[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:02

Dat was dus ook mijn gedachte, ik dacht ook dat paarden vrijwel altijd teveel eiwitten binnen kregen. Ik vermoed dat de oorzaak bij zijn gebit ligt, en misschien ook bij de darmen. Hij had haken op de kiezen waardoor hij misschien niet goed meer kon kauwen. Hierdoor konden denk ik eiwitten minder goed opgenomen worden. Ook heeft hij misschien geen goede darmflora. We gaan hem ontslakken en daarna pro-biotica geven, dat kan toch sowieso geen kwaad? En de tandarts/da komt natuurlijk. (er was al een tandarts geweest, maar de da liet me zien dat hij allemaal haken had laten zitten...)

*edit, oowh, ontslakken kan toch wel kwaad, kan het denk ik beter even met de da overleggen Bloos *

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:53

als hij zoveel haken had en niet goed kauwde dan nemen ze het voer ook niet op he,kan misschien ook tekorten veroorzaken?

veel mensen denken dat paarden weinig eiwit moeten hebben,maar wist je wel dat bijvoorbeeld oudere paarden juist weer een verhoogde behoefte hebben aan datzelfde eiwit?
wij hebben bijvoorbeeld een merrie op stal staan, 20 jaar oud 1m40 hoog,die word echt maar recreatief gereden 3x per week ofzo en die krijgt dus echt wel zowat 2 kilo aan krachtvoer per dag omdat ze de eiwitten goed gebruiken kan. is op aanraden van de veearts zelfs.

probiotica:
ap krijgt het ook,en hij heeft de mooiste mestballen van de hele stal Haha!
ik geef hem darmflora van Bloem, is nu in de aanbieding 60 capsules voor 11 euro.
als je 2 per dag geeft kost het je dus 11 euro per maand,
ap krijgt er smorgens 1, ik heb weinig idee of t helpt voor zijn eczeem,maar zijn vacht is mooier geworden,zijn mest ziet er beter uit en wat ik zelf heel opmerkelijk vind is dat sinds hij dat krijgt hij een schone koker heeft!
daarvoor had hij altijd een hele vieze, veel velletjes, stinken en had hij er jeuk aan..nu niet meer
ohw ja en er zuitten precies dezelfde darmbacterien in als die paarden hebben dus kun je het geven,misschien overleggen met de veearts?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:38

Zijn die capsules voor de dramflora van Bloem ook probiotica? Waar heb jij dat gekocht? Kan je dat ook geven aan een paard zonder zomereczeem? Mijn andere pony heeft namelijk ook zo'n chronisch vieze koker..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:43

probiotica kun je denk ik wel aan ieder dier geven,maar vind wel dat je moet overleggen met je veearts
wat je wel moet doen bij die vieze kokers is heel goed naar je voeding gaan kijken,

zorg dat ze dus niet in te kort gras staan, bevat echt veel meer voeding dan goed bemest langer gras.
en geef je hooi dan in elk geval overstappen naar een soort hooi waar je veel van kan voeren zodat het maagdarm stelsel de hele dag bezig is.liever dus wat ouder hooi,of graszaadhooi.
verder natuurlijk je brok of muesli nakijken of die wel goed is.

ik koop ze bij de reformzaak, bij de DA (drogist)hebben ze ze geloof ik ook wel.
s'morgens 1 capsule door het voer doen.2 kan ook,moet je zelf proberen.
ga even zoeken op internet dan krijg je wat meer info er over, er zit ook cranberry in voor een goede blaas.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:02

Ik ga dit topic even volgen.... Ja

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:06

ik ook

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:12

wat zouden jullie hier mee doen?
bij ons op het land staat een fries van een vriendin van me,
die verder op in het dorp woont.
haar fries heeft ook zomer eczeem. die loopt sávonds van een uur of 7 tot uur of 10 a 11 rondjes met der hoofd te schudden. ivm de vliegen. en over dag is ze heel moe en slaapt ze bijna alleen maar. we smeren al met zeewater. dit ontsmet het alleen. en ze heeft al een prik gehad bij veearts maar dat werkt niet. en ik probeer haar al een eczeem deken aan te smeren (om het zo maar even te zegen) maar dat wil ze absolut niet (niet van wegen het geld) maar omdat ze een artikel ergens heb gelezen dat dekens slecht zijn. naja dit is gewoon echt zielig. er staat een hooi ruif op het land en laatst stond ze zo erg te schuren met haar kont dat ze bijna door der achter benen heen zakte. van moeheid. maar de eigenaar ziet haar alleen over dag en omdat ik en haar verzorgster aan het land wonen. zien wij het wel. maar over dag staat ze stil te slapen dus zegt die vrouw dat het goed gaat en mee valt. maar ja dan zijn die muggen er natuurlijk niet.
wat zoudden jullie doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:37

wat ik zou doen???

