PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:53

Goeie tips, dankjulliewel.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:39

Ik geef JPGEF Hi Support, maar ga na deze zak overstappen naar de balancer van HorseAdds.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 17:33

Ik voer al jaren Equilin Balancer. Ik vind ze het daar erg goed op doen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:24

Ik zit in de twijfel. Ik heb in elk geval dus pssm1 in onderzoek, maar vermoeden is eigenlijk meer richting 2 mocht het om pssm gaan. Echter door de prijs en omdat het nog niet gevalideerd is de twijfel om het wel of niet te doen.

Hoe hebben jullie het aangepakt? Eerst andere onderzoeken? of toch eerst pssm? Klachten kunnen natuurlijk ook door andere dingen komen. En waarom hebben jullie voor deze volgorde gekozen?

Ze tikt wel wat dingetjes aan van pssm namelijk. Denk er ook aan om eerst wat met voer te proberen. Maar daar moet ik mij nog wat beter in inlezen om een goede start te maken. Echter denk ik dan ook eer je goed ingesteld hebt ben je denk ik ook snel weer richting de kosten van een test met aanschaf van de sublimenten en voer. Geef nu wel een kleine hoeveelheid sojaschroot bij ongeveer een kg grasbrok omdat ik dat voor ons oudje al heb.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 13:34

Toen ik met die vraag worstelde bestond de PSSM2/MIM test nog niet. Ik had er al eentje met PSSM1, dus ze daar op laten testen: n/n . Ze hadden allebei heel andere symptomen, waar ik allerlei onderzoeken voor heb laten doen, waar nooit iets sluitends uit kwam. Tot aan een biopt aan toe bij mijn merrie. Toen de test op de markt kwam, bleken ze beide (halfbroer/-zus) n/P2. Als ik daar mee had kunnen beginnen had mij en hen dat een hoop ellende bespaard. Ik test dus altijd eerst op PSSM2/MIM. Al is het maar om het uit te sluiten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:37

Ik heb na de pssm1 test ff wat aangekeken, maar al snel herkende ik teveel symptomen dus toen de pssm2 test gedaan.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:25

Mijn paard is via de 5-panel test al negatief getest op PSSM1. Hij had bepaalde symptomen die mij niet lekker zaten en bepaald gedrag waarvan ik eerst dacht dat het aan mijn opvoeding zou liggen. Paard is naar een trainingsstal gegaan om zadelmak gemaakt te worden en ook daar werden bepaalde dingen opgemerkt.
Ik vermoedde PSSM2 of ECVM. Beiden laten onderzoeken en het bleek PSSM2 te zijn. Ik ben daarna pas zijn voeding (en training) gaan aanpassen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:26

Mijn paard heb ik niet getest maar met het dieet begonnen. Eerst begonnen met vitamine e en magnesium en daarna supplement per supplementen bijgevoegd. Ik heb een heel ander paard.
Ik ´mis´ wel een beetje de bevestiging maar dat krijg je met de test ook niet aangezien hij niet gevalideerd is. Ik probeer er niet teveel over na te denken en blij met de resultaten die de supplementen gaven

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:29

joyce83 schreef:
Ik zit in de twijfel. Ik heb in elk geval dus pssm1 in onderzoek, maar vermoeden is eigenlijk meer richting 2 mocht het om pssm gaan. Echter door de prijs en omdat het nog niet gevalideerd is de twijfel om het wel of niet te doen.

Hoe hebben jullie het aangepakt? Eerst andere onderzoeken? of toch eerst pssm? Klachten kunnen natuurlijk ook door andere dingen komen. En waarom hebben jullie voor deze volgorde gekozen?

Ze tikt wel wat dingetjes aan van pssm namelijk. Denk er ook aan om eerst wat met voer te proberen. Maar daar moet ik mij nog wat beter in inlezen om een goede start te maken. Echter denk ik dan ook eer je goed ingesteld hebt ben je denk ik ook snel weer richting de kosten van een test met aanschaf van de sublimenten en voer. Geef nu wel een kleine hoeveelheid sojaschroot bij ongeveer een kg grasbrok omdat ik dat voor ons oudje al heb.

Ik heb volledig Panel getest, behalve PSSM2. De rest zijn allemaal uitstekend teruggekomen maar toch zat het niet goed. Met hulp van Daihyo ben ik het dieet gaan aanpassen die dus ook wat weg heeft van een PSSM2 dieet en sindsdien gaat het goed. Ik ga daar dus niet op testen want ik vertrouw het niet. En voor die idote prijs heb ik weer een hoop supplementen thuis.

