[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:07

ellepel schreef:
Jotoma schreef:
Haha een creatieve gedachte, maar helemaal niet zo gek. En als jij het al aandurft zonder deken, zegt dat naar mijn mening wel heel wat :)
Nu helemaal geen jeuk?

Mooi bedacht he,maar het was hier ook echt heel erg mistig!
maar hij staat alweer onder deken hoor.
Regendeken, appie loopt niet helemaal lekker achter, en wil de boel graag wat warmhouden.

Je hebt het niet alleen mooi bedacht Ellepel,maar ook goed bedacht,want het is helemaal waar,....nog stugger,wittevlieg wordt zelfs volgens dat idee bestreden,alleen dan met en vloeistof die de vleugeltjes aan elkaar doet plakken....

Prutsmuts

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:22

Ik kom weer even binnenvallen. Wij zijn nog steeds op zoek naar de oorzaak van de jeuk bij onze jaarling. Deken is echt niet te doen aangezien er al 3 in nog geen 3 weken vakkundig zijn gesloopt.....
We hebben haar helemaal gewassen met zwavelteershampoo en de dierenarts komt van de week weer voor het maken van een huidafschraapsel en een bloedonderzoek, want ook hij twijfelt nu aan ZE. De manen en staart schuurt ze al een tijdje niet meer maar nu de schouders,hoofd en bovenop haar billen.
We hebben de Pavo podo stop gezet maar het lijkt me sterk dat dat de oorzaak is aangezien ze dat al vanaf het begin krijgt en het schuren pas eind juli begon.
Ik zoek het meer in het hooi. Maar we wachten nu eerst de reactie op het stoppen met Pavo af. Volgende stap is dus het hooi.
Bah, wat een naar gebeuren. Heb zo met haar te doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:32

Nou ik ben klaar met pavo hoor.
Heb het dit jaar een paar keer gegeven en appie word erg jeukerig daarna, en krijgt heeeeeeel veel schilfers in zijn vacht.
Dus ik jou het op granenvrij voer

Wat voor ras heb je?

Ja poeh, kan zoveel oorzaken zijn he.
Granen in het voer,stap anders over op een vitaminebrokje.

Wormen zijn vaak een oorzaak bij jaarlingen, zeker spoelworm kan echt voor storingen in het maagdarm kanaal zorgen wat jeuk kan geven.
Wat voor hooi voer je dan, is dat van bemest of onbemest land,

Ik heb ook geen idee, maar probeer om alles uit te sluiten en wat ik van jaarlingen weet...voer ze best sober wat betreft kracht voer....

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:00

Afbeelding
Foto van eind juli....prachtige volle bos manen en staart!
Haflinger dametje, eigen fok.
Pavo zijn we helemaal mee gestopt deze week. Als daar niets van veranderd dan veranderen we het hooi. Dit hooi hadden we vorig jaar ook maar ander droger/ouder hooi is het proberen waard.

Ondanks dat we altijd netjes ontwormen zal ik het bij de da aankaarten. Idd, wil alles uitsluiten.
ellepel schreef:
Nou ik ben klaar met pavo hoor.
Heb het dit jaar een paar keer gegeven en appie word erg jeukerig daarna, en krijgt heeeeeeel veel schilfers in zijn vacht.
Dus ik jou het op granenvrij voer

Wat voor ras heb je?

Ja poeh, kan zoveel oorzaken zijn he.
Granen in het voer,stap anders over op een vitaminebrokje.

Wormen zijn vaak een oorzaak bij jaarlingen, zeker spoelworm kan echt voor storingen in het maagdarm kanaal zorgen wat jeuk kan geven.
Wat voor hooi voer je dan, is dat van bemest of onbemest land,

Ik heb ook geen idee, maar probeer om alles uit te sluiten en wat ik van jaarlingen weet...voer ze best sober wat betreft kracht voer....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:02

Mooie haf!
Maar toch he, balen zeg, eigen fok en de moeder heeft niks??

Hopelijk kom je er achter wat de jeuk veroorzaakt, echt vervelend!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:12

Nee, moeder geeft niks. Vader ook niet.
Hoop ook dat we erachter komen. En tja, als we niets vinden dan zal het toch ZE zijn en zullen we de benodigde maatregelen treffen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:52

Dit is ze nu...

Afbeelding

Afbeelding

Mijn man heeft net een paar foto's gemaakt. Helaas geen close ups.
Haar vacht is dof en onregelmatig. Kortom; ze ziet er niet uit |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:07

Jeetje, wat een verschil. Wat enorm vervelend.
Al een bloedje getrokken?

