Maar zou het niet met de luchtvochtigheid oid te maken hebben?
JolandaS
Geplaatst: 23-12-10 21:27
Bij mijn IJslander ontstaan de hoestklachten bij vochtig weer, in combinatie met temperaturen die te hoog zijn voor de tijd van het jaar. Ik hoor hem nu niet, maar hij doet ook niks. Pas als ik weer kan rijden, weet ik hoe het met zijn hoest is. Hij heeft in ieder geval een schone neus, op een hoop sneeuw na. Luchtvochtigheid is bij hem een belangrijke factor.
leoenpat
Geplaatst: 26-12-10 19:03
ik was met de zoekfunctie aan het zoeken naar hoesten en kwam hier terecht. Sinds een week of 2 hoest mijn Shetlander. Soms op stal, het is meer een soort kuchten een stuk of 2 keer en dan gaat hij weer verder met eten. Hij doet dit zowel op stal als in de paddock. Maar het is niet de hele dag door hij doet het gewoon af en toe. Hij speelt eet en drinkt overigens prima, hij maakt absoluut geen zieke indruk. Ik heb geen idee of ik me zorgen moet maken of dat zoiets gewoon weer over gaat..? Mogelijk heeft het iets met het weer te maken.
Magica
Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-10 20:20
Het klinkt me bekend in de oren, en misschien is je Shetlander ook wel gevoelig voor stof en dergelijke.
Mijn paard is sinds vorige week zaterdag verhuisd naar een andere stal en gelijk van de een op de andere dag hoest ze ook niet meer. Deze stal is niet zo goed geïsoleerd maar zal daardoor dus beter ventileren én ze krijgt gewoon droog kuilgras. Ik denk dat het een combinatie van deze twee is want anders zou ik niet iets anders kunnen bedenken.
Ze hoest totaal niet meer tijdens het rijden en zelfs niet meer proesten, nou ja misschien 1 of hooguit 2 keer, maar in elk geval véél minder dan eerder.
is het regelmatig met rijden of eerder in de stal ? want anders kan het ook aan het stro liggen.. een paardje bij mij op stal krijgt ook nat hooi, en met de vorst krijgt hij dan kuil, omdat de waterbak voor het natte hooi dan bevroren is natuurlijk. anders misschien houtvlas of zaagsel proberen ? hoop dat je er wat aan hebt als het eventueel weer terug komt.
@ Magica, wat fijn dat het nu zo snel verdwenen is ineens! inderdaad, frisse lucht helpt ook wel heel veel ja!
Esther28
Geplaatst: 27-12-10 12:46
Ik meld mij hier ook: Mijn paard hoest sinds 2 weken, meteen veearts laten komen en een AB kuur en Ventipulmin gehad, werkte niet, nu aan de sputolysin en de klodders slijm vallen echt met bakken uit haar neus (als ze stilstaat). Het hoesten lijkt ook minder te worden. Nu hoest ze alleen nog aan het begin met aandraven en een enkele keer met stappen, ook dan vliegen de slijmklodders alle kanten op. De eerste week met de Ventipulmin gebeurde er niets, en nu lijkt het allemaal los te komen. Ik hoop dus dat het een "simpel" verkoudheidje was.... Overigens moet ik mn paard wel in beweging houden zodat ze de longen kunnen schonen....
Sita_
Geplaatst: 27-12-10 22:48
Helaas mag ik mij hier ook melden.. Mijn jaarling heeft sinds een paar weken een verschrikkelijke kuch.. Ze is verder alert, eet/drinkt goed en speelt gewoon.. Ze is zoals ze altijd is, alleen heeft ze er een nare kuch bij. Ik denk zelf dat het van het meer binnenstaan komt, dat hoop ik maar.. Ik week haar hooi en ze staat op vlas ipv stro.
Ik heb haar nu ook op luchtwegcompositum van de groene os staan.. Heb vanavond besloten toch de DA er eens naar te laten kijken, want er komt nu ook snot bij. Wrs is dit dus van de druppels die ze krijgt, dat de boel loskomt, maar ik wil het toch even laten nakijken..
Een van mijn volwassen merries had het vorig jaar, en dat was ook van het stof en alles. Dit jaar heb ik haar preventief op foenegriek met anijs staan en ik heb nog geen kuch gehoord..
Vanmiddag heeft mijn paard met longeren 1 kuchje gegeven bij het aandraven en daarna nog 1 na het rollen. Wel kwam er een enorme hoeveelheid slijm weer mee, maar het hoesten wordt iig minder. Vanavond heb ik haar ook nog even onder het zadel gehad en 1 kuchje met aandraven en een klodder slijm dr uit, daarna nog voornamelijk briesen en toen viel de hoeveelheid slijm erg mee.... Hopelijk zet dit door en is ze nu snel van het gehoest en gesnotter af. Ze had in ieder geval energie voor 10....