Dus voldoende eiwitten, vitamine e & magnesium (en wortels voor de b-caroteen maar oke) en het gaat heel goed. Wel een beetje puzzelen soms met vitamine e, maar mag niet klagen. Enige hele gekke in vergelijking met eerder is nu sneller een deken op omdat ze daar baat bij lijkt te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:08

Mac schreef:
Toen ik met die vraag worstelde bestond de PSSM2/MIM test nog niet. Ik had er al eentje met PSSM1, dus ze daar op laten testen: n/n . Ze hadden allebei heel andere symptomen, waar ik allerlei onderzoeken voor heb laten doen, waar nooit iets sluitends uit kwam. Tot aan een biopt aan toe bij mijn merrie. Toen de test op de markt kwam, bleken ze beide (halfbroer/-zus) n/P2. Als ik daar mee had kunnen beginnen had mij en hen dat een hoop ellende bespaard. Ik test dus altijd eerst op PSSM2/MIM. Al is het maar om het uit te sluiten.

Maar je kunt het niet uitsluiten? De test is niet gevalideerd en er zitten nog zodanig vraagtekens in dat negatief testen nog altijd vals negatief kan zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:45

Spenk schreef:
Mac schreef:

Maar je kunt het niet uitsluiten? De test is niet gevalideerd en er zitten nog zodanig vraagtekens in dat negatief testen nog altijd vals negatief kan zijn.

Na zolang en zoveel testen durf ik het voor mijn gevoel wel te valideren. En als je kijkt naar de prijs van de test + prijzen supplementen dan gaf ik liever eenmalig geld uit met uitsluitsel (zoals ik zelf zeg ik vertrouw de uitslag wel) dan zonder uitslag jaren supplementen. Er bestaat meer dan pssm, dus dan zou je door kunnen zoeken medisch gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:50

Nee zo werkt wetenschap niet.

Moet je helemaal zelf weten. Ik ben zelf vrij geïnteresseerd in wetenschap en deze test zegt nog altijd niet voldoende. Dus het is niet negatief? Dan heeft die het niet.

Iedereen moet dat zelf weten maar wetenschap is niet gebaseerd op een onderbuikgevoel.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:04

Voor diegene die pssm1 willen testen ik kreeg net een mail met kortingscodes.

Acquire as many tests as necessary and utilize them at your convenience throughout 2024. Enjoy a 50% discount on canine panels, a 25% reduction on single tests, and an incredible 50% off on tests for horses.

Use BARKFRIDAY at checkout to get 50% off all EQUINE panels (excluding parentage) placed on or before 11-29-2023.

Dit is dan bij animalgenetics. ik heb niet alle tekst van de mail gekopieerd maar denk dat dit voldoende is?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:19

Die 50% is wel alleen op panels en niet op een losse pssm test.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:22

Ow sorry dan heb ik fout gelezen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:36

Vanwege de fokkerij is hier redelijk veel getest, en in m’n omgeving ook. Gelukkig de meesten niet symptomatisch. Ik ben ervan overtuigd dat manier van houden minstens, al dan niet meer, invloed heeft dan het dieet. Maar tegelijk dat die manier van houden voor heel veel paarden prettig is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:48

Nou hier is de uitslag van de PSSM1 binnen, die is gelukkig negatief.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:14

joyce83 schreef:

Goed nieuws, wat fijn! :) Heb je alleen PSSM1 laten testen of volledig panel 5?

Ik zag net een post in die misselijke groep. Vrouwtje stelt gewoon een vraag, wordt afgekapt met een nutteloos antwoord en topic wordt gesloten.
Wauw... ik heb dr maar een pb gestuurd :(

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:57

xDenies schreef:
joyce83 schreef:

Goed nieuws, wat fijn! :) Heb je alleen PSSM1 laten testen of volledig panel 5?

Ik zag net een post in die misselijke groep. Vrouwtje stelt gewoon een vraag, wordt afgekapt met een nutteloos antwoord en topic wordt gesloten.

Lief dat je een pb hebt gestuurd. Mensen zijn echt gewoon zoekende, en ja heel veel info staat beschreven maar begin maar eens.

Tot nu toe alleen 1, vermoedens voor 2 wel/meer aanwezig. Maar twijfel dus nog.

Ik zit in de twijfel vooral door gedrag. Ze komt zo gestresst op mij over, terwijl ze volgens mij echt een brave bluts kan zijn. Komt het rennerige stress door pijn (kan natuurlijk ook een tijd pijnstillers geven om uit te sluiten) of door wat anders. Meestal is een aantal dagen dat ik denk jeetje wat is er toch en dan is ze weer een paar dagen rustig.
Ze raakt wel wat dingen aan van de pssm. Kort door de bocht, afgekeurd als rijpaard ivm kreupelheid rechtsachter. Vermoeden van blessure aan de bandjes, (nog) geen echo gedaan omdat de boodschap was als ze zo lang af en aan kreupel is dan is er weinig meer aan te doen. Echo maken kost alleen maar extra en je komt tot dezelfde conclusie namelijk kreupel. Keuze van mij gemaakt dan zet ik haar op rust en we zien misschien wel over een jaar en bij een eventueel verder onderzoek zeker een echo maken. Maar ondertussen zien we rare? dingen.

