Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:48

Taartjeh schreef:
Vandaag ben ik weer naar mijn verzorgpaard Beer geweest, ik verzorg hem nu driekwart jaar :)
Ik had westernles en heb tijdens het poetsen wat foto's gemaakt.
De beads zijn gemaakt door Muzefee hier op bokt en heb ik zelf mogen ontwerpen :D

Beer heeft nog een dikke vacht en we vermoeden ook cushing, maar de eigenaar is nog aan het nadenken over een bloedtest.

De foto's (staan een beetje door elkaar, maar had geen zin om te klooien met de volgorde :o )

Meet Beer:
Afbeelding

Zijn dikke vacht..

Afbeelding

Zo lijkt ie bijna mager :Y)

Afbeelding

Zo is ie bijna groot :P

Afbeelding

Nogmaals zijn mooie beads :)

Afbeelding

Voor mij is het duidelijk een cushing paard. Ik heb weinig "bloot" foto's van willy, meeste
was toen met deken op of al geschoren. Maar de vacht bij zijn borst is precies zo als de borst
van willy nu alleen is willy's vacht al dunner. De blik, de vieze ogen, het gehele beeld is zo herkenbaar
zal een foto van Willy erbij doen, die lijkt wat mij betreft op jouw foto van "zo lijkt ie bijna groot"
Die "magere" look komt door het interen op de spieren door het overproduceren van cortisol..

Willy toen, gelige oranjige glans, raar haar, vieze ogen, geen heldere blik. Hier was zijn hals een tijdje
terug al een keer geschoren vandaar dat het korter is dan bij de jouwe..
Afbeelding

Willy onder het zadel met langer haar, mottige uitstraling, niet glanzend
Afbeelding

Willy in het voorjaar nu: beetje lang haar nog in de nek maar verder schone ogen, frisse blik en weer zijn eigen kleur haar en structuur haar (zeker bovenop nek en rug)
Afbeelding

Afbeelding

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:18

Fargo, ik ben het heel vaak met je eens en heb grote bewondering voor jouw kennis van Cushing, maar dat weet je inmiddels ;)

Toch denk ik, dat je voorzichtig moet zijn met het diagnostiseren van sommige paarden. Niet elk paard met lang haar is een Cushing patient (in wording).

In het geval van bovenstaand paard vind ik de kuilen in de ogen nog duidelijk te zien, of vergis ik me? Het is natuurlijk de vraag waarmee Cushing begint. Lang haar? Of misschien veel plassen. Mijn da zegt daar het eerst op te letten bij Cushingverdachten. Het plassen dus.Heb jij enig idee waar het mee begint?

Ik heb trouwens heel veel oudjes die nog lang niet door de verharing heen zijn, maar het is pas april. Ik had ze vroeger nu ook nog niet door de verharing. Velen zijn er in mei pas mee klaar. Mijn 30-jarige Merens, die ik al 20 jaar heb, verhaart altijd heel laat en is nu ook nog een beer.

Trouwens ik heb ook al een pony op pergolide gehad, die er geen baat bij had. Dier verhaart helemaal niet, maar is goed fit en eet ook nog goed.Heeft ook geen kuilen boven de ogen. We zijn er, op advies van de da, weer mee gestopt. Ik ga haar nu scheren.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:39

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:43

Habo: ben het op zich helemaal met je eens dat je voorzichtig moet zijn, maar heb eerder met haar gepb't en paard heeft ook regelmatig vieze ogen, struikelt vaker, is slapper en heeft vroeger (lees vorige jaren) nooit zo'n vacht gehad. Ik weet niet of je andere foto topic gezien hebt want daarin viel het mij helemaal op wat voor achtelijk dikke vacht Beer heeft/had.
En heb uiteraard toen ook al geadviseerd om hem te laten onderzoeken :j :j

En met betrekking tot de kuilen boven de ogen. Niet elk paard krijgt alle symptomen en ook niet altijd alles tegelijkertijd. Mensen hebben vaak zoiets van maar hij is nog niet dit of hij heeft nog niet dat, maar ondertussen heeft het paard soms dan wel al 5 andere duidelijke symptomen. If it walks like a duck, talks like a duck, it probably is a duck :j
Bij mij gaan in ieder geval alarmbellen af en dus zou ik hem zelf in ieder geval laten onderzoeken of alleen al een keer laten zien aan en overleggen met een DA..

