[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:52

Mariekyy schreef:
Kasmir schreef:
Weet je wat ik me altijd afvraag, hoe haal je een volle eiwit nek nu uit elkaar met een volle hengstenhals?
Zomaar even een voorbeeldje, de Friese hengst Wessel hier op bokt, in mijn ogen had ik het idee dat die gewoon vet is, of is dat echt hengstenhals?
[ITP] Zomaar nog een keer Wessel(tje)

Mijn merrie heeft nu een zachte hals, die was vorig jaar bikkel hard, maar wel nog een dikkige buik (niet zo dik als vorig jaar). Het zijn toch vooral
die harde vetophopingen die kwalijk zijn?

Meestal is het de manenkam waar de manen zitten die er boven uitsteek. En een hengstenhals is vaak de hals zelf is wat breder is dan bij ruinen.
In mijn ogen is het bij de friese hengst voor een deel idd vet.

Dikke buiken is vaak ook deels lucht zeker als ze op het gras staan. Tenminste bij mijn paard trek het vaak snel weer weg.

Die dikke buiken klopt wel, als ik 's avonds na de weidegang meet of 's ochtends voor ze het land in gaan scheelt dat enorm volgens het meetlint. Ik meet dus om eerlijk te kunnen vergelijken vooral 's ochtends voor ze het land in gaan. Anders zijn ze soms flink opgeblazen als er wat meer gras staat. Ondanks graasmasker.

muiszje

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 03:59

kom even binnenvallen, ben wel een stille meelezer..
Ik ga mijn merrie weer op de Gluco Balance zetten; we hebben even zonder aangekeken, maar ik heb er mijn twijfels bij. Iemand bij toeval een goed adres om te bestellen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:27

Ik durf ook niet te stoppen.
Meestal kijk ik via beslist.nl waar het in de aanbieding is. Dat scheelt soms zo € 10,-!
Nu is ie volgens mij hier het goedkoopst klik
Daar heb ik geloof ik ook wel een keer besteld.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:10

Wat een verschil! Heb meteen 2 potten besteld, heb je al met deze mensen gehandeld? Is het een "snelle" of "trage" afhandeling? In het verleden bestelde ik bijna altijd bij medpets

Ik durf ook niet MEER te stoppen, ik blijf erbij dat Winnie het goed doet omdat hij de glucobalance krijgt. Misschien is het een fout gedacht, maar de vorige keer dat ik stopte (vorig jaar) stond hij een week later hoefbevangen. Nu loopt hij nog steeds goed...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 01:13

ik heb ook gelijk besteld, wat fijn die prijs ! Dankjewel..
Mijn IR merrie is niet helemaal lekker nu, sloom en weinig alert. Bleke slijmvliezen doen mij denken aan bloedarmoede; ijzer mag ze niet teveel hebben vanwege de IR, en ik geloof dat hemoglobine evt ook apart bij te supplementeren is? Omdat er overal als advies wordt gegeven bij bleke slijmvliezen hemoglobine en ijzer bij te voeren..

DA wordt morgen gebeld, ik heb hem afgelopen zondag al op stal gehad, dus als ik toch weer mn rekening moet kapen..dan maar gelijk goed.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:06

Ik heb even terug gekeken en ik heb daar in juni een pot besteld. (lekker goed geheugen heb ik haha) 3 juni besteld en 4 juni werd ie verzonden, dus snelle levering ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:48

heb ook maar weer 2 potten besteld nav die aanbieding. Kijken of het effect heeft tegen de dikke manenkam. Vorige keer twijfelde ik over het resultaat. Scheelt dat je nu 2 potten krijgt voor de prijs van 1,5 en zonder verzendkosten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:07

Ik geef het nu al een tijd, maar het is niet zo dat die manenkam opeens weg gaat of zo. Wel vind ik dat hij zich prettig lijkt te voelen sinds hij het krijgt. Minder depri zeg maar...
Zijn ribben kan ik inmiddels wel zien, maar die nek gaat echt niet zo maar weg helaas.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:17

Dat is ook mijn ervaring, Leedebee. Hij loopt mooier, speelt in de weide, oogt "gelukkiger". Hij "zucht" minder tijdens het rijden en hij "struikelt" veel minder ook. De nek... die blijft en hij BLIJFT veel te vet... :( Hij doet het echter "goed" deze zomer, veel beter dan de vorige zomers.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:41

Uiteindelijk twee weken moeten wachten op de bloeduitslag, vandaag éindelijk bericht gehad. De DA had 'slecht' nieuws, Tapioka's bloedbeeld was namelijk quasi perfect. Alles zat binnen de normaal waarden, geen ontsteking te vinden, lever en nieren waren in orde... LDH was lichtjes verhoogd, maar vond ze niet noemenswaardig. Enkel vitamine E moest ze nog binnen krijgen.

