[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:50

Mijn pony krijgt nu prascend 1/3 sinds oktober vorig jaar. Nu merk ik kleine dingetjes aan hem die anders zijn (sinds ongeveer 2 weken), zoals onzeker met rijden en opeens weer in zichzelf gekeerd.
Heeft dit iets te maken met de dosering? Of moet ik het in een andere hoek zoeken?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:57

Ik denk toch de dosering.Mijn dame had het ook een paar weken geleden.Weer sloom en in zichzelf gekeerd.Toen de dosering iets verhoogd en nu is ze weer de oude Britta.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:29

Ik denk dat ook. Die van mij werd een paar maanden terug ook weer slomer en somberder. Toen heb ik hem van een kwartje op een halve gezet en nu is hij weer blij :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:36

Zou dat echt zoveel verschil maken? En met wat kan dat te maken hebben, dat het erger wordt?

Ik ben vorig jaar gestart op een halve tablet maar toen werd hij ook down. Toen heb ik verlaagd naar 1/3 en toen was het weer goed.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:54

Dat het erger wordt is volgens mij gewoon progressie van de ziekte. Soms scheelt het inderdaad ook om de dosis te verlagen, omdat sommige paarden er erg hard op reageren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:58

Nou die van mij is nog steeds happy. Was gisteren bij pony maar die vond mij eerder dan dat ik hem vond. Ben op het moment ook geen halster nodig om paard te pakken (zolang ik maar niet ga rijden :+ ). <3 <3

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:18

Die van mij is wel vaker chagrijnig hoor. Knorrig opaatje is het soms. Merk ook echt dat ik er iets mee moet doen anders kwijnt hij weg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:42

Die van mij is juist heel eeg blij met zijn pensioen. Als ik hem eens nodig heb voor iets, loopt hij weg! :D . Als ik gewoon naar bem toe kom, maar niks nodig heb, dan blijft hij gewoon staan. Het was wel altijd al een binnenvetter. Maar Leo is echt blij dat het werk over is. Gun ik hem ook wel.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:27

Ja werken wil hij ook niet meer, maar van af en toe een wandeling of buitenrit bloeit hij echt op. Dan is het echt nog een racemonster :+ En hij speelt nog echt heel erg veel met mijn jonge pony, leuk om te zien :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:21

Die van mij vind buitenrijden ook geweldig, maar aan de andere kant hoef het niet meer echt van hem. Jonge paarden hoef ook niet echt van hem, maar gewoon een sprintje trekken met zijn maatjes over de track vind hij al leuk genoeg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:37

Buitenritten vindt Leo niks. Nooit gevonden. Hij wil
het liefst volle vaart naar huis. Vroeger wel gewoon buitenritjes met hem gemaakt, maar als je dan een x links ging ipv rechts, was hij al van de rel := . Net een autist. Gewoon aan de hand wandelen gaat wel. Maar voor hem hoeft t allemaal niet meer zo. Heel af en toe trekt hij nog wel eens een sprintje, als de jonkies aan het rennen zijn (7 en 10 jaar). Maar dan is hij ook altijd snel klaar met zijn gekke 3 seconden _O- . Hij is bij mij leerpaard. Als ik naar les ga met 1 van de jonkies op nieuw terrein, gaat Leo mee als begeleider. Hij is makkelijk met laden en op vreemd terrein even chillen. Net als dat hij straks mag helpen om de nieuwe hond 'paardwijs' te maken. Zijn ook belangrijke taken. Dus hij is zeker niet voor niks hier. Bovendien is hij nog steeds de leider van de kudde. Hij brengt dus ook rust in de groep. Maar verder mag hij gewoon lekker paard zijn en krijgt hij wat extra eten. Wat hij als fjord ook helemáál niet erg vindt <<)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:55

Babyyentje schreef:
Iemand ervaring met cushing en erg schrikkerig zijn ?
Viel me gisteren op dat die van ons opeens erg schrikkerig is
Mijn moeder stond wat bramen te plukken en stond op een takje ze schrok zich rot
Beetje nerveus ook .nu is dat andere paardje soms ook nerveus

Hier ook regelmatig - pillen alleen helpen onvoldoende. Maar extra zware dosis magnesium werkt wel heel goed. Die van mij krijgt naast de vitalbix vitaminebrok (250 grm per dag) ook nog 15 mgrm magnesium. Als ik dat probeer te minderen is het zo weer raak (en je kan niet overdoseren) Paarden met cushing schijnen vaak meer nodig te hebben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:06

