[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:25

Voorlopig is die merrie al een paar jaar gestald geweest tussen schrikdraad.
En er staat echt stroom op.
Enne ze zuigt alleen op iets wat ze vast kan pakken op borst hoogte.
Dus nu zuigt ze niet meer, want de stalrand heeft een stroomdraadje.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:30

_manuela_ schreef:
Ik wilde even vragen of er hier mensen zijn met luchtzuigers die luchtzuigen zonder iets vast te pakken. Hoe doen die paarden dat? Kunnen ze het in elke houding? Dus BV met hun neus op de grond in het hooi.

Ja de mijne kon het op zijn tong
Tong dubbelvouwen/oprollen en daar op zuigen. Zowel op stal als in de wei deed ie dit.

Nadat hij maagcompositum van de groene os kreeg en onbeperkt hooi kreeg werd het stukken minder, maar in stress situaties deed hij het toch weer.
Nooit koliek van gehad dus de band die op de pensionstal verplicht was snel weggegooid, thuis stond hij bijna altijd buiten met zn vriendjes, niks aan de hand. Ja op dus af en toe op zn tong zuigen na.
Hij is gaan zuigen uit stress/pijn ivm lichamelijk gebrek, door die pijn aan zijn lichaam kreeg hij maagpijn en tsja van het een kwam het ander.

Heb nu een 3 jarige die héél veel aan het gapen is, vooral rond etenstijd en na het rijden, en flink kwijlt met het eten(maakt er gewoon zelf slobber van en tandarts is al geweest) die krijgt dus uit voorzorg maagcompositum, als het geen verschil maakt stop ik er weer mee, maar aangezien dit gapen etc voortekenen waren van een maagzweer bij een ander paard wil ik alles uitsluiten.

Cribbox hielp hier ook goed, maar naja ik ben gestopt met alles insmeren, dat is t gevolg wegnemen ipv de oorzaak.
Alleen op de houten omheining van bak+wei staat stroom, verder nergens.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:30

Ariebren schreef:
Voorlopig is die merrie al een paar jaar gestald geweest tussen schrikdraad.
En er staat echt stroom op.
Enne ze zuigt alleen op iets wat ze vast kan pakken op borst hoogte.
Dus nu zuigt ze niet meer, want de stalrand heeft een stroomdraadje.

Maar jij haalt dus alleen t gevolg weg, het luchtzuigen.
Niet de oorzaak van het luchtzuigen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:33

De oorzaak van het luchtzuigen is niet te achterhalen.
Dus dan maar een drastische maatregel, al 4 jaar lang.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:36

Ariebren is heel stelling in die maatregel, gelooft heilig in haar stroomdraadje.
Dat alleen het gevolg van luchtzuigen daarmee wordt opgepakt, ook nog eens ten koste van de veilige omgeving van het paard, is daarbij geen issue. Ik vind het een zeer slechte maatregel.
Maar die discussie hebben we al eens gevoerd.

Ik laat mijn paard gewoon luchtzuigen. Bescherm de tanden en verder niets. Zonder problemen, zonder koliek of ander gedoe.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:41

Ik voorkom het lucht zuigen door een draadje.
Enne die zuigertjes hebben het heel snel door.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:00

Ariebren schreef:
Ik voorkom het lucht zuigen door een draadje.
Enne die zuigertjes hebben het heel snel door.

:j paarden zijn heel slim. zo slim dat ze dan wel een andere manier verzinnen om te kunnen zuigen. lekker op de tong of zo. tja, wat ga je daar dan aan doen??

draad weg en rubber op het hout zodat ze de tanden niet beschadigd. ze krijgen NIETS van het zuigen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:09

Deze dame zuigt dus niet op een andere manier.
Dus de tandjes blijven goed en mijn box blijft ook heel.
En madammeke zoekt het maar uit met haar verslaving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:29

Tieme schreef:
en voor hetzelfde geld is de combi zuigen en komst van de buurman gewoon toeval en is de buurman helemaal geen trigger geweest. dan had ze ook gaan zuigen als dat paard er niet was gekomen. maar goed, daar kom je toch niet meer achter en dat maakt ook eigenlijk niet uit.
steffi is hier ook geweest en die zei dat paarden het absoluut in geen geval van elkaar over namen.

