Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:23

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:24

Dan is dat voor 1 enting laaielichterij. Veel DA's rekenen tussen de 35 en 50 euro. Denk dat je dat best tegen de DA mag opmerken.

Iris_Z

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:34

Dat is regio Alphen a/d rijn € 87,30 incl consult en die is in de €20 dus nog duur!

Ook in Uithoorn gevraagd, daar ben ik boven de €100 uit en is een consult €50!!

Ik heb ook gezegd dat ik dit erg duur vind! En dat het goedkoper kan. Ze wou dat ik het liet weten als het godkoper in de buurt kan.....

Waar welke regio wonen de mensen met de goedkopere versie zegmaar :P.
Bodegraven heb ik liever helemaaaal niet bij mijn paard in de buurt, dus ja lastig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:02

Bij mij kostte de eerste enting iets van 63 euro incl. voorrijkosten, de tweede is 49.50.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:07

Ik heb gister een lezing over West Nile door de producent van de enting en verschillende DA gehad en heb definitief besloten om NOG NIET te enten! de kans zo ontzettend klein op dit moment dat ik het nu echt onzin vind. En ik ben echt niet te beroerd te enten en voorzorgsmaatregelingen te nemen maar dit vind ik nog echt onzin (ondanks de schokkende filmpjes en verkooppraatjes ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:11

Salsa, je hebt gelijk hoor, het zijn ook verkooppraatjes. Het dreigement dat het virus heus hierheen komt wordt misschien ook nooit waar. Maar dat weet je dus pas achteraf. Vanwege een aantal factoren en de aanwezigheid van het vaccin heb ik besloten wel te enten, weer een zorg minder.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:14

Daarbij is het West Nijl ook echt gevaarlijk voor mensen. Als het echt zo dreigend nu was geweest dan had je de media er vol mee gezien. (vergelijk het maar met SARS of Mexicaanse griep) Zo lang ze nog niet eens mensen waarschuwen of willen gaan enten zal het met de paarden echt wel loslopen.

Je had de folder ook moeten zien die ik mee kreeg. De titel was: A storm is coming >;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:16

Tjee dat is echt duur, heb geen idee wat het bij ons kost maar imo is 100 euro echt afzetterij.
Kan me we; voorstellen dat zo'n enting duurder is als de normale maar goed....

Het WNV is ook echt gevaarlijk voor mensen , niet alleen voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:34

Salsa, met dat verschil dat mensen zich makkelijker tegen muggenbeten kunnen beschermen dan paarden.

Die folder is inderdaad nogal over the top.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:43

De folder is absoluut over de top.
Ik denk zelf dat het virus nog wel even op zich zal laten wachten.

Maar vogels en muggen zijn beiden een onzekere factor. En dus is mijn reden om te enten dat ik het niet ga afwachten. Zo ontzettend duur is de enting niet en of ik nu start of als het er is.. kost niet veel meer. Wij hebben daarnaast een flinke hoeveelheid trekvogelsoorten bij stal én een enorme vijver. Met dus een stevige voorraad muggen. Vandaar dat de keus snel gemaakt is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:44

Salsa schreef:
Daarbij is het West Nijl ook echt gevaarlijk voor mensen. Als het echt zo dreigend nu was geweest dan had je de media er vol mee gezien. (vergelijk het maar met SARS of Mexicaanse griep) Zo lang ze nog niet eens mensen waarschuwen of willen gaan enten zal het met de paarden echt wel loslopen.

Je had de folder ook moeten zien die ik mee kreeg. De titel was: A storm is coming >;)

Salsa zo werkt het niet.
Lyme is bijvoorbeeld al een hele tijd een ziekte die behoorlijk veel mensen besmet en met ernstige gevolgen, maar de media besteden er nu pas een beetje aandacht aan. Dat geldt ook voor q-koorts. Het was geen onderwerp en opeens wel. Je kunt niet op die manier vertrouwen op 'de media".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:57

Anya, wij zitten tussen twee rivieren en hebben ook een hoop vogels, die factoren voor een vlotte verspreiding van het virus zijn dus al aanwezig, het enige dat je nog nodig hebt, is het virus zelf.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:08

Hier worden de voorrijdkosten ook extra berekend, maar die enting zelf kost hier 40 euro. Tja, als je die voorrijdkosten er bij rekent kom je dus wel duurder per enting uit, rond de 65 euro.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:09

Salsa schreef:

Die storm ging wel de VS over.....

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:19

Donderdag 29 April komt de DA de paarden voor de 2de keer enten tegen WNV..
We zijn met 8 paarden en betalen E 35,00 per enting..(worden geen voorrijdkosten gerekend)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:47

@Lovely: ja precies en dat vind ik toch wel een risico. Want als het er is, dan ben je met een beetje pech te laat. En een paard met die ziekte haalt het niet of wordt een grasmaaier met een beetje pech.

Ga jij enten dan Lovely?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:47

Wij betalen ook geen voorrijkosten.
Het enten zelf ging als een lopende band. DA pakte de nieuwe spuit, ik had er in die tussentijd een halster om, prik er in en naar de volgende. Eentje vond het eng, daar zijn we iets langer mee bezig geweest. Alles bij elkaar 20 minuten voor de hele stal. De stickers in de boekjes plakken kostte meer tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:52

Ja, mijn paard is tegen WNV geent, maandag krijgt hij het tweede deel van de booster.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:02

Bij ons op stal lieten de meesten enten.
Heb mijn merrie en mijn hengstveulen van bijna een jaar ook laten enten, morgen de 2e.....

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:02

Wie vond het eng ? platoortje ? :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:03

Iris_Z schreef:
Dat is regio Alphen a/d rijn € 87,30 incl consult en die is in de €20 dus nog duur!

Ook in Uithoorn gevraagd, daar ben ik boven de €100 uit en is een consult €50!!

Ik heb ook gezegd dat ik dit erg duur vind! En dat het goedkoper kan. Ze wou dat ik het liet weten als het godkoper in de buurt kan.....

Waar welke regio wonen de mensen met de goedkopere versie zegmaar :P.
Bodegraven heb ik liever helemaaaal niet bij mijn paard in de buurt, dus ja lastig..

Volgende week komt DAP De Amstelstreek (zijn actief in omgeving Uithoorn, Mijdrecht, Zevenhoven) mijn paard enten voor West-Nijl, laat je de kosten wel weten :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:06

yfande schreef:
Wie vond het eng ? platoortje ? :D

Nee joh, Platoor was halster om, prik, aaitje, halster af. En daarna oren plat vanwege de verwachte Znoeps.
Nee onze dappere ruin aan de overkant vond het maar niks (begint met een Z).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:07

Bij Amstelstreek heet dat 'een westnijltje krijgen' :D.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:12

:D :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:19

Ok, kreeg de rekening voor 4 paarden + voorrijdkosten : 200 euro voor de eerste enting. 50,- euro per paard incl voorrijdkosten vind ik erg netjes in vergelijking met wat ik hier boven heb gelezen. :j