Edit: en dat plassen gaat eigenlijk pas optreden als er ook al suikerziekteachtige verschijnselen op gaan treden doordat de hormonen zo lang van slag zijn, dan ga je (pas) veel drinken en plassen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:39

Fargo; Precies. Ik denk dat een ieder die het vermoeden heeft van Cushing, omdat het paard 1 of meerdere symptomen heeft, het dier moet laten onderzoeken. Vaak kom je er pas achter als het dier al heel lang klachten heeft, maar nog niet duidelijk is hoe of wat. En je kunt ze zo goed helpen , ook al in het begin. Maar er zijn ook dieren, die het dus niet hebben en die wel een enkel symptoom hebben wat op Cushing lijkt. Vandaar dat ik zeg dat je voorzichtig moet zijn. Je kunt niet zomaar een dier medicijnen geven die het niet nodig heeft.

Ik geef nu wel magnesium, en heb ontdekt dat een aantal dieren er ineens veel beter uit zien en ook een betere vetverdeling hebben gekregen. Eerst,toen ik begon met het supplement, plasten ze erg vieze stinkende plas en na twee weken begon het er goed uit te zien. Magnesium kan geen kwaad en ik zie duidelijk verbetering bij een aantal pony's. Zelfs mijn Friese merrie doet het veel beter. Die is gevoelig voor hoefbevangenheid en heeft vaak een dikke hals. Ze doet het echt heel goed nu. En dat met een simpel supplement.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:46

Magnesium doet kleine wonderen inderdaad :j , die nare vette harde hals verdwijnt en die rare vetverdeling ook en de spierspanning en eventuele stress/schrikachtigheid/angstigheid verbetert zoooo enorm!

petitparis

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:58

wil er hier iemand zo vriendelijk zijn om een kleine opsomming te maken van symptomen, welke suplementen ondersteunend werken en vanaf wanneer het echt nodig is om te gaan behandelen om nog een paardwaardig bestaan te kunnen bieden?

ik verdenk het paard van mijn vriendin ervan een Cushing patiënt te zijn. Haar DA vindt het testen nutteloos, omdat ze toen hij het laatst geweest is nog te goed was om te behandelen...
Maar ik vind dat ze de laatste tijd enorm achteruit gegaan is. Ok ze heeft altijd (laatste 3 jaar) iets langere haren gehad, doorgezakte rug en hangbuik. Maar dit kwam volgens de vorige eigenaar door de leeftijd (nu 24jaar) en de 17 veulens die ze gehad heeft. Langzaamaan begonnen de haren op de benen te krullen, werden de haren langer, doffere vacht (eerst te wijten aan een bloedworminfectie),...
Maar nu, doffe blink, snel in paniek, overmatig zweten (winterdeken moeten afdoen bij max T van 10°C omdat het druipnat was alsof ze na een stortbui in der eigen urine gelegen had, wat niet kon), geen bespiering meer in de achterhand, geraakt ondanks lijnzaad en sedochol niet uit de haren (zeker 6cm lang), eet super traag,...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:27

petitparis, ik heb wel een "standaard" mailtje met daarin symptomen en supplementen etc dat ik naar je kan sturen via PB? Ik stuur wel eens vaker op verzoek wat door ..

EDIT - ik heb je een PB gestuurd.
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-04-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:54

Haboshof, fargo heeft contact met me opgenomen naar aanleiding van dit topic:
[RIJ-ITP] Met Beer op buitenrit! *fotoshoot*
Beer heeft deze winter buiten gestaan met zijn winterdeken om en 's nachts op stal.
Maar toch is zijn vacht minstens net zo dik als een paard die zonder deken heeft buiten gestaan.
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met diagnosticeren en daarom vroeg ik nog een keer jullie mening :)
En Beer heeft idd toch wel wat symptomen, alleen nog geen echt erge gezondheidsklachten,
alleen zijn vacht en zijn ogen zijn behoorlijk opvallend.
Ik hoop echt dat de eigenaar die test binnenkort wil doen, dat geeft tenminste duidelijkheid.
Maar ik wil hier graag ook wat bevestiging, omdat ik niet zomaar de eigenaar wil vragen om de dierenarts erbij te halen :)

Fargo, bedankt voor je reactie, zou je mij ook dat standaardmailtje willen sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:58

Hoi iedereen!

