[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samo

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:15

Misschien hebben jullie een idee. Mijn paard heeft sinds 3/4 weken heel iets mok in de kootholte van z'n (witte) voorvoet. Paar keer gewassen met betadine, sudocrem erop en de korstjes zijn weg. Nu zitten er alleen heel veel schilfers, is de huid erg roze en heeft hij nog een kloofje wat niet weg gaat.

Nu heb ik het van de week 2x gewassen met betadine, schilfers zijn wel minder. kan ik er nog iets opsmeren (om het soepel te houden?) of moet ik er juist niets op doen.

Aylalalalaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:41

Opzich zou je er een beetje vaseline op kunnTen doen, dat kan nooit kwaad, en houd vocht en bacterien buiten

Desiree2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:17

of een beetje peerdenspul dat is een herstellende creme nieuw op de markt. het werkte super bij mijn paard.
Je hebt er maar een heel klein beetje voor nodig. te bestellen op de web site voor €19.95 voor 50ml dit is zeker genoeg omdat je zo weinig nodig hebt. en gratis thuis gestuurd :D
ik raad wel aan om handschoenen te gebruiken ivm evt schimmel van de mok.

lunamebabyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:31

een vriendin van mij heeft een paard met mok of mijt ze weet het niet. ze smeert het wel in met mok maar er komen schilvers hoger en hoger en ook op lichaam etc ze gaat gelukkig nu ook de DA vragen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:56

Fleurtje100 schreef:
Kom ook even binnenvallen met een vraag. Mijn paard heeft nu al een week of 3 mok aan zijn enige witte voetje, en dan houd in dat hij 2 flink dikke korsten helemaal onderaan zijn kootholte heeft zitten (meer op de hoefbal). Heb het ontsmet, hij heeft een vitaminespuit gehad en ik en smeer dagelijks mokzalf, maar de korsten gaan niet weg. Krijg ze er ook niet makkelijk afgepeuterd, ze zitten behoorlijk vast en wil het er eigenlijk liever niet ruw aftrekken, straks zit er een wond onder. Hij heeft er verder geen last van en het wordt ook niet erger, maarja het hoort er uiteindelijk niet te zitten. Iemand hier ervaring mee?

Mijn ervaring met een mokpatientje is dat het helpt om ca. 2 dagen uierzald op de korsten te smeren. Worden ze zachter van en daarna het beetje incl. korsten kaal te scheren. Levert wat wondjes op, maar met lucht erbij geneest het wel sneller daarna. Anders broeite de mok onder de korsten sowieso door..

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:18

ik heb even jullie advies nodig..

normaal rijd ik zelden met springschoenen, maar laatst had mijn paard met springen zichzelf aangeraakt en ging het steeds bloeden, vanaf toen (week geleden ongeveer) ben ik de hele tijd met springschoenen gaan rijden totdat het weer over is,

alleen vandaag zag ik dit:

Afbeelding

het is aan dezelfde voet als waar ie dat ene wondje al had (alleen dat wondje zat aan de kroonrand) dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat ie zich wer ondanks de springschoenen heeft aangetikt

zou het mok kunnen zijn? of juist een beschadiging van de springschoenen?

ik heb het gewoon met betadine behandeld

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:22

Ik wil mij hier (helaas!) ook melden, mijn pony loopt al sinds september vorig jaar met mok, aan 4 benen. Het is ontstaan vlak na zijn castratie, hij kwam toen uit de hengstengroep en was verder nooit in handen. Toen ik begon met het oefenen met voetjes geven, viel mij opeens op dat hij in alle koten mokkig was. Direct de DA erbij gehaald, die is inmiddels al 3x geweest, maar al zijn smeerseltjes en suggesties en troep halen niets uit.
Ik heb ondertussen van alles geprobeert en ben ten einde raad..

Op dit moment krijgt hij voedingssupplementen, een balancer (mineralen/vitaminen aanvulling omdat hij voornamelijk ruwvoer krijgt) en immuno voor zn weerstand, zit o.a. magnesium, probioticum, zink, echinicae en brandnetel in.. Om het op die manier van binnenuit proberen op te lossen.
Daarnaast was ik ca. 1x per week met betadineshampoo..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:42

@ Laura, lijkt mij alleen een wondje!

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:34

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met alepzeep tegen mok?
Ik kan er niets over vinden, maar misschien is er hier wel iemand die het eens heeft geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:40

Heeft iemand voor mij een goede tip om de silkoot olie mee te doseren? Het is zo dun als water, dus als ik het op mn handen giet giet ik meer op de grond dan op mn paard..

