Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:56

Lovely schreef:
Trouwens, ik zie in dit topic dat mensen het fijn vinden als er meldingsplicht komt en dat de KNHS ingrijpt en dat er zoveel media aandacht voor is. Maar vergeet niet dat die focus op deze ziekte ook nadelige effecten kan hebben in de toekomst en er tot meer overheidsingrijpen of inmenging kan worden besloten. Denk dan aan belastingen, boeten en ruimingsplicht.

Waar baseer je dit op?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:59

Precies is zou niet blij zijn als ze bijvoorbeeld zeggen dat er in een straal van 10 km vanaf een besmette plek geruimd moet worden...

Sandrohit schreef:
Lovely schreef:
Trouwens, ik zie in dit topic dat mensen het fijn vinden als er meldingsplicht komt en dat de KNHS ingrijpt en dat er zoveel media aandacht voor is. Maar vergeet niet dat die focus op deze ziekte ook nadelige effecten kan hebben in de toekomst en er tot meer overheidsingrijpen of inmenging kan worden besloten. Denk dan aan belastingen, boeten en ruimingsplicht.

Waar baseer je dit op?

FahyaFemke

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:02

nicky dankje dat ga ik eens proberen! heb de laatste 50 gelezen maar met google moet dat ook lukken :j

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:08

Nee, ik ben eruit, ik ga niet op buitenrit.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:09

Welja joh, laten we gelijk alle paarden in Nederland preventief ruimen, omdat er een virus is waarvan geschat is dat 80% van de paarden drager is. Een virus wat jaarlijks bij opstallen en aan het einde van het stalseizoen de kop op steekt. Laten we allemaal supplementen voeren, alle buitenritten afschaffen en vooral panisch doen, om iets wat twee keer per jaar rondgaat.

Rhino is onwijs waardeloos en paarden kunnen eraan dood gaan. Niet meer en niet minder dan dat. Voorzichtigheid is verstandig, omdat het op dit moment overal opduikt. Meldingsplicht zou fijn zijn, omdat er dan openheid is. Dan weet je dat het zit bij de buren, of niet. Dan is de paniek eraf, hoop ik. Er is wel degelijk economisch belang, dus waarom niet?

Meer wet- en regelgeving in de paardenhouderij kan ook voordelen bieden.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:12

Wikcy, baseer jij dit nu op mij?

Ik ben absoluut niet van gelijk iets afschaffen oid, maar ik woon echt midden in het risico gebied, en het hele dorp staat vol paarden. Denk niet dat anderen daar gelukkig van worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:13

Lovely schreef:
Echwel schreef:
En vervolgens wel lekker allemaal naar Divoza of what ever omdat we toch niets met de paarden kunnen doen...
En een paard kan ook niezen en het via de lucht van het ene weiland naar het andere verspreiden, si dat een reden om ze op stal te laten staan..

het is net als met een griepvirus bij mensen, weerstand enz heeft er ook mee te Kmaken,,,paniekvoetbal is echt niet goed

Het virus gaat niet via de lucht van het ene weiland naar het andere :n.

Niet via de lucht, maar weleens aan vogels gedacht? Staan in weiland À in een hoop mest te pikken, vliegen naar weiland B om in dr volgende mesthoop te pikken, ik noem maar even een voorbeeld.
Ik ga geen risico nemen. Ik sta op een grote stal met enkele drachtige merries, en mijn paarden gaan het terrein dus niet af. Ik snap ook serieus niet dat mensen die in de directe regio van besmette bedrijven zitten nu serieus hier gaan vragen of ze een buitenritje kunnen maken. Jeetje zeg, dan rij je een weekje niet buiten....
Hoefsmid e.d zijn hier momenteel ook niet welkom, pure voorzorgsmaatregel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:15

Wicky, de verkoudheidsvariant steekt idd jaarlijks de kop op. Het gaat nu echter om de neuro en abortus variant, dat is imo wel even wat anders

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:18

Kom ik net bij me paardje is ze een verkouden. Ik zal haar vanavond wel even opmeten, want ik word toch wel een beetje bang van al die berichten. Ik denk dat het niks ergs is, maar ik neem maar het zekere voor het onzekere ;)

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:20

Is er een lijst met bevestigte brijven of gebieden? Daar kom ik niet echt achter in dit forum.

fjordenglenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:20

Kan iemand mij helpen? wij hebbenz zelf 3 paarden staan in merksplas in belgie maar ik vind nergens geen informatie over waar er momenteel al echt rhino is waargenomen ? en hoe snel het zich verspreid iemand een idee ?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:23

stef schreef:
Lovely schreef:

Het virus gaat niet via de lucht van het ene weiland naar het andere :n.

Niet via de lucht, maar weleens aan vogels gedacht? Staan in weiland À in een hoop mest te pikken, vliegen naar weiland B om in dr volgende mesthoop te pikken, ik noem maar even een voorbeeld.
Ik ga geen risico nemen. Ik sta op een grote stal met enkele drachtige merries, en mijn paarden gaan het terrein dus niet af. Ik snap ook serieus niet dat mensen die in de directe regio van besmette bedrijven zitten nu serieus hier gaan vragen of ze een buitenritje kunnen maken. Jeetje zeg, dan rij je een weekje niet buiten....

Oh jee, dan heb je besmette mest in weiland B. Het kan misschien allemaal best, maar heel erg waarschijnlijk is het niet.

