Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:13

@ shanelle: het hoeft niet zo te zijn, maar het kan. De mijne heeft ook nooit aan luchtzuigen gedaan, maar die beet wel op het weefrek van de staldeur, poetsbak,... Kauwen zorgt voor speeksel en neutralisatie van het maagzuur, dus er kan verband zijn...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:37

Goh, die van ons houd ook van touwtje sabbelen? Maar niet gapen e.d.?
En volop ruwvoer 24/7 op de wei met z'n eigen paarden clubje.
Zou touwtje soppen niet "klieren" zijn?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:55

muc schreef:
@ classic life, thanks voor de info. Ik denk dat er alleen een endoscopie gedaan is. (Maar dat weet ik niet zeker) Het paard zelf lijkt prima in z,n vel te zitten, niet ge-stessed/nerveus , is vriendelijk, oortjes naar voren met rijden etc. De dierenarts kon niets vinden vandaar het door rijden. Nu wordt hij dus voor een maagzweer behandelt maar ik verwacht niet dat de bloedneus daar minder van wordt. Ik zal in ieder geval dit aan de eigenaar doorgeven. Misschien dat hij toch naar een andere dierenarts gaat voor een second opinion.

No worries ;)
Een gestressed mens hoeft ook niet humeurig te zijn, maar de stress is er wel van binnen. Dit kan je ook met paarden hebben.
Succes met het paard en laat weten als er voorderingen zijn :)

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:25

Mag ik me ook melden hier?
Bij mijn paard is vorige maand in de kliniek van Laarakker ook een maagzweer geconstateerd. Volgens hen heeft hij dit hoogstwaarschijnlijk opgelopen omdat hij de hele winter elke dag van 12:00 tot 18:00 buiten heeft gestaan zonder eten (mogen niet voeren in de bak en van mijn stalgenootjes MOESTEN de paarden zo lang buiten). De enige optie die ik had was mijn paard alleen binnen laten, dit heb ik geprobeerd maar toen at hij alsnog niet omdat hij de andere paarden niet kon zien. Ik heb met de staleigenaar gesproken sinds dit is geconstateerd en mijn paard gaat dus niet meer zo lang naar buiten zonder eten. De stalgenootjes zijn gelukkig vertrokken en er is een leuk nieuw iemand bijgekomen.
Paard doet het nu heel goed op Gastri Comp van Phytonics, hij komt duidelijk aan en knapt enorm op. Ik heb ook gehoord dat biogarde yoghurt en zuurdesembrood goed zijn voor de maag. Hebben mensen hier ervaring mee?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:22

meiden, let er op dat jullie ook eens een chiropractor laten kijken als de maagzweer over is of herstellende. Die van mij eheft het in september gehad, extreem opgetrokken buik van de pijn destijds, iets wat jullie waarschijnlijk kunnen beamen en is gister gekraakt. Alle wervels stonden bol en rugspier onder de wervels extreem gevoelig. Dit kan veroorzaakt zijn door de pijn van de maagzweer dat de buik opgetrokken is en daardoor de wervels bol getrokken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:39

Ik merk wel dat mijn paard zijn buikspier, thv de singel ongeveer, soms wat dikker lijkt dan anders...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:53

T gaat voornamelijk om de wervels en de rugspier die onder de wervels en ribben loopt. Deze is niet te voelen. door pijn in de buik wordt de buik op getrokken en rug extreem gebolt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:45

aankomende week gaan ze bij mijn paard toch een gastroscopie doen... iemand ervaring mee?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 04:51

interessante opmerking Luxket, daar heb je een goed punt te pakken!!

Ik heb hier een merrie met ernstige dampigheid die het heel slecht heeft in 35 graden en vreselijk benauwd weer. Had eigenlijk bijna al besloten om haar in te laten slapen maar sindsdien zie je haar vechten. DA erbij geweest en hij vond ook dat ze er nog niet aan toe was.
Maar inmiddels door het niet eten wel waarschijnlijk maagzweer ook nog eens er bovenop.
Ik heb op internet Pine Oil gevonden wat eigenlijk voor mensen is bedoeld maar voor maagzweren en hele goeie resultaten.
Dus besteld en waarempel de sypmtomen zijn echt veel minden! ze rekt niet meer (ze ging altijd met haar hoofd helemaal naar voren en buik optrekken na het eten) veel minder gapen...en ze eet. eigenlijk moet je het voor het eten geven, maar dan eet ze het niet, dus ik doe het over haar voer
http://www.pinenutoil.org/

