[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:33

ik wou net zeggen, er zit olie in dus je mag niet smeren in de zon...

Jolanda, wat betreft Sterre;
ik heb even teruggekeken naar je bokt-advertentie en die vind ik niet uitnodigend genoeg om daadwerkelijk geinteresseerd te zijn ivm het eczeem. Misschien kun je er een knallende advertentie van maken, met sowieso veel meer foto's en info, de vp voor goed tehuis, opgenoemd welke toebehoren je erbij krijgt, wat jij zoekt voor tehuis enz enz.
Ik denk dat het bij een eczemer héél belangrijk is wat voor advertentie je plaatst.
Zorg voor mooie foto's, waarop duidelijk de manen te zien zijn.
Ik kreeg, ook van mensen die geen paard zochten, heel veel positieve reacties op mijn advertenties vorig jaar.
Hier de link naar mijn haflinger met eczeem;
[EA-TK-PP] Grote haflinger / Ruin / 5jaar

De link naar de arabier;
[EA-TK-PP] TK: Gave arabier voor superbaasje!

en de link naar mn welsh, ook met eczeem
[EA-TK-PP] Superleuke c-pony!

zo, hoop dat je er iets mee kunt :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:46

Trouwens nog even een stukje uit de reactie van Vidoma wat betreft het smeren van Derfen bij paarden zoals Wisse (geen plekjes, niet schuren met deken op);

Het smeren met Derfen wordt altijd aangeraden op de plekken waar de jeuk zich echt uit. Dus als je paard last heeft van jeuk op de buik dan smeer je daar; kale plekken duiden natuurlijk vaak op jeuk dus daar zou ik zeker smeren. Een geribbelde nek duidt ook op eczeem dus daar ook smeren. Als je paard het niet zo erg heeft kan je proberen het zonder deken te doen. Het verschilt per paard, maar we hebben inmiddels al zoveel reacties terug van paarden die dekenloos staan dat het zeker wel het proberen waard is. Mocht je meer jeukgedrag zien, dan kan je dat insmeren uiteraard maar wat ook kan is om de deken een aantal uren af te laten en even aan te kijken hoe dit gaat.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:48

Hoe snel zouden ze weer jeuk gaan vertonen zonder deken normaal gesproken?
Mijn hengstje loopt nu 1 week zonder deken en tot op heden heeft hij nog geen jeuk gehad dankzij Derfen! +:)+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:53

verschilt per paard, vogens Vidoma haalt het ene paard 5 dagen terwijl het andere paard 10 dagen haalt.
Gewoon weer smeren zodra er maar een teken van jeuk komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:33

en toch denk ik dat die paarden die zonder deken kunnen staan dankzij de derfen geen zomereczeem hebben.
zomereczeem blijft toch een storing in het immuunsysteem en als dat verholpen kon worden door een smeersel van buitenaf dan was dat een wereldwonder. *\o/*
ik denk juist dat er ontzettend veel dieren rondlopen met andere aandoeningen waar niet goed word gekeken of het daadwerkelijk zomereczeem is.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:40

Ik denk dat idd veel paarden al gauw het labeltje 'eczeem' opgeplakt krijgen,
vandaar ook dat ik toch nog eens een bloedonderzoek ga laten doen bij mijn jonge hengst. Stel dat ik hem verkoop en hij blijkt geen eczeem te hebben, dan sla ik mezelf achteraf echt voor m'n kop }:0 want verder is ie echt perfect..

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:45

maar wát kun je nou echt doen om te kijken of ze eczeem hebben?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:46

Ik denk bloedonderzoek?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:48

maar er is toch geen onderzoek wat écht op ZE gericht is?
Dan moet je allerlei losse onderzoeken doen?
Ellepel wat had jij ook alweer allemaal laten onderzoeken?
En wat ben je dan ongeveer kwijt, misschien wil ik ook wel dingen laten onderzoeken om nog gerichter te kunnen bestrijden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:53

opisop_shop schreef:

Er zijn wel testen zoals een huidtest. Dan worden er een stukje vacht weggeschoren en worden er verschillende mogelijke allergenen op de huid aangebracht. Als er dan op één van de plekken een geirriteerde plek ontstaat (soort muggenbult) kan dat betekenen dat het paard allergisch is voor die stof. Er zijn alleen veel vals-positieve uitslagen en het paard heeft er wat ongemakken van.
Bloedtest kan ook, alleen hetzelfde geld, veel vals-positieve uitslagen en ook al is er een negatieve uitslag, hoeft het nog niet te beteken dat de allergie niet aanwezig is, soms kunnen ze gewoon niet in het bloed gevonden worden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:17

opisop_shop schreef:

Ik zou zeggen bel eens naar Utrecht.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:21

Peachy schreef:
Je zou het met vaseline kunnen vermengen zodat het niet puur op de huid komt.
Heb je wel gesmeerd toen de zon niet scheen?

helaas, helaas, ze is regaeert heel extreem op vasaline en uiercreme op dr manenkam en staart, dus die valt af..
Ja, ga speciaal voor de derfen nog een rondje om 21.30 langs stal om te smeren ;) omdat ik mij er bewust van ben dat het niet in de zon gesmeerd kan worden..
Ik ga eens paar pagina's terug lezen naar de ingredienten..thanks

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:52

opisop_shop schreef:
En wat ben je dan ongeveer kwijt, misschien wil ik ook wel dingen laten onderzoeken om nog gerichter te kunnen bestrijden.

weet je, het is een combinatie van dingen.
er kan zoveel zijn wat jeuk geeft,je kunt een bloedonderzoek doen en kijken of er tekorten in de mineralenbalans zitten,selenium,magnesium,zink.
maar je kunt via een bloedonderzoek ook redelijk goed zien of de organen wel goed werken of dat er een parasieten besmetting is.

ap had bloedworm en is daarvoor behandeld,sindsdien zijn zijn klachten wel verbeterd.
via bloedonderzoek kwam een seleniumtekort uit, en ook daaraan merk ik dat het beter gaat
ik heb in het verleden wel eens een holistisch arts bij appie gehad en toen kreeg ik de waarschuwing om hem te gaan behandelen als insulineresistent paard.
dat doe ik nu en ook daardoor heeft hij ook minder klachten.
ook zouden zijn darmen niet goed werken en het voer niet goed opnemen, daarom zorg ik dat hij wat extra vitamines binnenkrijgt.

vraag me niet wat het kost,ik had inmiddels al een behoorlijke dressuurtopper kunnen kopen :+

standaard bloedonderzoek is 75 euro,exclusief dierenarts kosten.
selenium/vitamine E kostte me 35 euro, extra onderzoek naar haptoglobine was ook 30 euro meen ik.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:03

Amy77 schreef:
Peachy schreef:
Je zou het met vaseline kunnen vermengen zodat het niet puur op de huid komt.
Heb je wel gesmeerd toen de zon niet scheen?

helaas, helaas, ze is regaeert heel extreem op vasaline en uiercreme op dr manenkam en staart, dus die valt af..
Ja, ga speciaal voor de derfen nog een rondje om 21.30 langs stal om te smeren ;) omdat ik mij er bewust van ben dat het niet in de zon gesmeerd kan worden..
Ik ga eens paar pagina's terug lezen naar de ingredienten..thanks

Je kunt ook plantaardig vet pakken om mee te vermengen!
De ingrediënten zijn ook 100% natuurlijk.

Ik denk dat je altijd een combinatie moet zoeken ertussen. Dus bv niet alleen een lotion gebruiken maar ook je voer/weidebeleid aanpassen.
Een test is er volgens mij nog niet echt, buiten dat wat voor het ene paard werkt hoeft niet bij het andere paard te werken. Bij mensen bv is het ook erg moeilijk vast te stellen waar de eczeem nou vandaan komt en welk middeltje nou helpt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:24

Amy: Hier nog 1!
Had het zelfs gemengd met vaseline.
Volgende dag allemaal open wonden, dus alles weer schoongemaakt.

Die van mij reageert ook extreem op haar huid.
Ze had wat kriebels, dus vandaar dat ik het smeerde.

Owja: en ik ga met ellepel mee.
Ongeacht de smeersel, als je paard daarna zonder deken kan staan, heeft je paard een ander probleem.
En vaak is dat toch wel een specifiek huidprobleem, maar echt geen ZE.

