Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esja

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:07

Ik heb een vraag. Mijn paard is sinds van de week afgebouwd op de omeprazole van de dierenarts (duur middel). Nu heb ik vanaf vandaag de abprazole binnen gekregen zodat ik hem langzamer af kan bouwen. Wat adviseren jullie om hier mee te doen? Hij heeft nu twee weken volledige dosering gehad, voor 550 kg. En nu bijna twee weken de halve dosering. Alvast bedankt.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:30

Ik heb gister een pakketje binnen gekregen (ligt helaas nog bij het postkantoor) maar het kan bijna niet anders dan de zending van Abler zijn.
Erg snel dus!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:17

Weidebloem, staat die van jou preventief altijd op 1 zakje? :)

Met mijn paard gaat het inmiddels aardig goed wat betreft de maagzweer. Eergister helaas wel zandkoliek gehad en hierdoor heeft hij een dag amper mogen eten, wat natuurlijk weer funest is voor zijn maag..
Gelukkig hij is er aardig uitgekomen. Wel vind ik hem nog heel erg schraal. Je ziet zijn ribben en bij zijn flanken is hij nog erg ingevallen. Hebben jullie paarden dit ook? Ik zal morgen even een foto maken.
Hij krijgt nu al een tijd een halve schep bietenpulp + halve schep care 4 life per voerbeurt met omega olie en maagcompositum. Verder natuurlijk onbeperkt ruwvoer.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:26

Esja schreef:
Ik heb een vraag. Mijn paard is sinds van de week afgebouwd op de omeprazole van de dierenarts (duur middel). Nu heb ik vanaf vandaag de abprazole binnen gekregen zodat ik hem langzamer af kan bouwen. Wat adviseren jullie om hier mee te doen? Hij heeft nu twee weken volledige dosering gehad, voor 550 kg. En nu bijna twee weken de halve dosering. Alvast bedankt.

Dan zou de behandeldosis van Abler 3 zakjes zijn geweest. En dan zou je nu op anderhalf zakje zitten. Afhankelijk hoe het momenteel gaat zou ik of nog 2 of 3 weken naar 2 zakjes gaan en dan verder afbouwen naar 1 of als het heel goed gaat, zou ik vanaf nu 3 a 4 weken 1 zakje geven.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:46

Hoi henshem, bedankt voor je reactie. Het zal wel proberen zijn, maar jou idee lijkt me inderdaad wel een goed plan, kunnen het altijd aanpassen als dat nodig mocht zijn.

MightyJoe, ja mijn paard was ook erg ingevallen en afgevallen, dit kwam ook omdat hij heel slecht at. Nu hij aan de betere hand is, eet hij beter en dat zie je ook terug in hoe hij er op dit moment uit ziet.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:54

Via Google zag ik dat abler negen waarschuwingen heeft gehad van de overheid.
De werkzame stof zou zou niet kloppen met de melding op de verpakking en ze zien het als drugs wat niet verkocht mag worden.

Bij mijn paard helpt het echter wel. Alhoewel ik wel uitgeprobeerd heb met omeprazol voor mensen en mijn paard reageerde al al op 100 Mg of 90 terwijl de kliniek zegt dat een paard pas op 700 Mg reageerd.

Dus zelfs als de werkzame stof minder is als op de verpakking staat helpt het toch.

Ik heb overigens benefit aangevinkt en zag verder niets staan bij kosten.?
Hopelijk krijg ik geen naheffing want het leek nu in verhouding een goede dollarprijs.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:14

Esja, hmm okee! Die van mij eet wel gewoon erg goed. Alleen merk ik nog niet echt verschil. Het is nu ongeveer 1,5 maand geleden dat hij van de omeprazole af is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:04

MightyJoe schreef:
Weidebloem, staat die van jou preventief altijd op 1 zakje? :).

Hoi, nee niet preventief. Ik was aan het afbouwen en zat op nog 1 zakje per dag. Ging erg goed, maar realiseerde me te laat dat ik bij moest bestellen... Een dag zonder zakje waardoor ze de dag daarop duidelijk meer last had. Ze staat nu op 2 zakjes en gaat weer goed. Pfffff

Begin nu wel te vermoeden dat ze te weinig Mg opneemt. ZE begint erg overgevoelig op prikkels te reageren waar ze normaal nooit last van had. Wil nog 1 week 2 zakjes aanhouden en dan naar 1 zakje en Mg bijvoeren + maagsupport. Hopelijk wordt er toch iets van de Mg opgenomen op een lage dosis Omeprazole. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:11

Wanneer je regelmatig omeprazole geeft, is een magnesium supplement nodig omdat de omeprazole invloed heeft op de magnesiumopname.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:36

henshem schreef:
Wanneer je regelmatig omeprazole geeft, is een magnesium supplement nodig omdat de omeprazole invloed heeft op de magnesiumopname.

Ja, ik had gelezen dat omeprazol de opname van Mg sterk beperkt. Dan heeft het toch weinig zin om Mg bij te voeren als ze op volle dosis omeprazol staan omdat de Mg niet opgenomen wordt.

