[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:11

zweetvos schreef:
Hier afgelopen weekend ook weer behoorlijk dr buik geschuurd.. |(

Over het lijnzaad.
Van de kliniek in Utrecht moest ik mijn paard (ivm koliek) gewoon ongekookte lijnzaad geven.
Enige belangrijke was dan dat álles opgegeten werd. Als ze het gewoon heel opeten zouden er geen gifstoffen vrijkomen.
Maar wanneer ze hapjes namen en opengebeten stukjes terug in de voerbak gooiden dan was het gevaarlijk als ze dit later weer op zouden eten.
Ik voerde de lijnzaad dus in een aparte voerbak die ik altijd vlak na t eten weer uit de stal haalde en omspoelde.

Wel moest ik vitamine E bijvoeren van de kliniek omdat ze dat extra nodig hadden wanneer je lijnzaad voerde? Het preciese waarom weet ik niet.

he?
ben ik nou gek dat ik dat een raar bericht vind?
in de maag gaan de zaden toch ook stuk en komt het toch alsnog vrij?

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:40

Denk dat ze bedoeld, dat wanneer het paard gedeeltelijk eet, en dus eventuele resten (uit de mond gevallen) later weer opeet, dat dat gevaarlijk is.

Ik ben helemaal niet weg van lijnzaad, waarom geen idee. Heb het mijn pony nog nooit gegeven.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:53

ik heb vandaag m'n deken weggebracht (ivanhoe) om te laten vermaken :) een set naalden gekocht, ijzergaren en een pot uiercreme
ik ben benieuwd hoe het dids vergaan is, hier dreigt onweer met dus muggendreiging..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:58

ellepel schreef:
zweetvos schreef:

Over het lijnzaad.
Van de kliniek in Utrecht moest ik mijn paard (ivm koliek) gewoon ongekookte lijnzaad geven.
Enige belangrijke was dan dat álles opgegeten werd. Als ze het gewoon heel opeten zouden er geen gifstoffen vrijkomen.
Maar wanneer ze hapjes namen en opengebeten stukjes terug in de voerbak gooiden dan was het gevaarlijk als ze dit later weer op zouden eten.
Ik voerde de lijnzaad dus in een aparte voerbak die ik altijd vlak na t eten weer uit de stal haalde en omspoelde
Wel moest ik vitamine E bijvoeren van de kliniek omdat ze dat extra nodig hadden wanneer je lijnzaad voerde? Het preciese waarom weet ik niet.

he?

als ik diep graaf staat me iets bij dat het blauwzuur vrij komt in verbinding met vocht en water
dus , dier eet, , breekt de zaden en deze vallen lekker ondergekwijld weer in de voerbak, na een minuut of 10 15 komt dan het blauwzuur in ontwikkeling bij de zaden die er nog liggen

als paard de zaden opeet en deze komen in de maag dan is daar te weinig zuurstof waardoor het minder snel ontwikkeld en het maagzuur belemmert de ontwikkeling ook waardoor ze dus wel rauw mogen, maaar dan wel na een tien minuutjes die bak leeg hebben , of weghalen en resten weggooien

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:00

ik zit verder met smart te wachten op mijn snuggy hoody rug set :+
hoop dat ie er snel is want ook al is er vandaag geen nieuw wondje aan haar hoofd bijgekomen
wil het graag voor blijven :j

en ze is over twee weken hartstikke uitgerekend , en dan wil ik die nieuwe deken om kunnen doen ipv boett met allerlei banden stieken en klips
lijkt me zo onhandig met drinken voor de beeb

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:05

mijn dame staat momenteel weer bloot... ze schuurt niet, dus ok tot nu toe...

ze krijgt momenteel een ontgiftingskuur en ik wil uiteraard zien of dat effectief helpt en zoja, hoelang het goed blijft...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:39

Ik heb op dit moment (nu ruim 2 weken) een regendeken met zelfgemaakt halsstuk eraan (stuk uit een pagony deken).
Tot nu toe nergens last van. Ben aan het dubben over de Boett halsdeken en staartstuk, want ook de regendeken si al warm met dit weer, al lijkt het me allemaal een beetje 'onstabiel spul'..

