Mijn merrie is geen ernstige eczeem, waarschijnlijk in haar jonge jaren wat verkeerde voeding, maar ik heb haar nu 4 jaar en elk jaar wordt het minder. Echter dit jaar geen veulen aan de voet, maar ook niet mogen trainen ivm blessure, en wel over gestapt naar voordroog ivm allergie van haar maatje. Dus, jeuk en overgewicht. Gelukkig inmiddels de training weer aan het oppakken, dus hoop op verbetering.
Ik kan/kon haar zonder deken houden, vorig jaar (met veulen) 1 a 2 keer gesmeerd met derfen rond september, en verder top jaar. Nu is de tweede fles derfen er al bijna door.
Ja, het spul werkt. Maar verdorie, de manen zijn echt op geen enkele manier ook maar iets wat lijkt op wit te krijgen. Derfen en zand ivm rollen etc is echt drama. Hoe kan ik dit ooit toonbaar houden/krijgen? Het gaat ook vreselijk klitten. Zelfs de derfen van vorig jaar die de manen uitgroeid is nu na 4 keer manen wassen en ontelbare regenbuien nog steeds op een nare manier aanwezig in d'r manen.

Ik ben dus op zoek naar een manier om of de manen goed schoon te krijgen, of een ander middel wat fijn werkt en dit niet heeft. Derfen clear maakte geen verschil, skin calmin was qua viezigheid iets minder, maar qua werking ook. Is wel al 2 jaar geleden, zag toevallig dat ik de fles nog heb en er nog wat in zit, dus wellicht smeer ik dat er van de week in. Een spray oid mag van mij ook, paard heeft vooral jeuk door hoog gevoeligheid. Het is niet dat ze tot bloedens toe schuurt of een hele dikke kam heeft. Als ze een vlinder ziet vliegen tijdens het rijden knikt ze al met d'r neus omdat er iets voorbij vliegt zeg maar