[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:41

Er loopt een apart topic ergens over deze deken. Je kunt beste even de zoekfunctie gebruiken.
Iemand in mijn omgeving heeft de deken ook. Volgens mij een prima deken ! Vooral voor nu en als reserve.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:03

Ik heb een EJ voor Blacky, een prima deken alleen het de musketons aan de voorkant zijn van mindere kwaliteit. (maar die kan je gemakkelijk van je kapotte RSIH overzette :D )
De maat is het zelfde als de RSIH, buikflappen zijn wat langer waardoor ze beter sluiten dan het origineel. Nu deze er is koop ik geen originele meer.

Een paar maanden terug heb ik een foto geplaatst van Blacky in zijn EJ, even de moeite nemen om terug te zoeken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:13

Super, bedankt voor de reacties. dan ga ik niet langer zoeken en dan wordt.het deze deken :)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:20

ik heb afgelopen donderdag een bloedmooie ecxeemhaflinger gekocht vanuit belgie ,voor mij is de zomerecxeem geen probleem!!

ik heb er stuk of 9 ponyervaringen gehad en daarvan waren er 8 na enkele maanden onder controle door enkel wekelijks wassen en dagelijks vliegenspray en gel.geeneens dekens nodig gehad,ik woon 18km van de kust.

hij heeft in belgie na de kl. keuring een injectie gekregen tegen de jeuk omdat hij er nu middenin zit.
nu thuis is hij gewassen met tea tree shampoo en hij staat met spray nu op het land.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GK877Z66.jpg

hij kan daar schuren maar lijkt maar weinig daar interesse in te hebben.hij heeft het bij manen,schoft,bovenop billen en staart..

volgend jaar gaat hij in maart al aan de knoflook,ik blijf wassen en vliegengel/spray gebruiken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D6Z46O48.jpg

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:27

Wow leuk paardje casanova! Het gaat vast goedkomen met het exceem en alle middelen daarbij ;)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:02

@casanova, met wat voor shampoo was je (welk merk?) en welke vliegenspray en gel gebruik je? Altijd wel handig om weten.
Prachtige haflinger trouwens, ik hoop dat hij het goed bij je gaat doen!

Ik vind dat hier mensen zijn die echt een dikke pluim verdienen voor de fantastische zorgen voor hun ZE'er! Chapeau hoor!

Wat betreft de deken van EJ heb ik ook al positieve ervaringen gehoord... Hmm, misschien moet ik mij die eens aanschaffen voor volgend jaar en kijken of mijn paard dan minder schuurt? Maar dan zit ik weer met de maat hè... Wat neem ik een 185 of een 195 (ze heeft volgens het opmeten een 185 nodig)?

Ze staat sinds vandaag in een ander stuk wei waar wat meer gras staat en alle paarden lijken precies weer wat meer te schuren *zucht* Vandaag maar goed behandelt met Derfen en Calendula zalf (voor hoofd en schoft). Ze had echt de kriebels in haar manen vandaag, is de eerste keer dat mij dat zo opvalt....
Ik blijf er bij dat ik denk dat mijn paard geen ZE heeft, maar er wel iets anders is waardoor ze jeuk krijgt. Ze staat op een NH-stal waar het principe is dat de paarden 24/24 buiten moeten kunnen staan op de wei. Opstallen is dus geen optie en het is verder echt een geweldige plek! Alleen zit ik dus wel een beetje met mijn handen in het haar wat betreft de jeuk die alle paarden lijken te hebben... Misschien toch maar eens een bodemonderzoek laten doen en de weidebeheerders nog eens aanspreken?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:15

Tweety, ik zou eerst de deken proberen. Als het van binnenuit komt bv door voedselallergie dan zal een deken niet helpen, komt het door de mug, dan zal het wel helpen. Hoog gras wordt snel gekoppeld aan veel suiker en meer jeuk. Maar veelal komt het doordat de ZE mugjes zich schuil houden in het hoge vochtige gras en je paard dus meer wordt gestoken. Bij mij helpt maaien heel erg. Een droge omgeving betekent minder mugjes. Dat betekent ook mest uit weiland verwijderen. Dat is een ware broeiplaats voor muggen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:19

