[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:36

die van mij heeft dit jaar nog niet geschud. Ik ben zondag weer eens op buitenrit geweest (hij doet het alleen buiten) en nergens last van! ik hoop zo dat het zo blijft!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:14

Raja schreef:
ja, ik heb idd wel eens zitten denken om zoiets te doen...

Nu is het niet dat hij als een malle schud hoor!
het is hooguit irritant met rijden...
En hele stukken doet hij het ook niet...

Ik zie wat je bedoelt.
Ik zou het toch laten nakijken want een paard schud niet voor niets, geen enkel paard.
Hoe irritant het met rijden voor jou is, hoe moet hem iets irriteren dat hij dit doet.
Lijkt me toch geen fijne gedachte om daar mee rond te blijven rijden :n

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:17

nee, je hebt helemaal gelijk!

Ik ga zowiezo de tand arts laten komen, wan dat moeten we eerst uitsluiten natuurlijk.
En ik wilde zowiezo al eens een checkup laten doen door een fysio, dus laat die ook maar gelijk kijken dan...

Het gekke is wel, dat het steeds minder wordt...

Hij reageerd trowuens wel heel erg op dingen op zn hoofd.
Had laatst met longeren een ander hoofdstel om, met zo'n kettinkje als frontriem. Hij was gewoon zowat in paniek van dat ding wat heen en weer ging...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:13

Dus eigenlijk de meeste paarden zijn nog niet aan het schudden ? Best bijzonder !

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:51

@Raja. Als ik dit filmpje zo zie, denk ik dat je pollen/licht allergie al uit kan sluiten.
Heb je wel eens een ostopaat naar de rug en hals van je paard laten kijken?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:56

Inoterry schreef:
@Raja. Als ik dit filmpje zo zie, denk ik dat je pollen/licht allergie al uit kan sluiten.
Heb je wel eens een ostopaat naar de rug en hals van je paard laten kijken?

Nu is het wel zo, dat hij het schudden in draf dus al niet meer doet...

Maar ik heb er al aan zitten denken om een fysio/osteo naar m te laten kijken...
Kan zowiezo nooit kwaad...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:05

Ik heb ondertussen in je profiel gespiekt, en je hebt dit paard dus nog maar pas. En in de tijd dat je hem hebt, is hij verbeterd. Dan is mijn eerste ingeving toch rug/hals problemen. Ik zou er eerst een osteopaat naar laten kijken.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:09

Hij werd eerst slechter. Maar dat kwam door mijn zadel.
Heb toen een nieuw zadel aan laten meten en 2 weken terug is de zadelmaker weer geweest voor controle.
Hierdoor is het weer verbeterd.
Hij was flink wat gegroeid, zaols je wel kan zien denk ik.

Maar wat mij opviel, is dat hij het buiten erger doet dan binnen op het moment.

Aan het einde van de les doet hij het ook alijd meer, omdat hij dan jeuk heeft van het zweet.

Maar begon hij dus ook ineens heel erg met preosten en niezen.
Did oet hij binnen ook vaak, maar niet zoass afgelopen vrijdag, bijna het hele uur door...

maar ik ga zowiezo een tandarts laten komen en mijn Fysio

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:12

Oja, dat vergat ik nog, hij doet alleen onder het zadel!!!
En eigenlijk alleen nog in stap.

Los of aan de longe is er geen probleem...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:23

Is hij buiten mischien iets meer gespannen? Als ik zelf meer gespannen ben, doet mijn rug ook eerder pijn.
En niet l*llig bedoelt hoor, maar mijn vertrouwen in de gemiddelde zadelmaker is, door schade en schande, erg klein geworden. Nu zal de osteopaat of fysio doorgaans ook het zadel controleren, maar ik denk dat het geen kwaad kan om ook eems eem andere zadelmaker te laten kijken.

Ik heb nog eens goed gekeken. Op de eerste foto dat je je paard net hebt, lijkt het alsof de spieren op de schoft helemaal zijn weggevallen. p de tweede foto waar je hem helemaal op ziet staan, ziet hij er inderdaad een stuk beter uit.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:29

Mmm....
misschien ben ik buiten meer gespannen...
Ik weet het eigenlijk niet, hij is vrij relaxed eigenlijk...

maar ik ga gewoon de fysio laten kijken en de tandarts en dan ben ik benieuwd wat eruit gaat komen!

