[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:57

Oh zo ja, ik snap het.
Ja wacht even af, duurt meestel een week of wat voor je ze ziet aan komen :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:17

MachoPablo schreef:
Jotoma schreef:
Helaas wordt er vaker geclaimed dat 't eczeemdekens zijn, maar dan lees je verder en staat er in dit geval dit:

nylon, extra fijne maas en zeer goed ademend

Dat staat bij epplejeck allemaal, ook bij de rambo.
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _1998.html en de rest en wil Toch hebben van epplejeck ;)
Maarja ze zijn byna nergens verkijgbaar in zijn maat vaak uit verkocht

Ooh wat onhandig dat het overal bij staat en dat de info niet klopt. De rsih is helemaal niet fijnmazig..
Ik zou dan eerst in de winkel gaan kijken, want nu weet je nog steeds niet of hij wel of niet helemaal dicht is.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:08

BopjeBo schreef:
@Prutsmuts, lees m'n berichtjes op pag 137-138 eens, komt het daar toevallig mee overeen? Mijn tweejarige bleek zomereczeem tegen de zwarte vlieg te hebben. Inmiddels is hij jeukvrij en geen plekjes meer. Maar hier is nog heel weinig over bekend, vandaar het zo lang duurde dat het duidelijk was. Hij krijgt dagelijks 1 kg totaal Pavo Natures Best met lijnzaadolie en 8-10 kg goed hooi + beperkt (2-3 uur weidegang) weidegang, hij is in perfecte conditie. Was toendertijd ook gestopt met Pavo Podo op advies DA en dat bleek ook meer jeuk te geven, net als weidegang (eiwitten/fructose). Paarden met ZE zijn vaak ook heel gevoellig voor andere dingen. Ik was hem alleen met HH teatree shampoo tegen de jeuk en smeer bodylotion van Lidl voor extra droge huid op plekken die wel jeuken, dit werkt goed. Manen in vlechten helpt ook meer tegen echt kapotschuren dan losse manen. Verder vliegendeken om, nu is dat een winterdeken. Maar nu schijnen die zwarte steek vliegen ook weg te zijn tot maart. Succes!

Zo, beetje info ingewonnen en jouw linkjes gelezen. Bedankt daarvoor! Qua plekjes die ze op haar hoofd had komt het overeen. De rest kan ik me niet in vinden. We hebben bij ons ook zeer weinig vliegen. We hebben sinds vorig jaar ons eigen stal/grond en sinds we daar staan heeft mijn grote reus zelfs geen vliegendeken op. En dat is me een zeikerd qua vliegjes!

Vanmiddag komt de dierenarts. Keren haar even helemaal binnenstebuiten .
Ze is ook wat matjes, maar de jeuk zal haar natuurlijk ook bergen energie kosten....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:13

Mocht het nou zijn dat de dierenarts een bloedonderzoek voor gaat stellen,vraag dns ook om toch even te kijken naar tekort op selenium en eventueel magnesium :j
Kan namelijk zijn dat die er zijn en die kunnen toch nog best voor problemen zorgen :j

Prutsmuts

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:49

Bedankt voor de tip! Zal ik zeker meenemen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:14

Ik heb die al in de winkel gezien en daarom wist ik het heb ze alleen opgezocht op intenet, ;) we hebben epplejeck in de buurt vandaar

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:21

Ahh goed bezig!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:59

Nou, dierenarts is geweest. Ook hij twijfelt aan ZE. Ze heeft 2 spuiten gehad; iets met ontworming er in en iets tegen de jeuk.
Bloedonderzoek vond hij nog niet nodig omdat ze behalve de jeuk plekken er goed uitziet en ook gezond oogt.
Hij denkt aan een soort schurft dus Sebacil ( Byemite ) gekregen. Mocht daarna geen verbetering zijn dan wil hij verder onderzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:19

Er loopt een topic met een paard met ook zoiets, een fries paard.
daar zou het mijt van vogels kunnen zijn geloof ik.

Appie loopt zonder hals gaat prima, geen jeuk.
Geen idee waarom,maar blijkbaar word hij niet geprikt...of hij smaakt niet goed omat hij net ventipulmin kuur heeft voor zijn longen?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:45

hier zit meneer nog ingepakt misschien einde volgende week als weer kouder wordt

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:11

Ik doe hem ook nog niet af hoor.. Hij heeft alleen nog een eczeemhals (+ kap) en zijn regen/winter deken aangezien hij al geschoren is. Als het van de week zo gigantisch gaat (en blijft) regenen gaat het halsje er wel af. En idd als het volgende week weer kouder wordt kan hij waarschijnlijk ook wel afblijven. En dan hopelijk nu wel definitief tot maart/april want ik ben er wel klaar mee inmiddels :D

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:42

Prutsmuts schreef:
Nou, dierenarts is geweest. Ook hij twijfelt aan ZE. Ze heeft 2 spuiten gehad; iets met ontworming er in en iets tegen de jeuk.
Bloedonderzoek vond hij nog niet nodig omdat ze behalve de jeuk plekken er goed uitziet en ook gezond oogt.
Hij denkt aan een soort schurft dus Sebacil ( Byemite ) gekregen. Mocht daarna geen verbetering zijn dan wil hij verder onderzoeken.

