[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:21

@ Peachy, ik heb de witte eczeemdeken van Ooteman besteld in een 135/185. Ik heb mijn paard opgemeten en deze deken kwam overeen met alle maten. Ik vind dat de deken bij mijn paard spant rond de schoft en schouders, maar qua lengte is die wel perfect. Dus qua maat denk ik wel dat die goed was, maar voor mij dus geen optie door het spannen rond de schoft, helaas. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard een nogal moeilijke maat heeft wat betreft dekens, ze spannen allemaal rond schoft en schouders... Ik moet de deken die perfect past bij haar nog vinden :x Ik wil graag de 145/195 bestellen, maar durf niet goed, wat als die ook niet past hè? En helaas is omruilen geen optie, omdat de deken 'vuil' is door het passen (tja, een weidepaard is nogal stoffig en zanderig hè haha).

Verder vind ik het wel een erg zachte stof die precies ook de warmte goed doorlaat. Wist ik zeker dat een 145/195 zou passen, dan kocht ik hem meteen. Maar om weer geld uit te geven aan een deken die niet 100% past en die ik dan toch niet zal gebruiken, tja dat vind ik ook zonde...

Als iemand interesse heeft in de 135/185 deken, voor €30 mag ie weg. Hij is eigenlijk nagenoeg nieuw, alleen door het passen zitten er wat zanderige vegen op en kon ik hem dus niet meer inruilen, helaas.

tamary

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:28

@tweety: te groot is in te nemen, stukje stof er tussen zetten is lastiger. Trekken bij de schoft ken ik wel, komt vaak door beweging (schuift toch wat naar achteren) en omdat deken uit 1 stuk is. Losse hals werkt dan vaak beter, al is dat met eczeemdekens lastig.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:38

Carmen: Als ik hem mag passen en hij past, wil ik hem wel overnemen. Ik vrees alleen dat hij mssn voor Tapi ook te krap zal zijn dan... Maar je weet nooit. Tapi's huidige deken ziet er al weer uit als gatenkaas...

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:22

Carmen anders wil ik hem ook wel over nemen
Vind het fijne deken

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:46

Hallo,
Ik heb een vraag, ik heb een super leuk 2 jarig paard gezien.
Helaas met zomer exceem. Kan iemand mij misschien een beetje uitleggen
Wat het inhoud qua onderhoud enz.?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:02

nino: lees ff een pagina terug,dan zie je globaal de prijzen van dekens,smeersels enz
een eczemer kan het in verschillende mate hebben en helaas kan het ook met het jaar erger worden.
denk goed na bij de aanschaf van zo'n paard.
kan je de verantwoordelijkheid aan om elke dag consequent ermee bezig te zijn met smeren,dekens enz :j(het is van maart tm oktober dus best een lange periode dat het heftig kan zijn)

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:04

De eigenares vertelde mij dat ze het nu onder controle heeft,
Ze doet haar van tien tot drie naar buiten. En qua rijden kan dat bijvoorbeeld wel
Gewoon alshet warm is?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:05

Als je de keus nog hebt om een paard met of zonder eczeem te kopen zou ik voor het laatste gaan. Het is toch wel een extra zorg die je er aan hebt en ook frustrerend om te zien als je paard toch weer zo'n jeuk heeft ondanks de smeerseltjes en dekens e.d. en inderdaad ook extra kosten.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:31

Een deken of opstallen is goed te doen meestal.
Maar in de zomeravond rijden meestal niet. Ze worden er erg onrustig van. Overdag rijden gaat prima. Voor een echt leuk paard zou ik het overwegen, maar het is wel duurder en idd je bent wel steeds bezig met zo,n paard. Het kan frustrerend zijn als de jeuk verergerd en je nog geen goede remedie hebt.
Zo,n paard moet zeker aantrekkelijk geprijsd zijn, omdat exceem een intensieve verzorging vereist.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:32

De eigenaresse woont bij bosrijk gebied, en wij hebben klei grond.
En de eigenaresse vertelde dat de mugjea daar niet voorkomen.
En ze heeft het tot nu toe alleeb bij staart en manen

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:37

Omgeving kan uitmaken, maar ZE mugjes komen overal voor ook op kleigrond. De verkoopster vertelt je niet helemaal de juiste info. Een twee jarige met exceem heeft kans vrij erge exceem te ontwikkelen omdat het zo jong is en ieder jaar erger kan worden. Mits je het beschermd dmv opstallen of een ZE deken. Even goed over nadenken dus.....