En hij is erg bijgetrokken in zijn bespiering idd....
Dat is best snel gegaan...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:34

Dat kan ook heel snel gaan. Ik heb begin november een nieuw zadel gekocht, vlak voor kerst moest het aangepast worden. Het lag achterover.

Ik ben ook wel benieuwd wat er uit komt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:35

Dat kan idd heel snel gaan, Ik merkte het gelijk aan zn lopen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:53

Raja schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=M35nLLWdlaQ
Op dit filmpje kun jet het een beetje zien wat hij doet...

Dat wat hij op dit filmpje in draf laat zien, doet hij niet meer!
In draf is hij eigenlijk stil in zn hoofd nu!

Heb het filmpje maar even bekijken maar vind dit geen pollenallergie. Denk dat er iets anders met hem aan de hand is. Hoe doet hij als je rijd met losse teugels?

Super dat je er een osteopaat naar laat kijken! Ik zou daar zeker niet te lang mee wachten.
Laatst bijgewerkt door singasong op 15-04-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:56

Maris schreef:
Dus eigenlijk de meeste paarden zijn nog niet aan het schudden ? Best bijzonder !

Die van jou wel dan?

Heb je nog mest opgestuurd?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:02

Nee ook mijn paard schudt nog niet. Hij heeft het 2 weken geleden wel een paar dagen gedaan, maar daarna nog niet. Zelf amper briesen ( en dat terwijl hij onder populieren bomen loopt ....)
Nog niets opgestuurd aan mest, durf dat eigenlijk niet zomaar te doen naar iemand die heel mijn paard niet kent.

Groetjes,

Maris

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:07

Maris schreef:
Nee ook mijn paard schudt nog niet. Hij heeft het 2 weken geleden wel een paar dagen gedaan, maar daarna nog niet. Zelf amper briesen ( en dat terwijl hij onder populieren bomen loopt ....)
Nog niets opgestuurd aan mest, durf dat eigenlijk niet zomaar te doen naar iemand die heel mijn paard niet kent.

Groetjes,

Maris

Heb je al kontakt gehad? Ze hoeft je paard toch ook niet te kennen. Ze gebruikt hier de lecherantenne voor en die kent je paard ook niet ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:36

Je hebt wel gelijk, maar ik ken haar ook niet. En Erik Laarakker wel, en da van hem heeft ook mijn paard gezien ....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:58

Dan kun je het toch ook naar hem opsturen?! Hoeft echt niet persé naar mijn therapeute hoor ;) Er zijn meer mensen die zo werken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:37

Raja schreef:

wat mij enorm opvalt in je filmpje is dat je aan een stuk door zit te pompen met je benen!!!
en je paard reageerd daar ook enorm op door met zijn hoofd te schudden.
zou in elk geval op zoek gaan naar iemand die je dat kan afleren want het is helemaal niet nodig om je paard met elke pas aan te drijven.....
ik vind dit meer verzet tegen de rijstijl dat hoofschudden

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:07

ellepel schreef:
Raja schreef:

wat mij enorm opvalt in je filmpje is dat je aan een stuk door zit te pompen met je benen!!!
en je paard reageerd daar ook enorm op door met zijn hoofd te schudden.
zou in elk geval op zoek gaan naar iemand die je dat kan afleren want het is helemaal niet nodig om je paard met elke pas aan te drijven.....
ik vind dit meer verzet tegen de rijstijl dat hoofschudden

Tja, dan moet ik je er even bij vertellen dat hij met losrijden absoluut niet aan mijn been was, en in de proef had ik het idee dat ik nog steeds maar moest blijven drijven...

Ik zal je ook even het filmpje laten zien van de tweede proef, miss dat je dan minder Harsh reageerd op mn rijstijl ;)

http://www.youtube.com/watch?v=uFXnWmtPFhQ

En dan nogmaals, op dit moment doet hij het dus alleen nog in stap!!!
En ik heb 4 keer in de week een uur les ;)

maar bedankt voor de vriendelijke woorden.....

