto's en geef hem het afscheid dat jou het beste lijkt. Heel erg veel sterkte meid :(:)

Rafaela91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:06

Ik denk dat het beter is voor jou én je paard om hem in te laten slapen, hoe moeilijk dit ook zal zijn!

Succes met je keuze!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:07

Ik ga niet 14 pagina`s doorspitten
Ik zou, hoe moeilijk het ook is, paard naar slager brengen ( of inslapen, maar mijn keuze is slager)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:20

maatje31 schreef:
@ Mixx

ik heb mn oude pooown van 28 in laten slapen en das "'verkeerd"' gegaan.....na de eerste spuit was mijn poooown al ver weg en bij de 2de spuit viel ze op de grond en dan hoort het hart binnen korte tijd te stoppen.

Bij mijn poown was dat niet het geval, ik zag na 15 minuten opeens nog haar ader kloppen boven haar oog en dan ga je door een hel! ;( ;( ;( ;(
Ik kan het een plek geven door het idee dat ze ver weg zijn (al bij de eerste spuit) en mss klinisch dood zijn (zoals de DA toen zei) maar het blijft echt KLOTE!!!!!!!!!!!!!!!!!
En ik wil je niet bang maken maar mss een extra dosis te vragen want dit horror verhaal en paarden die er tegen vechten (vaak jonge paarden) komt toch wel voor helaas!

Ik was ook fel tegen de slacht maar begrijp nu de voordelen

Mijn pony heeft drie spuiten gehad met inslapen en geen twee.
Ik denk dat het daar ook heel erg in zit.
En een dierenarts moet blijven tot hij echt aan kan tonen dat zo'n dier ook echt dood is.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:00

Gister overleg gehad met DA, hij staat nu op bute (weet niet of je het zo schrijft)... 12 Juli komt hij terug naar mijn stal, daar blijft hij nog een paar dagen en dan mag hij op stal (in de bak) ingeslapen worden. De DA heeft me gister alles uitgelegd over het inslapen en wat er kan gebeuren. Ook aan mij de keus of ik erbij wil blijven... Nu laten afkeuren door de verzekering, informeren wanneer de rendac bij ons komt en dan de laatse weekjes gaan genieten van hem....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:04

Pff heftig hoor.
Of je erbij wilt zijn is heel persoonlijk. Ik heb het altijd ervaren als heel "mooi" , het is het laatste wat je nog voor je paard kunt doen, er voor hem zijn als hij sterft. Ze hebben daar erg veel steun aan, daar ben ik wel echt van overtuigd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:07

ja je kan er wel voor kiezen om er gedeeltelijk bij te zijn, als je er moeite mee hebt om je paard om te zien gaan. dan wacht je tot ie ligt en als hij dan zn spuit krijgt erbij zijn.
heel veel sterkte,nooit fijn deze dingen ,maar weten dat je het goede kiest kan weer helpen met verwerken

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:18

Ik kom hier even terug zit nu op ipad ..

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:23

Hallo

dagelijks leef ik met pijn. Ik kan aangeven dat ik 40 mg pijn medicatie nodig heb. Ik kan aangeven dat ik heel veel pijn heb.
Al deze dingen kan jou paardje niet. Hij kan niet zeggen hoe veel pijn hij in de winter heeft.
Hij kan jou niet om meer medicatie vragen om de pijn te stillen.
Een dier laten leven omdat ik het moeilik vind om er afscheid van te nemen vind ik niet eerlijk.
Niets is moeilijker om de beslissing te nemen over leven en dood.
Alleen als je eigenaar wordt van een dier hoort die verantwoordelijkheid er ook bij.
Hoeveel is 15% pijn?

Mijn advies zou zijn zijn leven te beeindigen. De manier waarop je het doet is een keuze die jij moet maken.

Heel veel sterkte en wijsheid toe gewenst.

Basbokito

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:48

Mixx schreef:
Gister overleg gehad met DA, hij staat nu op bute (weet niet of je het zo schrijft)... 12 Juli komt hij terug naar mijn stal, daar blijft hij nog een paar dagen en dan mag hij op stal (in de bak) ingeslapen worden. De DA heeft me gister alles uitgelegd over het inslapen en wat er kan gebeuren. Ook aan mij de keus of ik erbij wil blijven... Nu laten afkeuren door de verzekering, informeren wanneer de rendac bij ons komt en dan de laatse weekjes gaan genieten van hem....

Sterkte, hopelijk kan je nog fijn genieten met hem :). Heel veel mensen hebben wel iets meegemaakt met het laten inslapen of slachten van een paard, zowel positief als negatief. Hopelijk maak je voor jezelf een goede keuze :).