Als je paard normaal gesproken 185 heeft zou ik die kiezen. Een ZE deken moet wel goed aansluiten, anders gaat ie schuren. Ademt de EJ deken goed?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:17

Mn paardje ziet er nu uit alsof ze geen eczemer is! Krijg telkens complimentjes dat ze zo mooi glanst en het zon mooi paard is. Had het probleem bij dr billen. Na aanpassing en met mate smeren ipv teveel helemaal weer weg!

hihi en ik ben zon dombo geweest om een eenkennig ZE paard met hakende knieën te kopen...
Met een beetje moeite zie je daar compleet niets van! This verder een top dier en hoop dr ook gewoon de rest van dr leventje bij me te hebben. Ik klooi graag met dr aan. Komen er samen wel uit :D
En dat niet iedereen dat doet begrijp ik ook heel goed! Want soms maak ik me ook erg zorgen.. en vraag ik me af of ze niet pijn heeft. Wanneer ze 6 is wil ik kijken of er iets definitiefs aan dr knieën gedaan kan worden. Maarja.. terug on topic ;)

Met de ZE gaat het top!! Alleen nog een beetje aan haar staart. Het lijkt wel een staart in laagjes geknipt...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:47

Die knieën, heb je er al eens door een osteopaat naar laten kijken? Mijn paard had dat ook en bleek twee blokkades in haar lende regio te hebben. Waarschijnlijk veroorzaakt door dat ze een keer onder de achterstang van de trailer geraakt is.
Twee behandelingen van de osteopaat en het is nooit meer terug geweest en dat terwijl we op de nominatie voor een operatie stonden.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:56

tiwi1969 schreef:
Die knieën, heb je er al eens door een osteopaat naar laten kijken? Mijn paard had dat ook en bleek twee blokkades in haar lende regio te hebben. Waarschijnlijk veroorzaakt door dat ze een keer onder de achterstang van de trailer geraakt is.
Twee behandelingen van de osteopaat en het is nooit meer terug geweest en dat terwijl we op de nominatie voor een operatie stonden.

Helaas is dit al van jongs af aan. Ze heeft er vrij weinig last van .. alleen wanneer haar hoefjes net weer 'te lang' worden dan is er een periode dat ze er meer last van heeft. Hopende dat dit na volledig uitgroeien over zou gaan.
Ik heb haar nog geen jaar en mn hoefsmid moet dit ook nog ff onder de knie krijgen.
Het is verder een hele losse flexibele merrie wat soms net op de karate kid lijkt!
Maar het is wel iets wat ik even zal onthouden! De lendenen ok.. vlak bij de heup is dat he? Kan geen kwaad om daar eens naar te laten kijken. Dankjewel!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:37

tweety_be schreef:
@ Peachy, ik heb de witte eczeemdeken van Ooteman besteld in een 135/185. Ik heb mijn paard opgemeten en deze deken kwam overeen met alle maten. Ik vind dat de deken bij mijn paard spant rond de schoft en schouders, maar qua lengte is die wel perfect. Dus qua maat denk ik wel dat die goed was, maar voor mij dus geen optie door het spannen rond de schoft, helaas. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard een nogal moeilijke maat heeft wat betreft dekens, ze spannen allemaal rond schoft en schouders... Ik moet de deken die perfect past bij haar nog vinden :x Ik wil graag de 145/195 bestellen, maar durf niet goed, wat als die ook niet past hè? En helaas is omruilen geen optie, omdat de deken 'vuil' is door het passen (tja, een weidepaard is nogal stoffig en zanderig hè haha).

Verder vind ik het wel een erg zachte stof die precies ook de warmte goed doorlaat. Wist ik zeker dat een 145/195 zou passen, dan kocht ik hem meteen. Maar om weer geld uit te geven aan een deken die niet 100% past en die ik dan toch niet zal gebruiken, tja dat vind ik ook zonde...