En Steffi heeft dus tegen mij weer gezegd dat dit niet op toeval berustte, maar idd we zullen er nooit achter gaan komen :)

@Ariebren: Ik snap je heel goed hoor, ik kan er soms ook hopeloos van worden. Echt waar :j Maar mijn manier zou het niet zijn om het op te lossen met een stroomdraadje. Wanneer paarden onbelemmerd mogen luchtzuigen pakken ze op 24 uur misschien 40 keer de rand vast, worden ze wel hierin belemmerd en krijgen ze een keer de kans om het bijvoorbeeld een uurtje onbelemmerd te doen zullen ze in die 60 minuten precies hetzelfde aantal luchtzuigjes pakken waar ze normaal gesproken een hele dag op zouden leven. Dus het is verre van ideaal om je paard erin te gaan beperken. En je kan er ook bij luchtzuigers voor zorgen dat je stal en het gebit gewoon goed blijven: Ik heb een halstertouw aan de staldeur geknoopt waar ze haar gang op kan gaan, geen kapotte stal, geen versleten tanden, alleen om de paar maanden een nieuw halstertouw a €5 per stuk. Werkt tot nu toe nog altijd prima maar goed, iedereen heeft natuurlijk andere manieren van aanpakken en zijn/haar eigen redenen hiervoor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:43

Gewoon niet hopeloos worden maar als gegeven feit beschouden
Als je er niet tegenkunt overwegen of je jou en je paard niet een plezier moet doen door er een ander baasje voor te zoeken.

Met een luchtzuiger moet je je vooral niet ergeren. Helpt toch niets.
Ariebren heeft de eigen ergernis opgelost met een stroomdraad, paard wordt er niet gelukkiger van.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:49

Tja dat is natuurlijk waar. Maar waar ligt de grens?
Als jij je paard met een zweep te lijf gaat, mag er dan nog niemand wat zeggen?
Of als je ze met een stuk hout tussen de oren slaat?

Tuurlijk maak jij dat (binnen de wet) uit. Maar het is zeker ook het recht van een ander om er iets van te zeggen. Dat het vrije meningsuiting ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:49

Opeens is er een post verdwenen.
Betrof iemand die zich ergerde als anderen iets zeiden van haar omgang met haar paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:52

@Anya: Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik zou er niet aan moeten denken om mijn meissie weg te doen, brr nee zeg de gedachte alleen al ;( Het is idd een gegeven feit, de tijd is niet meer terug te draaien en je kan alleen verder voortborduren op wat je nu hebt en ook in de loop der jaren hebt geleerd hierover.

@Coydog: Oh hou op :x Het grappige is dat ik het op die momenten dus opneem voor mijn paard en mensen vaak een beetje schrikken daarvan "Doe jij dat nooit dan? Dat mogen ze toch helemaal niet?" :+

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:25

Had het weggehaald ja, sorry
Gaat er om dat anderen mijn paard een tik geven terwijl ik me van het luchtzuigen weinig aantrek, daar heb ik moeite mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 11:29

Oh ik heb het andersom gelezen.

Nou daar ben ik heel makkelijk in. Als ik luchtzuigen geaccepteerd vind, dan wordt mijn paard niet getikt. Dan tik ik de tikgever terug. Letterlijk of figuurlijk.

Ik vind het wat anders als het echt ongeoorloofd gedrag is naar mensen toe. Bijvoorbeeld mijn paard zou bijten. Dán mag een ander ook een corrigerende maatregel toepassen (binnen de normale correcties). Maar niet bij een luchtzuig. En als ze het er niet mee eens zijn, dan zoeken ze maar een andere stal. Mijn pensionhouder heeft nl geen enkel probleem met luchtzuigers. En zo hoort het ook.
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-09-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:30

coydog schreef:
Had het weggehaald ja, sorry
Gaat er om dat anderen mijn paard een tik geven terwijl ik me van het luchtzuigen weinig aantrek, daar heb ik moeite mee.

Je kunt het ook omdraaien dan. Gelukkig heeft niemand mijn paard ooit een tik gegeven hiervoor, maar wel weggeduwd bijvoorbeeld. Wat ik dan doe is vragen waarom zij dit doen en daarop ga ik dan weer verder. Vaak is de informatie die ik geef heel verhelderend voor ze en hebben ze meer begrip voor luchtzuigers. Veel mensen zijn ook oprecht geinteresseerd omdat het een onderwerp is dat is beladen met vooroordelen en fabeltjes.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:34

Uitleggen doe ik ook wel hoor, maar je hebt altijd mensen die in hun beeld vastzitten en niet verder denken dan dat wat ze van 20 jaar terug weten.
Nieuwe onderzoeken zijn ze vreemd.
Juist omdat mijn merrie veel koliek heeeft gehad werd er geroepen "zie je wel ze krijgen er koliek van", mijn mening is dat ze meer zuigt als ze pijn heeft en dus koliek.
Nu de kolieken minder vaak voor komen zuigt ze ook veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:25

Inderdaad, maar sommige mensen willen het ook gewoon niet weten hoor. En dan is het ook verspilde moeite, geen aandacht aan besteden :n

Wel vond ik het een keer heel grappig toen mijn paard de bakrand vastpakte en een mevrouw wiens dochtertje ging lessen in paniek reageerde (op een aardige manier) over dat het dodelijk was en dat ze het zo erg vond voor mijn paard :') Maar ook zij reageerde heel positief op de uitleg die ik haar gaf, ze had vroeger paard gereden en toen was het nog zo'n taboe waardoor zij dus echt heel erg schrok.