Als ik naar het pssm klachtenlijstje kijkt raakt ze de volgende dingen aan:
Schrapen met voorvoeten, doet ze wel eens voor mijn gevoel uit onrust en alleen bij vaststaan poetsplaats.
moeite hebben met voeten omhoog houden bij de hoefsmid, vooral achter dus ook het idee dat het door de peesblessure kan komen. Maar ze is ook wel zo eentje als ik iets niet wil blijf ik erin hangen. Echter hoefsmid eerder was ze braaf die ene keer wat ik gezien heb. Echter schoonzus mocht er niet bij blijven staan omdat ze dan juist onrustig was.
afwijkende manier van op rust staan. Staat altijd op rust, wel wisselend tussen de benen. Maar ze rent en als ze stil gaat staan gelijk met een been op rust.
nerveus of schrikkerig gedrag. Echt zo erg dat ze soms de hele ochtend gewoon aan het rennen, bokken is en vanalles ziet. Is het door niks meer doen en teveel energie of echt nervositeit/angst? Ook onder zadel vooral bij ons thuis. Erg gevoelig op iets wat anders is al een dag ervoor. Ziet ook alles. Heeft altijd op een manege gestaan, daar was ze juist heel braaf in de hal als er maar andere paarden liepen. Maar ging ik dan een keer weer naar buitenbak en lang niet geweest dan weer ogen op steeltjes. Buiten wandelen kon daar een vrachtwagen langs komen, rammelende kar deed ze niks op. Hier bij ons nieuw rondje en ze was na 2 km compleet over de rode. Tja karakter? mismatch?
neervallen. Tja we noemen haar eigenlijk vooral lomp. Redelijk kort op verhuizing is ze met haar kaak vol op de staldeur gevallen. Ze ging niet liggend slapen en we verweten het toen aan moeheid. Later ook een keer gevallen voor door de benen toen ik een hoef aan het uitkrabben was. Maar ook wel eens bij een schrikreactie (schrok van kat) en toen zakte ze gewoon door haar benen.
Knieblessure/gedragsproblemen. Als ze last had dan was het ergste geval dat ze echt niet op haar been wilde gaan staan.
wisselende kreupelheden deze twijfel ik wat over. In elk geval kreupel rechts achter geweest. Maar wilde ook een keer niet op linksachter staan. Als ze nu rent zie ik niks maar is dat verbloemen, adrenaline of zie ik het niet goed??
gaten in de spieren, op 2 plekken 1 voor 1 achter. Maar dan niet met verdikking erbij
veelvuldig struikelen achter en voor
bunny hopping aan longe schrikken en dan met beide achterbenen naast elkaar in galop wegrennen.
Met periodes niet de stal ingezet willen worden en er complete drama van maken.

Ze zit echter echt heel kort in haar vacht, zweet bijna nooit. Slap in bespiering maar heb haar nooit echt goed kunnen rijden door haar schrikken en mijn onderzekerheid, of door kreupel zijn. Qua rijden in draf erg rustige gang, bij gek doen kan ze goed doordraven. Aan longe oren naar achter als ik wilde dat ze harder door liep.

Paardje alleen paspoort maar gok een normale kwpn, afstamming onbekend. Ken ik nu sinds 2 jaar en zal per maart 2 jaar bij ons aan huis staan. Haar verleden is bekend bij schoonzus aangezien ze van haar was.
Bij vorige stalling kreeg ze weinig hooi, wel flink wat brok, tussen de 2 tot 4 kg per dag. Ik gok een gewone onderhoudsbrok. Ze was daar erg schraal (in oktober kennis met haar gemaakt dus zelf haar nooit in een zomer periode gezien).

Ze is nu 12 jaar. Bij ons onbeperkt op hooi laat altijd wat liggen (eerder ging het echt tot de laatste spriet op). Ze eet momenteel ook niet altijd haar brokjes op. Krijgt grasbrok ongeveer een kg per dag. In de zomer zet ze mooi aan als ze op gras staat en dan heb ik ook echt een voller paard, maar niet vet. Zodra vachtwisseling is of van gras af gaat dan valt ze echt behoorlijk af. Sinds een paar dagen sojaschroot bij aan het geven een kleine hoeveelheid om te kijken of dat wat doet. Dit heb ik ook liggen voor ons oudje. Verder heeft ze een keer bloedonderzoek gehad bij schoonzus en daar kwam een lage vitamine e uit. Maar was in winterperiode en dan met weinig hooi en geen gras vond ik dat niet heel erg vreemd.

