Dendie schreef:Verders... Weet ik niet of minder schuren aan een hoofdkap ligt of niet. Je zou denken, nog meer bescherming. Maar aan de andere kant zijn de benen en de 'edele delen' ook onbeschermt, dus gestoken worden ze altijd (gif krijgen ze dus toch binnen)! Ik denk dat zo'n hoofdkap meer voorkomt dat de paarden de voorplukken gaan bewerken na muggensteken (Den komt iig niet aan zijn voorpluk met masker op)... Zo kan je op 2 manieren denken (net als voor eczeemdeken), het voorkomt steken of het voorkomt schuren
Inderdaad. Sommigen zeggen dat de mugjes alleen bij de manen en staart prikken, omdat daar de haren verder uit elkaar staan en de mugjes er makkelijker bij kunnen. Maar ja, ik heb ook wel foto's gezien van paarden met eczeemplekken op hun hoofd zelf, dus niet bij de maan top. Wel schuurt mijn paardje ook zonder hoofdkap nu bijna niet. Dus de jeuk is echt minder door de hoofdkap en niet alleen dat je het jeuken niet ziet, omdat de manen niet stuk gaan. Maar zijn jeuk is niet helemaal over hoor... helaas