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:57

@Shanna, kun je niet iets in een spuitje opzuigen?

Vanmorgen de DA bij mijn paard gehad. Hij heeft al mok vanaf maart dit jaar, waarschijnlijk ontstaan door zonnebrand. Nu zijn de korsten al een tijdje weg, maar de kootholte blijft rood en verdikt. Nu de laatste tijd bijt hij het zelf ook steeds weer stuk.
Afgelopen week contact gehad met de DA, hij dacht aan mijt. Heb hem 2x gewassen met sebacil, maar geen verbetering. Gistermorgen had hij weer een wat dikkere kootholte en het was echt rood.
Dierenarts vond de huid erg reactief en heeft nu prednisolon voorgeschreven, 10 dagen, 's ochtends vroeg moet hij het krijgen. Volgende week hebben we contact hoe het gaat, moet dan echt al verbetering zijn.
Verder moet ik goed opletten, prednisolon verhoogd de kans op hoefbevangenheid (vind ik een beetje eng wel). Moet z'n been een paar x per dag koelen en hij moet goed bewegen. Ben benieuwd of dit het oplost, ik hoop het! Duurt nu al zolang!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:44

Wil even mededelen dat ik vanmorgen de laatse capsules heb gegeven en dat zijn voetje er goed uitziet!
Huid ziet er nog wat roze uit, maar mooi rustig en er komt alweer wat haar. Wat een verschil met anderhalve week geleden (knalrood, dik en pijnlijk).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:36

Ik hoop dat ik mijn vraag hier kan zetten: hoe weet je nu het verschil tussen mok en zonnebrand? En kan het kwaad dat je zonnebrand 'per ongeluk' behandelt met mokzalf, omdat je er van uit gaat dat het mok is...? En heeft mokzalf een hevigere uitwerking wanneer de zon er op zou staan, of blijft dat hetzelfde?

Ultrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:08

Door de kleigrond hier, heeft bijna de helft van mijn paarden regelmatig mok gehad. Word er af en toe wel moe van. Was het dan elke dag met betadine shampoo. Pulk de korstjes los nadat ze week zijn geworden. Droog ik het heel goed af en smeer ik er mokzalf van dierenkliniek Kleindijk op. Is het heel erg dan helpt ook hydrocortiderm, maar dit moet je heel dun en niet te vaak smeren. Verder zorg ik dat mijn paard voldoende beweging heeft tegen het zwellen. Met warme dagen lekker koelen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:45

Wil toch even terug komen op mijn laatste bericht. Dit heb ik geplaatst vrijdag 3 augustus en dinsdag 7 augustus stond hij weer met een dik, vuurrood en warm been. Weer contact gehad met de dierenarts, en ben vanaf vrijdagmorgen 10 augustus weer gestart met een nieuwe prednisolonkuur van 10 dagen en deze moet ik wel afbouwen.

Vandaag zijn we precies een week bezig met de prednisolon en ik zie amper verbetering. 's ochtends is zijn been dik, tot aan de knie, 's avonds is alleen de kootholte nog iets verdikt (door beweging overdag slinkt zijn been, gelukkig). Smeer het nu overdag in met sunblock, 's nachts met zilverzalf (mokzalf van leovet).
Ondertussen zijn we van voer en stalbedekking gewisseld en heb ik zijn borstels ontsmet.

Omdat ik na een week nog geen echte verbetering zie en me toch best zorgen maak, wil ik morgenvroeg de dierenarts weer contacten.

Foto van afgelopen zaterdag (middag):
Afbeelding

Foto van donderdag (avond) (vandaag):
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:09

Ik geef inmiddels de paarden all-septicum van groene os over het voer, en smeer ze in met silkoot. Dit werkt erg goed. Ik geef ze all septicum omdat dit net als drainage compositum een reinigende werking heeft, maar 1 van mn friesjes is ook een stof gevoelig type, dus de all septicum pakt ook gelijk haar hoesten aan.

Fries 1 (had 3 benen heel erg, 1 been klein beetje) heeft alleen achter nog mok-kloven net boven de kogel, fries 2 (had alle 4 de benen heel erg) heeft nu 1 been mok-vrij, 1 bijna mok-vrij, en achter gaat het ook de goede kant op.

Onze bonte (warmbloed, dus geen harige benen) had een klein mokplekje, en dat was met 2 dagen silkoot weer helemaal weg.