Dus voor mijn gevoel echt ook wel dingen welke richting kracht, training, souplesse gezet kunnen worden of karakter. Vandaar mijn twijfels.

Sorry voor het lange verhaal...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 12:17

Tsja, ik zou het PSSM2/MIM panel er op loslaten en kijken wat daar uitkomt. Als je bv met Px te maken hebt, eventueel in combinatie met andere varianten, dan kun je daar wel op managen.

Iets anders aan de hand van je verhaal: het zou bijvoorbeeld ook hormonaal kunnen zijn.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:13

xDenies schreef:

Nou zeg, dat escaleerde in die groep. Beheerder postte een berichtje dat ze voortaan helemaal geen vragen meer wilt toelaten in de groep. Ik kon mijn mond niet meer houden en gelukkig vele met mij niet. Ze gooit het er maar op dat je niet verplicht bent om te blijven, nee truus .. maar je groep heeft wel interessante informatie en soms komt er een post tussendoor waar je ook weer info uit kan halen. Maar de manier waarop jij met de Septer zwaait ... Prima als het je teveel wordt, maar deel dan je beheerders schap of maak een pagina account aan en zorg dat je reageert wanneer het jou zint. Maar zo'n drama en maar iedereen blokkeren en verwijderen .. bah.

Ze vond het niet leuk dat iedereen nu gewoon zei dat het nergens op sloeg want de post was al snel verwijdert, helaas. Ze schuift het maar op dat er mensen zijn die het verpest hebben, maar andere mensen moeten dus maar lijden omdat het een keer in haar verkeerde keelgat is geschoten? Dan sla je de plank toch goed mis hoor ..

Je opent een groep waar mensen voor advies en een hart onder de riem komen en dan sta je er met zo'n houding in .. |o |o |o |o |o

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:18

xDenies schreef:
xDenies schreef:

Nou zeg, dat escaleerde in die groep. Beheerder postte een berichtje dat ze voortaan helemaal geen vragen meer wilt toelaten in de groep. Ik kon mijn mond niet meer houden en gelukkig vele met mij niet. Ze gooit het er maar op dat je niet verplicht bent om te blijven, nee truus .. maar je groep heeft wel interessante informatie en soms komt er een post tussendoor waar je ook weer info uit kan halen. Maar de manier waarop jij met de Septer zwaait ... Prima als het je teveel wordt, maar deel dan je beheerders schap of maak een pagina account aan en zorg dat je reageert wanneer het jou zint. Maar zo'n drama en maar iedereen blokkeren en verwijderen .. bah.

Ze vond het niet leuk dat iedereen nu gewoon zei dat het nergens op sloeg want de post was al snel verwijdert, helaas. Ze schuift het maar op dat er mensen zijn die het verpest hebben, maar andere mensen moeten dus maar lijden omdat het een keer in haar verkeerde keelgat is geschoten? Dan sla je de plank toch goed mis hoor ..

Je opent een groep waar mensen voor advies en een hart onder de riem komen en dan sta je er met zo'n houding in .. |o |o |o |o |o

Nu post ze dat het beheer verwijten makkelijker is dan zelf info zoeken :Y)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:40

Brittneyx schreef:
Nu post ze dat het beheer verwijten makkelijker is dan zelf info zoeken :Y)

Ze heeft wel waargemaakt wat ik zei. Ze heeft me geblokkeerd en uit de groep gegooid. Dat zegt toch al genoeg. Wat een zielige dame in kwestie zeg. Bah.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:30

Bah. Ik ben 5 jaar geleden al geblokkeerd toen de dames in kwestie het ergens niet mee eens waren. Het is een misselijkmakende groep. Gelukkig hebben we Bokt nog!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:30

Is de groep die ik heb gestart daar genoemd? Heb ineens aardig wat aanvragen.

Ik ben er zelf uit gegaan, want ben het sowieso niet eens met hun houding, maar ook zeker niet met het geloof wbt pssm wat daar heerst. Heb eerder vanavond eens zitten tellen. Ik heb 16 paarden gehad in m’n paarden leven, waarvan 5 nu nog bij mij. Waarschijnlijk is er 1, of zelfs geen, pssm2 vrij geweest. En toch kan ik er maar 2 noemen die duidelijk symptomatisch waren zo nu en dan.

Die van mij had volgens die groep al dood moeten zijn, op papier gezien dan. Feit is dat ik er succesvol endurance mee start. En daar wordt zowel voor als na het rijden heel veel gecontroleerd, waaronder altijd een spier check. Heb nog nooit negatieve opmerking gehad van de artsen, wel al 2 keer positief. En die van mij krijgt niet eens het o zo heilige dieet…