Als iemand interesse heeft in de 135/185 deken, voor €30 mag ie weg. Hij is eigenlijk nagenoeg nieuw, alleen door het passen zitten er wat zanderige vegen op en kon ik hem dus niet meer inruilen, helaas.

Als je nu deze deken op doet en dan een maat groter er overheen om te passen, dan wordt de nieuwe in ieder geval niet vies en kan hij bij niet passen terug.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:31

Wanneer doen jullie de eczeemdeken weer af. Mijn shetlander heeft hem nu voor het eerste jaar een hele zomer opgehad (de vorige was al heel snel kapot) en hij ziet er nog super uit. Endelijk weer lange manen.
Heel stoer. Hij schuurt af en toe nog iets, dus ik ben nog niet van plan hem af te doen, maar wat is jullie ervaring?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 07:08

Ben ik ook benieuwd naar. Eergisteren met het k-weer heeft meneertje met een normale deken rondgelopen, blote hals dus, en dat ging goed :) dus ik vraag mij ook af wanneer de knutjes weer een beetje verdwijnen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:51

Ik was helemaal happy gister, want hij had een nacht en een ochtend zonder gestaan en niet eens extra geschuurd!!! Maar ja, het was ook flink aantal waaien toen en nu weer rustig, warm nazomer weer...Dus dan zullen ze er weer meer zijn denk ik?
Vorig jaar heeft ie m tot oktober opgehad.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:55

Vorig jaar had mijn haffie nog jeuk in oktober. Maar toen was het ook nog erg warm de laatste maanden.
Geloof dat als het onder de 10 graden is overdag dat er dan geen knutten meer zijn?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:25

Na een goede zomer zonder deken, en een natte herfst met regendeken met hals heb ik eind november de deken afgehaald. Pech dat er tijdens mijn afwezigheid nog een paar mooie dagen waren, gevolg manen eraf.

Wij blijven tot eind november de paarden voor ZE behandelen, ieder met een behandeling die bij het dier past.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:27

Gok het er nog niet op hoor! Ook met regen zijn er nu juist heel veel knutjes.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:08

Ik had de deken vrijdag met die regen afgehaald. Anders zou ie de hele dag met een natte deken rondlopen. Er kwam ook niet echt een zonnetje waardoor ie weer zou opdrogen. Volgende ochtend weer opgedaan.
Ik hou hem voorlopig nog even op, tenzij het heel erg nat gaat worden

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:41

Ik heb dit jaar alles lekker onder controle met Diamond z'n exceem. Deken van E.J.,kleine plekjes met derfen smeren en op Dieetmix van Subli. Hij staat gewoon in het gras, wel alleen overdag. Maar niet strikt dus ook wel eens 8 of 9 uur ofzo. Nog een mooie manenkam en staart, geen plekken op buik e.d. Zelfs nu en afgelopen weken met het hele mooie weer en water. Goeie combi voor veel vliegend spul :( .
Maar ik hou het mooi zo en ben dr blij mee. :D

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:56

hallo mensen !!

ik heb sinds maart ongeveer een pony gekocht van 3 jaar.
in de loop van de tijd is hij gaan schuren bij manen en staart, hij heeft al zn manen er af geschuurt en schuurt nu soms ook aan zijn voorpluk.
we hebben derfen gehaald en opzich werkt dat wel goed.
ik ben echt bang dat het zomerexceem is en we gaan vrijdag naar de DA ervoor met de pony.

als het wel zomerexceem heeft, wie heeft er hier tips en eventueel een lijstje van wat je in huis moet hebben en waar je aan moet denken?
ik heb vandaag wel van alles opgezocht.
maar het probleem is dat ik in een best bosrijke omgeving sta en daar langs loopt nog een riviertje..
en laat dat nou net niet de ideale plek zijn voor een pony met zomerexceem.

alvast bedankt !!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:20

intel_1x schreef:
Tweety, ik zou eerst de deken proberen. Als het van binnenuit komt bv door voedselallergie dan zal een deken niet helpen, komt het door de mug, dan zal het wel helpen. Hoog gras wordt snel gekoppeld aan veel suiker en meer jeuk. Maar veelal komt het doordat de ZE mugjes zich schuil houden in het hoge vochtige gras en je paard dus meer wordt gestoken. Bij mij helpt maaien heel erg. Een droge omgeving betekent minder mugjes. Dat betekent ook mest uit weiland verwijderen. Dat is een ware broeiplaats voor muggen.