Beest schuurt zich echter nog steeds te pletter, het is niet om aan te zien. Ik heb haar oude deken een dikke week geleden terug op gedaan (degene die er nog het 'beste' uitzag) en die is giga gatenkaas. Maar dan schuurt ze iig de deken kapot en niet haar manenkam nog verder. Op sommige plekken is het tot bloedens toe.

DA stelt voor nog even vitamine E af te wachten en evt. toch lokaal te behandelen met zalf met cortisonen, evt. een cortisone spuit. Ik had echt zo gehoopt dat er iets uitkwam, nu maar contact opnemen met de kliniek om daar wat onderzoeken te laten doen denk ik. Het moet toch ergens vandaan komen?
Laatst bijgewerkt door Vie op 24-07-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:42

mijn merrie viel vorig jaar heel duidelijk af met graasmasker, nu moet ik haar goed in de gaten houden dat ze niet te veel aan komt. Vorig jaar zakte haar opgezette manenkam ook heel goed af toen ze slank werd. In de winter komt ze vaak weer aan omdat ze dan zonder graasmasker 4x per dag voordroog krijgt (uit fijnmazige netten en gemengd met stro, dus niet onbeperkt hooi/voordroog eten, maar we wat te knabbelen) maar dan heeft ze toch steeds honger, nu in de wei met graasmasker is het eten veel beter verdeeld in de hele dag kleine beetjes. Het blijft zo'n strijd tegen de vetzucht... :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:43

staat ze op gras? Daar kunnen ze ook jeuk van krijgen als ze er tevee van binnen krijgen. Mijn merrie met IR gaat ook schuren als ze te veel gras binnen krijgt in de weidemaanden. In de winter komt ze veel korter tot niet op het gras en dan heeft ze er geen last van.

Je zou het uit kunnen testen door haar een paar weken niet meer op het gras te laten en eventueel het hooi te weken.
en als de jeuk weg gaat weer opbouwen en kijken of de jeuk weer terugkomt.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:52

Ze staat al een hele tijd niet meer op gras en heeft daarvoor enkel strookbegrazing gehad (en echt heel weinig ook, gras was lang en uitgebloeid). Het enige wat ze nu heeft zijn een paar dorre sprieten die hier en daar op haar paddock staan, en hooi.

Ze is twee weken geleden (toen ze nuchter moest blijven voor de bloedtest) wel uitgebroken en heeft zich tegoed gedaan aan de wei, het lange uitgebloeid gras. Het is erger geworden na het uitbreken, maar het is niet zo dat ze ook maar enigszins jeukvrij was daarvoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:02

Vie schreef:
Uiteindelijk twee weken moeten wachten op de bloeduitslag, vandaag éindelijk bericht gehad. De DA had 'slecht' nieuws, Tapioka's bloedbeeld was namelijk quasi perfect. Alles zat binnen de normaal waarden, geen ontsteking te vinden, lever en nieren waren in orde... LDH was lichtjes verhoogd, maar vond ze niet noemenswaardig. Enkel vitamine E moest ze nog binnen krijgen.

Beest schuurt zich echter nog steeds te pletter, het is niet om aan te zien. Ik heb haar oude deken een dikke week geleden terug op gedaan (degene die er nog het 'beste' uitzag) en die is giga gatenkaas. Maar dan schuurt ze iig de deken kapot en niet haar manenkam nog verder. Op sommige plekken is het tot bloedens toe.

