waterlelie, als je iemand hebt die handig is met een naaimachine dan zou je van gewoon elastiek en een stuk dunne vitrage een soort hoes kunnen maken en deze over de wonden doen zodat ze naar buiten kan want het word warm en dan is het bijna onmogelijk om de vliegen van die rauwe wonden te houden, anders pb je me de lengte van de hals en de omtrek achter de oren en achter de wond en je adres maar door dan zet ik er een voor je in elkaar.
spike2002
Geplaatst: 22-06-09 18:53
Ik had het begin van de topic gelezen en nu verder gelezen. Wat zien die wonden eruit. Ik heb zelf met groene leem hele goede ervaringen gemaakt bij een enter die een snijwond van 15 cm aan zijn been had waar de pees uit gedrukt werd. Dit was midden in de zomer en vol met vliegen. Groene leem erop gaas erover en de etter bruisde eruit. Vliegen zaten er nog wel op maaar konden niet meer bij de wond. De wond was geheelt zonder verdere littekenweefsel. Sucses met je merie en hopelijk houd ze er verder niets aan over.
Monnik
Geplaatst: 22-06-09 19:15
Ik ben helemaal stil van de laatste foto's. Onwijs wat een sterke pony heb jij, als je ondanks deze wonden de wil in haar ogen ziet! Ik denk dat het een goede beslissing is om haar thuis te houden. Die wil die je in haar ogen ziet zal mede komen door je goede verzorging en je TLC. Natuurlijk zal de medische verzorging in een kliniek goed zijn en zullen ze je paardje zoveel mogelijk positieve aandacht geven (onlangs zelf helaas aan den lijve mee gemaakt), maar jou paardje heeft nu ook veel baat bij TLC (zoals je het zelf zo mooi verwoord). Goed plan heb je samen met je DA opgezet! Nog een lange weg te gaan. Sterkte!
Laika
Geplaatst: 22-06-09 19:17
Wat vreselijk zeg! Ik zie dit topic nu pas en ben werkelijk in shock van de foto's! Onwijs veel sterkte de komende tijd TS! Oh en ik ben ook van mening dat je de juiste beslissingen genomen hebt Zolang je kunt lekker zelf doen met lots of TLC! Wat betreft alle zeker zéér goed bedoelde tips in dit topic wat je erop moet smeren zou ik wel eerst overleggen met de DA, met dergelijke gapende wonden, maar ik zou hem zeker wijzen op de mogelijkheid van die tip van Francis over Underwood Onvoorstelbaar die herstel foto's op die site!
Ladybird
Moderator Algemeen
Geplaatst: 22-06-09 19:20
Meis,, wat een verschrikkelijke foto's!
Heeeeel veel sterkte en ik hoop dat de maden uit dr wond blijven!
Aurelle_
Geplaatst: 22-06-09 19:25
Wat een vreselijke foto's. Het is echt nog erger geworden dan in het begin lijkt het! Arm paardje. Ik hoop echt heel erg dat het allemaal goedkomt en dat ze toch nog mooi geneest. Ze heeft zo'n leuk koppie. Heel veel succes ook met de vliegen/maden.
puck jij beschrijft precies wat ik eerder bedoelde met een vliegenhals, iets wat niet strak zit maar wel wat bescherming geeft tegen de vliegen
kido123
Geplaatst: 22-06-09 20:07
wat erg!!! ik hoop dat het snel weer beter gaat....
sanne_
Geplaatst: 22-06-09 20:43
Wat een vreselijke foto's, wat moet jij ongelooflijk geschrokken zijn. Ik kan me ook goed vinden in je besluit je paardje thuis te houden.
Ik denk wel dat het heel snel nodig is een goede verzorging van de wonden op te zetten. Alleen afgestorven weefsel wegsnijden, spoelen en antibiotica zijn niet genoeg in zo'n drastisch geval als dit. De al door meerdere mensen genoemde Mesitran is een fantastische wondzalf waarvan ik overtuigd ben dat het bij jouw paardje heel goed zal helpen. Het is duur spul, maar de kosten kunnen het probleem niet zijn, Klinion wil sponsoren onder heel schappelijke voorwaarden. Met intensieve en vooral de juiste verzorging denk ik dat de kans op acceptabel herstel heel behoorlijk is. Echt, het is het waard! Je zou ook og kunnen overleggen met een wondverpleegkundige en diens suggesties aan je DA voorstellen. In de humane geneeskunde ligt op bijzondere, niet-paard-specifieke gebieden vaak net wat meer kennis en ervaring.
