[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darah3

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:26

Ik kan me goed voorstellen dat je radeloos bent Vie, zo te horen heb je al heel veel geprobeerd, maar wil de jeuk nog steeds niet stoppen :(:)
Ik heb geen ervaring met jeuk/zomereczeem, dus kan geen advies of tips geven helaas..
Heeft je DA een verklaring waarom die jeuk zo door blijft gaan?

Met mijn paard gaat het afvallen slecht, ik zie te weinig verandering..
En nu moeten we wachten op het afbouwen van buut (HB) tot we het hooi zo laag mogelijk kunnen zetten.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:38

Ik weet niet of het zo breed inzetbaar is, maar mijn merrie begon altijd met heftig schuren door steken van horzels..en omdat ze het blijkbaar niet kon verwerken oid, werd het steeds erger. Ze heeft ontzettend baat gehad met een kuurtje apis melfica en smeren met gewone zinkzalf. Ze heeft nu alleen nog haar staart jeukerig, maar zelfs zo weinig dat er geen haren weg zijn, afgebroken op zn ergst momenteel

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:39

Dat je radeloos bent kan ik me voorstellen maar echt, stop nou 's met al die extra dingen (Pavo etc.) en geef alleen hooi/lijnzaad etc zoals in het dagrecept genoemd. Kijk dat een paar weken aan. Voorlopig geen vitamines/mineralen bijgeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:55

Jannepauli schreef:
Dat je radeloos bent kan ik me voorstellen maar echt, stop nou 's met al die extra dingen (Pavo etc.) en geef alleen hooi/lijnzaad etc zoals in het dagrecept genoemd. Kijk dat een paar weken aan. Voorlopig geen vitamines/mineralen bijgeven.

Idd, even gewoon helemaal resetten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:39

Tijdelijk echt alleen hooi lijkt mij de eerste stap.

Hier gaat het qua gewicht redelijk nu. Hopelijk blijft dat zo.
Helaas wel een maand niet meer dan stappen ivm peesblessure.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:01

Tjeetje wat een getob. Beterschap iig.
Met mijn welsh cobje gaat het uitermate goed. Hij staat niet op de wei (nu wel op een adres waar het kan - paarden worden binnen en buiten gezet, s morgens, s middags op stal - , maar omdat er al groepen waren gemaakt, kon hij er niet meer bij. Gaat wel elke dag extra in de molen en na het rijden gooi ik hem vaak nog een uurtje op de wei.
Ik voer nu Treurniet low sugar (2 x 1) en een (hele) granenmix (0,5), maar ik merk - nu hij extra beweging in de molen krijgt dat hij eigenlijk wat meer energie nodig heeft. Misschien moet ik iets meer granen gaan geven. Even een kwestie van uitproberen. Hij wordt flink gereden (trainen nu voor het M2).
Hij krijgt extra magnesium; dat merk ik goed aan zijn spieren (losser).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:50

in plaats van meer granen kun je meer olie voeren voor de energie. Dat is veiliger voor de suikerspiegel.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:13

Mijn DA weet het volgens mij zelf allemaal niet meer Darah3. Ik krijg er eerlijk gezegd ook een beetje de kriebels van, want elke keer zou ze me bellen en kan ik er zelf achterna. Het resultaat van de vit. E heb ik bijvoorbeeld nog altijd niet binnen en een kopie van de uitslag daar wacht ik ook nog op.

Verder dus geen feedback van haar wat nu wel gedaan en ondertussen blijven we doortobben... De wondjes zijn wel zo goed als dicht (alleen aan haar voorpluk is er nog één), alleen krijgt ze nu ook plekken onder haar manenkam, meer in de nek en schuurt ze weer meer met staart. Daar is een flinke hap uit aan de zijkant. Ook billen en buik zijn jeukig.

Ze staat nu dus alleen op hooi, Cavalesse en vit. brok gestopt sinds een week. Deken is weer helemaal verswunden... Omega 3 olie heb ik besteld (die gold van de paardendrogist met ook lijnzaadolie). Hoop dat dat een goede is. Maar nog niet binnen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:41

Alsof het getob nog niet genoeg was... Tapi heeft gisteren in een nagel getrapt. Kreupel, DA heeft het open gemaakt, 2x per dag weken en isobetadine verband erin. Gisteren liep ze gelijk een stuk beter, vanochtend weer niet. Zo nog eens checken en DA maar weer bellen. Hoef voelt ook wat warmer dan de andere, ik vertrouw het niet. De nagel was behoorlijk verroest. Kan beter een abbo nemen bij de DA. :=

Vit. E was trouwens 2,2. Aan de lage kant .