Het gras staat eigenlijk niet zo hoog hoor, is 3 weken geleden gemaaid (hooi komt van de eigen weides). Maar het ziet er nu wat groener uit dan toen het net was afgemaaid. Ze komen van een andere wei, die ook gemaaid was, maar die ondertussen bijna 'kaal' is gegeten, vandaar de verplaatsing van wei. Ze staat hier al 4 jaar, nooit eerder problemen gehad met schuren. Eind vorige zomer is ze daarmee (lichtjes) begonnen, maar dus niet alleen mijn paard, zowat alle paarden op de wei zie ik regelmatig schuren... Dat vind ik gewoon het bizarre. Merk dat ze de laatste dagen wel meer lijkt te schuren... De insecten zijn momenteel heel stressy en steken gemeen, bah. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben.

Ik wil toch graag een deken proberen, sowieso omdat er tig veel insecten zitten bij ons en ze daar ook knetter van worden. Alleen staat ze 24/24 buiten in kudde verband, is een deken daar wel tegen opgewassen? Wat als het veel regent, of wanneer de zon heel hard schijnt?

@yvonnedv, bij het passen had ik er eerst een zweetdeken met hals onder liggen. De deken is vuil geworden door haar hoofd erdoor te steken (je mag nog zo hard poetsen, al het zand krijg je niet weg en op zo een lichte deken heb je al snel vegen hè), dus passen met deken eronder helpt niet echt haha ;) Mss kan ik dat wel proberen met de deken van EJ? Die moet niet over het hoofd hè. Hmmm, denk dat ik me die eens ga aanschaffen, alleen twijfel ik weer met de maat :o 135/185 of een 145/195? Iemand enig idee hoe die deken van EJ valt volgens de maat, eerder krap of ruim?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:35

@tweety_be, de deken kan gewoon 24/7 op blijven (is ook wel een vereiste!) in kuddeverband met elk weertype. Tenminste ik doe dit al 3 jaar zo en geen problemen mee. Wel doe ik elke dag even de deken af om even eronder te borstelen daarna gelijk weer op. Hier zijn de dekens ook voor gemaakt.

Ik had net een nieuwe deken opgegooid, omdat mijn vorige kapot was. Begint hij ineens te schuren bij zijn eerste vlecht zeg maar. Daardoor zakt de hals af en gaat hij natuurlijk nog meer schuren omdat zijn manen dan bloot liggen _-:(
Zijn manen waar deze hele zomer nog niks vanaf was geschuurd |(

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:35

Met die dagen van 32 graden gaat bij mij de deken echt wel af. Ze zweten zich dan te pletter onder de deken. met 25 graden niet gelukkig. Geluk is dat met warme zonnige dagen de mugjes overdagzich ook niet laten zien ;-) verder kan de deken altijd op. Ook met regen. De deken is snel drogend. Alhoewel bij langdurig hevige regenval ik de deken ook even af doe voor mijn eigen gemoedsrust. Als mijn paard in de kudde liep en lichte klachten had, dan zou ik missch eerder kiezen voor Derfen. Dat kun je op gegeven moment om de 3 a 7 dagen opdoen. De goede exceemdekens zijn bestand tegen andere paarden. Vooral de Rsih. Dit jaar is het bij mijn paard super gegaan. Tot juli helemaal jeukvrij en geen deken. Daarna parttime deken;-) nadeel van deken vind ik dat ze minder snel groomen, niet in zand rollen en de manen verstikken, waardoor ze slecht groeien. Hebben jullie dit ook, of zou dat per deken verschil maken?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:38

Ikzelf heb geen last van verstikkende of slechtgroeiende manen, het paard van mijn weidegenootje echter wel...

Bij mijn paard zit de hals wel redelijk los. (heb de RSIH)