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:49

Pff ik hou hier mijn hart ook al weer vast. Ik vind hem vaker gapen dan een tijdje terug en hij is ook weer gevoelig met aansingelen. Hij heeft ook terug mestvlekken op zijn buik van te gaan liggen, dat deed hij daarvoor ook niet meer... Voor de rest ziet hij er echt top uit en blinkt hij mooi. Ik ga het scherp in de gaten houden! Het maagcompositum is intussen ongeveer een maand op dus het kan wel. Alleen vraag ik me nu dan af of ik -als het erger wordt- terug maagcomp. zou bestellen, of toch maar een kuurtje gastro gard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:31

ik zou bij twijfel nu al maagcompositum bijgeven... dat kan volgens mijn DA nooit kwaad. Ik geeft het nu omdat het wedstrijden zijn, ook nog steeds, ook al heeft ze niks last meer... evenals dat ik wat maagzout door het voer doe voor het rijden, omdat ze tijdens het rijden meer maagzuur produceren dan ze kunnen neutraliseren door kauwen en eten...

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:17

Mijn paard is voor controle in de kliniek van Laarakker geweest vandaag, na 5 weken Gastro Comp van Phytonics is zijn maagzweer aanzienlijk minder erg geworden, wel voor 50%. De pot Gastro comp is nu op de helft dus die maken we gewoon af.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:29

heeft hij daar een gastroscopie gehad?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:44

ik voer na de 1e keer prefentief maagcompositum bij.

Had er zelf ook nooit aangedacht van de wervels maar nu achteraf klinkt het zo logisch

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:53

rockey: nee, hij heeft geen gastroscopie gehad, hij ging voor een goudkorrel behandeling en ze hebben meteen weer de maag/darmen gemeten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:56

hoe weten ze dan dat hij 50% verbeterd is als de binnenkant niet bekeken word?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:08

Mijn paard heeft 2 jaar geleden ook maagzweren gehad. Hij heeft 12 dagen in Emmeloord gestaan en een hele tijd aan de Gastrogard. Het voerbeleid bij ons op stal is goed en hij is geen luchtzuiger, wel eens stresskip. Het vermoeden is dan ook dat het door de stress is gekomen. Hij krijgt geen standaardvoer meer maar sanequi colon. Iets duuder, maar wel beter voor hem.
Ik hou hem nu scherp in de gaten en hij mag nu ook niet meer 24 uur buiten op de schrale wei zonder bijvoeren, eerst zijn hooi en colon opeten en dan weer buiten spelen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:44

jiperdepip schreef:

Dat dacht ik ook het is eigenlijk toch alleen echt via een gastroscopie te waarnemen?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:07

bij laarakker meten ze de frequentie van de organen, daaruit kan blijken of de frequentie normaal is of afwijkend. Wanneer je dit een keer hebt mee gemaakt is het duidelijk :)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:16

Vervelend dat sommige paarden een terugslag lijken te hebben. Mijn paard is 1 mei verhuisd naar nieuwe stal, hij is hier een stuk relaxter, omdat ze hier veel vriendelijker en fijner met de paarden omgaan. 's ochtends krijgt hij hooi en 1 biks, dan een uur of 6 in een schrale wei, 's middags krijgt hij een grote emmer lucerne met 1 of 2 scheppen muesli, avond weer hooi en 1 biks. Op de één of andere manier doet hij het er heel goed op en lijkt hij in het niks meer op het magere hert die hij was.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:34

rockey schreef:
jiperdepip schreef:

Dat dacht ik ook het is eigenlijk toch alleen echt via een gastroscopie te waarnemen?

Zoals Luxket schrijft, ze meten de pijn die hij heeft en die is 50% gedaald. Goed teken dus en het is duidelijk aan hem te zien. Ik heb veel vertrouwen in de mensen daar!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:36

tisby schreef:
jiperdepip schreef:

Zoals Luxket schrijft, ze meten de pijn die hij heeft en die is 50% gedaald. Goed teken dus en het is duidelijk aan hem te zien. Ik heb veel vertrouwen in de mensen daar!

Ik ook hoor :) annika is achter dingen gekomen die een dierenarts niet heeft gevonden die op stallen komt waar mensen op olympisch niveau rijden. Hun kijken naar de oorzaak en behandelen van daaruit het probleem. De reguliere dierenarts bestrijd doorgaans alleen het probleem terwijl de oorzaak heel ergens anders vandaan kan komen

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:29

Juist, dat is wat ik bedoel! Ik heb eindelijk alle antwoorden gekregen waarnaar ik al zoooo lang op zoek was. Annika gaf ze me.. En mijn paard is weer helemaal de oude aan het worden, van binnenuit! Ik kan het iedereeen aanraden om daarheen te gaan. Ik wil eigenlijk elk jaar een checkup laten doen daar, als er al iets mis is dan vinden zij het zeker. En uiteindelijk kost het minder dan een aantal dierenartsbezoekjes bij elkaar.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:56

dat doe ik inderdaad ook tisby

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:23

Ga je dan ook naar de Beemster?