Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:38

ja...ze eten automatisch minder als ze op gras staan.
Tenminste dat vertelde mijn vriendin(zonder cushing paarden).
Mooie pony!
Was ze altijd al week gekoot?Of is dat iets van de laatste tijd?
Ik vraag mij af of ze ook geen insuline resistentie heeft...ze ziet er 'puffy' uit...opgeblazen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:52

Ja, ze altijd al week gekoot, het is dat ze sokken heeft, dan valt het nog een beetje weg.

Ja, dat puffy is dus sinds vandeweek. Ik schrok me rot, zo dik en opgeblazen als ze was.Ze was wel wat slanker toen ze op stal stond. Ze is getest op IR, en dat was negatief. Maar als ze bloed gaan prikken voor de cushing waardes, wil ik dat nog een keer gechecked hebben. Ik denk toch echt wel dat ze IR is, daarvoor ben ik ook een beetje bang voor HB, ik hou haar goed in de gaten.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:23

Helaas meld ik mij hier weer even de nodige advies van jullie cushing deskundige ;)
Ik twijfelde de laatste tijd erg of de diagnose cushing wel van toepassing was op mijn paard, ook omdat de test twijfelachtig was.
Hij zag er gewoon zo goed uit, kwam heel makkelijk aan zijn zomervacht en zat ook zichtbaar goed in zijn vel.
Maar 3 dagen terug liep hij kreupel, mijn vermoeden was een zweertje... maar vandaag was duidelijk te zien dat hij bevangen is.
Hoefsmid is erbij geweest en direct in de paddock metoud hooi, hij durfde verder nog niks aan zijn hoeven te doen aangezien hij erg gevoelig was.
Maar in de paddock loopt hij redelijk en lijkt hij niet veel last te hebben.
Nu had de hoefsmid het erover om iets van bloedverdunners te geven, zodat het genezingsproces sneller verloopt.
Iemand enige suggesties?
Tevens zei hij dat het het beste was hem altijd in de paddock te houden en misschien op den duur 1 a 2 uurtjes op het land te doen.
Ik had besloten om hem met pensioen in frankrijk te laten gaan vanaf september, hij zou daar in een kudde komen op een stuk van 50 ha.
Maarja nu twijfel ik daar ook weer aan, wat een gedoe weer!

Heb even snel terug gelezen... heb niks schokkends gelezen, dus neem aan dat jullie paardjes nog stabiel zijn?!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:18

Sabrina: Als jouw paard echt cushing heeft dan zal hij zich waarschijnlijk niet prettig voelen in zo'n vreemde grote kudde.
Stress en veranderingen zijn slecht voor een cushing paard en brengen meestal een verslechtering van de situatie te weeg. Als hij cushing heeft zou hij denk ik niet - zeker niet zonder medicijnen - dag en nacht op de wei kunnen staan.
Dit gezegd hebbende jemig wat vervelend om te moeten constateren dat hij waarschijnlijk hoefbevangen is, dat zal een schok zijn :(:) :(:) Hopelijk valt het toch mee en herstelt hij zich snel.

Misschien dat iemand anders tips zou kunnen geven over het geven van bloedverdunners, bel ook je DA even lijkt mij!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:22

Sabrina: bloedverdunners (natriumsalicylaat) kun je gewoon bij je veearts halen, het wordt hier standaard gegeven bij hoefbevangenheid, evenals pijnstillers als de pijn te erg is.
Sterkte gewenst voor jou en je paard.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:20

ik laat volg week bloed trekken van mijn merrie, om te kijken hoe t lijkt...
hoe de waardes zijn,..en of ik beejte goed zit met medicatie...

vind merrie af en toe beetje down...
ze ziet er wel goed uit...
ben benieuwd...