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:14

@ Vie hoe is het nu? Ik heb jaren terug ook zoiets aan de hand gehad. Vreselijke jeuk tot kale plekken aan toe en paardjes geen moment rust. De oplossing bleek heel simpel (maar was ook al halfjaar bezig, en 3 dierenartsen wisten het niet, en zagen de luizen ook niet) pony helemaal kaal scheren en wassen met Sebacil. Dit na 10 dagen weer herhalen. Het is het enige wat helpt, al raad ik je wel een mondkapje en handschoenen aan tis giftig spul ;) . Misschien heeft het wel niks te maken met IR. Die van mij heeft ook IR maar geen jeuk.

Update van Fly: Ze is nu 27 en ondanks haar IR doet ze het nog helemaal super! Elke dag wandelen/lange lijnen we wel uur tot anderhalf uur en dat helpt haar stofwisseling stabiel te houden. Ze heeft haar eigen oude hooi wat ik meng met zeer goed voordroog bij mij op stal en ik voer Pavo Care 4 Live. Qua supplementen geef ik Pavo E-Plus, aparte Magnesium Oxide en een schepje Sectolin Gold Mix. 1x in de week geef ik Sectolin Vitamine E en Selium en heel af en toe wat zeewier. Aangezien ze niet in het gras staat en ik wel van mening ben dat hier ook goede stoffen in zitten geef ik als ze hard gewerkt heeft een handje Hartog Luzerne Gras Mix. Ik weet dat er veel suikers hier in kunnen zitten dus ik doe het met mate, merk wel dat ze dan net ff wat meer glans heeft in haar vacht en er net wat beter uitziet.

Met jullie paardjes ook alles goed?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:18

Mainat, fijn dat ze het zo goed doet!

Fiek doet het ook super, staat de hele zomer al in de wei (kaal en krijgt dus hooi bijgevoerd)
Staat met zijn foto's van de zieke periode in Havermagazine nu dus kan hij andere mensen er ook over leren :-)
En heb vorige week een fotoshoot met hem gehad, op het einde ook gaan zwemmen met hem (was alweer 2 jaar geleden) en daar heeft hij zich echt weer gedragen zoals voor hij ziek was (zijn gedrag was nog de grootste verandering toen hij ziek werd) dus dat was echt weer een bevestiging dat het goed is..
Zijn billen zijn helemaal mooi slank, zijn nek zal nog wel heel wat jaren duren voordat dat helemaal slank is maar het is zeker al de helft van wat het is en blijft rustig door slinken :-)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:01

Tapi's hoef is gelukkig goed genezen. Dus we kunnen wel weer starten met rijden en dus extra beweging (vnl. stap gezien ik zelf rugproblemen heb).

Schuren doet ze nog steeds, ze is nu een twee maanden van het gras en een maand van de vitaminebrok. Het zal toch een combi zijn van gras en mugjes denk ik. Ze krijgt nu dan dagelijks die omega3 olie met een stukje brood en 30g lijnzaadbrok (gewoon lijnzaad wil ze niet eten). Is wel zonder melasse. Ze heeft nog steeds wondjes aan haar voorpluk en haar staart is aan één zijde kaalgeschuurd. Manenkam ook kaler aan één kan dan aan de andere.

Ik heb nu sinds een paar dagen Equi Protecta lotion en zalf op advies van iemand, en moet zeggen, ben wel onder de indruk van de zalf. De wondjes zijn met één dag gewoon dicht, roze huid. Ik gebruik het nog maar drie dagen, dus denk dat het iets vroeg is om verder al wat te zeggen. Maar heb het idee dat ze haar staart iig al minder geschuurd had. Stond de laatste twee dagen iig niet à la WC-borstel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:25