Tijd geleden dat ik mij hier weer eens gemeld heb maar werd wel weer eens tijd.

Mijn paard gaat werkelijk super, ze krijgt nu ruim 5 maanden pergolide en is echt enorm opgeknapt. Veel minder plassen en drinken. Ook is ze momenteel al geheel door haar wintervacht heen. Heel opmerkelijk want normaal duurde dit erg lang. Krulletjes zijn nu ook niet meer te zien in haar vacht.
Ook bij de magnesium heeft ze duidelijk baat bij.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:35

fargo schreef:
petitparis, ik heb wel een "standaard" mailtje met daarin symptomen en supplementen etc dat ik naar je kan sturen via PB? Ik stuur wel eens vaker op verzoek wat door ..

EDIT - ik heb je een PB gestuurd.

zou je mij dat mailtje ook willen sturen :)

bedankt voor jullie reacties.... ik ben al weer een stuk opgeluchter ... ik ga het komende dagen even goed in de gaten houden allemaal.... erg fijn dit topic.... ik heb der zo veel aan

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:51

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:28

Het klinkt idd goed, maar ik ken het verder niet in de zin van dat ik het nog niet gebruikt heb. Weet niet of er genoeg van alle zaken in zit in de verhoudingen die ik zou willen geven.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:17

Voor mij ook alweer een hele poos geleden dat ik hier ben geweest!

Lees dat het vrij stabiel is allemaal, gelukkig! :)

Fargo, Willy ziet er goed uit! Hoe oud is hij inmiddels?

Met Ivanka gaat het ook goed, alleen zoals elk jaar weer problemen met verharen. Ze heeft nog steeds een dikke vacht, ze staat erbij alsof ze compleet verwaarloosd is. Door het weer staat ze overdag te zweten en gaan die lange haren aan elkaar plakken :+ . Poets ze elke dag, maar het schiet weinig op zo...
Ik ga ze morgen scheren, dan is ze van dat berenvelletje verlost!
*zoekt nog even snel een recente foto op en gaat dan snel naar de paarden, slecht weer op komst aan de wolken te zien := *
Maar verder gaat het eigenlijk hartstikke goed!
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:26

Tinne: wat fijn dat het goed gaat met Ivanka, ja als ze het zo warm hebben dan is scheren haast de enige optie om te helpen!

Willy heeft ook nog wel redelijk veel haar, de winter was ook wel erg heftig en lang. Maar het is wel fijn haar en het laat heel goed los gelukkig.
Willy is 28 of 29 jaar.. Hij heeft vanaf februari weer een dik been gehad en dat kregen we maar niet goed weg, er bleef een giga gal over vlak boven/rondom zijn kogel.
Kreeg uiteraard injecties. Heb er helemaal niet bij stil gestaan dat dat ook Dexametason is!!

Pas afgelopen weekend toen de kogel ineens weer veel dikker was en DA het expliciet vermeldde (bij het uitgebreid doorspreken waarom het nu niet weg ging) realiseerde ik het mij. Dus zo'n injectie helpt tegen pijn etc, maar geeft tegelijkertijd zijn cushings en hormoonhuishouding wel een giga optater.
Dus MSM omhoog gezet (want ook lelijke plekjes onder zijn langere haar), magnesium omhoog tegen stress en spierspanning, een verborgen wondje bovenaan zijn been ook nog eens extra goed gewassen, veel koelen, korte wandelingen en HOERA zijn been is deze week dunner en blijft 'snachts met een bandage om ook dun! Gisteren en eergisteren voor het eerst weer gedraafd bij het longeren en hij had er zin in, hij was zo blij dat hij weer kon bewegen en anders ik wel *\o/* *\o/* *\o/*

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:37

Peter heeft het ook behoorlijk warm, eerst waren de berichten dat het weer 15 graden zou worden volgende week ... vond het scheren dan weer wat sneu. Maar nu blijft het weer langer droog en 20 graden...
Hij verhaart wel, wat meer dan vorige jaren ... maar of die het zelf red om een zomervacht aan te maken?
Op zich heeft Peter best wel een nette wintervacht gekregen, dat ziet er lang niet zo uit als jullie paarden bijv. fargo en tinne.