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:27

Ik ben met spoed op zoek naar een stripje Pergolide 1mg. Is er misschien iemand die dit zou kunnen missen en morgen direct zou kunnen versturen? (natuurlijk maak ik dan het geld direct over)
Ik heb het 3 wkn terug besteld bij de dierenarts, maar die kan het nu ineens niet leveren en als ik het bij de apotheek ga bestellen kan ik het pas volgende week krijgen... Ik zou er erg mee geholpen zijn, want ik heb nog maar voor een paar dagen pillen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:46

ik heb wel...just andy

pb maar

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:37

Fargo; Ik weet dat veranderingen slecht kan wezen, maar het is het 1 of het anders.
Ik heb namelijk niet meer de tijd voor hem die hij verdiend en heb ook met de da hierover gesproken en aangezien het land daar zo anders is heb je grote kans dat hij daar weinig tot geen problemen heeft.
Tevens hebben die mensen daar ook ervaring met paarden met cushing en met die paarden daar hebben ze geen problemen.
Hier is geadviseerd hem helemaal niet meer op het land te laten + het feit dat ik te weinig tijd heb, hij zal hier dan niet meer zo gelukkig zijn.
Met zijn hoefbevangeheid gaat het erg goed, hij liep diezelfde avond al een stuk beter en nu is het alleen de eerste passen op het harde een beetje op eieren lopen en daarna bijna helemaal goed!!
Hij ziet er ondanks dat ook nog steeds goed uit gelukkig!
Heb trouwens metacam voor hem, maar eigenlijk niet meer over bloedverdunners gehad.

Bedankt allemaal

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:44

Ik lees net ergens dat in Engeland geen pergolide meer voorgeschreven wordt, omdat het een middel voor mensen is. Ze schrijven daar nu iets voor dat hetzelfde is, maar anders heet, maar voor dieren is, en hartstikke duur is. Wat kost pergolide hier in het algemeen? En het is dus niet alleen bij d.a. te krijgen maar ook via apotheek?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:07

pergolide is voornamelijk te krijgen via apotheek.
De prijzen kunnen heel erg verschillen, dit is per merk of apotheek.
Ik betaalde namelijk eerst bij de ene apotheek 38 euro voor 30 1mg pillen, en nu 13 euro bij een andere apotheek.
Dus het is wel verstandig om even bij verschillende apotheken langs te gaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:28

En dan ga je dus met een recept van je d.a. naar de apotheek? Of kun je het gewoon zelf bestellen? Dit even voor degenen in Engeland, die nu zoveel geld kwijt zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:07

Ja, ik ga met recept van da naar de apotheek. Ik weet alleen niet of dat in engeland ook kan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:44

cynthiar schreef:
Ik betaalde namelijk eerst bij de ene apotheek 38 euro voor 30 1mg pillen, en nu 13 euro bij een andere apotheek.

Tjee... heb jij het echt zo goedkoop??
Mijn DA kan er op het moment slecht aankomen en volgens mij betaalde ik iets van 33 euro per 30 1mg pillen en nu zei hij ze bij een humane apotheek te halen en er nog geld op toe te leggen..
Zou voor mij met 2 paarden ook wel schelen als ik ze zo'n stuk goedkoper zou hebben.

Paardjes gaan wel goed... alleen de grote merrie met de korsten op haar huid wil nog altijd bijna niet genezen.
Heb er met mijn DA over gesproken maar die geeft ook aan dat het lichaam op aan het raken is.

Sabrina het gras in Frankrijk is wel behoorlijk anders dan hier, heb vroeger een paard meegemaakt die daar met pensioen zou gaan en na nog geen jaar brood mager terug kwam, die kon niet wennen aan het schrale gras en bloeide hier weer helemaal op. Moeilijk om van te voren te bedenken waar je goed aan doet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:05