Edit: lees net dat dat al gedaan is. Uitkomsten nog niet bekend? Ook niet van schraapsel?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:02

ellepel schreef:
Mooie haf!
Maar toch he, balen zeg, eigen fok en de moeder heeft niks??

Hopelijk kom je er achter wat de jeuk veroorzaakt, echt vervelend!

Ik heb hier ook een merrie die meerdere veulens had gegeven zonder zomereczeem en nog steeds zonder zomereczeem. Haar dochter hebben we staan, daarvan hebben we nog kleinzoon en kleindochters gefokt zonder zomereczeem.
En opeens toen wel eentje met zomereczeem, toen we haar terug kochten, na slechte starten en door verkopen. Toen zochten we het daar nog in.. want was ook een veulen met zelfde vader en moeder die ouder was en geen problemen heeft.
Merrie die we terug kochten had ook nog veulen aan de voet, deze kreeg ook zomereczeem.
Toen kreeg de merrie nog een hengstveulen geen zomereczeem. Jaar erop nog een hengstveulen, deze heb ik nu nog (3 jarige ruin inmiddels) en deze weer wel zomereczeem.
Het zit wel heel erg in haflingers en heb nu uiteraard besloten dat met deze lijn geen veulen meer gefokt wordt, maar ik vind zo raar jaren geen probleem en opeens drie achter elkaar.

Hier ook nog steeds deken om met eronder wel de regenliner met dat onvoorspelbare weer.
Ik heb altijd Rambo dekens met mijn sloopkogels en gelukkig blijven die redelijk heel.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:15

@Prutsmuts, lees m'n berichtjes op pag 137-138 eens, komt het daar toevallig mee overeen? Mijn tweejarige bleek zomereczeem tegen de zwarte vlieg te hebben. Inmiddels is hij jeukvrij en geen plekjes meer. Maar hier is nog heel weinig over bekend, vandaar het zo lang duurde dat het duidelijk was. Hij krijgt dagelijks 1 kg totaal Pavo Natures Best met lijnzaadolie en 8-10 kg goed hooi + beperkt (2-3 uur weidegang) weidegang, hij is in perfecte conditie. Was toendertijd ook gestopt met Pavo Podo op advies DA en dat bleek ook meer jeuk te geven, net als weidegang (eiwitten/fructose). Paarden met ZE zijn vaak ook heel gevoellig voor andere dingen. Ik was hem alleen met HH teatree shampoo tegen de jeuk en smeer bodylotion van Lidl voor extra droge huid op plekken die wel jeuken, dit werkt goed. Manen in vlechten helpt ook meer tegen echt kapotschuren dan losse manen. Verder vliegendeken om, nu is dat een winterdeken. Maar nu schijnen die zwarte steek vliegen ook weg te zijn tot maart. Succes!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:11

BopjeBo schreef:
@Prutsmuts, lees m'n berichtjes op pag 137-138 eens, komt het daar toevallig mee overeen? Mijn tweejarige bleek zomereczeem tegen de zwarte vlieg te hebben. Inmiddels is hij jeukvrij en geen plekjes meer. Maar hier is nog heel weinig over bekend, vandaar het zo lang duurde dat het duidelijk was. Hij krijgt dagelijks 1 kg totaal Pavo Natures Best met lijnzaadolie en 8-10 kg goed hooi + beperkt (2-3 uur weidegang) weidegang, hij is in perfecte conditie. Was toendertijd ook gestopt met Pavo Podo op advies DA en dat bleek ook meer jeuk te geven, net als weidegang (eiwitten/fructose). Paarden met ZE zijn vaak ook heel gevoellig voor andere dingen. Ik was hem alleen met HH teatree shampoo tegen de jeuk en smeer bodylotion van Lidl voor extra droge huid op plekken die wel jeuken, dit werkt goed. Manen in vlechten helpt ook meer tegen echt kapotschuren dan losse manen. Verder vliegendeken om, nu is dat een winterdeken. Maar nu schijnen die zwarte steek vliegen ook weg te zijn tot maart. Succes!

Ik ga teruglezen!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:42

@Prutsmuts: Wat een verschil! Is zielig he, als ze er zoveel last van hebben :n
Hopelijk vindt je snel wat het probleem is en kan je weer zo'n mooie bos kweken als op de eerste foto! ;)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:15

Wat naar.....