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:47

Oja, volgende week heb ik een afspraak met de fysio/chiropracter/osteo dinges :D

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:53

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (best veel ;) maar heb toch aardig wat gelezen. Ik vroeg me af of jullie tips en advies hebben voor mijn paard.

Mijn paard Jona is 12 jaar en ik rijdt western met hem. Vorig jaar rond deze tijd was hij zo nu en dan aan het schudden. Dit ging gewoon weer over en toen heb ik er verder niet meer over nagedacht. Nu schud hij al een tijdje (weet niet heel precies hoe lang) Vooral overdag, toen het 's avonds nog donker was deed hij het niet. Zowel op buitenrit als in de bak schud hij. Omdat ik hem niet heel vaak zelf buiten zie staan weet ik niet precies hoeveel hij daar schud, maar ik heb het wel een paar keer gezien, maar niet heel erg.

De laatste tijd schud hij onder het rijden steeds meer. Het lijkt echt een ongecontroleerde beweging van hem, een soort schok. (weet niet precies hoe ik het uit moet leggen) Ik heb ook de dierenarts er al eens voorzichtig naar gevraagd maar die gaf ook aan dat het vaak hele verschillende oorzaken heeft.

Een paar dingen kan ik zowiezo uitsluiten. Hij is in november 2 keer naar de osteopaat geweest en in januari nog een keer naar de fysio. In mei gaat hij voor de halfjaarlijkse check nog een keer naar de osteopaat. Maar hij loopt (meestal) lekker door zijn lijf en is fijn in het rijden, dus ik denk niet dat hij last van z'n rug heeft.

De dierenarts heeft laatst nog naar zijn tanden gekeken en daar was ook niets mis mee. Daar komt bij dat ik met bosal rijdt en op buitenrit op touwhalster. Hij doet het beide keren en hij heeft dus nooit een bit is zijn mond.

Een half jaar geleden is mijn zadel goed nagekeken en is er gekeken of die nog goed lag. Dit was goed.

Deze mogelijke oorzaken kan ik dus uitsluiten. Nu heb ik, op aanraden van mijn trainster, een neusnetje besteld. Hier heb ik gisteren en vandaag mee gereden (beide keren 's avonds, van half 8 tot half 9, dus nog wel met licht) en heeft hij niet geschud.
Ik vind alleen zelf zo'n netje niet echt fijn. Omdat ik met bosal rijd, en het klittenband aan de binnenkant moet, vind ik dit niet echt ideaal. Maarja, als het niet anders kan..

Hebben jullie nog dingen die ik uit moet sluiten? Of dingen die bij jullie heel goed holpen? (doordat ik dus niet alles heb gelezen heb ik vast dingen gemist). En zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n netje, en zelfs in combinatie met bitloos rijden?

(Sorry voor het hele grote verhaal, maar ik hoop dat jullie zo een beetje een duidelijk beeld hebben van onze situatie)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 06:04

Raja schreef:
Oja, volgende week heb ik een afspraak met de fysio/chiropracter/osteo dinges :D

was niet heel aanvallend bedoeld hoor( wat rijden betreft zit je een heel stuk netter dan mij !)
maar het viel me enorm op dat je elke pas mee zat te drijven,en dat is niet de bedoeling
maar zeker omdat dit ook nog es binnen is, heeft jouw dier geen zonlichtovergevoeligheid of pollenallergie.

dan komt het hoofdschudden vandaan uit een andere medische oorzaak.
dan zou je dat moeten laten onderzoeken.

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:18

Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen,
en ik heb sinds een maandje een nieuw paard gekregen, die erg met zijn hoofd schud.
(hij is nog maar 4 en was al een half jaar niet meer onder het zadel geweest).
ik zal zo een filmpje toevoegen waar je het kan zien, is dit dan ook het headshaking syndrome?
Want hij schud nu al wel minder met zijn hoofd dan eerst, ik dacht dat het gewoon kwam omdat hij zo'n tijd niet bereden was.. Maar ik dacht misschien kan hij dit ook wel hebben?

(Ik heb niet alles doorgelezen aangezien er zoveel pagina's zijn..) En dit filmpje is dus van toen ik hem net had.. Zou het dit syndroom kunnen zijn of is wat anders? (iets met de tanden ofzo)

http://www.youtube.com/watch?v=mTqKFugmnAk