[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:33

Geef jij nog steeds de medicatie Dennis? Standaard?

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:12

Dimple: ik weet niet wat jouw DA adviseert, maar ik zou wel beginnen met opbouwen vanaf 1/4 pil. En probeer de dosis zo laag mogelijk te houden, misschien kan je hem op 1/2 of zelfs 1/4 behouden.

De medicatie moeten ze de rest van hun leven behouden dimple, helaas

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:15

Ja, de rest van hun leven.
Ik mocht meteen met een halve beginnen (heb natuurlijk maar kleine pony's, van tussen de 160 en 200 kg), maar ben wel met een kwartje begonnen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:25

Ik moest van DA gelijk met een hele pil beginnen, maar ben door de ervaren mensen in dit topic begonnen met 1/4. En gelukkig maar, anders had hij nog meer bijwerkingen gehad dan die hij bij deze lichte opbouw had.

En momenteel gaat het heel goed met mijn paard, het sloffen met zijn achterhand is nagenoeg weg en hij loopt als een jonge hengst. Langs de dijk loopt hij maar te springen en wil hij enkel maar rennen. Net voor mijn vakantie (ong. 3 weken geleden) waren we aan het wandelen langs de dijk, komen er twee meiden in draf aan. Mijn paard ging helemaal over de zeik, bokken en schreeuwen. Zo had ik hem nog nooit gezien. Vroegen ze: is het een hengst? Het leek er inderdaad op, zo achterlijk deed hij. Maar hij voelt zich de laatste tijd zo goed, dat hij zich soms helemaal wil uitleven.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:29

Ik moest wel meteen een hele pil geven gezien haar gewicht op dit moment :o
Ik moest wel meteen halveren wanneer de bijwerkingen te heftig waren.

Wat zijn de bijwerkingen die ik kan verwachten?

Trouwens, qua voer.......Fiberforce oke. Maar hoe zit het met voordroog? Bij ons komt het uit grote balen, ze krijgen redelijk veel.
Is hooi beter? Of geweekt voordroog zodat suikers al worden verminderd?

En wortels? Teveel suikers? Iets zoeken met minder suikers?

En het weideseizoen begint bij ons op 1 maart meestal. Wat is het advies? (ben ik net vergeten te vragen aan DA) Halve dagen of graasmasker?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:41

Fiek weer erg gevoelig op de hoeven vanmorgen.. Stal drijfnat en stinkend... Er zou nu toch wel een heeeeel klein beetje vooruitgang in mogen zitten...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:43

Nado schreef:
I stand corrected. Cavalor had ik een andere in gedachten dan de FF, eentje met granen er in. Maar S&S is altijd 7% totaal geweest, is dat dan recent veranderd of zo ?

En Pavo heeft wel echt reclame gemaakt met 'de eerste bietenpulp op de markt die niet lang hoeft te weken' terwijl dat niet zo is.
Ik heb in de afgelopen jaren regelmatig contact gehad met D&H, ook met hun voedingsdeskundige. Zij hebben mij meermaals bevestigd dat S&S 10-11% suikers bevat..
in principe is dat altijd nog mooi laag, zeker voor een paard dat alleen maar HB is en wat niet gerelateerd is aan PPID of IR. Voor die laatste aandoeningen zou ik liever onder de 10% zitten.
Ik gebruik overigens nu alleen nog maar bietenpulp (PAVO), ook voor de gezonde paarden. Ideale basis voor de balancer met vitamines/mineralen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:46

Dimple schreef:

Op 27 februari a.s. organiseert The Horse.com weer een webinar met Boehringer Ingelheim en Diane McFarlane. Je kon daar vragen voor insturen en ik heb gevraagd hoe McFarlane/B.I. denken over startdoseringen: hier wordt altijd aangeraden met een lage dosis te beginnen en daarna omhoog te gaan indien nodig - ik ben benieuwd hoe de experts daarover denken en waarom zij dat niet eveneens aanraden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:47

Dimple schreef:

Wat zijn de bijwerkingen die ik kan verwachten?

Trouwens, qua voer.......Fiberforce oke. Maar hoe zit het met voordroog? Bij ons komt het uit grote balen, ze krijgen redelijk veel.
Is hooi beter? Of geweekt voordroog zodat suikers al worden verminderd?

En wortels? Teveel suikers? Iets zoeken met minder suikers?

En het weideseizoen begint bij ons op 1 maart meestal. Wat is het advies? (ben ik net vergeten te vragen aan DA) Halve dagen of graasmasker?

Iedereen moet van zijn DA beginnen met 1 hele (mijn paard weegt ong 600 kg), maar geloof mij en de rest van de mensen in dit topic als wij zeggen begin met 1/4 pil. Gelijk met 1 hele is zo'n aanslag op het lichaam.

Toen ik verhoogde van 1/4 naar 1/2 kreeg mijn ontzettend dikke benen, werd depressief, wilde niet meer lopen of eten. En die periode duurde zeker wel 1 a 2 weken.

Begin aub met opbouwen vanaf 1/4

Edit: @JP dat is dus online te volgen? En weet je misschien ook hoe laat? Vind het nl. heel interessant om dat dan te volgen

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:01

Ik zal starten met opbouwen, het beste voor mijn merrie.

JP, kan iedereen vragen insturen? Ik ben nl wel benieuwd of dat hele verhaal van glucosamine met cushing inderdaad negatief uitpakt of dat dat een broodje aap is.

Want anders moet ik nu meteen wat anders gaan zoeken!

Ben ook benieuwd of het ergens te volgen is, interessant!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:04

Dimple, het gaat over IR en glucosamine ..... Niet over cushing en glucosamine !