Samo, is het geen mogelijkheid om hem 24/7 buiten te laten? Dan blijft het in beweging, en ook droger dan op stal.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:42

Samo schreef:
Wil toch even terug komen op mijn laatste bericht. Dit heb ik geplaatst vrijdag 3 augustus en dinsdag 7 augustus stond hij weer met een dik, vuurrood en warm been. Weer contact gehad met de dierenarts, en ben vanaf vrijdagmorgen 10 augustus weer gestart met een nieuwe prednisolonkuur van 10 dagen en deze moet ik wel afbouwen.

Vandaag zijn we precies een week bezig met de prednisolon en ik zie amper verbetering. 's ochtends is zijn been dik, tot aan de knie, 's avonds is alleen de kootholte nog iets verdikt (door beweging overdag slinkt zijn been, gelukkig). Smeer het nu overdag in met sunblock, 's nachts met zilverzalf (mokzalf van leovet).
Ondertussen zijn we van voer en stalbedekking gewisseld en heb ik zijn borstels ontsmet.

Omdat ik na een week nog geen echte verbetering zie en me toch best zorgen maak, wil ik morgenvroeg de dierenarts weer contacten.

Foto van afgelopen zaterdag (middag):
**

Foto van donderdag (avond) (vandaag):
**

Heeft je paardje het enkel aan zijn witte voetjes? Want voor mij lijkt dit niet op mok, maar dat wat mijn pony heeft: zonnebrand (fotosensibiliteit ofzoiets). De korsten zijn harder, er zijn kloven in de huid en voor mijn pony was het zeer pijnlijk.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:46

Hoi, heb gisteren weer met de da gesproken, hij vermoed nu idd zonnebrand. (Mijn paard heeft alleen geen korsten en kloven zoals die van jou had).
Moet nu verder met de prednisolon en smeren met hydrocortiderm.

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:08

Heeey,
mijn verzorgpaardje van 28jaar heeft mok... hebben al 2 tubes van Sectolin mokzalf erop gesmeerd 2 keer per dag maar is nog niet echt beter... weet iemand iets beter? Gaat dit ooit helemaal weg want heb al eens gehoord dat als ze het een keer hebben het moeilijk weg te krijgen is....

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:27

Help..Paardje heeft last van droge mok. Uierzalf, mokzalf, hydrocortiderm werkt niet. Heb het al eens met betadine gewassen. Nog tips , echt specifiek voor droge mok?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:34

Ik wil toch nog even reageren, hierboven heb ik een tijd terug foto's geplaatst van mijn paard met mok / rood, verdikt been.
Dit ging maar niet weg. Vanalles geprobeerd, hydrocortiderm / prednisolon kuren / betadine wassen / badedas wassen / verschillende mokcremes / ander stalstrooisel / etc.
We zijn er nu achter waardoor het komt! De muesli. Hij kreeg na het rijden altijd 2 of 3 handjes, en daar kon hij blijkbaar niet goed tegen.
Dus mok kan ook zeker ontstaan door voer!!

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:48

Jeetje dat is ook lastig te ontdekken!
Fijn dat je er nu achter bent.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:23

Jep, bij mij ook o.a. door voer, overgestapt naar de subli dieetmix (o.a. zonder melasse!) en dat heeft al aanzienlijk veel geholpen, daarbij heeft voor het hardnekkige hydrocortiderm hier wel geholpen uiteindelijk, maar dan wel icm een zelfgemaakte olie die o.a. bestond uit olijfolie, zwavel en calendulan.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:12

De mijne kreeg het juist door de subli dieetmix..

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:30

Ik kom me melden ookal is er al een tijdje niet meer gereageerd in dit topic, maar hij is centraal.
Ik loop nu al een maand met mok te rotzooien, en word er onderhand wel gek van.
Hij heeft het op zijn rechter witte voorbeen. Het begon bij een plekje maar het is ondertussen een streep door zijn hele kootholte heen.
Toen ik het had ontdekt heb ik gelijk gewassen met betadine, en een laag sudocreme erop. Dit ging goed tot ik hem opeens met een super dik been uit stal haalde. Dierenarts gebeld en we kregen een antibiotica zalfje mee, dit opgesmeerd tot het er weer zo mooi rustig en licht roze er uitzag dat ik weer verder ging met sudocreme. Dit ging een tijdje goed maar nu is het weer open, rood en kloofjes. Ben nu weer bezig met de antibiotica zalf.
Verder is er niks veranderd kwa eten en ze stal is altijd droog. hij staat nu overdag buiten op bestrating om zo niet door plassen te moeten.