[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:39

Dendie schreef:
Verders... Weet ik niet of minder schuren aan een hoofdkap ligt of niet. Je zou denken, nog meer bescherming. Maar aan de andere kant zijn de benen en de 'edele delen' ook onbeschermt, dus gestoken worden ze altijd (gif krijgen ze dus toch binnen)! Ik denk dat zo'n hoofdkap meer voorkomt dat de paarden de voorplukken gaan bewerken na muggensteken (Den komt iig niet aan zijn voorpluk met masker op)... Zo kan je op 2 manieren denken (net als voor eczeemdeken), het voorkomt steken of het voorkomt schuren Knipoog

Inderdaad. Sommigen zeggen dat de mugjes alleen bij de manen en staart prikken, omdat daar de haren verder uit elkaar staan en de mugjes er makkelijker bij kunnen. Maar ja, ik heb ook wel foto's gezien van paarden met eczeemplekken op hun hoofd zelf, dus niet bij de maan top. Wel schuurt mijn paardje ook zonder hoofdkap nu bijna niet. Dus de jeuk is echt minder door de hoofdkap en niet alleen dat je het jeuken niet ziet, omdat de manen niet stuk gaan. Maar zijn jeuk is niet helemaal over hoor... helaas Stoom uit je oren

Vlokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:58

Ik denk dat ik aanstaand weekend eens met de eigenaar ga overleggen over een deken. Wel apart, want hij heeft nooit dekens op, 's winters ook niet, en ik denk ook niet dat hij dat ooit gehad heeft, want hij is een echte stoere pony met dichte vacht. Maar om elke keer te zien dat hij kapot gaat van de jeuk is ook niets. Het arme beestje. Kunnen die stomme muggies niet gewoon wegblijven? Knipoog

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:02

Vlokkie schreef:
Ik denk dat ik aanstaand weekend eens met de eigenaar ga overleggen over een deken. Wel apart, want hij heeft nooit dekens op, 's winters ook niet, en ik denk ook niet dat hij dat ooit gehad heeft, want hij is een echte stoere pony met dichte vacht. Maar om elke keer te zien dat hij kapot gaat van de jeuk is ook niets. Het arme beestje. Kunnen die stomme muggies niet gewoon wegblijven? Knipoog

Wij hebben ook een stoere fjord die altijd buiten stond. Eerst wilde ik ook niet aan een deken, maar het brengt zo veel rust voor een eczemer en de eigenaar Knipoog

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:50

Ik heb nu een week of 4 de halsdeken van Ivanhoe op en het werkt prima,geen geschuur meer en haartjes krijgen weer de kans om aan te groeien.
Overdag laat ik hem af, als ik er de tijd voor heb, anders heeft hij hen gewoon 24/7 aan, hij ondervind er geen hinder van.
Ik moet hem wel iedere avond ff opnieuw vastmaken, hij draait altijd iets, met de manen ingevlochten gaat het ook goed, was bang dat die af zouden breken, dat zie ik nog niet, maar alsnog heb ik liever dunnere manen dan stekels door het schuren.
Ik zweer ook bij Sweet Itch, heerlijk spul en houd de huis lekker soepel.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:29

Ik heb ook de halsdeken... bevalt mij ook goed... maar draait inderdaad wat.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:42

Sweet Itch is idd erg goed spul! En op waterbasis ook erg belangrijk in sommige gevallen...
Ik heb al een aantal paarden hun huid flink zien verbranden als er vette spullen gesmeerd waren
en ze de hele dag buiten liepen in de zon!!!!

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:30

Ik heb een vraagje, Mijn paardje is op het moment met vlagen heel erg aan het schuren met dr staart. Maar dan met dr staartwortel en niet met de bovenkant van dr staart. zo erg dat ik 2 wkn geleden de DA er bij heb moeten halen omdat dr onderkant van dr staart ontvelt was en van achteren was het helemaal kapot en dik. Nu is ze sinds gisteren weer aan het schuren geslagen op dezelfde plek dus weer onder dr staartwortel en begint weer open te gaan. Ik vraag me dus echt af wat het is en wat ik er aan kan doen. Is het zomer eczeem? geprikt door een vlieg? wat ook raar is is dat ze die 2 wkn geleden schijnzwanger was en zelfs melk gaf, nu zijn dr uiers weer helemaal opgezet, kan dit ermee te maken hebben?? ik heb geen idee wat ik er mee aan moet.. wie kan me helpen??!!