Mocht er nog intresse zijn:
Ik heb nog een nieuwe bruine Pagony liggen in maat 165, voor de geinteresseerden :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:40

pagony valt een maat kleiner uit toch?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:46

Jeps...

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:25

De nieuwe deken is binnen! Vorige dag besteld en een dag later al in huis, super!
Het is een zeer betaalbare deken en soort van kopie van de Rambo Hoody. Kreeg er ook bijbehorend halster bij.
De verkoopster staat open voor alle op en aanmerkingen die wij mogen hebben en kan deze dan evt. aan de fabrikant doorgeven.
Heb hem gelijk bij Saar omgedaan en hij zat eigenlijk goed. Nadeel vind ik wel dat er slechts 1 borstsluiting zit, heb er altijd liever 2, maar hij blijft prima zitten. De hals is extra lang voor het grazen, vandaar dat hij een beetje lijkt op te bollen. Ook kunnen er bilkoorden aan, die heb ik er (nog) niet aan zitten.
Gisteren omgedaan en 's avonds toch weer even gaan spieken, 1 oor was al uit het kapje en vanmorgen toen ik kwam had ze door het buiten rollen beide oren uit de gaatjes, maar de deken was verder mooi blijven liggen. Heb nu het halster omgelaten, kijken of het daar nu evt. wel mee blijft zitten.
De buik wordt met deze deken bij ons niet volledig bedekt, nu heeft ze ook wel een hele dikke buik.. De Pagony heeft wel een buikflap, maar in mijn optiek heeft die buikflap ook niet echt heel veel nut, hij laat precies het stuk vrij wat juist last veroorzaakt.
We wachten het even af, ik ben zelf gewoon tevreden over de oude Pagony, maar dit lijkt mij wel fijn ter afwisseling.

Natuurlijk even wat fotos gemaakt, hopelijk zijn ze een beetje duidelijk, anders vraag het mij gerust:

Afbeelding

en van voren:

Afbeelding

Overigens zitten er rond het kapje nog gaatjes, al heb ik daar het nut nog niet van kunnen inzien?

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:26

Haha, overigens lekker charmante foto van voren zie ik nu, ach germ..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:32

wat gaat het weer snel zeg!!
kunnen we het topic niet een beetje opdelen? dat je het 'tabblad' paardenwelzijn hebt met daarin het tabblad medisch met daarin weer het tabblad 'zomereczeem' en dat daar onderwerpen/topics verdeeld zijn in bijvoorbeeld:
Voeding(van weidebeheer/grasmix/fructaan tot vitaminen en mineralen aanvulling),
Dekens(eczeemdekens/vliegendekens),
Smeersels(creme's, lotions, shampo's, sprays)
Huisvesting
Foto's (hoe ziet jou eczemer er op dit moment uit om zo te vergelijken)
enz...
Wat vinden jullie daar van?
Ik denk dat dat het topic een stuk overzichtelijker maakt en ook ervoor zorgt dat het makkelijker te volgen is :)

Ben erg benieuwd naar jullie reacties en aanvullingen :D

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:40

Nee vind ik niet zo'n goed plan. ZE is complex en ik vind het fijn om alle aspecten in 1 topic te zien

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:43

aan de ene kant zou dat duidelijker zijn, maar ik lees uiteindelijk toch ook weer alles, maar ben nog lang niet door het vorige van ruim 500 bladzijden!!! heen geworsteld, zeker door alle linken.
staat weinig onzin bij trouwens, levert eerder weer eens een ander ideetje op.
als je nieuw binnenkomt is het inderdaad wat onoverzichtelijk, maar bij elkaar is na het eerste inlezen ook wel weer makkelijk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:48

MSophie schreef:
koetjeboe de deken rekt vanzelf wel dan gaat dit wel weg niks ernstigs..

ik ga zometeen mijn pony weer insmeren met re-mint probeer het nu weer dagelijks te doen:)

Ja het is elastiek dus het rekt inderdaad wel, maar als ze loopt dan schuurt dat elastiek wat onderin het borst deel zit over de boven benen.
Dus je bedoelt dat er wel weer haren op komen als na de zomer de deken weer af kan.
Maar ik bedoelde eigenlijk hoe ik nu die schuur plekken kan voorkomen.