DA stelt voor nog even vitamine E af te wachten en evt. toch lokaal te behandelen met zalf met cortisonen, evt. een cortisone spuit. Ik had echt zo gehoopt dat er iets uitkwam, nu maar contact opnemen met de kliniek om daar wat onderzoeken te laten doen denk ik. Het moet toch ergens vandaan komen?

aannemende dat je op IR hebt laten testen: wat waren de cijfers van de uitslag?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:14

Ze is idd op IR getest. Ze heeft via de telefoon geen exacte cijfers gegeven, enkel dat alles binnen de normale waardes lag. Behalve de LDH dan met een lichte verhoging, volgens de DA verwaarloosbaar. Ik heb wel om een kopie gevraagd van de bloeduitslag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:22

LDH meting heeft geen betekenis - als je paard tien stappen loopt wordt er al LDH verhoging gemeten. Ben toch benieuwd naar de uitkomst van de IR waardes

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:28

Van zodra ik de exacte waardes heb, zal ik ze posten. :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:36

Vie, ene kant fijn nieuws. Maar andere kant heel bekend. Hier ook LDH licht verhoogd, verder ook de leverwaarde iets te hoog en magnesium te laag. Maar verder geen verkeerde waarden.. En dus geen IR.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 01:04

Ja, lastig hé. Wat is het dan wel vraag ik me af?
En vooral: wat moet ik dan nu gaan doen. Ik weet gewoon echt niet meer wat wijsheid is en wat ik moet doen.

Een allergietest? Ik vraag me af of die ook bestaan zoals bij mensen, dat ze krabbetjes zetten of hoe heet het? Want de DA kon wel nog een bloedtest nemen om allergieën te testen, dat gaat dan blijkbaar naar een Frans labo. Komt niet altijd iets uit en kost een paar 100€. Nu zou ik dat niet erg vinden als ik de garantie heb dat er iets uitkomt, maar die garantie kan ze natuurlijk niet geven...

Een huidbiopt misschien?

Nog een glucose test? Ik meen mij te herinneren gelezen te hebben dat ze niet enkel nuchter testen, maar ook voor en na het toedienen van glucose. Heb dat zelf ook gehad tijdens mijn zwangerschap.

Pffff... Hoe doet jouw paardje het nu?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:13

Jeetje, wat een narigheid Vie! Zo weet je ook niet meer waar je het nog zoeken moet.
Je zou denken dat ze toch op die suikers reageert (uitbraak -> erger)...
Zomerexceem heb je neem ik aan al aan gedacht? (heb ik denk overheen gelezen :o )

Maar ja, wat als er bij die allergietest wel wat uit komt? het is wel weer € 100,- maar daar kan je waarschijnlijk wel weer een hoop oorzaken afstrepen. (of wordt maar op 1 allergie getest?)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:40

Een extra glucosetest moet volgens mij in de kliniek. Ik had geloof ik weleens geïnformeerd wat het ging kosten, maar besloten het niet te doen.
Wel of geen IR maakt uiteindelijk voor mij het verschil niet. Hoe het gaat. Sja, we behandelen vooral symptomen. Regelmatig smeren tegen de jeuk, zeer beperkt voeren. En wat dat betreft gaat het wel, de vetophopingen blijven. Ik heb besloten een pot glucobalance te voeren om te zien of het verschil maakt.
En verder tobben we al een jaar met stijfheids/onregelmatigheidsklachten die langzaam verergeren. Momenteel mag ze hoogstens wat stappen in verband met een peesblessure. Dus benieuwd hoe ze zich qua gewicht gaat houden. Normaal gaf ik haar vrijwel dagelijks beweging.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:51

Heb je nuchter laten testen? Dan is het bijna zeker dat de IR test uitslag niet juist is.
Nuchter testen van paarden is een hardnekkig overblijfsel uit het protocol van de humane bloedtesten. Mensen hebben een totaal ander voedingspatroon en stofwisseling dan paarden - die grazen de hele dag kleine beetjes als het goed is. Je wilt daarom niet weten hoe hoog insuline is na tig-uren nuchter zijn, maar hoe hoog de insuline oploopt en daalt tijdens het normale voedingspatroon. Glucose is daarbij overigens niet van belang. Nuchter betekent: gewoon hooi geven, maar géén krachtvoer. Dat geeft het beste beeld en zo wordt het ook geadviseerd door de beste laboratoria op dit gebied: Cornell/Equianalytical.

