[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellogs

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:26

Afbeelding
deze misschien?

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:26

Kellogs, wat vervelend zeg, hoefbevangen. Hoefbevangen is al een symptoon van IR. Verder is het lastig om van de fotos af te zien. Zijn nek lijkt nog mee te vallen. Voelt deze dik en hard aan?
Ik heb zelf ook een new-forest. De mijne schud met zijn hoofd en heeft jeuk, heeft die van jou dat ook? Ik dacht dat het de pollen waren..maar het is wel steeds in de periode dat hij ook dikker wordt en last van zijn nek krijgt.. Sterkte ermee! Hoperlijk knapt hij snel op..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:28

Idd is dat vaak het advies. Op zich heb ik geen aanleiding dat ze het er niet goed op doen. Donder heb ik inmiddels 16 jaar en Toos nu bijna 5, maar beiden hebben ze niet beter in hun vacht gezeten dan de laatste jaren, sinds ze geen troep meer krijgen maar alleen hooi.
Tóch wil ik er idd zeker van zijn dat het goed is zo en ze straks niet een berg tekorten gaan opbouwen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:30

Kellogs, dat berichtje was voor Rosita bedoeld :-)
In de openingspost van dit topic staan wat voeders genoemd..
Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor voer van Agrobs omdat dit vrij is van suikers, kleurstoffen en conserveringsmiddelen en ik kan hier wel de supplementen mooi in mengen zodat hij die goed binnen krijgt.

In een topic op medisch mag je trouwens maar 2 foto's per post plaatsen, de rest mag dan in een link, anders krijgen we op onze donder :-)

Hoeveel overgewicht zou ze hebben volgens een dierenarts nu dan? Of heb je een meetlint van bijvoorbeeld pavo waarmee je dat op kan meten?
Op de stilstaande foto zijn wel wat ophopingen bij haar schouder en billen te zien

Eva, dat schudden zou ook met de dikkere/pijnlijkere manenkam te maken kunnen hebben misschien..

Rosita, verstandig om dan even alle te laten testen.. Bij Fiek had ik er veel mee kunnen voorkomen als ik het eerder had laten testen maar helaas kunnen we niet zien hoe zuinig ze met die dingen omgaan. Fiek verbruikte alles meteen wat hij binnen kreeg en had dus erge tekorten..

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:35

oeps sorry... zal het voortaan in een linkje doen..
@ evaaa: ja dat is zo'n 5 jaar geleden voor het eerst begonnen,toen de dierenartsen molen in gegaan....Uiteindelijk geindigd bij laarakkers en verhuisd naar een andere stal.Had nooit de link met voeding gelegd maar nu ik dit zo meemaak en nu lees dat die van jou dat ook heeft???
ik zelf denk zo'n kilo of 80 overgewicht....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:37

Wordt ze nu nog steeds door Laarakker behandeld? Velen van ons hier hebben zeer goede resultaten daarmee behaald en hebben een paard dat nu stabiel en gezond is..

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:43

ik zal vanavond wat foto's maken van onder haar buik als je die slide show van dokter franklin ofzo heb gezien(die jullie hier een aantal keer als link hebben geplaatst) dan zie je zo'n foto van een vos merrie met wat vet ophopingen onder haar buik,nou dat heeft theersa precies zo...
Nee want na ongeveer twee jaar van behandelen was verhuizen naar een andere stal een hele goede optie theersa haar headshaking klachten namen af met echt 98 procent(alhoewel ik nu ookdenk dat er een erlatie is geweest met het rantsoen),heb nu eerst een gewone arts laten komen omdat ze echt voor haar hoefbevangenheid onstekingsremmer moest hebben en pijnstiller.
Daarna is laarakkers om het onderliggende probleem aan te pakkenwaarschijnlijk een goede optie maar dan wil ik wel eerst de uitslag avn het bleod alles op zijn tijd,eerst die hoefbevangeheid reduceren en behandelen.
Laarakkers had toen ook wel gezegd dat deze pony wel gevoleig zou kunnen zijn voor IR...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:08

