PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:56

Welke deken hebben jullie PSSM2’ers nu op?
Ik weet niet goed welke te bestellen. Welke is er goed, welke niet. Hier niet geschoren (enkel stukje bij de hals/borst) en 24/7 buiten.

Brittneyx

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:05

Mijn quarter heeft een 150 gr op, hij staat 24/7 buiten met schuilstal en staat niet super dik in de vacht

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:32

Hier nu een regendeken met 100 grams onderdeken met ongevoerde hals. Paard is ongeschoren en heeft een redelijke vacht. Staat 24/7 buiten en kan op meerdere plekken schuilen en heeft onbeperkt hooi.
Ik twijfel nog of ie eind van de week naar de 200 grams gaat als het overdag gaat vriezen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:04

Vanwege de vries is er hier gister een 150g op gegaan. Gaat heel erg tegen mijn gevoel in maar ze heeft er baat bij. Liever iets te warm dan te koud. Haar supplementen waren ook vergeten van het weekend dus ze voelde zich al niet top. Zo balen :( Voelde me zo schuldig maargoed. Tis opgelost en ze staat nu lekker warmpjes erbij.
Ze had hier voor een 50g.

Overigens wel allemaal Bucas.
Edit: En dus ongeschoren. Ik merk dat de kou snel in haar spieren slaat, met een dekentje eroverheen is dat al een stuk geholpen maar met de aankomende kou van -4 toch gekozen voor een dikkere.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 27-11-23 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:08

Regendeken met een bucas cooler eronder. Ongeschoren, redelijke vacht, 24/7 buiten en onbeperkt hooi.
Mijn paard krijgt het koud met wind en regen, niet zo zeer van de lage temperatuur. Dus die kan er zo bij staan van -10 tot +8 graden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:28

Twee geschoren en een ongeschoren onder 400 gram met hals, de ander onder 150 gram.

Mensen verklaren mee t voor gek, maar het type deken wat je gebruikt doet ook veel. Ik heb er twee bij die sinds ze deze deken dragen echt een stuk vrolijker en losser in hun lijf zijn.

Die waterkou rond het vriespunt is echt een grotere aanslag dan droge vorst met -10, is mijn idee.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:30

Ja, waterkou is hier ook een aanslag op het lijf. Ik ben wel heel blij dat ik mijn paard deze winter zo goed heb. Met name vwb spieren die nu ook onder de deken zacht vandaan komen, soms was een deken ook niet genoeg. De grootste winst die wij hebben behaald is door te stoppen met de poeder van Inge en over te stappen naar olie. Hij krijgt nu de helft aan dosering van de poeder van Inge en hij is sinds die tijd enorm stabiel.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:33

Dank voor al jullie reacties. Hier gaat hij heel goed op kou, maar het is inderdaad de combinatie met wind en regen erbij. Van de vrieskou fleurt hij helemaal op.

Ik enkel dan hals en borst geschoren. Heeft vannacht een 200 grams opgehad, maar hij was vanmorgen toch wel erg warm. Heeft dan ook een vacht als een mammoet. Hopelijk morgen een 100, dan gaat die erop. Ik vind het lastig, die dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:22

Wat ik toch echt merk is dat het veel uitmaakt welke deken. Eigenlijk alle goedkopere 600d nylon dekens ademen veel minder goed. Dat wordt sneller zweterig en klam en ook met de hele dag regen vertrouw ik ze niet.

Hier ook bucas en dan alleen de duurdere bucas die van 1000d balistic nylon. Die ademen ontzettend goed, zweten niet en zijn altijd wind en waterdicht.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:50

Mel staat nu onder een 0 grams deken met hals, vanavond ga ik die omwisselen naar een 100 grams deken denk ik.. ik kan weinig checken de komende week jammer genoeg :(

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:22

Die van mij voor de helft geschoren en nu 200 grams (Harry horse). 24/7 buiten met schuilstal. De jaren ervoor hals/borst geschoren en had het vaak te warm, ook zonder wat te doen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:11

Mijne staat onder 100 gram. Regen, waterkou en wind zijn voor hem vele male erger dan vrieskou, dus liever droog en -4 dan zoals vandaag.. Ik voel hem morgen na en dan mogelijk wel overstap naar 150 gram. Hij is niet geschoren en heeft amper vacht..