Bloedonderzoek kan niet naar ZE.
Voor op=op: Als je paard met deken op verder weinig vertoont, dan is het ZE.
Zodra je de deken af doet en het gaat mis, dan weet je het zeker.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:45

Amy77 schreef:
Hallo..Zeg, weet iemand van jullie wat er in die Derfen zit? In eerste instantie dacht ik wat een fantastisch spul (hier hebben ze overigens haast geen last van hun eczeem dit jaar)..ging smeren op d ejeukplekken, schilvers kwamen los, dus huidvernieuwing..nu gisteren was mn ene merrie weer aan de beurt met smeren, miniplekjes, niet open, gewoon wat warige manen. Kom ik daar vandaag, lijken wel brandwonden?? Helemaal kapot, putjes van wonden, heel gek, zoiets heb ik nog nooit gezien.
Nu is zij voor veel dingen allergisch, of reageert of veel dingen allergisch (oa aloe vera) en wellicht dat in de derfen ook iets zit wat ze niet trekt?Heb gelijk mn bio huid olie maar weer gesmeerdm want dat ging zo goed...Staan allen zonder dekens dit seizoen, ideaal.

Dat had mijn paard dus ook! Ik heb daar al eerder over geschreven. De deken is er weer op gegaan (plekjes behandeld) en nu is er weer goed haargroei te zien. Ik heb Derfen niet meer gebruikt, de deken houdt de boel nu weer onder controle, geen eczeemplekken meer en de jeuk is te doen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:15

opisop_shop schreef:

In Brussel, bij Immunopharm kun je bloedonderzoek laten doen. Je eigen dierenarts neemt bloed af en stuurt dat op naar dat labo. Daar wordt gekeken of er een allergische reactie voor het eiwit van cullicoides optreedt. De uitslag wordt gegeven op een schaal van 1-10. de uitslag gaat naar je eigen Da en ook naar jezelf. Althans, zo ging dat bij mij.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:35

Met Marengo gaat het vandaag al stukken beter omdat hij nu op een andere wei staat (waar veel minder mijt zit). Ik heb bij de dierenarts vandaag Sebacil gehaald, maar ik heb hem er nog niet mee kunnen wassen omdat het regende :P

Ik heb nog een paar foto's van vorige zomer gevonden:
http://img541.imageshack.us/img541/3474/dsc00719v.jpg
http://img826.imageshack.us/img826/9343/dsc00717f.jpg

De foto's van vandaag (minder erg dan gisteren):
http://img529.imageshack.us/i/dsc01528yu.jpg/
http://img72.imageshack.us/i/dsc01530pk.jpg/
http://img85.imageshack.us/i/dsc01535p.jpg/
http://img13.imageshack.us/i/dsc01532xt.jpg/
http://img801.imageshack.us/i/dsc01541.jpg/

Ik hou jullie op de hoogte!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:44

ellepel schreef:
en toch denk ik dat die paarden die zonder deken kunnen staan dankzij de derfen geen zomereczeem hebben.
zomereczeem blijft toch een storing in het immuunsysteem en als dat verholpen kon worden door een smeersel van buitenaf dan was dat een wereldwonder. *\o/*
ik denk juist dat er ontzettend veel dieren rondlopen met andere aandoeningen waar niet goed word gekeken of het daadwerkelijk zomereczeem is.

Als ze met énkel Derfen zonder deken kunnen lopen compleet zónder jeuk, dan ben ik eens.
Maar dat paarden die mbv Derfen zonder deken kunnen lopen allemaal geen zomereczeem hebben, niet mee eens.

Ik denk namelijk dat als je het lichaam gezonder maakt, zodat het beter kan omgaan met de allergie (door gerichte behandeling van organen, reiniging en goed voer- en weidebeleid) je al een heel eind bent. Als je dan de laatste jeuk-reacties kunt verlichten met een smeersel, kunnen sommige paarden best zonder deken.
Ze zullen dan misschien niet helemáál jeukvrij zijn, maar voldoende om te beslissen dat de deken af kan (voor- en nadelen tegen elkaar afwegen).

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:07

@opisop_shop

thanks voor de tip!!! ik zal mijn advertentie aanpassen. iig op mp. daar staat ze ook.

wat ik veel lees hier op Bokt is dat de eczeempaarden schilvers hebben....??
Sterre heeft dat totaal niet...

het enige wat ik zie is op de schuurplekken de huid donkerder is (meer pigment) dan op andere plekken.
Derfen heb ik ook geprobeerd... maar wel HEEL kort. ik heb het gesmeerd (het beetje wat ik nog had nadat het over mijn handen gegaan is) de volgende dag had ze heel licht geschuurd. op de plekjes waar ze had geschuurd (ze had geen deken op) wat vaseline opgesmeerd. de plekjes waren wat rood (in het verleden reageerde ze niet op vaseline)

de volgende dag weer naar stal gegaan... de plukken waren beschadigd... de schuurplekken waren vurig.. warm..
en toen was ik er zo klaar mee met alle smeersels!!!

ik Sterre gewassen... deken opgedaan.. cullico en drainage gegeven... en tot op de dag van vandaag niet meer geschuurd!!
dit zegt voor mij voldoende. mocht ze toch geschuurd hebben smeer ik er Bio huid-oli van Leovet op.
hier reageerde ze redelijk op. dit houd het vet.

iedereen ervaart het anders... ieder middel..

voerbeleid heeft er ook mee te maken. Het landbeleid kun je niet altijd veranderen..
als je op een pensionstal staat kun je er weinig aan doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:16

Ik vind het moeilijk hoor..

