[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:01

Standardbred schreef:
Sanet schreef:
Ik spuit nu ook nog niets. Als het echt heel erg is met rijden, dan rij ik met een vliegendeken...

Afbeelding

Ik heb ook een los deel voor de achterkant, maar die gebruik ik maar zelden. Sybrich wordt namelijk heel erg onrustig ook van vliegen die toch op haar landen en dan weer weggaan. Dan blijft ze aan het schudden.. zo met de deken is ze vrij rustig, dat is wel erg fijn.

Sanet waar heb jij die uitrijdeken vandaan. Ik zoek eigenlijk ook zo iets vergelijkbaars.....

Geven ze helaas ook niet gratis weg bij een pakje boter, maar ben er wel erg blij mee.. Vooral omdat hij uit twee gedeeltes bestaat en dus niet strak kan gaan trekken voor bij de borst.
http://home.planet.nl/~voort127/

Ik heb hem overigens afgelopen jaar aan de onderkant wat in laten korten door mijn handige mamma.

@Zwelgje27: Schuurt jouw merrie echt bij de uier of net ervoor? Bij mijn merrie is het dus ook vrij erg tussen het stukje van de navel tot de uier. Maar met de Ivanhoe deken (met een losse buikflap) kan ik dus zelf heel goed ervoor zorgen dat hij ver genoeg naar achteren blijft zitten. Als het echt onrustig wordt, dan smeer ik er inderdaad ook Leovet Biohuidolie op. Fijn spul vind ik dat, wordt het niet vies vettig van, neemt mooi op in de huid. Smeert ook makkelijk... wel even schuddelen voor gebruik, want het wil nog wel eens gaan schiften.

wuswa

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:20

Weet iemand of je ergens alleen een buikflap kunt bestellen? Mijn ze-er schuurt met name het gebied van navel tot uier en mijn gedachte is als ik dat nou 'afdek' dan hoeft ze niet een volledige deken op.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:35

Ik denk niet dat ze zonder deken blijven zitten wuswa. Ze gaan bovenop de deken door banden en daardoor blijven ze op hun plaats liggen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:44

Oke....ik snap het al. Ik dacht te zien dat die buikflap los van de deken bevestigd werd maar het is natuurlijk logisch dat ie door banden gaat. Jammer...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:59

wuswa schreef:
Oke....ik snap het al. Ik dacht te zien dat die buikflap los van de deken bevestigd werd maar het is natuurlijk logisch dat ie door banden gaat. Jammer...

Idd...
Maar, mocht je toch nog creatief worden of een andere contructie bedenken. Van Ivanhoe kun je dus wel de buikflap los bestellen bij de Paardendrogist.

Er zijn dus wel losse halsdekens van Boett en Ivanhoe.
Ook heeft Boett alleen een staartgedeelte (maar volgens mij moet je daar wel ook een hals bij hebben):

Afbeelding

En ze hebben ook een uierflap lijkt het wel:
Afbeelding

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:36

mirtje27 schreef:
Hey,

Mag ik vragen wat voor voedingssupplement jij voert. Mijn pony wordt dit jaar 30 en merk nu toch echt dat ze oud wordt. Is nu ook vreselijk in de rui en dat duurt nog wel even. Haar vacht is dor en bevat veel schilfers. Ik ga nu beginnen met drainage van de paardendrogist en ik geef nu lijnzonolie van de paardendrogist. Kan jij mij een voedingssupplement aanraden?. Had al even bij de paardendrogist gekeken en zag opkikker of vetaranensupplement staan?. Die van mij heeft vooral hoog zomer last van jeuk in haar manen.

Bedankt alvast

Groetjes Mirjam

Ik zou tijdens de rui-periode Opkikker geven. Icm de lijnzonolie zorgt dat er voor dat je paard wat makkelijker verhaart. Ik geef nu zelf Marstall Force als vitaminesupplement. Paard ziet er harstikke goed uit, maar vind het alleen niet zo lekker en ik vind het toch iets te chemisch samengesteld. Ik heb nu contact opgenomen met iemand die natuurlijke supplementen verkoopt van Healthy Herbs en Equifyt. http://www.magics-spirit.nl/index1.html. Ik heb nog geen antwoord gehad, dus nog verder geen ervaring, maar misschien kan degene je wel helpen met het uitzoeken van het juiste voer.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:58

wuswa schreef:
Weet iemand of je ergens alleen een buikflap kunt bestellen? Mijn ze-er schuurt met name het gebied van navel tot uier en mijn gedachte is als ik dat nou 'afdek' dan hoeft ze niet een volledige deken op.

