[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:39

Ik mag me ook melden.. Mijn fries heeft linksachter flinke mok.. Morgen haal ik het onderste deel van zijn sok weg, zodat t goed kan luchten.. Daarna goed uitwassen met detail en socatil erop smeren.. Zo deed ik het ook bij mijn vorige Friese merrie, en zo is t altijd mooi over gegaan.. Hopelijk bij wiebe ook..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:48

ik gebruik sudocreme werkt perfect hier en stuk goedkoper dan die mokzalf

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:59

@lisantjuuh, lijkt het wat mijn paard had? (Zie foto's halverwege vorige pagina).
Dit was een reactie op voer (wellicht in combi met zonlicht). Verder is mij geadviseerd niet te wassen met Betadine omdat dit te heftig werkt.
Dat als ik zou willen wassen het beter met Groene Badedas kon doen en liever nog, helemaal niet.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:13

Nee gelukkig niet! Zou ik maar eng vinden om dat zo te zien bij mijn paard. Het is gewoon echt mok.
Wat begon met 1 klein plekje, nu van links naar rechts een streep is geworden. En gister merkte ik op kniehoogte ook een korstje. In de koot smeer ik nu antibiotica zalf, en op de knie nog sudocreme.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:57

lisantjuuh schreef:
Ik kom me melden ookal is er al een tijdje niet meer gereageerd in dit topic, maar hij is centraal.
Ik loop nu al een maand met mok te rotzooien, en word er onderhand wel gek van.
Hij heeft het op zijn rechter witte voorbeen. Het begon bij een plekje maar het is ondertussen een streep door zijn hele kootholte heen.
Toen ik het had ontdekt heb ik gelijk gewassen met betadine, en een laag sudocreme erop. Dit ging goed tot ik hem opeens met een super dik been uit stal haalde. Dierenarts gebeld en we kregen een antibiotica zalfje mee, dit opgesmeerd tot het er weer zo mooi rustig en licht roze er uitzag dat ik weer verder ging met sudocreme. Dit ging een tijdje goed maar nu is het weer open, rood en kloofjes. Ben nu weer bezig met de antibiotica zalf.
Verder is er niks veranderd kwa eten en ze stal is altijd droog. hij staat nu overdag buiten op bestrating om zo niet door plassen te moeten.

Het kan zijn dat je paard reageerd op de sudocreme, er zit namelijk parfum in. Ik zou doorgaan met de antibiotica zal van je dierenarts en wanneer het rustig word lekker zo laten en er niets meer op smeren. Mocht de mok constant weer terug keren kunnen er meerdere oorzaken zijn, of de mok is chronisch, of de bacterie die de mok veroorzaakt zit in de stal, de paddock, de uitloop, de wei etc. het is niet aannemelijk dat het in de stal zit wanneer je deze regelmatig uitmest en als het buiten is dan is dat straks met de vorst ook wel weg. Daarnaast kan mok ook van binnenuit komen vaak heeft je paard dan minder weerstand en is gevoeliger voor bacterieën geef je paard dan iets om de weerstand te verhogen.

Je kunt je dierenarts ook eens vragen om droogzetter (voor koeien) dit is ook een anti-bacteriële zalf die heel goed werkt tegen mok.

hannahvido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:59

sorry maar heb niet alles gelezen, dus misschien is het al gevraagd. Iemand ervaring met zinkzalf op mok?

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:47

Maar het stomme was, dat het juist super vooruitging met sudocreme, het was eerst ook echt dicht alleen nog kale plekken en toen stond hij weer met een dik been.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:50

Ik kom hier even binnenvallen.
Sinds 2,5 week nieuw paard gekocht en helaas met mok.
4 witte benen. En helaas op alle benen mok.
Nu is het achter gelukkig genezen, maar voor is nog heel erg zichtbaar.
Nu zit met probleem dat het een paard jong is kent niks. En het smeren/sprayen is gewoon lastig.

Poets haar uitgebreid en tussendoor smeer/spray in een voor een de benen in.
Maar ze vind het gewoon niet leuk, en laat dit duidelijk merken.