Even een snelle hoogstwaarschijnlijk domme vraag; Ik heb mijn pony haar bloed laten testen op cushing/IR/glucose en nu komt als eerste het glucose al binnen;
glucose 4.52 mmol/L ---|--x-------|--- 3.56 - 8.34 mmol/L
en is dus goed. Heeft ze dan hoogstwaarschijnlijk ook geen IR, of denk ik nu weer helemaal verkeerd?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:55

Ik zou de insulinewaarde afwachten.
Mijne had een normale glucosewaarde (5,4), maar een torenhoge insulinewaarde.
Dus zwaar IR :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:03

Ok , dank je wel voor je snelle antwoord!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:26

Hier ook glucose altijd normaal gebleven maar insuline torenhoog dus zegt helaas niks..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:27

Hier idem als Darah en superroos ! Normale glucose en torenhoge insuline, maar dankzij dieet ook alles weer normaal na een klein jaartje...IR is omkeerbaar :j

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:32

Wat voor waardes hadden jullie paarden van insuline (uU/ml?) trouwens?
En hoe lang duurde het voordat ze 'beter' waren?
Ik hoorde van Utrecht dat het een half jaar tot jaar kan duren, voordat er verbetering in kan treden.
Dus ben heel benieuwd naar de ervaringen hier..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:36

Hier was insuline iets van een 150 Mu/L..., maar ja, de DA zei mij toen ook dat die bloedname een momentopname is en om een heel duidelijk beeld te krijgen, je eigenlijk zou moeten in een kliniek zo'n testen over 24u laten doen....maar daar had ik geen zin in :)
Na een dikke 8 maand weer bloed laten onderzoeken en toen was alles netjes binnen de perken...toen was ze ook al een kleine 100kg lichter :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:04

Mijn paard had een waarde van 72,5 (is andere waarde dan de GD aanhoudt, dit was in Duitsland)
Zijn paarden met veel lagere waarden ingeslapen.
Hij is 2 jaar doodziek geweest voor er verbetering kwam.
Van 630 kilo naar nu, 5 jaar later 440 kilo...
Hij was een zeer extreem geval..

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:14

Snap ik dat je daar geen zin in had Pandora, brengt toch extra stress mee bij zo'n dag bij de kliniek!

Die van jou is echt veel afgevallen SuperRoos!

Zo te horen is het sowieso wel geen strijd die je op korte termijn gaat winnen.
Maar maakte me zorgen om de harde manenkam die blijft en de HB natuurlijk.
Die van mij was aan het begin al niet moddervet, wel vetpockets.
Nu is ze een stuk afgevallen (dierenartsen vinden haar gewicht goed), maar die manenkam..
Soms is de manenkam wat dunner, maar we kunnen niet achterhalen waar dat dan aan ligt :?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:51

Ja, die vetpockets zijn kl**tedingen ! Duurt hééééél lang eer dat verdwijnt, en dan moet je ze eigenlijk al een hele tijd '' mager '' hebben...dus een ietsje dunner dan een goed gewicht...anders verdwijnen die dingen niet. Dat zijn allemaal vergrote vetcellen die een eigen leven gaan leiden en gifstoffen en hormonen gaan produceren.
Mijn merrie is nu, anderhalf jaar na begin van het dieet, echt bijna zoals een afgetrainde volbloed en toch is er nog een kleine vetpocket achter haar schouders te bespeuren...weliswaar helemaal lekker soepel en dus kan die ook geen kwaad meer. Die op de manenkam is wel volledig weg.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:31

Pff dan hoop ik dat ze niet nogmaals een terugval krijgt qua HB.
Met die vetpockets blijft er natuurlijk een grote kans op.
Ik geef sinds vandaag ook magnesium bij, hopelijk helpt dat (al weet ik niet of ze er een tekort aan heeft).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:14

Wat ze eventueel teveel aan magnesium moest hebben, plast ze wel terug uit Darah :)
Is inderdaad een strijd van lange adem, die vetpockets, maar de volhouder wint en het resultaat is vaak verbluffend hoor ! En ik heb mij al wel ter dege beseft dat baasje er gewoonlijk meer moeite mee heeft met dat dieet als paardje ( psychologisch dan ) :D

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:58

Oh dat is fijn om te horen, vond het wel de moeite waard om te proberen!
Dit baasje had ook moeite met het dieet :o
Ik hoop gewoon dat ze het redt, durf nu in ieder geval hoop te hebben :)