Dit is ook nog een interessante link die misschien opgenomen kan worden in de openingspost. http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ Hier wordt uitgelegd hoe je een vetscore kunt doen bij je paard. Wel weer Engels.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:32

Duidelijke link Esther, mooi!
Wat ik wel mis is weer de onderverdeling in types bij Obesitas.. Fiek is nog steeds Obese maar al wel 110 kilo minder dan hij was..
Jammer dat daar geen echte manier voor lijkt te zijn..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:21

Duidelijk filmpje, alleen snap ik het niet helemaal met de rug. Moet je je hand daar plat op kunnen leggen?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:45

O, interessant, die link. Ga hem zo goed bekijken.

Ben net met mijn dikke Flieckje terug van TREC Eersel en ze heeft het hardstikke goed gedaan. POR rit was 21 km en dat ging erg goed en gelukkig hadden we een paddock op zand, dus gewoon hooi voeren. (ik zag al een vette weide voor me, dus had graasmaskers beide mee voor de zekerheid).

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:54

Ja, interessant filmpje... MAAR... ik ken toch echt wat haflingers en Quarters die nergens vet hebben, maar wel een appelvorminge bilpartij als je van achteren kijkt. Of echt een verzonken ruggengraat met puur spieren erlangs, zodat je toch een vlakke hand op de rug kan leggen.
Wat denken jullie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:58

Maar volgens mij maken ze in het filmpje wel onderscheid tussen vet en spieren. Je zag bij die pony ook duidelijk dat het zacht was op de rug. Het is een indicatie, ik denk idd niet dat je daar blind op moet varen. Maar een handige indicator is het wel. Ik ga morgen mijn pony's eens bekijken, al kan ik nu al zeggen dat Grietje een 5 scoort.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:19

capopjekop schreef:
Duidelijk filmpje, alleen snap ik het niet helemaal met de rug. Moet je je hand daar plat op kunnen leggen?

Nee die moet juist gebogen kunnen zijn zodat de ruggengraat er iets bovenop ligt, wanneer de hand recht ligt zit naast de ruggengraat veel vetopslag

Kukkie schreef:
Ben net met mijn dikke Flieckje terug van TREC Eersel en ze heeft het hardstikke goed gedaan. POR rit was 21 km en dat ging erg goed en gelukkig hadden we een paddock op zand, dus gewoon hooi voeren. (ik zag al een vette weide voor me, dus had graasmaskers beide mee voor de zekerheid).

Gaaf zeg, en ideale manier om Flieck even op te houden zo te horen!

Kukkie schreef:
Ja, interessant filmpje... MAAR... ik ken toch echt wat haflingers en Quarters die nergens vet hebben, maar wel een appelvorminge bilpartij als je van achteren kijkt. Of echt een verzonken ruggengraat met puur spieren erlangs, zodat je toch een vlakke hand op de rug kan leggen.
Wat denken jullie?

Haflinger en Quarters zijn ook precies de paarden die daar sneller vet vast houden... Legt ze ook uit in het begin van een filmpje, het kan zijn dat het paard overal normaal scoort, maar toch vetopslag in de billen heeft, of juist alleen op de schouderpartij vet heeft zitten..
Dit is denk ik aardig ras afhankelijk en bij veel koudbloeden en quarters zie je bij een aardig normaal gewicht toch vaak wat vettige billen (die we allemaal zo mooi vinden) maar het laat wel zien dat er aanleg is voor meer en dat je bij de paarden erg nauwkeurig mag voeren denk ik..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:21

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:36

Die is idd ook interessant.
Flieck heeft op score 8 gezeten en is nu 7, denk ik. We streven naar 6.
Waar schatten jullie je paardjes?