Iemand misschien een tip hoe ik dit het beste kan oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:35

Hoe oud is het paard? Reageert ze ook op poetsen en strelen?

Ik kan alleen maar bedenken heel veel oefenen, voorzichtig doen, liever smeren dan sprayen (vaak is het het geluid van een spray dat ze eng vinden), desnoods verwerken in de poetsbeurt (dus niet alle benen achter elkaar, maar eerst voorkant poetsen en voorbeen schoon en smeren, dan verder de rug en kont poetsen, dan achterbeen schoon en smeren, dan andere kant hals en schoft poetsen, weer voorbeen schoon en smeren, dan weer rug en kont poetsen, en laatste achterbeen schoon en smeren) zodat je er niet een naar moment van maakt maar meer in je routine opneemt.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:07

Zoals je beschrijft, zo werk ik al.
Merk dat ze sprayen fijner vind als het zalven.
Het paard is 2,5 en is niks gewend.
Verder op poetsen en strelen regeert ze niet.
Alleen als je in de buurt van mok komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:54

En als je dan iets voor binnenuit gebruikt? Ik heb zojuist op bokt ervaringen over MokCare gelezen, lijkt me perfect voor jou! Als je paard tenminste geen sokken heeft haha! Werkt enkel van binnenuit al erg goed, dus hoef je niet te smeren. 2,5 is een lastige leeftijd om zoiets op veilige wijze aan te pakken zonder dat je paard er ook zonder mok niet erg op reageert. Dan kan je beter blijven werken aan enkel poetsen (positieve benadering van de benen) en belonen als de beentjes op de grond blijven als je bij de mok in de buurt komt, als dat je net dat stapje te ver gaat en er een negatief labeltje aan hangt.

[MD] Ons gevecht tegen MOK!...kan heftig zijn...

Ik heb zelf zojuist weer een fles hydrocortiderm besteld voor mn fries..
De jongste is zo goed als mokvrij, terwijl de mok van de oudste juist enorm is toegenomen dat ik met silkoot geen verschil meer merk tussen wel of niet behandelen..

MokCare heb ik ooit ook gebruikt, werkte inderdaad wel maar bij mn fries niet zo goed als gehoopt (niet mokvrij, wel zichtbaar minder), alleen ik ben tegenwoordig maar 1x daags op stal, en de mokcare moet wel echt 2 x daags gegeven worden op een vrij omslachtige manier (koken, 10 minuten laten trekken, dan laten afkoelen en als slobber voeren).. Plus dat ik het behoorlijk prijzig vind en ik graag sneller resultaat zie.

Ze krijgen nu dus voor binnenuit drainage compositum over hun voer wel 2x daags. Makkelijker te voeren, iedereen kan het erover heen druppelen, maar vaak zet ik savonds het voer voor de volgende ochtend zelf klaar. Met druppels is dat geen probleem, maar met thee-slobber gaat dat vies worden..

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:16

IK heb Mudgard om door voer te doen.
Die gaat ze deze week krijgen.

Was daar nog niet eerder mee begonnen, omdat ze alleen gras/hooi kende.
Brok at ze amper. En dat eet ze nu goed. Dus kan ik het gaan mengen.

Hoop dat je fries snel van de mok af is!

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:01

Mijn twee paarden hebben ook last van mok en vorige week kwam de dierenarts ze inenten en hebben we een product gekregen dat echt goed werkt. Als ik morgen naar de paarden ga zal de naam geven. :)

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:15

in plaats van 1 been heeft mark het nu op 3 benen, morgen maar weer even de da bellen...