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:42

daar ben ik helemaal mee eens,hier kleigrond en bos,sloten naast ons,ik probeer de eczeem onder controle te houden, terwijl een ander hier: pony schuurd zich helemaal kapot(als hij de kans krijgt om ergens tegen te schuren, meteen schurken ertegen tot bl;oedens aan toe)
pony word met TKC behandeld,maar heeft nog gruwelijk jeuk en deken is niet nodig volgens die man..... <<)
nou ik vind het dierenmishandeling :x en ben blij dan mijn pony niet zo'n baas heeft +:)+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:48

Ook ik sta op kleigrond en wij hebben maar liefst 2 eczemers :+

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:08

Ja het paard heeft in friesland gestaan en toen had ze geen last,maar de
Extra zorgen die horen er dan natuurlijk bij als ik dr koop.
Maar het is een super paard precies wat ik zoek, alleen jammer
Van de exceem.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:47

Gelukkig zegt niet iedereen per definitie nee tegen een paard met ZE. Dat zou jammer zijn van de vele leuke paarden die de pech hebben ZE te hebben ontwikkeld.
Een paard zonder ZE kan het zomaar het volgende jaar toch ontwikkelen.

Toen Famke begon te schuren, meteen in één nacht de manen tot bloedens toe kapot, was ik best even in paniek.
Ik had nog het beeld van de schurende IJslander die ik in mijn jeugd gekend heb. Dat dier was gewoon kaal en kapot van maantop, over de rug tot en met haar staart. Ook haar buik was van voor tot achter kapot.
Het enige wat er toen was om de dieren te helpen was smeren met vettige substanties.
Gelukkig had ik snel de dekens ontdekt en was het nog even zoeken naar het juiste smeermiddel. De dagelijkse zorg hoort er inmiddels net zo bij als het voeren, rijden en uitmesten.

Toen later Blacky ook een eczemer bleek te zijn, was er geen paniek, hij ging meteen mee in de routine.

Met goede zorg is het zeker te doen om een eczemer goed te houden en de zorg, die valt als je er je draai mee gevonden hebt best wel mee. Extra kosten per jaar: Fles Derfen 42.50, eczeemdeken 100, 1 zak TWM Horsemix 70= € 225 per paard per jaar.

Met een beetje geluk doe je langer dan een jaar met je dekens, ik ga uit van 2 dekens tegen elkaar waarvan er ieder jaar ééntje vervangen wordt.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:47

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:58

Ik wou jullie even bedanken voor alle informatie die jullie mij gister en vandaag gedurende de dag hebben gegeven. Ik heb besloten toch voor het paard te gaan. Als de jeuk erger wordt en hij idd zomereczeem blijkt te hebben. Bij wie kan hij dan beter staan als bij een baasje wat heel veel van hem houdt en hem goed verzorgd ;)
Als de koop doorgaat denk ik dat ik hier nog langskom voor wat gerichtere vragen over producten etc.
Tot nu toe bedankt :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:17

Dat is een fijne instelling Guccio!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:48

Ik woon en aan zee en op kleigrond, maar toch ook echt flink ZE hier...
Vannacht staat hij nachtje zonder deken. Die was nat geregend en niet droog na het rijden en staat flinke wind. Wil geen ziek paard, dus nachtje zonder....*fingerscrossed*

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:06

suzanne461 schreef:
Ik wou net deken bestellen is maat 185 er niet meer of is die er nooit geweest?
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... sweet-itch

Ik heb de deken vorige week in maat 185 nog kunnen bestellen, dus hij is er wel degelijk geweest. Zal vast uitverkocht zijn dan...