geen idee wat de kosten zijn en of het echt zo prettig zal zitten, maar het bestaat dus wel:

http://www.elitehorseclothing.com/bellydickie.html

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:02

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:04

Citaat:
Ik zou tijdens de rui-periode Opkikker geven. Icm de lijnzonolie zorgt dat er voor dat je paard wat makkelijker verhaart. Ik geef nu zelf Marstall Force als vitaminesupplement. Paard ziet er harstikke goed uit, maar vind het alleen niet zo lekker en ik vind het toch iets te chemisch samengesteld. Ik heb nu contact opgenomen met iemand die natuurlijke supplementen verkoopt van Healthy Herbs en Equifyt. http://www.magics-spirit.nl/index1.html. Ik heb nog geen antwoord gehad, dus nog verder geen ervaring, maar misschien kan degene je wel helpen met het uitzoeken van het juiste voer.

even inhaken hoor. :D
veteranensupplement is heel goed voor oudere dieren.
ik geef het ook aan meerdere dieren en ze doen het er heel goed op.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:17

Afbeelding

:(:) Zie hier het lot dat mijn nieuwe deken staat te wachten......

Umberti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:37

Hey,

Ik heb mijn Paard al 10 jaar, maar verhuisde 5 jaar geleden en daar begon het schuren.
Ik ben maar 2 km verderop gaan wonen in dezelfde omgeving. Vreemd he. Het enige wat er veranderd is, is de voeding.
Ik ben gaan zoeken naar oplossingen en heb ondertussen gevonden.

Ik ondervind dat het samenloop is van omstandigheden. Het beruchte muggetje, het voeder en aanleg van het dier (eventueel genetisch?)

Een te veel aan eiwit is niet goed voor paarden. Als de paarden dan van zich zelf niet goed afvalstoffen kunnen afvoeren stapelen deze op in het lichaam, wat overgevoeligheid veroorzaakt. Ik heb het programma Hyppowin gedownload (ff google). En controleer hiermee de voeding als ik overschakel naar een ander hooi, weide... Hiermee beperk in het teveel aan eiwitten.

Ik geef dagelijks appelazijn in lage dosis bij vanaf lente tot herfst. Dit helpt de paarden bij de stofwisseling. Hierdoor worden de afvalstoffen gemakkelijker verwijderd. (let op met te veel!)
Appelazijn maakt het paard ook minder aantrekkelijk voor insecten.

Ik zorg ook dat het paard na zonsopgang buiten gaat en voor zonsondergang terug binnen. Dan zijn de beruchte muggetjes het actiefst.

Ik heb 3 jaar een paard gehad dat half de zomer maar de helft van de manen overhield en de staartwortel voor 1/3 kaal (alle soorten zalfjes getest). 1 jaar met een deken gewerkt, maar door het afbreken van de manen nog een paard dat op wedstrijd niet echt te presenteren viel.

Vorig jaar heb ik het deken terug aan de kant gegooid en mijn flesje appelazijn gekocht. Geen jeuk gezien!!! Maar je moet wel de combinatie van de 3 tips doen, 1tje niet ok en de jeuk kwam langzaam terug.

Ik heb terug die dikke bos manen bij mijn paard zonder veel inspanning!!!
Laatst bijgewerkt door Umberti op 03-04-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:39

Zo, na een week geen internet te hebben gehad ivm de verhuizing (jeej, woon nu 3,5 km bij Wisse vandaan ipv 20 :D ) meld ik me weer even.
Wisse loopt weer onder zn regendeken-creatie;