ik zou tegen die eigenaresse zeggen dat ze een egoistische domme doos is dat ze alleen maar aan haar zelf denkt in plaats van haar paard en dat ze zorgen moet dat dat beest als de sodemieter een deken op moet....

en deken slecht? ja prima, maar laat haar dan ook goed lezen dat er in dat artikel vast niks staat over vliegendekens of eczeemdekens.....

dat.....zou ik zeggen Knipoog

ik heb zelf een gruwelijke hekel aan dekens en mijn pony ook,mar als hij met deken op minder last heeft van zijn eczeem? dan doe ik dat dus wel

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:40

dat artikel gaat oook over zweet dekens en winter dekens. ook voor een fries kan ik me daar wel in vinden. maar eczeem deken is noodzakelijk

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:42

Idd.. ik zie ze zelf ook liever zonder deken maarja... als het niet gaat het niet en kan ik er ook niets aan doen!
Het gaat om hier om het welzijn van het paard! En dekens slecht? Tja wel als je ze op doet en vervolgens nooit meer naar omkijkt!
Die mensen ken ik ook wel die doen aan het begin van het seizoen een deken op en halen hem er in oktober weer eens af! Boos!

Maar ik zou met een arikel over eczeem en deken naar haar toe gaan en zeggen dat het gewoon echt niet zonder kan als de eczeem te erg is!

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:44

Maar is het natuurlijk niet zo dat ze opeens geen wintervacht aan zouden maken met een eczeemdeken ofzo!
Die van mij beginnen begin augustif met hun wintervacht en één staat er dan dus nog met deken op maar ik zie geen verschil in het aanmaken!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:49

ik ben mijn deken nu aan het wassen, maar zie hem nog niet echt schoner worden hoor... hij zit in de wasmachine. ik ben zeer benieuwd...

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:47

Je kunt misschien een filmpje maken van haar paard als het zo'n jeuk heeft. Dan ziet ze dat haar paard er erg veel last van heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:05

shetfan, da's een goed idee en verder sluit ik me aan bij de opmerking over 'domme doos' Knipoog

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:40

Een stalgenoot van mij had net weer een artikel gelezen dat een eczeemdeken vrijwel het enigste middel is dat wel werkt tegen zomereczeem. Misschien moet ze wat meer artikels lezen dan zich vastklampen aan 1 artikel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:02

nou, deken is mooi niet schoon geworden in de machine hoor...

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:57

ze maken niet minder wintervacht aan met deken. Ik doe de deken op zodra de temperatuur dat noodzakelijk acht Knipoog niet als ze al gaan schuren. En ja bij mij gaat hij dus pas in oktober af. Maar tussendoor natuurlijk ook regelmatig he Knipoog

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:28

kan iemand voor mij dat artikel inscannen. of sturen. want dan kan ik hem uitprinten en aan haar laten lezen.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 00:15

Een eczeemdeken is al helemaal geen gevoerde deken, maar heeft hele fiine gaatjes.
Ik heb bij die van mij nog nooit een verandering van vacht gemerkt.
Ik gebruik de deken al 6 jaar.
Echt super

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:24

en hij gaat al 6 jaar mee??? geef mij ook zo`n paard!

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:58

ze was hier gister op visite. ik heb haar toen overgehaald om een deken te koop. dus we hebben hem gelijk gehaald want ik denk straks bedenkt ze zich weer. en gelijk op gedaan. en het nu een stuk rustig in de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:15

nou,hopelijk werkt het voor het paard Haha!

Vlokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:40

Heeft het zin om nu nog de deken te kopen? Of had het eigenlijk al helemaal aan het begin van het seizoen gemoeten?

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:46

Vlokkie schreef:
Heeft het zin om nu nog de deken te kopen? Of had het eigenlijk al helemaal aan het begin van het seizoen gemoeten?

Het is natuurlijk beter om hem op te doen voordat en paard echt last krijgt maar niet opdoen is altijd slechter!

Dus een erg goede zet dat je haar over hebt kunnen halen en dat het paard nu lekker in een deken staat! Haha!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:52

Ik kreeg mijn paard vorig jaar eind juni. Hij kwam van Vlieland en had daar al geschuurd. Als ik hem toen geen deken op had gedaan had ie echt zijn nek en hoofd tot bloedens toe open geschuurd van de jeuk. Natuurlijk helpt het beter om het vanaf het begin van het seizoen te doen, maar halverwege is beter dan helemaal niet! De paarden worden er rustiger van en hebben minder jeuk. Lachen