Of begrijp ik je nu niet goed. :o?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:06

Ik heb ook liever alles gewoon in 1 topic. Voor producten zoals dekens, smeermiddeltjes enz. zou het misschien wel handig zijn, maar als het hier staat, dan onthoudt ik het ook wel en kan natuurlijk altijd vragen...

@tug: weet jij of dat waar is van de vit. E bijvoeren als je iedere dag lijnzaad geeft? Ik weet wel dat er iets was en dat kon door iedere keer en scheut zonnebloemolie erdoor al opgelost worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:10

Vanavond waren er verschrikkelijk veel vliegende krengen...Heb zowaar de anti-vlieg maar eens tevoorschijn gehaald.
Wordt tijd voor een nieuwe fles, ik zweerde altijd bij de anti-vlieg van Atex in het citronella tijdperk maar helaas is deze voorbij :(

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:15

wie weet nou echt welk zalfje helpt tegen de jeuk??
me pony word er knettergek van.
ik smeer vanalles maar niks lijkt te helpen.
wie o wie weet er raad.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:17

zweetvos schreef:

Over het lijnzaad.
Ik voerde de lijnzaad dus in een aparte voerbak die ik altijd vlak na t eten weer uit de stal haalde en omspoelde.

ellepel schreef:
he?

Zoals Sonja_vR al zei is het inderdaad als er zuurstof bijkomt dat die gifstoffen vrijkomen.
Mijn (zomereczeem)pony heeft ook nog nooit lijnzaad gekregen, mn paard moest het ivm koliek.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:20

marjoleinft schreef:
wie o wie weet er raad.

ik ben zelf ook een jeuker (heb atopisch eczeem, een perubalsum allergie en hooikoorts)
en ik gebruik zelf tegen de jeuk spullen van eucerin (verkrijgbaar bij de apotheek)
bij mezelf werkt het echt gewoon super goed!
ik gebruik dit sinds vandaag ook bij mijn paard.
verder iets wat nieuw is wat ik vandaag gekocht heb voor mezelf tegen de jeuk (en wat ik ook ge gebruiken bij mijn paard als het bij mij werkt)
vichy thermaal bronwater spray ( 5.95 € bij de apotheek).
het is echt idioot is termaal bronwater in spray vorm (een soort van deo spray maar dan komt er water uit) en ik ben er vandaag mee begonnen en het werkt tot nu toe echt super goed!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:23

marjoleinft schreef:
wie o wie weet er raad.

als we dat wisten hadden de eczeempaarden geen probleem meer.
Helaas is er niets dat perfect werkt. Heeft je pony al een eczeemdeken? zo niet, direct aanschaffen. Verder proberen jeuk te voorkomen door bijvoorbeeld de pony in de ochtend en tegen de avond op stal te zetten.
Wat bij mijn paard goed werkt (haar eczeem is in de loop der jaren steeds meer de goede kant opgegaan) is de eczeemdeken op in combinatie met anti-vlieg op benen,uier en geen krachtvoer en zeer beperkt gras.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:37

pony heeft eczeem deken om.
en spuit hem elke dag in met bremse bremse.
paarden staan nog niet op het land,
nu krijgen ze smorgens en savonds kuilgras.
en krijgt een halve basis brok en een halve muesli.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:43

bedoel je dat je pony op stal staat? of in een paddock?
sommige paarden reageren heftig op kuilgras en suikers in bijvoorbeeld muesli. Sober voeren heeft een positief effect.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:56

he, die namaak hoody is weer een andere namaak dan die ik heb volgens mij? welk merk is dat? ik heb een sectolin. die heeft blauwe banden ook nog horizontaal over de buik lopen...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:03

interessante namaak hoody :)
waar heb je 'm gekocht? :)

Diddle had last van kriebelbeestjes, maargoed we zaten nét voor een onweersbui, de andere 2 doen minstens zo gek (en die hebben geen ZE)