Afbeelding

Kreeg maandag een sms van een stalgenoot dat ze zijn Pagony had afgehaald omdat Wisse erin verstrikt in de paddock stond.
Hele rug was kapot en een gat in de hals (van de deken, niet bij Wisse ;) ).
Ik heb net even wat dingen opgemeten en ga vanavond of morgen even wat knutselen met de Pagony, waar ik nu een projectje van ga maken aangezien hij toch kapot is.
De bedoeling is om de hoofdkap aan de hals vast te maken.
Dan haal ik de hals los van de deken en maak er klippen aan vast en ringen aan de deken. Verder maak ik denk ik bilkoorden aan de deken ipv de gewone klippen die er nu aanzitten, omdat het echt zo'n poepvanger is nu ;)
En de buikflap naai ik aan de deken vast zodat ik die net als kruissingels alleen maar vast hoef te maken.
Het tussenstuk tussen de voorbenen haal ik eraf. Wil dan ook bovenstaande vliegenhals aan de deken vast kunnen maken bij warm weer.

Zodra mn creatie klaar is plaats ik een foto, hoop dat ik het net zo goed kan krijgen als ik in mn hoofd heb :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:53

ellepel schreef:
Citaat:

even inhaken hoor. :D
veteranensupplement is heel goed voor oudere dieren.
ik geef het ook aan meerdere dieren en ze doen het er heel goed op.

Ik heb zelf geen ervaring met veteranen supplement. Bevat dat melasse? Ik heb wel ervaring met NAF Kompleet Plus en dat beviel me niet. Ook zit daar melasse in. Het voordeel van Healthy Herbs en Equifyt is dat het natuurlijk is en dus bestaat uit organische stoffen, wat een paard beter kan verwerken en ook beter wordt opgenomen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:20

Zoow even 16 pagina's doorgewerkt pffff :+
De eerste kleine scheuren zitten al in Helly's deken(RSI) bij de hals daar vreten ze elkaar meestal op.
Ga toch maar een nieuwe hoofdkap kopen, een pagony maar weer voor 15 euro want zo'n dure gaat volgens mij net zo snel kapot hier.
Ze heeft ook wel jeuk, terwijl ze haar deken al op heeft, maar niet erg, meer even een paar keer haar hals schuren en dan is het al klaar, misschien psychisch hoor, als ze buiten staat zie ik haar niet onrustig, ze staat heel lekker te tukken iig.
Ze heeft haar buikflap er ook onder, nu ga ik ook nog een uierstuk eraan maken en een borststuk zodat de onderkant ook goed dichtzit.
Ik had al zelf een stuk voor haar gezicht gemaakt maar die trok ze telkens naar beneden, whaha, staat ze me duf aan te kijken met dat ding helemaal over der neusgaten :D
Hier krijgen ze trouwens ook voordroog, wel echt bijna droog, maar onze eczemer gaat juist bij hooi hoesten dus daarom krijgen ze dat hier, ik vind het altijd lekker spul en het is nog ietsje goedkoper ook!
En idd kun je een vitamine spuit die je oraal moet toedienen vergelijken met één keer een vitaminepil.
Een vitamine-injectie wil wel goed werken, mocht je echt denken dat je peerd tekorten heeft zou de da er één in kunnen jassen.
Myour, whaha wat een verschil!( onze ziet er ook al uit als die oude na twee weken)

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:45

Citaat:
Geven ze helaas ook niet gratis weg bij een pakje boter, maar ben er wel erg blij mee.. Vooral omdat hij uit twee gedeeltes bestaat en dus niet strak kan gaan trekken voor bij de borst.

Ik heb hem overigens afgelopen jaar aan de onderkant wat in laten korten door mijn handige mamma.
[/quote]

Weet je nog of de site nog werkt? Ik heb geprobeert om de deken te bestellen maar dat lukt helaas niet.
Geprobeerd een mail te sturen maar helaas. Gaat dus ook niet.....

Gelukkig ben ik zelf een handige mama, maar Niek kennende hoeft er niks vanaf ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:39

Standardbred schreef:
Citaat:

Weet je nog of de site nog werkt? Ik heb geprobeert om de deken te bestellen maar dat lukt helaas niet.

Gelukkig ben ik zelf een handige mama, maar Niek kennende hoeft er niks vanaf ;)

Probeer het 1e telefoonnummer eens ? Dat is nl nog steeds geldig voor die achternaam en op dat adres volgens nummerzoeker.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 03:48

Ellepel / essie 73: wat een constructie zo'n Belly Dickie! Ik denk dat een deken dan 'lekkerder' zit voor een paard.
Sanet: ik had de losse buikflap niet gespot op de site van de Paardendrogist. Er staat idd bij dat je het buikstuk alleen in combinatie met de deken moet gebruiken en daar kan ik me iets bij voorstellen. Zonder deken verschuift de boel vast want mijn paard schuurt met de buik over de grond.