Ik doe de mijne weg, mocht je interesse hebben. Had in mijn vorige post wel gezegd dat die voor €30 weg mocht, maar ben een beetje de verzendkosten vergeten :o Met verzendkosten bij heeft de deken mij toch €50 gekost en hij is slechts 1x gepast, dus nagenoeg nieuw (buiten een zanderige veeg, waardoor ik hem niet kan retourneren voor een grotere maat, balen!). Ik had er dan graag nog €35 voor gehad. Ik kan hem verzenden naar zowel BE (€7,20) als NL (€6,75). Ik vind 'em net iets te strak bij de schoft (paard heeft nogal moeilijke schouders/schoft wat betreft dekens), vandaar dat ik 'em weer weg doe. Verder wel een erg fijne deken, ik vind het dus wel jammer dat ie strak trekt. Er was nog interesse, ga dus wel even die mensen eerst nog contacteren :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:03

tiwi1969 schreef:
Gelukkig zegt niet iedereen per definitie nee tegen een paard met ZE. Dat zou jammer zijn van de vele leuke paarden die de pech hebben ZE te hebben ontwikkeld.
Een paard zonder ZE kan het zomaar het volgende jaar toch ontwikkelen.

indd -O- Bails heeft gewoon onwijze pech dat ze ZE heeft.. Ze staat te koop, springt M en een fantastisch lieve pony voor kinderen. Maar zo gauw ze horen dat ze zomereczeem heeft haken ze allemaal af. Best frustrerend dat niemand haar een kans wil geven.

Ik hoorde vorige week nog van een oude eigenaar dat haar fokker haar had willen inslapen omwille de ZE, dat geloof je toch niet :n

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:42

Mja, misschien niet fijn om te horen, maar toen ik een nieuw paard zocht skipte ik de paarden met ZE ook. Had al van dichtbij meegemaakt hoe naar het kan zijn, en mijn vorige pony was ook al een pony die je bij wijze van spreken elke dag moest verplegen; ik zat daar niet op te wachten, wilde nou wel eens een 'makkelijk' paard.

Toen mijn jaarling ZE bleek te hebben, baalde ik als een stekker. Ik had hem toen nagenoeg een jaar niet gezien, en heb heel even met de gedachte gespeeld; ik doe hem nu weg (slacht) want ik ben nog niet gehecht aan hem, en ik vind jeuk erger dan pijn... tot mijn geweten begon op te spelen en ik mij realiseerde dat ik simpelweg niet zo ontzettend hard kon zijn. Ik maakte wel de afspraak; ik kijk het een zomer aan, als het zo'n erg geval blijkt te zijn dat een deken niet helpt, en smeerseltjes niet helpen, dan krijgt hij van mij alsnog een enkeltje.

En ik baal wel dat hij het heeft. Nu moet ik voor m'n werk even snel langs stal, hem inpakken en zelf op de wei zetten. Anders had hij 24/7 buiten gestaan, nu moet hij op stal, en ik ben fan van 24/7 buiten. Ik heb dat geprobeerd, maar het werkte niet voor hem met z'n ZE. Ik wilde later evenementen gaan rijden, maar dan 'slapen' paarden vaak ook buiten; dan moet het op te lossen zijn met een deken.

Ik vind het een schat van een beest, en nu ik hem natuurlijk inmiddels beter ken vind ik het niet eerlijk om een paard in te laten slapen wegens ZE... maar nog oneerlijker vind ik het eigenlijk om een (toen) 1-jarige fjord met ZE de handel in te gooien, of nu een 2-jarige fjord met ZE, onbeleerd. Dan vind ik de slacht eerlijker...