Op allergie testen is een dure en relatief zinloze bezigheid. Een cortisone behandeling is een ongezonde manier die het lichaam nog meer zal belasten en ook maar tijdelijk een beetje verlichting geeft.

Ik denk dat je structureel te werk zal moeten gaan: te beginnen met voer - ik had je al een dagrecept gegeven wat je een aantal weken kunt proberen. Met alleen (geweekt) hooi, Vit E, Omega 3, zout wordt het lichaam het minst belast. Het is overigens een tijdelijk recept, na verloop van tjd moet dit aangevuld worden.

Mijn advies zou zijn:
1. Schrijf een zo exact mogelijke case history: wanneer is het schuren begonnen( leeftijd), op welke tijdstippen schuurt het paard
2. Geef exact aan wat het dier eet - krachtvoer, hooi, gras ( hoeveelheden, tijdstippen waarop gevoerd wordt, en hoe lang het paard op gras loopt en op welke tijdstippen
3. Laat - als je een stabiele hooivoorraad hebt ( ik bedoel met stabiel telkens hetzelfde hooi voor een langere periode), je hooi testen op suikers/koolhydraten, energiewaarde en mineralen. Deze hooitest kun je niet bij de BLGG laten doen want die testen geen ESC (deel suikers) en die wil je wel weten met een IR paard. Deze test kan wel uitgevoerd worden door Wim de Leeuw ( DA "Biomentor") die de test in de USA laat uitvoeren en dan de juiste cijfers kan aanleveren. Uiteraard kun je ook zelf hooi samples naar de USA sturen maar via Biomentor heb je er minder werk aan.
4. Als je de hooitestuitslagen hebt, een supplement laten samenstellen dat de voedingsbehoefte perfect aanvult. De meeste problemen - zoals (extreme)jeuk ontstaan door een voortdurende disbalans in de voeding. De beste op het gebied van supplementsamenstelling en voedingaanpassing dmv een supplement is Sandra Wedman van Heliqs.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:25

Hmm, misschien wel nuttig om een hooitest te laten doen.
Ik heb nu ruim 50 baaltjes hooi van dezelfde periode en land liggen.
Paard is weer HB en dierenarts gaat verder informeren wat er aan de hand kan zijn.
Mijn paard lijkt ook weinig af te vallen (vind ik).

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:11

Hoi Vie
Wat erg voor Tapi ...ik begrijp dat jij er alles aan doet want ik weet hoe veel jij van je paardje houdt.
Nu : ik heb met Olga een soortgelijk probleem doorgemaakt : uiteindelijk had zij bloed vergiftiging door een allergie voor dazen ( je kunt je vast nog wel de bulten herinneren)...ze schuurde zich ook tot bloedens toe.
Ik hen anti histamine poeder ( voor door het eten) gekocht van mijn DA ; was stervens duur en hielp geen bal.
Nu hou ik haar gewoon overdag op stal en zet haar alleen buiten als het ( echt) donker is. Ik zet mijn wekker om haar weer voor het ochtend krieken binnen te halen ...
Voor mij klinkt het alsof Tappi gewoon allergisch is voor die rot knutten vliegjes die je meestal bij zons op - en ondergang hebt.Haar bloedwaarden waren OK toch ???
Het klinkt mssn simplistisch maar het zou wel een oplossing kunnen zijn ...aangezien ze in de winter geen probleem heeft.
Ik voel met je mee en soms zijn de simpelste dingen de beste oplossing.
Liefs
Andrea

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:05

Bedankt voor de input allemaal. Ik herinner me idd dat Olga ook zo 'n jeuk had. Had zij ook geen zonneallergie erbij? Ik herinner mij die grappige hoofdkapjes, haar ogen ware ook vaak ontstoken toch? Ik heb alles nog eens op een rijtje gezet wat ik me kan herinneren van de afgelopen jaren.

In de zomer van 2010 is ze lichtjes beginnen schuren, ze was toen drie jaar. Het ging over één plekje net voor de schoft. Ik maakte me toen niet echt zorgen, welk paard schuurt er niet eens en heeft niet zo 'n jeuk plekje?