Mijn probleem blijft een beetje dat er bij de wei geen permanent toezicht is en ik er (maar) 2x per dag ben. Ik lees hier zo vaak dat dekens kapot zijn of dat paarden ze min of meer af weten te werken (opisopshop). Mijn ze-er staat dag en nacht buiten, in een kudde en speelt veel met mijn jaarling. Dat gaat nooit goed met zo'n deken en ik zie allerlei rampscenario's.....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:51

Standardbred schreef:
Citaat:

Gelukkig ben ik zelf een handige mama, maar Niek kennende hoeft er niks vanaf ;)[/quote]

Ik heb de deken echt 3 jaar terug al besteld, dus zou je niet kunnen vertellen of alles nog werkt. Maar ik zou zeker het telefoonnummer dan even proberen. Heb telefonisch ook altijd goed contact met hen gehad.

@op=op ... mooie creatie, hahaha.. rambo paard :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:27

ik heb even een vraag tussendoor.

wie van jullie heeft een zomereczemer die ook nog es gevoelig is op de luchtwegen???

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:33

Hey

Die van mij heeft geen last van haar luchtwegen. Eigenlijk ook nooit gehad.

Die van jou wel?.

Wie heeft er ervaring met de amigo vliegendeken. Je hebt amigo bug rug en de mio. De ene heeft een vaste hals en de andere weer niet. Twijfel welke ik zal kiezen. Scheelt 30 euro in prijs.

Mirjam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:41

ja appie dus wel, hooikoorts en stofallergie.
ik vroeg me af of er meer eczemers waren die het ook hadden.'
mischien is er ergens een verband

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:28

Steffie89 schreef:
Ik ben vandaag gestart met de drainage. Vandaag eerst 5 druppels gedaan. Donderdag, vrijdag en zaterdag begin dan 10 druppels. En dan zondag 15 druppels en dit dan even volhouden. Daarna opbouwen totdat ik op de 30 druppels per dag zit.
De meeste geven dit op een stukje brood toch? Ik was de botterham gegeven dus ik heb de druppels op de Equi Weidemix gedruppelt. Het bakje heeft ze helemaal leeg gelikt, dus dit zit wel goed. Maar volgende keer neem ik toch maar een stukje brood mee. Door de wind waaide er kleine beetjes weg.

Ik ben nu van plan om Marstall Vito te gaan voeren. Wel maar 2 handjes per dag en dan hier de Equi Weidemix doorheen. Daarnaast ben ik aan het twijfel om er appelazijn door heen te mengen. Ze kreeg dit vorig jaar ook en deed het hier goed op. Maar zou dit niet teveel worden?

Je hebt ook voer van Marstall special voor eczemers. Exzem muesli met daarbij nog een supplement die elkaar ondersteunen.
Daar zit in: kruiden, algenkristalinaat, kiezelgoer, vruchtenazijn en knoflook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:28

Nee, de mijne is (gelukkig) niet gevoelig!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:35

ellepel schreef:
ja appie dus wel, hooikoorts en stofallergie.
ik vroeg me af of er meer eczemers waren die het ook hadden.'
mischien is er ergens een verband

Mijne is wel gevoelig, maar geen last van allergieën. Meer van wat snotterig met dit weer. Hoesten doet hij eigenlijk nooit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:41

Wuswa,

Ik kwam ook twee keer per dag op de wei toen we ze tot vorig jaar nog op 'eigen' land hadden staan. Vind ik op zich geen probleem hoor. Had wel een telefoonnummer opgehangen bij het hek voor als voorbijgangers iets raars zagen, dat ik wel bereikbaar was. Ben 1x gebeld over Darren dat zijn deken raar zou zitten. Toen ik kwam was er niets aan de hand...

Het zou mij niet tegenhouden om een deken op te doen in ieder geval. Bij Wisse staan net nieuwe paarden in de groep, nu is hij niet meer de baas en dat zal de reden van de kapotte deken wel zijn geweest ;)