Gisteren osteopaat gehad, ik vind mijn paardje net aan dik genoeg. Hij zei ook, hij zit op het randje. Hij krijgt ponybrok van subli icm havens mix. Hele dag weidegang en verder goed hooi. Hij is wel van stal verhuisd en staat nu op vlas ipv stro en daar kanbbelde hij natuurlijk ook het e.e.a. van. Maar goed hij mag dus iets voller. Heb nu de havens natural balance opgehaald. Wel wat hoger in zetmeel, maar weet uit het verleden dat dat geen probleem voor hem is.
Iemand die dit ook geeft?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:47

Ik heb een vraagje,
Wij zijn er 2 weken geleden achter gekomen dat hij zomerexceem had,
Hierdoor geen eczeem deken op gehad, maar jeukt wel hel ze manen zijn dun en afgeschuurd.
Wat is handig staat al onder 200 gram is geschoren, is handig om nog exzeen deken op te doen en de manen af te knippen iemand tips ???

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:58

Heeft hij deken met hals? Zo niet toch eczeemdeken eronder misschien en behandelen tegen de jeuk. Zal toch een eczeemdeken nog doen, omdat de temperaturen eerst nog hoog blijft en dan blijven de knutten rondzwermen....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:07

MachoPablo schreef:
Ik heb een vraagje,
Wij zijn er 2 weken geleden achter gekomen dat hij zomerexceem had,
Hierdoor geen eczeem deken op gehad, maar jeukt wel hel ze manen zijn dun en afgeschuurd.
Wat is handig staat al onder 200 gram is geschoren, is handig om nog exzeen deken op te doen en de manen af te knippen iemand tips ???

Ik zou of een halsdeken opdoen of een eczeemdeken eronder.
Daarmee voorkom je dat er verder geprikt wordt en mijn ervaring is dat de stof tussen huid en muur/stal/oid ervoor zorgt dat er wel gekrabt kan worden, maar niet meer tot bloedens toe.
Zou tevens de huid van staart en manen behandelen met een jeukstillend product als symptoombestrijding. Denk dan aan derfen of teershampoo.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:41

Heb geen exzeemdeken moet ik nog kopen maar zijn hier niet in zijn maat wilde wachten tot januari wilde graag zebra exzeemdeken. Die is niet vergrijkbaar hellaas nu.

Gooi morgen de vliegendeken onder winterdeken,

Nee staat zonder hals gewoon dag en nacht buiten en geschoren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:52

Van de zebra heb je toch alleen vliegendekens? Oftewel, met maas, waar knutten nog steeds door heen steken.
Ik zou nu dan alleen een halsdeken + derfen aanschaffen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:48

Jotoma schreef:
Van de zebra heb je toch alleen vliegendekens? Oftewel, met maas, waar knutten nog steeds door heen steken.
Ik zou nu dan alleen een halsdeken + derfen aanschaffen.

Je heb ze ook in exzeem dekens hoor
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _7788.html
Die hebben ze niet in zyn maat

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:02

Helaas wordt er vaker geclaimed dat 't eczeemdekens zijn, maar dan lees je verder en staat er in dit geval dit:

nylon, extra fijne maas en zeer goed ademend

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:08

inderaad eczeemdeken aanschaffen voor je paardje het beste zoveel jeuk is echt afschuwelijk

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:12

Jotoma schreef:
Helaas wordt er vaker geclaimed dat 't eczeemdekens zijn, maar dan lees je verder en staat er in dit geval dit:

nylon, extra fijne maas en zeer goed ademend

Dat staat bij epplejeck allemaal, ook bij de rambo.
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _1998.html en de rest en wil Toch hebben van epplejeck ;)
Maarja ze zijn byna nergens verkijgbaar in zijn maat vaak uit verkocht

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:14

Een goede eczeemdeken gaat ook over het hoofd. Kijk maar bij de shires en horseware. Ik zal die zebra niet kopen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:51

De rsiih gaat niet over het hoofd hoor.
Maar is wel een eczeemdeken, ik vind het een aanrader, kost wel wat,maar die van mij gaat straks het derde jaar in.
Dus dan valt het weer mee :j

Chery, denk dat je voor voervragen beter in het topic daarvoor kunt kijken, en wacht even af.
In principe moet je eerst meer ruwvoer geven en kijken of je dier dan aan komt, is dat niet het geval en laat het eten liggen,dan vul je aan met supplementen enzo :j

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:55

Met het hoofd bedoel ik over de oren
Ik vind de rsih minder fijn, die van mij krijgt er kapotte manen van.
Hij krijgt al meer ruwvoer en daarnaast een ruwvoermix.