Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nicky_rilana schreef:Skygirl schreef:Ik lees net op fb dat op *** ook Rhino is.[/paniek]
zijn daar paarden?
Lovely schreef:Aieshja, er is ook niks op tegen om een stal te sluiten uit voorzorg, het is juist een goed besluit om iedereen kalm te houden. Net dat het geen slecht besluit is van de KNHS om hun kampioenschap af te gelasten. De KNHS weet ook dat mensen ook hun zieke paard meenemen naar zo'n wedstrijd want stel je loopt een prijsje mis. De KNHS weet ook dat jury's hun boekje te buiten zullen gaan mbt de deelnemers als ze de kans krijgen. De KNHS weet ook dat als ze de kampioenschappen door laten gaan, dat er dan nog veel meer gezeur van komt en daar zitten ze niet op te wachten. Bovendien heeft de KNHS ook elders verantwoordelijkheden en ook daarom is het een goede reden. Maar of de KNHS het virus hiermee afremt of stopt, dat denk ik niet.
Maar nogmaals, als je paard gezond en sterk is dan hoef je de komende twee tot drie weken alleen maar goed op te letten of je paard verhoging krijgt of verkoudheidsverschijnselen krijgt, maar het is niet nodig om je nagels op te vreten van paniek. Elk paard kan ziek worden, maar de meesten worden dat niet.
vrouwke schreef:nicky_rilana schreef:zijn daar paarden?
er word door de mods al 1000000 x gevraagt geen namen te noemen
de helft kan niet lezen volgens mij
Skygirl schreef:Iejoorr schreef:waar op fb lees je dat? Linkje?
Nergens.![]()
Volgens dit topic staat op facebook dat er op elke plek paarden ziek zijn van rhino krijg ik het idee.
Fem_daf schreef:HELLPP!!
Is er een manier om NU de KNHS te bereiken?? Een stal in de buurt gaat zo op buitenrit met tientallen paarden! Ik wil erg graag de KNHS inlichten zodat zij contact op kunnen nemen met deze stal. Servicedesk is niet bereikbaar en no way dat ik deze stal zelf ga bellen....
Ik vind dit zo asociaal! Sommige stallen hier in de buurt hebben uit voorzorg de deuren gesloten, en zij gaan doodleuk op pad... ook langs mijn paarden...
marjolein_el schreef:Nee valt wel mee, ik weet ook eigenlijk wel zeker dat mijn pony geen risico loopt als we naar buiten gaan maar de meeste bij ons op stal gaan niet meer van het erf af. Dus dan vind ik niet dat ik het kan maken om wel gewoon te gaan.
Is er een manier om NU de KNHS te bereiken?? Een stal in de buurt gaat zo op buitenrit met tientallen paarden! Ik wil erg graag de KNHS inlichten zodat zij contact op kunnen nemen met deze stal. Servicedesk is niet bereikbaar en no way dat ik deze stal zelf ga bellen....
Ik vind dit zo asociaal! Sommige stallen hier in de buurt hebben uit voorzorg de deuren gesloten, en zij gaan doodleuk op pad... ook langs mijn paarden...
FahyaFemke schreef:Ik zou gewoon zelf bellen ja, als jij het nodig vind! En anders laat je een vriend/vriendin bellen met de mededeling als je het niet durft?
Ik heb een vraagje over het besmetten via je schoenen. Er wordt gezegd schone kleren en schoenen aantrekken. Wat is schoon. Bedoel ik heb 2 paar paardenschoenen. Ik heb meerdere adressen waar ik kom waaronder mijn eigen stal, en op het moment ook in de kliniek in Roosendaal!
Wanneer zijn je schoenen schoon, dus: mocht ik ergens lopen in een stal waar rhino is (zichtbaar, of niet zichtbaar) en ik deze schoenen b.v. een dag buitenzet: zijn de virusjes/bacterien vd rhino (weet even niet wat het precies is wat je dus meeneemt) dan dood/weg of , moet je echt ontsmetten met een bepaald middel?
jemaine schreef:Een typisch Bokt topic is dit geworden, in plaats van nuttige informatie mensen afzeiken...![]()
Lovely heeft gelijk! Het is er altijd dat Rhinovirus. Op veel handelsstallen komt wel droes of rhino voor. Welliswaar niet die ernstige neurologische vorm, wel de verkoudsvorm. Paniek is nergens voor nodig, veiligheid en preventie wel. Zelfs een vogel die op de ene mestplaats is geweest en die vervolgens naar jouw paard toegaat kan het overbrengen. Paarden gewoon niet aan elkaar laten neuzen, en je paard niet laten aaien.
Aieshja schreef:Fem_daf schreef:HELLPP!!
Don't panic, zolang de paarden niet direct met jouw paarden in contact komen is er niks aan de hand + als het om een manege in Emmen (of omgeving) dan denk ik niet dat deze paarden besmet zijn.
FahyaFemke schreef:aiesha en nicky dankje wel. Is dat bewezen dat het na 7 uur dus weg is? Want dan kan ik dus b.v. 'snachts mn schoenen buiten gooien.
Of eigenlijk hoeft dat dan niet eens, want als de schoenen in huis staan...niet in aanraking komen met een paard..dan overleeft het niet. begrijp ik dat goed?
Ik wil al mn jassen al gaan wassen, maar als het echt waar is van die 7 uren hoef ik dat niet per se te doen. Ik wil ook mijn verantwoordelijkheid nemen tegenover mijn klanten!!
En zeker ook voor mijn eigen paarden.