Magica
Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-10 14:47
@ Esther28: het lijkt er dus op dat het aan de beterende hand is gelukkig. Zolang ze ook maar niet ziek zijn en gewoon energiek zijn is er niet veel om je zorgen om te maken. Al moet je altijd wel op blijven letten.
ellepel
Geplaatst: 28-12-10 19:54
paard van een stalgenoot van me hoest nu ook. dier staat altijd buiten en eet dus voordroogkuil. wel vreemd, geen neusuitvloeiing en geen verhoging,maar wel een hele droge hoest. zou dat dan eigenlijk ook een bronchitis kunnen zijn?
Ik heb hier vandaag de DA erbij gehaald omdat mijn jaarling gisteravond laat toch koorts kreeg. Vanmorgen zat haar temp op 40.8.. Ze heeft een acute longontsteking... Wrs. een kou erbij opgedaan doordat het hier Zondag geregend heeft en daarna de temp. snel onder 0 gezakt is.. Dat kan er ook nog wel bij in dit pechjaar...
ellepel
Geplaatst: 28-12-10 20:02
jeetje,dat is inderdaad ook wel een behoorlijke verhoging! waar moet je nu verder om denken dan?
zal voor je duimen dat ze snel weer op knapt
Jibbel
Geplaatst: 28-12-10 20:05
balen sita..beterschap voor je paardje!
@ Esther: Fijn dat het met jouw paardje ook beter lijkt te gaan!
Hier gaat het ook de goede kant op. De antibiotica is op, ze staat nu alleen nog op prednisolon/ventipulmin. onderdeel van de behandeling is ook beweging, maar dat valt niet helemaal mee met de sneeuw en vorst. Dus we 'bevriezen' de behandeling ook even en blijven voorlopig op de volle dosis medicatie staan. De afgelopen 4 dagen heb ik wel weer kunnen longeren en ze briest lekker en 1 kuchje gehoord. Vlgns mn DA is een kuchje aan het begin niet zo erg, dat is meer om op te schonen, maar als ze zou hoesten na de arbeid is dat een teken dat er meer problemen met de bronchieen zijn (en dan is het hoesten dus uit benauwdheid en ernstiger).
Sita_
Geplaatst: 28-12-10 20:08
ellepel schreef:
jeetje,dat is inderdaad ook wel een behoorlijke verhoging! waar moet je nu verder om denken dan?
zal voor je duimen dat ze snel weer op knapt
Ze heeft 3 spuiten met AB gehad.. Morgen weer.. Daarna even zien hoe ze reageert en anders overmorgen weer spuiten en anders over op cubarmix. Verder mag ze ook niet naar buiten. Ze eet en drinkt gelukkig wel goed, dus geef haar nu onbeperkt hooi zodat ze daar haar energie uit kan halen om zich te genezen..
Met de luchtwegcompositum ben ik maar even gestopt.. Weet niet of dat kwaad kan in combi met de AB..
ellepel
Geplaatst: 28-12-10 20:19
moet je het hooi ook natmaken nu? of maakt dat bij een longontsteking niet uit?
nu buiten is inderdaad wel koud en je hebt dan risico dat het verergerd,als de koorts gezakt is mag het wel weer toch?
Nee, hooi natmaken had niet echt nut meer.. Dus dat doe ik nu even niet meer... Voorlopig moet ze dus binnenblijven. Gelukkig hebben we een redelijk grote schuur, dus wanneer ik de stallen mest, mag ze los door de schuur scharrelen zodat ze toch eventjes 'er uit' is. Ik zal haar zo weer temperaturen..
Hmm nu is bij Veer de "neusverkoudheid" zo goed als over, maar vandaag deed ze weer meer hoesten en kwam er slijm uit haar mond...... Sputolysin krijgt ze morgen de laatste doses...Ik snap er niets van....
Met Noraly gaat het goed, koorts is gezakt.. Ze had net weer 37.9 en ze heeft ook de laatste spuiten gehad.. Moet vanmiddag even de cubarmix op gaan halen bij de DA en daar moet ik haar nu een week 2x daags van geven. *dat word nog wat om dat er in te krijgen* Ook moet ik haar nog een week op stal laten staan en daarna rustig opbouwen met naar buiten gaan en ook wat naar de temperatuur kijken.. Wanneer het overdag vriest, sneeuwt of regent dan even uitkijken nog..
Eet ze slobber Sita? Mijn merrie at ook niet meer omdat ze haar poeders over haar brok kreeg, maar sinds ze het met haar slobber krijgt, gaat het er erg makkelijk in. Misschien helpt dat bij jouw kleintje ook. Ik geef de slobber mash van Havens, daar zit vanalles is en is ook een beetje zoetig en erg smakelijk. Fijn iig dat de koorst zo snel gezakt is!
@ Esther: Balen joh, ik zou het heel even aankijken hoe ze het doet en oppakt en desnoods waag je er een belletje naar de DA aan, die kan je dan wel vertellen hoe en of wat.
Esther28
Geplaatst: 29-12-10 16:33
Heb vanochtend tot de kliniek weer gebeld, is mn eigen da vrij en de andere ziek....Dat het loskomt is een goed teken maar dat ze blijft hoesten niet. Heb nog een pot sputolysin gehad en vrijdag is mn eigen da er weer en moet ik even terugbellen..... Vandaag viel het met hoesten weer mee, 1 kuchje met aandraven en daarna vooral briesen...