Dan kan je denk ik beter zelf langs verschillende apotheken gaan en vragen wat het bij hun kost. Ik betaalde de eerste keer 126 euro voor 100 pillen van 1mg, en nu 38 euro voor 90 pillen van 1mg. Ben dus naar een andere apotheek gegaan.
Het is wel een ander merk. Ik heb begrepen van een vriendin die bij een apotheek werkt dat als je langer een medicijn haalt je korting krijgt ook als je meer pillen per keer besteld, dus daarmee krijg je ook prijs verschillen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:44

hoe zit het met de verschillen in kwaliteit van de tabletten? want hij moet natuurlijk wel gewoon goede kwaliteit krijgen en ik weet dat bij witmerk vaak andere hulpstoffen zit waardoor je er wel anders op kan reageren.
Hier bij de da betaal je 42,50 ex btw voor 30 1mg tabletten... ik zal van de week eens de apotheek hier bellen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:25

ik betaalde 70 euro voor 100 tableten van 0,25 mg bij de da. heb nu merklose van de apoteek 23 euro voor 100 van 25 mg.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:03

ik heb ff gebeld, 22,96 voor 30 tabletten van 1 mg, nou dat vind ik primaaa! (hij krijgt nu 1/8 op een dag, gaan straks langzaam over op 's ochtends 1/8 en 's avonds 1/8 en dat dan eerst maar weer stabiel, en dan zien we daarna wel weer verder!)

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:53

Hier ook vandeweek Pergolide bij de apotheek gehaald met een recept van de dierenarts. De kliniek zelf had er zelf geen meer en kon er ook niet aan komen doordat er een soort "stop" op de productie van Pergolide zit? Ik betaalde 22 euro voor 30 pillen van 1 mg. Dat valt op zich nog wel mee, maar fleur krijgt 1,5 pil dus het gaat wel snel.

De DA had als vervanging zelf van de Pergolide Permax. Is iemand daar bekend mee? Dat was wel duurder, voor 100 pillen van 1 mg 127 euro, vandaar dat ik hier rond ben gaan bellen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:06

Ja die dure permax had ik eerst ook. Nu merkloos. Hoop niet dat ze stoppen met pergolide. Dan hebben we allemaal een probleem.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:11

oh das minder....ik zal ook eens even bellen.....want dan neem ik wel voorraad van een jaar....

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:59

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:23

SparklingApp schreef:
cynthiar schreef:

Tjee... heb jij het echt zo goedkoop??
Mijn DA kan er op het moment slecht aankomen en volgens mij betaalde ik iets van 33 euro per 30 1mg pillen en nu zei hij ze bij een humane apotheek te halen en er nog geld op toe te leggen..
Zou voor mij met 2 paarden ook wel schelen als ik ze zo'n stuk goedkoper zou hebben.

Paardjes gaan wel goed... alleen de grote merrie met de korsten op haar huid wil nog altijd bijna niet genezen.
Heb er met mijn DA over gesproken maar die geeft ook aan dat het lichaam op aan het raken is.

Sabrina het gras in Frankrijk is wel behoorlijk anders dan hier, heb vroeger een paard meegemaakt die daar met pensioen zou gaan en na nog geen jaar brood mager terug kwam, die kon niet wennen aan het schrale gras en bloeide hier weer helemaal op. Moeilijk om van te voren te bedenken waar je goed aan doet.

Willy heeft op het moment ook aan een kant van zijn lichaam korsten op zijn lichaam. Ik heb gemerkt als ik er verdunde betadine oplossing op spray dat het bij hem heel mooi opdroogt en snel weggaat zo'n plek. Misschien een hulpmiddel ook voor de jouwe? Verder geef ik hem ook wel de echaniceadruppels ter ondersteuning van de weerstand.

Ik zit momenteel ook in de goedkopere pergolide en ik heb niet het idee dat er verschil in werking is hoor. Maar wel groot verschil in geld!
Als je nog 22,- eur per 30 pillen van 1 mg betaalt ben je eigenlijk op dit moment duur uit. Een paar jaar terug was dit zeker wel een goede prijs, maar het is nu al goedkoper te krijgen.

Edit: bij onze apotheek was het de laatste keer: 90 pillen a 1 mg voor 44,- en 120 voor 55,- eur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:47

Jetje, dat scheelt nogal wat in prijs.
jullie halen dat dus bij de "normale" apotheek? Met DA recept uiteraard.
Dan ga ik daar namelijk ook eens achteraan. Betaal nu voor 30 stuks a 1mg iets van 24,-.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:57

Inderdaad bij de normale apotheek met recept van je DA. Meestal bestellen ze het even en dan is het er binnen een dag of 2.