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:36

Ik ben een website aan het maken over zomerexzeem,graag zou ik jullie medewerking willen hebben,jullie ervaringen ergens mee ,welke deken jullie gebruiken en wat jullie er van vinden ,misschien foto's van jullie paardje hoe het er uitzie op zijn ergst en hoe het weer opknap ,ik hoop op jullie medewerking,jullie kunnen me mailen op conchita@chello.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:13

missmar:
ziet het er zo uit?: ( staart van mijn pony vorig jaar, ziet er wel naar uit hoor)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TP3YVX8S

dan kan je er best wel vanuit gan dat het een vorm van eczeem is Knipoog
gewoon puur door de jeuk schuurde de mijne zijn staart vorig jaar helemaal aan gort...

misschien in jouw geval een bloedonderzoek nuttig om te kijken of t misschien hormonen zijn?

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:16

mijn shet zijn manen zijn nog helemaal heel dankzij de halsdeken Haha!,, ze staart stuurt die wel .. maar schuurt niet kapot ofzo ..

hij staat elke dag vanaf 10 tot 4-5 buiten .. dus dat scheelt al een heel hoop Lachen

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:33

Het gaat met Dandy zijn zomerexzeem heel goed,jullie zullen ongetwijfelt van iedereen wel 100 tips en 100 middeltjes doorgekregen hebben om te geven of te smeren,en waarschijnlijk zal er weinig of niks helpen net zoals bij ons,toch wil ik jullie vertellen hoe ik het met Dandy nu doe en misschien willen jullie het ook proberen,baat het niet dan schaad het niet,en om de kosten hoeven jullie het niet te laten....

Nu wat ik doe ik was elke dag Dandy's staart met zeezout,ik doe daar wat in een emmer en los het op met water en daar maseer ik zijn staart mee in daarna goed uitspoelen en daarna alle schilfers eruit kammen met een hondenvlooiekam,verder laat ik hem niet meer als een uur grazen per dag en na 4 uur smiddags komt hij niet meer zonder exzeemdeken buiten....

Het zakje zeezout koop ik gewoon bij de supermarkt voor 65 cent....

Afbeelding

Afbeelding

Hier zien jullie het resultaat....

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:07

ziet er nu wel goed uit he?

ap schuurt bij vlagen, hij kan zo 3 dagen schuren en dan stopt het weer een week, dus of t dan komt door de producten die ik gebruik of dat het toeval is weet ik niet.
ap staat nog steeds niet in gras dus daarvan komt het bij hem in elk geval al niet.

vind het een hele goede tip Haha! zeker de moeite waard om te proberen!!!

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:16

ik heb net bij tiesto al een korstje in zijn staart gevonden Ach gut
maar ik ga dat zeezout wel is proberen !!! (maakt dat niet uit bij wondjes ?)

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:46

@ ellepel ; Ja zo ziet het er idd uit! 2 wkn geleden leek t wel een bloedbad, al t vel was eraf.. ik zal idd eens een bloedonderzoekje laten doen. Net wat besteld bij de paardendrogist tegen jeuk en eczeem klachten.. hopen dat het gaat helpen! bedankt voor je reactie! wat heb jij er eigenlijk aan gedaan??

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:38

'K kom hier ook even 't topic binnenvallen. Onze pony heeft zomereczeem, en gelukkig vorig jaar geen last gehad. Hij krijgt insol-prikken, en ik heb hem zo min mogelijk eiwitten binnen laten krijgen (geen vet gras, geen brok, wel vitaminen). 'K weet dus niet wat precies de reden was dat 'ie vorig jaar niet schuurde, maargoed.
Nu ging het een tijdje wat slechter met hem, we hebben bloedonderzoek laten doen en daar blijkt uit dat hij een eiwit-tekort heeft, en nu moet ik hem zelfs biks gaan geven. En dat terwijl hij nu juist weer een tijdje op een best volle en flink-bemeste wei staat (omdat hij magerder werd).
Ikke niet snap. Vorig jaar karig gras--> gaat goed, nu vol gras-->ei-wit-tekort, en ervoor gaan zorgen dat 'ie meer eiwitten binnen gaat krijgen.
Oke, eigenlijk weet ik niet zo goed waarom ik dit hier neerzet, maar bij zomereczeem gaat het toch voor een groot deel ook om eiwitten (of het "vermijden" daarvan).
Nouja, 'k vroeg me af wat jullie hiervan denken. ('k geloof wel dat 'ie een tekort heeft, maar ik snap de oorzaak gewoon niet, en waarom het dan vorig jaar wel goed ging)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:20

Meer eiwitten verliezen dan binnen krijgen leidt tot een hypoalbuminemie (eiwittekort). Dit kan bijvoorbeeld door verliezen in urine (nierproblemen), ontlasting (darmproblemen) en bij chronische leverziekten. En dan klopt het ook dat hij zal vermageren. Heeft jouw dierenarts verder nergens naar gekeken en alleen maar gezegd dat je meer eiwit moet gaan voeren terwijl ie in een eiwitrijke weide staat????? Ze hebben niet zomaar eiwittekort hoor. En je zegt dat het een tijdje wat slechter ging met hem, wat had ie dan precies??