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:47

Ook ik heb een klein vraagje. Sinds een paar weekjes heeft die van mij mok. Paar keer gewassen en ingesmeerd met vaseline. Na een tip van stalgenoot overgegaan op Legprotect. Mok was bijna weg, maar is nu weer iets aan het uitbreiden... Ga nu uierzalf eens proberen. Merk nu vooral dat ik lastig op de huid kan smeren.
Kan ik zijn haren daar gewoon knippen/scheren, of is dat teveel irritatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:20

Ik knip de haren bij mijn friezen wel altijd weg, dan smeer je het tenminste op de mok en huid, en niet in het haar.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:44

Yes! op het rechter voorbeen van mijn paard lijkt de mok weggetrokken te zijn. nog wel bezig met smeren zodat het ook echt niet meer terugkomt. alleen op de 2 achterbenen en vooral de linker is nog wel hevig.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:55

Hier ook iemand met een paardje wat mok had vorige week. Heel de koot zat eronder, de DA heeft een afkrabsel genomen, maar daar kwam weinig duidelijkheid uit. Op advies van een Duitse DA heb ik Ballistol Animal gekocht en ben ik hier 2x daags mee aan de slag gegaan. We zijn nu 6 dagen verder en alle mok is weg! Voorlopig blijf ik nog 1x daags behandelen om zo de koot vet te houden met dit weer, totdat de huid weer 100% hersteld is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:39

Finnegan heeft altijd wel wat last van mok, maar het was ineens uitgebreid en zijn kroonranden waren dik. Veearts laten komen en nu prednison-spray en clindacutin gekregen. Moet ik tien dagen gebruiken en als het dan niet beter wordt, weer contact opnemen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:04

Bokkers, ik kom ook binnenvallen!
Mijn paard heeft rechtsachter mok, in de kootholte. Ik behandel het nu met eczeem zalf voor honden (aangeraden door DA)
Nu is er 1 vrij grote korst aanwezig en hoor ik van sommige dat je beter de korst afschuurt, en andere dat je beter de korst met rust laat. Wat is volgens jullie wijsheid?
Ik ben nu 5 dagen verder met de eczeemzalf en het is maar weinig verbeterd: overschakelen op een ander middel of niet?

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:34

Helaas is mijn meisje ook slachtoffer van Mok
betadine scrub ben ik mee gestop omdat het een open wond is geworden ik werk nu met Soda
Omdat het nu meer een open wond is werk ik dan nu ook met groene leem
Tegen de mok werk ik met Puur Moc (druppels)
Iemand nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:56

Ik haal de korsten er zo veel mogelijk af. Ik heb laatst van mijn bijrijder geleerd dat je dit heel makkelijk en goed kan doen door te raggen met een handdoek. Dit heeft zij van een dierenarts als tip gekregen. Dus gewoon een goede schone droge handdoek achter de koot langs halen, en dan beide uiteindes steeds heen en weer trekken (zagen/ raggen). De paarden lijken het nog prettig te vinden ook! Al is het wel vermoeiend voor je eigen armen haha.

Voordeel is hierbij dat je en de mok goed schoon en droog krijgt, en de korsten er vanaf geschuurd worden of in elk geval soepel gemaakt worden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:15

Ik haal de korstjes weg met een vlooienkam. Werkt perfect. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:21

Hier heeft mn pony standaard mok aan de achterbenen, maar op zich redelijk onder controle. Ze had het laatst ook flink op haar voorbeen, dat hebben we gelukkig helemaal weg kunnen werken.
Helaas heeft ze sinds een paar dagen rechtsachter ook een dik been door de mok en omdat voor de rest de standaard dingen niet werken (en ik er niet aan mag zitten..) hebben we er gisteren weer eens zuurkool opgedaan en dat even laten trekken. Ben benieuwd hoe ze er vanavond bij staat...

Maar ik hoef echt niet te proberen om met een vlooienkam die sokken door te kammen := Beest is een schat, maar ik denk dat ze me dan de poestplaats over laat vliegen := Scheelt dat ik er op het moment ook niet eens naar mag kijken, laat staan wassen, dan trekt ze dr pootje al op of gaat rondjes draaien. Dus zelfs insmeren met MSM creme, wat in principe echt geen zeer doet, mag al niet.. Maar dat is dan wel helaas voor de pony, want dat gebeurd toch :+

Normaal vind ze dat met de handdoek wel fijn idd :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:40

Ik knip het meeste haar weg en daarna gebruik ik die vlooienkam. Fin vindt het niet fijn, maar tolereert het. :P