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:45

Inderdaad een intressant filmpje en site!
Ik denk dat Tender ook op 7 zit, vorige zomer is hij ook zeker 8 geweest! 6 zou voor hem ook mooi zijn... Ik heb vanmorgen even van achteren, naar zijn billen gekeken, maar hij heeft nauwelijks zo'n inhammetje, appelbillen, dus dat is wel een goed teken!
Tender zijn nek is wel weer iets dikker geworden gr.. hij heeft in het midden van zijn nek een dikkere ophoping, de rest van zijn nek valt mee. Is dat ook bij die van jullie?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:47

Ik schat meine ook op een ( dikke ) 8

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:52

Eva, bij FLiecka is het nooit 1 plek op de hals. Wel merk ik het meteen aan het stuk dichter bij de schoft. Als daar een soort inhammetjes zitten is de hele hals meteen harder en dikker.

Wat me trouwens snorm opviel, dit weekend, is hoeveel stress ermee te maken kan hebben.
Toen we net aankwamen in Eersel en ze al die nieuwe indrukken had was ineens haar hals erg hard. En echt niet van eten. Toen ze meer ging ontspannen, was de hals ook meteen zachter en gladder.
En op de zondag toen haar vriendje eerder moest starten en Flieck dus stress had (ze voelt zich dan even heel onzeker) had ze weer ineens een harde manenkam.

Gisteravond toen we thuiskwamen bleek dat de paarden in de kudde nog geen nieuw stuk gras erbij hadden gekregen, dus ik wilde een nachtje aankijken zonder graasmasker.
En vanmorgen/vanmiddag was ze nog mooi op gewicht en voelde prima zacht! Ze mag dus nog even zonder masker blijven, van mij.

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:58

Ja klopt, ik merk ook als Tender gespannen is, dat zijn nek dan veel dikker en harder aanvoelt dan als hij ontspannen is!

Fijn dat Flieck zonder masker goed en zacht aanvoelde vanmorgen :)!!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:15

SuperRoos schreef:
.....
Hoeveel overgewicht zou ze hebben volgens een dierenarts nu dan? Of heb je een meetlint van bijvoorbeeld pavo waarmee je dat op kan meten?
Op de stilstaande foto zijn wel wat ophopingen bij haar schouder en billen te zien
...

Meetlinten ? brrr... maar daar heb ik al vaker iets over gezegd.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:54

Kukkie schreef:
Die is idd ook interessant.
Flieck heeft op score 8 gezeten en is nu 7, denk ik. We streven naar 6.
Waar schatten jullie je paardjes?

Hier zat Fiek ver in de 9 en nu begin 8 gok ik zo..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:58

Lageveld, wanneer je je paard niet de stress van het vervoer naar een paardenweegschaal aan wil doen is dit wel een methode om in ieder geval qua centimeters bij te houden of je paard in een goed tempo afvalt en of het niet te snel of langzaam gaat..
Ik neem de kilo's niet echt nauwkeurig maar wanneer hij eerst op 630 zit en nu een dik jaar later op 520 weet ik dat er toch iets goed gaat...
Wat is jouw methode om het gewicht van je paard bij te houden?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:44

Ik zit me net te realiseren dat ik voor Indiana heel veel jaar geleden een neck sweat heb gekocht. Ik heb haar destijds daar ook wel mee gelongeerd maar niet erg fanatiek.
Het is een ding van neopreen, waardoor ze bij de nek extra gaan zweten.
Hebben jullie hier ervaring mee of denken jullie dat dit zou kunnen helpen om de speknek te laten slinken?

Ik ga nu proberen foto's van haar nek te maken, maar door haar kleur (red roan) is het tot op heden nog niet gelukt om de verdikking van de nek goed op de foto te krijgen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:10

Ik denk eerder dat dat een symptoombestrijding is..
Maar aan de andere kant, als de nek dan slinkt, minder hard en pijnlijk is, zou de insuline iets kunnen dalen etc etc etc..

Aan de andere kant ook, als je paard verder stabiel is, zie je ook bij mensen met overgewicht dat ze toch hardnekkige plekken houden die niet alleen met een goed dieet vanzelf weer slinken..

Kortom, ik weet het niet :D maar ben wel erg benieuwd naar ervaringen of bevindingen, kan me er zo nog even niets bij voorstellen..