Ik geef inderdaad ook magnesium bij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:39

Die van mij krijg eigenlijk al ruim een jaar geen magnesium extra meer. Doe wel eens een slobbertje maken met vers gemalen lijnzaad doorheen. Krijg ook maar 1 of 2 keer per week voer en voor de rest hooi. Zou ik vaker komen om te voeren dan eet hij niet meer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:19

Dat schrikkerige had die van mij voor de medicatie startte. Nu verdenken we hem er toch wel van wat minder te zien. Twee andere paarden die op stal hebben gestaan en cushing hadden, hadden beide duidelijk verminderd zicht door de ziekte dus ik hou er erg rekening mee dat dit bij Cheetah ook gaat gebeuren. En waar die anderen daar eigenlijk nog wel rustig onder bleven verwacht ik dat Cheetah daar wel schrikkeriger van wordt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:30

Als het een echt oud paard is kan het ook aan het gehoor liggen.Britta's gehoor is minder door haar leeftijd en schrikt dan ook sneller.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:30

Is een cushing test altijd gratis
Mijn buurvrouw had het daar net over .haar pony heeft ook cushing en ze zei dat cushing testen gratis zijn ?
Maar zowel ik als zei moeten gewoon €46 betalen

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:34

@babyyentje: De laatste jaren heeft BI ( producent prascend) in de seasonal rise een actie dat het onderzoek zelf gratis is. Voorrijkosten& bloedafname dus niet. info over die actie kan waarschijnlijk je Da wel geven.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:11

Hallo, ik heb t vermoeden dat mijn paard wel eens cushing zou kunnen hebben ivm vacht en bespiering (zie foto's) Wat vinden jullie?

Heb al contact met da, die stelt voor om in september te testen.

Heb hem nog maar enkele maanden, hij was geschoren. Hij is nog maar 12 dus had zoiets niet verwacht. Zijn vacht lijkt (en voelt) net als tapijt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:53

Als hij was geschoren is die vacht niet raar hoor. Als je ze laat in het jaar scheert komt de vacht sowieso lelijk terug. Maar je hebt alleen zekerheid door het te laten testen :) Mijn PPID'er zag er qua bespiering wel anders uit hoor. Heel zijn bovenlijn was weg.

Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:12

Ik vind het wel op een Cushingvacht lijken. De mijne had ook al rond zijn 11e Cushing, maar de bovenlijn begon pas met 17 te veranderen. Hij is nu 29.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:04

Ik zit er ook al te denken mijn 12 jarige op cushing te laten testen. Klopt het dat dit in September gratis is?

De "symptomen" die hij nu heeft zijn:
Gedragsschommelingen, soms heel heftig en plotseling.
Begint nu al met zijn wintervacht(voorgaande jaren ook heel vroeg), wordt 1 a 2x per winter geschoren door zijn enorm dikke vacht. Echter zijn de haren niet lang of krullend.
In de zomer plast hij veel(vaak 2 a 3 keer op een paar uur), in de winter lijkt dit minder.
Hoeven groeien bijna niet, is (nog) niet hoefbevangen geweest omdat ik hem redelijk qua gewicht in de gaten houd.
Zweet snel en ook erg veel. Is ondanks zijn pollen allergie wel snel op adem.

Als jullie dit lezen, wat zouden jullie dan denken?
Ik ga hem sowieso laten testen, maar ben wel benieuwd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:02

De laboratorium kosten zijn dan gratis vaak, maar het bezoek van de dierenarts en het bloed prikken niet.
Er zijn overigens al veel meer paarden nu aan het verharen.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:10

Daarom wacht ik inderdaad nog even. Er zijn natuurlijk veel redenen waarom hij opeens zo'n gek vachtje krijgt. Maar als het sept nog niet beter eruit ziet dan test ik sowieso. Lab kosten zijn in september en oktober en gratis (scheelt zo 50 euro) Hij werd graatmager, is nu al wat bijgekomen gelukkig. Voor hb hoef ik eerst niet bang voor te zijn denk ik.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:45

Die van mij plast sinds hij op de Prascend staat heel veel, laatst tijdens een buitenrit van twee uur wel drie keer. Maar de hoeven van de PPID'ers die ik ken groeien juist heel hard. Je zou het in september (of was het oktober? Ik dacht oktober...) kunnen testen. Maar ik zou alleen testen als je hem op de medicijnen wilt zetten. Dat is mij toen ook aangeraden.