Mijn merrie schuurde voorheen (zelfs met buikflap) veel tussen de navel en de uier. Echt veel, opgezet, korstjes erop, echt heel sneu. Was ook warm om te voelen altijd.
Nu staat ze met de RSIH en die bedekt dat deel helemaal niet. Maar ze heeft beduidend minder weidegang dan vorig jaar en ben dit jaar weer ernstig op tijd begonnen met de drainage kuur.
Het enige moment waarop ze nu schuurt, dat is de 2 dagen voor de hengstigheid. En daarna is alles weer rustig.
En dat is beduidend veel minder jeuk dan zeker het eerste jaar (inmiddels alweer 4 zomers terug) dat ik haar had en helemaal vanaf niets begon zeg maar.
Ik vraag me dus af of ze op een gegeven moment zo "schoon" kunnen zijn, dat ze dus zonder deken kunnen staan. Of zo'n afzienwekkende geur bij zich dragen, dat ze niet gestoken worden. Dat is uiteindelijk ook de werking van de deken: niet gestoken worden. Waarom zou dat met een relatief schoon lijf (en dus weinig aantrekkelijk qua geur voor die !@$!$ vliegjes) en een super stink spul niet lukken?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:29

proberen kan altijd!! zodra ze weer gaat schuren kan je het deken weer opdoen.

Ik heb trouwens net even mijn DA gebeld ivm het laten onderzoeken op eczeem. gevraagd hoe en wat..

ze vertelde mij dat ze een bloedonderzoek kunnen doen op de allergie.... (alleen heb ik die bevestiging niet nodig)
en op bloedwaardes... kijken hoe met met vit. E, magnesium enz staat..

misschien ga ik dat wel doen... maar eerst even andere zaken afwachten...

ik ben zo brutaal geweest op Rijstal Blinkert te bellen uit Ameland.... ivm Sterre.

Ze kon nog niet zeggen of ze mij kon helpen omdat sterre alleen geschikt zou zijn voor de gevordenen, waardoor ze voor hun minder aantrekkelijk is... en ze wilde er beduidend minder voor geven dan ik voor haar wil hebben.
nu ben ik bereid om een flink bedrag te zakken als ze een plekje krijgt aan zee... maar heb ok niet voor een appel en een ei weg doen.

alles even overwegen... en afwachten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:55

Oh nee hoor, de deken gaat hier er zeker nog niet af. Als ze eenmaal echt schuurt, dan ben ik veel te lang bezig om haar weer schuur vrij te krijgen.
Bovendien heb ik er nu manen van 60-70cm aan hangen en die wil ik absoluuuut niet kwijt! En ook niet gehavend.

Ik reageerde op de reactie van Ellepel over paarden zonder deken die niet schuren en die dan dus geen ZE kunnen hebben en de reactie van Auky daarop weer :) .
Ik begin eindelijk minder paranoia te worden over haar ZE, en durf haar nu zelf wel een half uur zonder deken op stal te zetten, en dat is al heel wat voor mij ;), maar meer dan dat doen we op dit moment echt nog niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:03

ik ben het wel eens met auky hoor, het is een combinatie van factoren.
inderdad goed reinigen,goed voeren en goed weidelbeleid doen een hoop bij eczemers...wat voor eczemers dan ook.

appie kan inmiddels ook zonder gevaar dagelijks wel een uur of 4 zonder deken lopen zonder dat hij jeuk krijgt.
en dat doordat ik dus inderdaad anders voer.

ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat een dier met een smeersel helemaal vrij van jeuk word snap je?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:19

ik denk een dat een smeersel meer ondersteunend is.

Die van mij doet 't goed op graszaadhooi met een strookje gras. Hij heeft wel de neiging om sneller dunner te worden. (Hij is absoluut niet te dik), als aanvulling daarvoor krijgt hij wiesencobs.