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:22

Je kan natuurlijk ook een eiwittekort hebben bij onvoldoende opname maar dat lijkt me uit jouw verhaal niet echt waarschijnlijk omdat ie nu in een vette weide staat.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:50

Hij heeft lever gecontroleerd, nieren, spieren enz. De ontlasting/darmen zijn niet gecontroleerd, zou dat dan een idee zijn om erachter te komen waar de precieze oorzaak ligt?

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:56

mariska12 schreef:
ik heb net bij tiesto al een korstje in zijn staart gevonden Ach gut
maar ik ga dat zeezout wel is proberen !!! (maakt dat niet uit bij wondjes ?)

Ik zou zeker wel uitkijken bij openwondjes want zout prikt natuurlijk wel....

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:20

Wel slim idee met zout. Ik heb wel eens gehoord van een kind dat helemaal onder de eczeem zat en die zette ze toen ook in de zee en dat hielp blijkbaar heel goed.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:05

Ja is ook zo ,mij buurjongen heeft echt heel erg exceem en die heeft buiten alle behandelingen met teerzalf enz het laaste jaar constant met zeezout gewassen en hij is daar zo van opgeknapt dat ik dacht waarom ga ik dat niet bij Dandy proberen en het ga ook super goed dus ben er ook super blij mee dat snap je....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:17

Die van mij is dit jaar en vorig jaar ge-ent met insol, heeft nog steeds geen enkele last van eczeem.... We zitten midden in het bos en er is verder niks veranderd in dieet ofdergelijke

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:33

missmar:
ik heb er niks aan gedaan, of nou ja wel geprobeerd ,maar bij de mijne trekt het altijd tegen de winter zelf weer weg.
er zijn heel veel middelen die je kunt proberen, het is echteen kwestie van kijken welke bij ju dier werkt.

shetfan:
ik blijf wel gewoon brok voeren, heb gemerkt dat het wel nodig is bij de dieren
ik denk dat je gewoon precies goed moet voeren, een dik dier is veel vatbaarder denk ik voor jeuk dan een die goed op gewicht zit, lekker veel beweegd en zo dus ook een goede conditie heeft.
een tekort moet je opbouwen he dat gaat niet zomaar,dus zou best kunnen dat je dier juist vorig jaar dat tekort heeft opgelopen
hij werd toch ook magerder?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:25

Dat zeewater en met zout wassen heb ik ook geprobeerd maar hielp ook 2 weken en toen niet meer... Ik vind dat zo frustrerend, denk je wat te hebben dat helpt en dan ineens na 2 weken niet meer!
Maar ik moet eerlijk zeggen dat Den nu helemaal NIET Haha! meer schuurt en jeuk lijkt te hebben sinds terugkeer kliniek, hij staat lekker onder eczeemdeken, overdag op vet lang gras en 's avonds op zand met hooi. Krijgt ook idd eiwitarm en suikerarm voer...

@ Shetfan; Kort karig gras is slechter voor een eczeempaard dan lang vet bemest gras... In kort afgegraasd gras kan zich veel meer fructaan opslaan wat weer heel nadelig is voor je pony zijn eczeem. Knipoog Maar kan me voorstellen dat wanneer je pony zijn organen (darmen; daar zitten goede bacteriën en die hebben eiwitten nodig om goed te werken) niet top werken door een goedbedoeld eiwit rantsoen vorig jaar. Zijn lichaam kan lang de tekorten compenseren door het ergens anders vandaan te halen, maar dat houdt natuurlijk een keer op... En als de organen weer minder goed werken, nemen ze ook weer minder voedingsstoffen op en tadaa daar is de vicieuze cirkel Knipoog Ik zou toch eens overwegen om een homeopaathe in te schakelen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:41

@shetfan: ik denk dat je er eerst achter moet komen waarom je paard een eiwittekort heeft. paarden krijgen hoe dan ook eigenlijk altijd al te veel eiwit gevoerd. ook bij karig gras is het al te veel en krijgen ze een overschot binnen. er zal een reden zijn dat je paard de eiwitten niet op kan nemen denk ik. ik zou dat eens laten onderzoeken als ik jou was?