Peter eet nog steeds goed, z'n zout-obsessie is ook weer plots over :P Hij scharreld de hele dag door de wei, dus gaat hartstikke goed. Volgende week komt de hoefsmid, kijken of die er weer wat fatsoenlijk een stukkie af krijgt.

Hij heeft trouwens wel net als vorig jaar rond deze tijd weer soort van zweertjes op z'n kin zitten.

Misschien heeft het 1,5 slecht willen eten niet helemaal met de Cushing te maken, maar mss ook wel wat maagzweerachtig van alle medicijnen die die krijgt? Hoewel zout dan nou niet zo neutraliserend werkt volgens mij :P

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:03

mijn paard zweet ook, als ik haar savonds binnen zet....ze is x in januarie verhaard en hoopte dat dit nu ze t zo goed op medicatie doet, ook wel los zou laten...

misschien ook maar scheren.....

mooi dat Peter t weer goed doet, LL...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:19

[paard] is sinds ze op de medicatie staat door de verharing heen geraced!
Ben daar echt super blij mee, was eerder altijd een drama.

Fargo, wanneer is bij Willy de Cushing vastgesteld?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:27

Mijn gediagnosteerd Cushing paard, ( de zwarte niet de bonte) na twee jaar na de diagnose doet ze het goed zonder Vitex, magnesium. MSM etc.
We hebben geld uitgegeven aan ruwvoeranalyse en aan de hand van die analyse een expert gevraagd om voedingsadvies.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:33

Anoniem schreef:
Kara is sinds ze op de medicatie staat door de verharing heen geraced!
Ben daar echt super blij mee, was eerder altijd een drama.

Fargo, wanneer is bij Willy de Cushing vastgesteld?

Sinds januari 2007. Hij had epilepisch achtige problemen sinds november. Maar eigenlijk had hij in 2007 denk ik al zeker 1,5 a 2 jaar langer en dikker haar, zeker in de winter, het werd echt een teddybeer. Dus hij had het toen stiekem toch al een tijd onder de leden, maar wij kwamen er ook langzamerhand achter ook doordat ik in USA een vriendin had die een paard met cushing had.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 07:41

@estherhegt geef je wel pergolide?
En wat is dat voedingsadvies dan?
Hoe oud is je paardje?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:40

cynthiar schreef:
geef je wel pergolide?
En wat is dat voedingsadvies dan?
Hoe oud is je paardje?

Zij was 8 toen er Cushing werd vastgesteld, ze is nu 12 ze krijgt geen pergolide, er zijn twee pogingen gedaan maar ze stopt dan helemaal met eten. Voedingsadvies dat is ruwvoeranalyse, vanuit die analyse is er een energie berekening gemaakt en gekeken naar de mineralen etc in het ruwvoer, aan de hand daarvan is het advies samengesteld. In mijn ruwvoer bijvoorbeeld zit er erg weinig natrium, dat vul ik gericht aan met zout, dus geen liksteen. Mijn hooi is weer vrij hoog in mangaan, maar laag in calcium. Daar is een totaalsupplement bij gezocht die zorgt dat de verhoudingen ok zijn en er niet ineens teveel van een en ander aan mineraal is maar iik niet echt te weinig. Ook is het eiwit in mijn hooi laag, dat wordt dan weer aangevuld met luzerne. Ze heeft ook geen epileptische aanvallen meer ( tenminste wij hebben het niet meer gezien)
Wel heeft ze af en toe van die vreemde ontstekingen, lijkt wel wat op cystes.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:58

Ok,maar dan moet de kwaliteit van je hooi wel altijd hetzelfde zijn. En gaat ie dan zomers wel op de wei?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:28

Ik koop voor het hele jaar een grotere partij hooi van die partij wordt een analyse gemaakt, ja ze gaat in het seizoen een paar uur per dag op de wei.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:31

Ik heb ook weer een update van mijn merrie. Ik heb sinds december niets meer geschreven over haar.