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:38

Je hebt nog een jong paard waar het hart goed van functioneert. Het inslapen zal waarschijnlijk gewoon voorspoedig verlopen.. Door een jong sterk hart pomt het goedje snel door het lichaam waardoor het snel zal gebeuren..
Het verhaal hier boven was bij een oudje. Ik heb het zelfde mee gemaakt ook bij een oudje..
die hartjes zijn wat minder sterk en pompen het middel veel langzamer door het bloed waardoor het allemaal wat langer duurt..
mijn pony heeft na een hele strijd om te gaan liggen nog 15 minuten in mijn handen geleefd.. een epileptische aanval gekregen tijdens het inslapen en heeft nog een extra spuit gekregen om te gaan omdat hij niet ging.. Maar hij was dan ook 34..

Heel veel sterkte en geniet nog van hem..
Laat een mooie professionele fotoshoot van hem maken.
Daar heb je later echt wat aan..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:41

Ik denk dat je een heel erg verstandige en moeilijke beslissing hebt genomen, sterkte!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:32

Heel veel sterkte de komende dagen!

Mijn oudje van 26 is heel rustig ingeslapen, het was absoluut niet eng of naar om te zien, dit even voor jou ter geruststelling. Je ziet gewoon je paard heel rustig in slaap gaan en steeds langzamer ademen, er gebeurt normaal gesproken daarbij niets engs. :(:)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:52

een hele tijd terug (ong 12 jaar geleden) heb ik op 1 dag bij een kliniek, 3 paarden ingeslapen zien worden, alle 3 met een ander probleem, 1 luchtwegproblemen, 1 kreupel aan een been en de laatste had iets met zijn heup.
bij alle 3 ging het er zo netjes en rustig aan toe en waren de artsen zo kundig dat het "vallen" ook heel netjes ging.
er zijn vast genoeg voorbeelden te vinden van hoe naar het kan zijn, maar het gaat gelukkig veel vaker goed, vorig jaar hebben we een hengst laten ruinen, ook die viel zo correct in slaap (is uiteraard weer wakker geworden) dat het voor mij wel duidelijk is dat als een arts weet wat hij doet en goed gewicht kan inschatten, het echt geen horror toestanden hoeft te geven.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:12

ik denk dat jij deze keuze het best zelf kunt maken. jij kent je paard en weet hoe hij is ! als hij zelf nog wil waarom niet ? je kan over een jaar desnoots ook nog beslissen om hem in te laten slapen. maak zeker geen overhaaste keuzes en doe wat het beste is voor hem . hoe moeilijk dat ook is . veel sterkte !

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:17

Wat een moeilijke keuze! Ik zou denk ik ook mn paard in laten slapen. Maar wellicht, als je dat financieel aankunt zou nik misschien toch proberen hoe de behandeling uitkomt. als het een niet al te zware behandeling heeft dan kun je dat proberen, wellicht is hij voor meer dan 85% pijnvrij. Artsen zijn ook maar mensen ze kunnen het bij het goede eind hebben, maar misschien hebben ze het wel bij het verkeerde eind en slaat die behandeling bij jouw paard voor meer dan 85% aan. Je weet het nooit.

Stal_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:31

jeetje wat een zwaar en moeilijke topic maar wel 1 waar iedereen een keer voor komt te staan.
in hoeverre moet je de beslissing nemen voor een dier(in dit geval paard)
hmmm blijft altijd moeilijk maar als je je paard een gunst kan verlenen door het verdere pijn te besparen kan je er denk ik voor je zelf ook snel rust mee krijgen.
je voelt dan vanzelf dat het goed is zo.
maar dit neemt niet weg dat de beslissing zwaar valt hoelang je het paard ook hebt........

heel veel succes met alles en geniet zo lang het paardwaardig is met volle teugen van je paard

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:04

Dappere keuze van je om een paard met pijn niet koste wat t kost in leven te houden. Respect.
Ik heb een grote kans dat ik over een paar weken dezelfde keuze moet maken bij mijn 4 jarige...
Veel sterkte komende tijd.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:40

@Stal_Spirit............idd zwaar topic......werd hoe langer hoe verdrietiger tijdens het lezen...
Ik snap, dat er mensen zijn die er niet bij willen zijn wanneer hun dier ingeslapen word.....voor mij is het een vanzelfsprekendheid, dat ik erbij blijf.....heel verdrietig, maar voor het dier heel geruststellend en gaat het veel sneller dan wanneer de vaste verzorger er niet bij is.....

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:20

Ik heb al een keer eerder in je topic gereageert maar denk reageer weer even, ik zelf ben ook gewoon bij het inslapen geweest net zoals niek_aaron zegt ik vond het ook vanzelfsprekend dat ik er bij was sterker nog ikzelf heb er zelfs nooit een keer over nagedacht van wel of niet er bij zijn, maar kan me heel goed voorstellen dat mensen dit heel erg moeilijk vinden, het is en blijft toch je maatje waar je afscheid van moet gaan nemen. Ook bij mijn paardje is het inslapen rustig verlopen (hij was nog maar 1jaar) Ik wil je veel sterkte wensen en geniet nog lekker van je paardje zolang ie er nog is!! Ik vind dat je een moedig besluit hebt genomen!