Mijne draagt horseware rhino, Rambo en bravo.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:05

Zijn er mensen die de pedigree van hun quarter willen delen? Eventueel in pb?
Ik ben op zoek naar een nieuw paardje en wil toch proberen een beetje uit te selecteren :=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 08:55

Als je een goed idee wilt hebben van hoeveel risico je loopt met een paard dat je op het oog hebt, vraag dan een analyse aan van de stamboom bij Sharalee Worms van BridgEquine: https://bridgequine.com/index.php/pedigree-analysis
Kost 10 dollar en je hebt heel snel je analyse. Mijn ervaring is dat deze behoorlijk accuraat is.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:57

Oh wauw super dit kende ik nog niet! Dankjewel!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:59

Oh ik heb hier zomaar random gepost gisteren, sorry :+ dacht wrs dat het het dekentopic was.. ik heb geen pssm paard maar lees mee omdat ik het interessant vindt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:52

Ik schrok al, nog maar 0 gram ☺️ ik ben nu naar 600 gram gegaan omdat we -9 gaan krijgen in de nacht. Onze boxen zijn open, in de zin van met paddock. De wind heeft geen vat op onze boxen, maar die waterkou… gelukkig is dat meestal over in december. November is gewoon een k#tmaand.

Mijn paarden dragen Rambo original. Nu 400 gram met een 200 gram liner. Maar ik heb voor ze 0 grams en dus die 400 grams, in combinatie dus met liners. Die laatste kan ik zelf wassen en vaak wisselen zodat ik elke dikte kan maken. Ik vind Rambo super qua pasvorm, kwaliteit en goed ademend. Ze blijven goed waterdicht, ik denk dat deze er nu 5 jaar opliggen? Natuurlijk liggen de 400 grams er niet zo lang op, dit jaar echt vroeg de 0 grams liggen er natuurlijk meer op en naast wat reparaties na (losse sluiting of klittenband) zijn die ook nog steeds in goede staat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:24

Waarom schrik je van 0gr? Mijn paard heeft ook echt niet meer nodig dan een beschermjas tegen wind en regen. Vanaf vandaag gaat de deken weer af en gelukkig duurt het nog wel even voor er weer regen komt.

Ik heb slechte ervaringen met de Rambo’s. Heb twee originals en een wug gehad. Haalden allemaal nog geen vier jaar levensduur en lekten allemaal door bij langdurig regen. De waterkolom is ook maar 3000mm, dat blijkt dus niet geschikt voor paarden die 24/7 buiten staan.

Heb nu voor het tweede jaar de PE buster zero in gebruik en dat bevalt echt super goed.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:03

Hier ligt er ook een 0 op, puur voor de bescherming van de regen. Ik wil eigenlijk een 100 erop hebben, maar die is nog onderweg en gaat ook weer terug. Bij nader inzien ga ik toch ook meteen een goede bestellen van 1000D of hoger. Merk toch dat de goedkopere dekens klam worden. Vertrouw het niet 100%. Had een 200, maar vind die nu weer veelte warm omdat hij zo’n mammoet is. Ik voer ze op het moment enkel binnen, dus ze staan sowieso een deel van de dag onder het afdak. Gisteren met het mooie weer, was de deken af.

Wellicht een Bucas Power Turnout Medium, heeft iemand daar ervaring mee? Ziet er goed uit, behalve de lichte kleur dan. ;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:17

Mijn rambo’s werden ook klam. Daarom heb ik standaard een dunne onderdeken eronder die je ook regelmatiger kan wassen en niet een heel seizoen moet uitzitten. Het klamme heb je dan niet meer. Dit kan een katoenen zomer- of staldeken zijn. Ik gebruik zelf de Bucas power cooler en sinds eergisteren de horseware dry liner. Van die tweede weet ik dus nog niet hoe goed het bevalt want heb mn paard gister niet gezien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 09:18

Ik gebruik al heel lang geen dekens meer, maar toen ik dat nog wel deed had ik een 0 grams met daaronder wisselende diktes die ik kon wassen. Ik vond dat heel prettig werken.

Voor de écht koude dagen had ik dan zo'n Amerikaanse deken er onder, met buikflap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:22

Bucas kun je ze ook lang onder zetten. Zeker de power! Die deken is fantastisch.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:17

Ik hoor op fb dat mensen erg lang moeten wachten om in de nieuwe pssm groep tw komen, klopt dat?
Ene Elise wilt er graag in.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:25

Hoi allen, volg deze groep al een tijdje en vandaag uitslag gekregen, wat ik al wist, is bevestigd: Px, heteroz, high risk. Heb al eea aangepast kwa dieet maar hoor graag tips en ervaringen, vind het heel pittig even.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:41

Ene Elise heeft alleen een pssm1 paard. Ik denk dat het prettiger is daarvoor een aparte groep op te richten aangezien het om een andere aandoening met andere aanpak gaat? Ik heb zelf geen pssm1 paard meer, dus die eer laat ik aan iemand anders.

@mac, wat doe je nu dan ipv dekens? Bestaan er ook waterdichte dekens met buikflap?

Sterkte MRIS. Gaat het om een Fries?

Bij mijn werden alleen ongevoerde dekens klam; die heb ik daarom al paar jaar niet meer. Op ongeschoren begin ik met 100 gram, op geschoren met 200 gram. Maar mijn ene ongeschoren heeft me dit jaar (weer, maar vorig jaar was het onbewust) duidelijk gemaakt ze graag net zo dik ingepakt wilt als m’n geschoren dames.