Hier zelfde probleem!
Ik heb dat topic lopen waar ellepel het over heeft, paard met terug kerende problemen met jeuk heet het, misschien kun je er wat info uit halen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 01:03

Heb ik inderdaad gezien en ook gereageerd. Lijkt idd erg op elkaar.
Ik heb vanavond de Byemite opgehaald en ga haar zondag meteen wassen ermee. Morgen hebben wel helaas verplichtingen waardoor we de hele dag weg zijn.
Ze was vanavond op stal wel een stuk rustiger dus hoop dat de spuiten haar wat verlichting geven. Vind het zo vreselijk haar zo'n last te zien hebben.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:16

Ja is echt niet leuk.. lijkt ook een eeuwigheid te duren..
Ik wil je niet ontmoedigen, maar hier hebben de spuiten niks geholpen. Maar aangezien ze bij jou al rustiger oogt hoop ik dat de spuit zijn werking doet!

Heeft er iemand ervaring mee, dat het paard nog weinig jeuk heeft en dus ook niet meer schuurt, maar nog wel open plekken in de manen heeft die nog jeuken? En hebben jullie eczemers ook jeuk onder de buik?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:02

Onder de buik is wel een heel typische plek voor eczemers hoor, appie heeft dat ook.
Ik doe daar af en toe wat uiercreme op om het wat vettig te houden, komen er minder vliegen op af en het jeukt minder.

Tegen die open plekken in de manen zou ik kijken voor iets wat misschien ook ontstekingsremmend werkt, ik kreeg van mijn veearts daar hydrocortiderm voor,maar ik heb gemerkt dat zinkzalf voor baby's dus ook prima helpt bij appie :j

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:29

Las ik inderdaad ook, maar las er op bokt bijvoorbeeld niks over (of ik moet eens de tijd nemen om al deze topics te lezen, maar dan ben ik denk ik in 2017 nog niet klaar :') ) . Even nadat ik door had dat hij daar ook jeuk had, kreeg hij daar de zelfde roof achtige plekken die hij ook op zijn achterbenen kreeg. De veearts en ik denken aan mijt en behandel hem nu dus ook met sebacil, maar het kan heel goed een combinatie zijn met zomereczeem.
Maar daar komen we dan niet eerder achter dan volgend jaar, ik blijf dit topic zeker volgen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:22

Van de week vielen me weer wondjes op bij de manenkam, naja goed dan, net als vorig jaar zijn zn manen weer in een fjorden boog... jammer maar nu groeit het gelijk aan..
maargoed vanmiddag vielen me een paard wondjes op onder de buik, op de lijn waar ook ZE wondjes zitten... gaat dat nog zo lang door of moet er weer even een DA bij komen?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:00

Had omega olie gold van de Paardendrogist besteld. Las en hoorde goeie reacties daarover. 2e halve prijs ,dus nouja kan het altijd waard zijn. Heb het over de Metazoa brokjes gegooid 30ML per dag. Na 2 weken merk ik niks verschil. Ook is ze een week geleden geschoren, maar merk ook niet dat de jeuk daarvan minder wordt. Vorig jaar was dit wel het geval.

Wat wel opvalt, is dat de jeuk langs en in de manenkam is en haar huid bijna niet meer jeukt. Wat schilferig, maar totaal niet opvallend. Iemand nog een idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:45

Nou ja het seizoen loopt ten einde he, dus minder jeuk :j

En denk dat de olie dan toch ook wel helpt, zitten wel veel goede stoffen in voor de huid en haren

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:03

Ik geef het ook bij voor de huid en om beter door de rui te komen. Hij vind het super lekker dus krijgt het t hele jaar door. Maar heb niet t idee dat het (zou moeten) helpen tegen de jeuk.

Al heb ik de afgelopen zes weken drie keer een vitaminespuit gegeven en dat doet hem qua rui en vacht ook erg veel goed

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:00

hoi allemaal!
mijn shetlander van 9 jaar heeft eczeem.
kan iemand me de beste voer aanraden?
en de beste zalfjes?
want het hele topic doorlezen zal wel even duren, alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:12

Als je een paar paginas terug leest staat er al veel in over zalfjes en voer.

Vitamine brokje of subli dieetmix
En ik vind zinkzalf erg fijn :j

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:28

Hier staat een paard die vermoedelijk zomer eczeem heeft, maar omdat het samen ging met eerst schimmel (ja ik weet dat dit normaal niet jeukt) en mijt waar ik hem nu voor behandel, is het lastig te oordelen of het nu een combinatie is met (lichte) zomer eczeem of niet.
Ik zal om het zeker te weten volgend jaar af moeten wachten, maar ik lees toch veel dat paarden nog erg last hebben van de eczeem en de meesten nog onder het deken staan, terwijl deze al een dikke maand zonder staat, en het deken misschien maar 2 weken op heeft gehad en geen jeuk heeft bij zijn staart.

Zijn er eczemers die inmiddels al zonder deken staan, of net als deze al een tijdje zonder staat?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:34

@Prutsmuts; top!
Ik ben in totaal 1,5 jaar bezig geweest de juiste conclusie te trekken en m'n paard een aantal keer op langdurige termijn moeten wassen met Sebacil (mijten) en Imaverol (schimmel) uit te sluiten. Syb is ook met middel tegen schimmel ingespoten om de huidweerstand tegen schimmel te verhogen maar had niet echt effect. Toen was wel duidelijk dat het bij Syb niet veroorzaakt wordt door schimmel/mijten. Maar heel goed dat jullie dit uitproberen om de oorzaak uit te zoeken.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:36

ik ga hem vandaag afdoen en aflaten ..ga wel zijn staart wassen (aanzet) en manen insmeren.Ik heb de deken eerder ff afgehad toen maar weer opgedaan omdat het weer omsloeg en warme dagen nog kwamen wat betreft jou vraag ingrid moet ik jou een antwoord schuldig blijven