Nu dacht ik, als de toediening van omeprazol nog maar 1 zakje is, kan het lichaam misschien wel weer Mg opnemen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:57

Het heeft wel zin om bij te geven. Dit wordt ook bij mensen geadviseerd.
Anders kom je in een vicieuze cirkel. Paard kan minder stress aan door te weinig magnesium en krijgt daardoor weer eerder maagklachten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:00

henshem schreef:
Het heeft wel zin om bij te geven. Dit wordt ook bij mensen geadviseerd.
Anders kom je in een vicieuze cirkel. Paard kan minder stress aan door te weinig magnesium en krijgt daardoor weer eerder maagklachten.

Oke, dank voor je snelle antwoord. Klinkt inderdaad logisch. Ga ik gelijk bijvoeren. Hopelijk heeft het snel effect.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:05

Hoi, ik geef mijn paard sinds een ruime week omeprazole van abler tegen zijn maagzweer. Nu merk ik echter nog geen resultaat. Is dit normaal? Of zou ik nu al wat verandering moeten merken? Alvast bedankt :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:15

Geef je voldoende? Weet je het gewicht van je paard en hoeveel zakjes geef je? Hoe is de diagnose gesteld, door DA? Of op eigen vermoedens?

Mijn paard reageert binnen 2 a 3 dagen op de omeprazol.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:34

Ik heb nog een groot verpakking staat gelijk aan 50 zakjes. Er zit een schepje bij 3/4 schepje is een zakje.
Bij interesse PB.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:41

Chesss schreef:
Ik heb nog een groot verpakking staat gelijk aan 50 zakjes. Er zit een schepje bij 3/4 schepje is een zakje.
Bij interesse PB.

Verkocht

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:22

Even vraagje wat kan je het beste geven aan een paard als je vermoeden heb dat zr was last van haar maag heeft. ( alleen veel gapen en paard heeft geen best leven gehad qwa voeding).
Zelf had ik maagconposium gekocht van groene Oss maar merk niks. Kunnen jullie wat aanraden zonder dat ik gelijk aan 2000 euro zit. Mijn paard gaat zaterdag ook verhuizen na een stal met hele dagen op het land en alleen de nachten op stal. Of adviseren jullie om nog even af te wachten hoe ze het op haar nieuwr stal gaat doen?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:21

Hoelang geef je maagcompositum?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:01

Nils zie je al verschil bij je paard?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:05

ralphtdw schreef:
Even vraagje wat kan je het beste geven aan een paard als je vermoeden heb dat zr was last van haar maag heeft. ( alleen veel gapen en paard heeft geen best leven gehad qwa voeding).
Zelf had ik maagconposium gekocht van groene Oss maar merk niks. Kunnen jullie wat aanraden zonder dat ik gelijk aan 2000 euro zit. Mijn paard gaat zaterdag ook verhuizen na een stal met hele dagen op het land en alleen de nachten op stal. Of adviseren jullie om nog even af te wachten hoe ze het op haar nieuwr stal gaat doen?

Hoe is de verhuizing gegaan? Of gaan jullie nog verhuizen? Denk dat als je het topic een stukje terug leest je genoeg info vind om antwoord te krijgen op je vragen.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:42

Wiske2 schreef:
Nils zie je al verschil bij je paard?

Heb het idee dat hij langzaam aan wat beter in zijn vel gaat zitten, ook heeft hij weer wat meer loop lust.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:47

Hallo allemaal,

Helaas heeft mijn paard hoogst waarschijnlijk ook een maagzweer..
Hele erge singelnijd, hooi soppen en gapen bij hoofdstel indoen.
Hij eet verder wel goed gelukkig.

Heb nu van de dierenarts gekregen:
1 week omeprazol hele spuit, daarna 2 weken een halve.
5 dagen pijnstiller en over twee weken starten
met Gastrosafe.
Ik hoop dat hij snel opknapt! Ik denk zelf dat hij het al lang heeft nu ik zo terug redeneer...
Laatste tijd was ook erg gestressed met rijden. Herkennen jullie dat ook?
Het is sowieso wel n stresskipje :-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:19

Iemand al ervaring met de Gastro+ van Havens?

Mijn paard is een ramp in het eten van de korrels of andere supplementen.
Op deze manier gooi ik mijn geld beter in de vuilbak.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:04

Kirrr schreef:
Iemand al ervaring met de Gastro+ van Havens?

Mijn paard is een ramp in het eten van de korrels of andere supplementen.
Op deze manier gooi ik mijn geld beter in de vuilbak.

Ik ben ook zo benieuwd naar de gastro+ beter voer dan allerlei supplementen. ,aar voorlopig nog niet verkrijgbaar toch. En dan de vraag wat zit er in dat anders is dan alle andere voersoorten.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:29

Ik ben ook erg benieuwd naar dit voer! Volgens mij vanaf april oid verkrijgbaar?
Ben wel benieuwd wat er precies allemaal inzit en wat de suikerpercentage zit.
Zal fijn zijn als er een voer komt waar alles gewoon bij in zit.. Nu is het steeds zo veel gedoe om voer klaar te maken voor mijn maagpatient.