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:07

Mag ik me hier ook melden??
Wij hebben sinds een jaar een hele lieve kinderpony voor onze dochter.
We wisten dat hij een luchtzuiger was, dat was ook geen probleem voor ons.
Waar hij vandaan kwam stond hij in de zomer dag en nacht buiten en in de winter alleen overdag.
Dus bij ons aangekomen mocht hij lekker de hele dag de wei op.
Na 3 dagen stond hij met koliek, de weides bij ons op stal bleken veel voller te zijn en daar kon hij dus niet tegen.
Nu staan hij halve dagen buiten en dat gaat prima.
Hij heeft een maatje in de wei en naast hem op stal, de stal zit niet overal tot 2 meter hoog dicht, zodat hij met zijn hoofd lekker naar buiten kan en ook kan knuffelen met zijn maatje.
Maar hij is sinds een half jaar heel erg aan het kwakkelen.
Hij is graatmager geworden.
Vandaag is voor de 3e keer de fysio/ osteopaat geweest, maar die heeft niets gedaan.
Morgen word er eerst bloed getrokken om te kijken of hij inwendig ergens last van heeft.
Hij is bij de tandarts geweest, hij zit nu aan de bietenpulp met een beetje slobber om hem voller te krijgen.
Hij is ontwormd en de vitaminespuit ligt al klaar.
De fysio heeft gebeld met de kliniek en verteld dat wij de beste zorg geven en juiste traject volgen, maar dat de pony eruit ziet alsof hij verwaarloosd word.
Ik stond gewoon te janken.
Jeetje, zet je je zo in voor hem en hij lijkt er alleen maar op achteruit te gaan.
Het enige positieve eraan is, dat hij wel heel erg happy is!
zijn er meer mensen met deze ervaring?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:34

Als ik dit zo lees zou ik eerder denken aan wormen dan aan luchtzuigen.
Ik ken een aantal luchtzuigers en die zijn niets te mager.

Hoe is het nu met je pony?

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:29

Wormen zijn het niet, is gecontroleerd!
Er kwamen geen gekke dingen uit het bloedonderzoek, behalve dan dat er bepaalde zuren te hoog waren, maar dat paste bij het verhaal, want hij was gewoon z'n spieren aan het opeten.
Hij heeft een goudspuit gehad en een testosteronspuit en de goudspuit is na 2 weken nog een keer herhaald.
Hij ziet er al een stuk beter uit, nog steeds kun je z'n ribben zien, maar de DA had al gezegt dat het wel een aantal maanden kon gaan duren voor hij weer terug op z'n oude gewicht is.
Mocht hij nu toch weer achteruit gaan, is de volgende stap een maagendoscopie.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:28

ik meld me ook even op dit topic, ik heb nu al 3 jaar lang een lieve merrie die ook luchtzuigt.
het eerste jaar hebben we bij haar een band om gedaan maar deze is snel weer afgegaan omdat ze hier gewoon doorheen zog en ze zag er ongelukkig uit.
nu ben ik laatst met het voeren van biks over gegaan op gras mix! hier doet ze het erg goed op en ze moet ook veel kauwen. het luchtzuigen is wel wat afgenomen hierdoor.
ik zit er nog over na te denken om maagcompostium te gaan gebruiken.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:02

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:02

zo band om denek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:08

Plaisir ik heb de site eens bekeken, wát een enorme hoeveelheid krachtvoer moet je voeren zeg! :oo
En dan de stelling die ze er over hebben: luchtzuigen wordt veroorzaakt door krachtvoer. Die bestempelen ze als onzin. Dit is echter onjuist... Op krachtvoer wordt veel minder gekauwd dan op ruwvoer. Bij kauwen komt speeksel vrij en speeksel verdunt het maagzuur. Door het geven van veel krachtvoer wordt het milieu in de maag zuurder en já...dat kan maagzweren en pijn veroorzaken wat op zijn beurt kan leiden tot luchtzuigen... Dus: zo min mogelijk krachtvoer en zo veel mogelijk ruwvoer. Ik heb er voor gekozen een meer geconcentreerd voer te geven waardoor ik er veel minder van hoef te geven.

De overige stellingen zijn overigens wel juist.

Ik zou er niet snel voor kiezen, ik geef de voorkeur aan een goede muesli. ;)