Nadat we in december nog op de kliniek zijn geweest en er niets uit het kreupelheidsonderzoek kwam(ja, een ontsteking in haar sprongewricht ws) heb ik besloten om maar gewoon haar haar zin te geven, in de zin van beweging. Met de sneeuw is ze gewoon in de paddock geweest, maar echt buiten wandelen lukte niet door haar ijzers. Dus op een gegeven moment kwamen de rondjes in de bak wel een beetje m'n neus uit, en bij haar ook. Ze wilde echt niet meer en stond het liefste stil. Ook was ze suf, wilde niets en was afwezig. Ik heb toen dDe DA gebeld en besloten om haar 1,5 pil pergolide te gaan geven. Dit was vlak na kerst.

Uiteindelijk ging de sneeuw weg en toen zijn we gaan opbouwen met het wandelen buiten. Steeds een stukje verder. Wilde ze wel een stukje wandelen, dan deden we dat, zoniet dan een dagje niet. Uiteindelijk ging ze toch wat beter lopen en kreeg ze ook weer wat meer looplust. Ook af en toe op haar rug gaan stappen en dat ging prima.

Maar in draf blééf ze gewoon net een beetje onregelmatig. Niet echt kreupel, maar een beetje een slag in haar wiel, om het zo maar even te zeggen. Uiteindelijk een keer de osteophaat erbij gehad, en zij heeft haar behandeld. Ze vond haar niet heel slecht, maar er was wel wat werk aan haar. De week erna moesten we stappen, daarna mochten we weer opbouwen en kijken hoe ze het deed in draf. Dit was eind februari. ( 8 weken nadat we haar dosering omhoog hebben gedaan)

Nou, en sindsdien gaat het veel beter. We doen weer een beetje gymnastiek in de bak, grote lijnen en voltes, maar om haar een beetje soepel te krijgen/houden. We kunnen nu weer ongeveer 15 minuten werken en een bosritje van een uur houdt ze ook weer vol. Ze vind het leuk, en heeft er ook zin in. Ze is in het begin wel stijfjes en heeft een goede warming up nodig, maar ik ben al lang blij dat we weer een beetje door het bos kunnen hobbelen, dat was ook nog m'n doel. Of het nou door de osteophaat komt of de pergolide? Of een combinatie?

Vanaf vorige week staat ze weer op het land, ik duim elke dag dat dat goed gaat. De eerste dagen heb ik niet veel met haar gedaan, omdat het best warm was en best moe was van het "landleven" in de kudde. Toen ik afgelopen dinsdag kwam schrok ik me rot, ze is zoveel dikker geworden in nog 4 dagen tijd. We zijn dus nu maar weer lekker aan het bewegen, ben zo bang dat ze hoefbevangen wordt. Ze is niet helemaal zichzelf in de zin van eten. Ze wil niks eten, haar medicijnen deed ik vandeweek in een peen, maar daar trapte ze vandaag niet in. Uiteindelijk in een boterham toch naar binnen gekregen. Op stal at ze de afgelopen maand ook al niet helemaal super, ze liet vaak haar brokjes liggen en hooi at ze ook pas een paar uur later. Maar aan het einde van de dag was het uiteindelijk toch op.

Haar vacht is nog niet helemaal zoals het zou moeten. Ik heb haar half november geschoren, ze kreeg snel wel weer vacht, maar anders. Lange haren en niet zwart maar bruin. En zo is ze nu nog. Maar goed, verder doet ze het redelijk, behalve het feit dat ze geen brokjes en peen wil. Elke keer als ik kom staat ze ook te slapen, dus zich klem eten valt ook best mee, alhoewel ik natuurlijk niet zie wat ze de rest van de 20 uur doet, haha!

Ze ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Komt het iemand bekend voor dat ze net op het gras staan en dan minder eten?

Toevoeging: Ik wil haar nog naar de kliniek brengen om haar bloedwaardes nog een keer te laten checken, dit is er door omstandigheden de afgelopen maanden niet van gekomen.