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:15

JP, interessant allemaal! Ben benieuwd

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:22

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:25

Dimple schreef:
Oké uitslag van mijn merrie:

Waarde maandag: 54
In het piekseizoen zou het 47 mogen zijn en 'normaal' waarde 29.
Het is dus verhoogd.

DA geeft aan te starten met medicatie om te zien hoe ze er op reageert. Morgen kan ik het ophalen (vandaag red ik zelf niet meer)

Over 6 weken opnieuw bloedonderzoek om te kijken wat de behandeling heeft uitgehaald.

Wat zeggen de kenners hier?

Ik heb niets tegen pergolide hoor,integendeel....mijn paard krijgt het ook. :D
Maar in jou geval denk ik dat ik provarium breeding eerst eens een gok zou wagen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:28

Waarom als ik vragen mag?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:47

Ik ben geloof ik een van de weinige die wel moest opbouwen van de da, een kwart per 2 weken tot 1 mg als eind dosis.
Hij heeft daardoor geen last van bijwerkingen gehad. Ik heb wel Pergolide ipv Prascend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:43

Dimple schreef:
Waarom als ik vragen mag?

omdat....ik de waarden niet erg hoog vind...ik mijn twijfels heb of bloed wel goed afgenomen word...of er niet te snel gegrepen word naar pergolide....of de waarden per paard ook niet gewoon verschillen....en omdat je paard erg veel symptomen mist.
Maar dat zijn mijn gedachtes :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:52

We beginnen daarom ook met 6 weken en weer bloedonderzoek om te zien hoe ze reageert.
Ik heb wel veel vertrouwen in mijn DA ;)

Mochten de waarden soort van gelijk blijven dan wil ik ook stoppen.

Maar we gaan het zien, ik ga het in mijn achterhoofd houden. Vindt het wel fijn dat je meedenkt hoor!

En waarom zou jij trouwens dit specifiek voorschrijven? :) Waar denk jij dan aan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:59

monnikspeper pakt bepaalde klachten aan van cushing, zoals beter verharen en een beter humeur oa. Een paar jaar geleden werd mp als een mogelijke oplossing gezien. Maar ze komen er al meer achter ( zeg ik voorzichtig ) dat mp wel symptomen verbeterd maar vaak niet het ACTH aanpakt. Mp kan zowel de werking van pergolide verbeteren als ook verslechteren of niet beinvloeden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:03

Dimple schreef:
We beginnen daarom ook met 6 weken en weer bloedonderzoek om te zien hoe ze reageert.
Ik heb wel veel vertrouwen in mijn DA ;)

Mochten de waarden soort van gelijk blijven dan wil ik ook stoppen.

Maar we gaan het zien, ik ga het in mijn achterhoofd houden. Vindt het wel fijn dat je meedenkt hoor!

En waarom zou jij trouwens dit specifiek voorschrijven? :) Waar denk jij dan aan?

provarium breeding reageren paarden met cushing soms erg goed op.Het heeft minder bijwerkingen dan de pergolide.
Begrijp mij goed...bij mijn paard was de cushing redelijk duidelijk dus ik heb nooit overwogen om dat te geven.Maar ik denk in jou geval dat ik dat het eerst zou proberen.
Een maand of drie en dan eens kijken wat het doet.
Nado van Nado@ reageert daar ook erg goed op.Die werd doodziek van pergolide.
Jou paard is nog jong,misschien heb ik het mis maar ik heb soms het idee dat jonge paarden(voor cushing jong ;) )heftig reageren op pergolide.Maar dat is zomaar een gedachte....
Mijn gevoel zegt in jou geval PB proberen :D

Maris@de waarden vind ik niet dramatisch hoog van Dimple.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:05

Ik ben iemand die van alles onderzoekt en dan het liefste alles zou toepassen om mijn merrie maar zsm beter te krijgen.

Daarom heb ik met mezelf afgesproken dat nu niet te doen. Ik heb alles opgeslagen in mijn hoofd en laptop :+ maar doe er nog even niks mee.

Ik start met Pracend, vandaag halfje begonnen en ga eerst kijken hoe ze daarop reageert. Dan zijn er daarna nog genoeg mogelijkheden om andere dingen te proberen.

Op jullie advies begonnen met een halfje, maar wanneer kan ik evt gaan ophogen? Na een week of zo?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:06

Geerke, nee de waarde van Dimple haar paard is zeker niet heel hoog. Maar dat zegt niet zoveel. Ik bedoel we hebben hier ook paarden in het topic die met een waarde van 31 al HB zijn. Of Fiek van SR die net een paar punten boven de normaal waarde zat en toch echt niet lekker in zijn vel zit. Dus dan kan je beter kijken naar de klachten. Het blijft gewoon mega moeilijk.

Dimple, beginnen met een halfje is al te hoog voor veel paarden ! Beter is te beginnen met 1/4 !!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:09

Nou ik dacht de DA zegt een hele, ik maak er een halve van om niet meteen heel eigenwijs over te komen :o

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:13

Ik heb aangenomen van mijn DA 1 pil per dag, ik heb nog een keer gevraagd "ik hoef niet op te bouwen?" nee dat was volgens hun niet nodig. Nu was ik gelukkig al bekend met dit topic en ben ik (zonder dat ik dit met mijn DA heb overlegd) begonnen met 1/4. Na 4 dagen een halve en daar zit ik nu nog steeds op. Waarde inmiddels gecontroleerd en deze zijn nu goed. Dus op dat moment wel verteld tegen DA dat ik het op deze manier gedaan had, vond ze prima en ze zei ook dat ik op een halve kon blijven!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:18

Hoi Caballos, super fijn toch dat het zo goed gaat en dat je paard maar een halve tablet nodig blijkt te hebben ?! +:)+