Maar nu; ik leer steeds meer bij, ik word ook steeds handiger, kom er steeds meer achter wat hem triggered, en ik heb mij er maar bij neergelegd. Ik had graag een makkelijker paard gehad, maar ach, voor dit paard is het misschien fijn dat ik al gewend ben aan een paard dat iets meer zorg nodig heeft :D ik krijg ook vaak te horen 'paarden krijgen de baasjes die ze verdienen...' tja, dan heeft deze mazzel :') want ik doe er wel alles aan om hem jeukvrij te houden...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:09

Ik snap het indd ook wel Roane.. Als ik de vrije keus had dan zou ik waarschijnlijker ook geen eczemer willen. Maar het is als verkopende partij niet makkelijk, ik ben gek op dat beest en het feit dat ze dan zo makkelijk wordt afgeschreven raakt me toch wel :)
Ik heb ivm een verhuizing ook weinig keuze, ik kan 1 paard meenemen (geen haast overigens) en dat zou mijn jonge paard zijn waar ik in de toekomst mee verder kan.
Als het zo doorgaat en ik haar niet kan verkopen dan moet ik dat voorbij laten gaan. Dan kies ik toch voor verkoop van het jonge paard dat vermoedelijk snel verkocht zal zijn.

Op dat gebied is er wat mij betreft geen keuze :n Een gezonde en talentvolle pony, míjn fantastische pony, laat ik niet inslapen omdat ik eigenlijk andere toekomstdromen had..
Ze gaat alleen weg naar een goed plekje en als dat betekent dat ik haar nog 4 jaar heb dan is dat zo, ik wist van te voren waar ik aan begon (min of meer). Dan moet ik daar ook mijn verantwoording voor nemen :+:

Wat zulke zaken betreft is het hebben van een eczemer heel zuur.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:53

Mooi dat je voor dit paard gaat Guccio. Je hebt blijkbaar echt een klik met het paard en dan komt de extra verzorging wat betreft exceem ook helemaal goed. Bescherm het jonge paard goed de eerste jaren, zelfs preventief bij de minste schuurklachten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:09

Even vraagje.
Mijn houdini heeft het voor elkaar gekregen zijn nieuwe RSIH te slopen :(
Na laten kijken maar zelfs met naaiwerk niet zodanig te maken dat hij nog veilig om kan. Gaat om het gedeelte waar de oorgaten zaten, da's helemaal gescheurd en nu steeds bovenaan de nek de deken aan beide kanten flink uit en kan hij dus heel snel ergens achter blijven hangen.
Nu was ik aan't kijken naar die deken van Ej, die is nieuw dit seizoen geloof ik. Hij ziet er zo hetzelfde uit als de RSIH (zal kwalitatief stuk slechter zijn aangezien de prijs) en volgens mij ook dezelfde sluitingen. heeft iemand ervaring met deze deken? Ik wilde hem deze graag aanschaffen voor de rest van dit eczeemseizoen en dan volgend seizoen weer een nieuwe RSIH en dan de ej-deken als reserve gebruiken. Is dit een deken die aan te raden is? Hij zal hem dan nog zo'n 1,5maand op hebben en dan zal het seizoen toch ver voorbij zijn. Ik heb de laatste tijd veel geld aan Helmer moeten uitgeven een nieuwe Rambo zit er even niet in, dus lijkt me dit financieel gezien een mooie oplossing (nu €53 met korting), maar dan zou het wel fijn zijn als het toch nog een redelijke deken is haha.

deze deken bedoel ik:
Er staat vliegendeken maar is ook voor eczeempaarden geschikt
http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... +ITCH+FREE

Oja en voor degenen die deze deken gebruiken, hoe is de pasvorm?
Moet ik gewoon de maat pakken die hij normaal ook in dekens heeft of maatje groter?
Heb bij de RSIH gewoon de maat gepakt wat hij normaal ook heeft en dat zat in princiepe prima bij hem,
stalgenootje van mij zweert bij de RSIH om altijd maat groter te pakken bijv.