YoshaMonica, goed in de gaten houden en je kan je veearts bellen voor advies.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:24

passoasam schreef:
Is er een lijst met bevestigte brijven of gebieden? Daar kom ik niet echt achter in dit forum.

Dan lees je toch niet goed... Overzicht staat op dr voorpagina van bokt, en kaartje komt ook regelmatig langs

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:24

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:25

oke, nu ga ik een hele domme vraag stellen, maar de tempratuur van een paard ligt tussen de 37.5 en 38.5 toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:26

Ja lov, en dan loopt paard in weiland b erdoor, et voilà. Hoeft natuurlijk niet, maar kan wel. Bertje jammer dat jij mensen die voorzorgsmaatregelen bijna afdoet als belachelijk. Het is jou keuze om het onzin te vinden, laat het dan een ander zijn keuze zijn om het geen onzin te vinden.

S_in_Balance

Het gemiddelde ligt tussen de 37 en 38 graden. Ware het niet dat het per paard verschilt, mijn paard bijvoorbeeld ligt qua gemiddelde een stukje lager dan dit.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

ze hebben mij geleerd dat er geen domme vragen zijn.
ja ongeveer wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:27

nicky_rilana schreef:
er komt net ook iemand langs ons die aan het buitenrijden is, gelukkig staat mijn shet achter het huis, maar ik vind het gewoon dom.
Fem_daf misschien kun je de dierenbescherming bellen?

En jij blijft maar bij je eigen theorie hé? Ondanks dat hier héel herhaaldelijk wordt gemeld dat de kans dat het zich kan verspreiden op buitenrit gewoon gígantisch klein is.

Een voorbijganger die zijn/haar paard aan die van jou laat neuzen, dát is dom ja. Maar dat is zowiezo altijd al dom (denk aan slaan door het draad heen etc.).

Dus alsjeblieft, ga mensen die nu nog buitenritten maken niet veroordelen.
Het is mooi weer, heb gister heerlijk gereden, dus zometeen ga ik mijn poown ook maar weer inspannen voor een heerlijk rondje bos.
Geen contact tussen de mijne en andere paarden, en niet laten aaien. Ander paard passeren gebeurd op ruime afstand.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:27

stef schreef:
Wicky, de verkoudheidsvariant steekt idd jaarlijks de kop op. Het gaat nu echter om de neuro en abortus variant, dat is imo wel even wat anders

Gaat die niet jaarlijks rond dan? De abortusvariant heb ik geen vrees van, wat ik heb geen dragende merries. Ik heb wel mijn maatregelen genomen en mijn paarden blijven op het erf, ondanks dat hier in de hele provincie geen gevallen bevestigd zijn. Maar de paniek hier en in de media is opvallend. Ik wordt door bekenden aangesproken op straat dat het zo erg is voor al die zieke paarden.

Volgens mij zijn er in Nederland maar vijf bevestigde besmette bedrijven. Da's niet veel, op alle paardenbedrijven die er zijn. Waarom is er paniek? Waarom is er een advies om niet te vervoeren? Waarom nu en niet vorig jaar?
Laatst bijgewerkt door Wicky op 04-03-12 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:28

Omdat ze van de verkoudheidsvariant over het algemeen niet dood gaan

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:28

stef schreef:

Jeetje zeg, rij je een weekje niet buiten? Even voor mezelf gesproken, maar daar gaat het dan niet om. Mijn beestje krijg nu gewoon totaal geen beweging. Ik ga al niet naar les, en paard ik ook niet van erf geweest. Maar er wordt hier nog wel gewoon les gegeven........
Er is bij ons ook niemand anders welkom, en komen nu maar 2 mensen bij mijn paard, verder niemand.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:29

JoyCiej007 schreef:
nicky_rilana schreef:
er komt net ook iemand langs ons die aan het buitenrijden is, gelukkig staat mijn shet achter het huis, maar ik vind het gewoon dom.
Fem_daf misschien kun je de dierenbescherming bellen?

En jij blijft maar bij je eigen theorie hé? Ondanks dat hier héel herhaaldelijk wordt gemeld dat de kans dat het zich kan verspreiden op buitenrit gewoon gígantisch klein is.

Een voorbijganger die zijn/haar paard aan die van jou laat neuzen, dát is dom ja. Maar dat is zowiezo altijd al dom (denk aan slaan door het draad heen etc.).

Dus alsjeblieft, ga mensen die nu nog buitenritten maken niet veroordelen.
Het is mooi weer, heb gister heerlijk gereden, dus zometeen ga ik mijn poown ook maar weer inspannen voor een heerlijk rondje bos.
Geen contact tussen de mijne en andere paarden, en niet laten aaien. Ander paard passeren gebeurd op ruime afstand.

en jij blijft bij jou theorie,
je kunt beter te voorzichtig zijn, voor dat mijn shet dalijk ziek is, dat wil ik gewoon absoluut niet.
dat jij het risico loopt dat jou paard ziek wordt ja daar kan ik niks aan veranderen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:29

Ik vind dat je beter het risico tot het minimale kan berperken door maatregelen te nemen.
Tuurlijk is het virus er altijd en en komt het rond deze periode omhoog net als droes.
Daarom is meldings plicht helemaal niet zo gek.
En als je een beetje coulant bent dan meldt je het als het op het bedrijf aanwezig is.
Ik vind het niet netjes als je er laks mee omgaat met de houding vliegt bij ons wel over.
We houden allemaal paardene en willen het beste

Bij ons op stal zijn er ook maatregelen getroffen.
Geen paard mag het erf op of af.