Ik zou ook iets fabriceren met vitrage maar dan met een bandje van schuimrubber van zeg.... 5 cm dik. Dit als rand achter de oren, kan dan aan een halster vast gezet worden, en als rand bij de schouders, zou met een dekensingel achter de voorbenen vastgezet kunnen worden. De ongeveer 5cm dikke rand zorgt er dan voor dat het van de huid (wond) af blijft staan, als een soort tentje zeg maar. Indien nodig deze rand dikker laten zijn. Snappen we het nog?
maar ik zou hem zeker wijzen op de mogelijkheid van die tip van Francis over Underwood Onvoorstelbaar die herstel foto's op die site!
Ik heb 't haar ook gePB't en hoop dat ze't in ieder geval wil overwegen. Die foto's op de site zijn echt niet overdreven, ik heb nl. gelijksoortige foto's van paarden van vriendinnen gezien en weet dus dat het geen 'reclame'/bewerkte of op wat voor manier 'oneerlijke' foto's zijn. Dit kan dus echt. Gebruiksaanwijzing zegt alleen dat je niet moet wegsnijden, dat is nu al een paar keer gedaan, ik zou hier dus snel mee beginnen áls je dit wilt doen en niet verder snijden. Als ze niet kan bestellen vanuit Amerika wil ik dat met liefde doen.
Zie het topic nu pas en ben er *stil* van. Wat verschrikkelijk voor je pony maar ook voor jou Denk je een mooie beslissing te nemen door fijn natuurlijk te dekken. Ongelofelijk
Doe wat je hart je ingeeft, jij weet het het beste. En laat de kritiek voor wat het is, daar kun je weinig mee.
Het spul wat Francis aangeeft is echt geweldig!! Heb daar al een paar paarden enorm van zien opknappen.
jeetje arme pony! het is vast vreselijk geweest voor je pony maar ook voor jou om het te zien maar zou die eigenaar van die hengst het niet moeten betalen ofzo het komt door zijn (agressieve) hengst
Imaginaerum
Geplaatst: 22-06-09 21:30
Ai.. Die laatste foto's. Ik hoop dat het een beetje goed wil herstellen. Geef d'r maar een knuffel van me.
phoe zie dit topic nu pas. echt vreselijk. en echt super wat jij allemaal voor je paardje doet. ik denk inderdaad ook dat je een goede keuze maakt! die leifde wat ze van jou krijgt, krijgt ze daar nooit! heel veel sterkte! ga morgen een kaarsje voor haar branden!
HouvanPonys
Geplaatst: 22-06-09 22:04
Ik heb het hele topic doorgelezen, maar wat schrok ik van de foto's, terwijl ik niet snel schrik.. Wat een hengst kan aanrichten..
[MD] Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)
Misschien is dit wat om te proberen? wat _Charlotte had geschreven..
idd, misschien is het wel wat om te proberen?
Iig, heel veel sterkte voor jou én je pony!!!
Laatst bijgewerkt door HouvanPonys op 22-06-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Nikka
Geplaatst: 22-06-09 22:05
Ik snap je keuze helemaal. 2 jaar terug werd zelfs een paard van mij na een koliekoperatie naar huis gestuurd omdat hij zo'n heimwee had. Hij at gewoon niet meer maar was eigenlijk nog niet goed genoeg om naar huis te gaan. Toch naar huis gehaald en begon meteen te eten. Overigens vind ik bij de laatste foto's de wond er wel mooi schoon uitzien en je ziet ook al wat herstelweefsel.
Oh getverderrie wat een pech zeg. Groene leem kan je inderdaad gebruiken maar ik zou eigenlijk zelf vetramil gebruiken. Dit is echt een wondzalf voor vieze diepere wonden ontwikkeld door universiteit wageningen en ook gebruikt op de faculteit in utrecht. Ik hoop zo voor je dat dit weer helemaal mooi herstelt, denk je leuk een veulentje te gaan fokken gebeurd er dit. Kreeg er helemaal kippenvel van.... Zou zelf nogal in paniek zijn geraakt als het mijn poown zou gebeuren.
Die laatste foto's zijn echt heel schokkend, wie had kunnen verwachten dat het zo erg zou worden, dat ik de eerste foto's zag dacht ik dat het nog wel mee leek te vallen. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je haar liever thuis houdt, zo'n kliniek kan inderdaad ook extra stress opleveren. Bovendien moet je je absoluut niet druk maken om wat wij ervan zouden vinden. Het is jouw paard en jij weet wat het beste voor haar is.
De stal afsluiten lijkt me ook wel een slim plan, ik zat ook te denken aan dat horgaas, dat kun je volgens mij op rol kopen en voor de openingen van de stal hangen. Dan kun je haar eventueel in de stal zetten als het erg wordt met de vliegen. Of inderdaad iets van vliegenhals ofzo.
Heel veel succes, ik hoop dat het nu echt weer de goede kant op zal gaan.