Zomer 2011 is ze gigantisch beginnen schuren halverwege de zomer. Het was echt van niets naar alles. Vanaf toen gelijk aan het etiket zomereczeem gedacht. Manen dunden vreselijk uit tot er enkel nog een wc-borstel look over was. Ze schuurde manen, staart, billen en ogen. Ik ben toen beginnen smeren met exivetol, ogen genazen zeer snel, staart minderde ook vrij snel. Manen bleven een probleem. Ze heeft toe ook een deken op gekregen vanaf dat het zo ernstig werd. Ze stond toen zeker ook te dik, ze is dat jaar naar 24/7 weidegang gegaan (in de winter al), ik was zwanger en ze kreeg dus een minimum aan beweging.

Wat ik dat jaar gedaan heb:
- Gestart met deken (Rambo SIH) toen ik zag dat het ernstig begon te worden. Ik had toen nog geen idee...
- Dagelijks druppels van Puur Culico
- Smeren: Exiveto

Ze kreeg enkel 1/3 Pavo Nature's Best na het werken, verder stond ze dus op onbeperkte weidegang.

Zomer 2012, ze schuurde vrij vroeg in het jaar. Heeft haar deken opgekregen in maart geloof ik. Nadat ze het land gehooid hadden, zijn ze 24/7 op de wei gegaan. Daarvoor kregen ze een schrale wei (winterwei) + voordroog. In juni is ze 'onploft' qua jeuk. Ik ben dan van stalling verhuisd, waar ze overdag op de wei kon en 's nachts + ochtend op stal. Dit werkte niet naar behoren, de jeuk zat natuurlijk al in haar systeem maar onze stallen sluiten ook niet 100% af dus qua beestjes preventie 0. Ze heeft vorig jaar tot november geschuurd.

Wat ik vorig jaar gedaan heb:
- Deken van maart (RSIH), er zijn er twee door gegaan vorig jaar.
- Dagelijks druppels van Puur Culico + een brandnetelextract dat ook zou werken tegen de jeuk.
- Smeren: wederom begonnen met exivetol, maar de potten gingen er vrij hard door met weinig resultaat. Daarna over gestapt op Derfen, hier leken de manen van te stikken. Einde seizoen naar Befiks over gestapt, het verzorgde de huid wel en er groeide weer wat haartjes, maar jeuk heeft ze tot november gehad.
- Overdag weidegang naar later een paar uurtjes + hooi op de paddock.
- Gestart met Pavo vitaminekorrel + Nature's Best na het werk, in september kreeg ze dat nieuwe voer (Care4Life), ik was tester.

Bloedonderzoek laten doen, geen tekorten. LDH + CK verhoogd. Nierfunctie een beetje verstoord en een ietwat laag hemoglobine. Ze heeft toen een elektrolytenkuur gekregen op aanraden van de DA. Dat was ook in september.

Tegen de winter was het weer ok, al durf ik niet zeggen volledig gestopt. Ik zag haar af en toe nog wel schuren, maar natuurlijk niet zo ernstig als in de zomer. Ik ben wel gestopt met de Care 4 Life van Pavo, omdat het misschien te wijten was aan krachtvoer. Ze kreeg dan enkel nog de pavo vitaminen en zemelen. Dat gaven ze daar op stal en kon geen kwaad volgens mijn bronnen. :) Wat ze toen wel had als het heel nat en zwaar voordroog was, waren van die bulten op haar lijf.

Zomer 2013, dit jaar dus eind maart terug verhuisd naar ons paddockje en wederom begonnen met eczeemdeken. Het vroor 's nachts nog, ik wilde er zeker op tijd bij zijn. Eind mei had ze de twee dekens die ik oor dit seizoen gekocht had (QHP en de EJ variant) al omgetoverd naar gatenkaas. Die heb ik vanaf juni dan maar af gelaten, eerlijk is eerlijk: ik zag (en zie) het gewoon niet meer zitten om dekens te blijven kopen... Dat ze schuurde met dekens was voor mij ook het signaal dat er iets anders moet spelen, of toch zeker mee speelt dan alleen maar mugjes.

Wat ik dit jaar heb gedaan:
- Deken vanaf maart tot eind mei, halerwege juli toch maar weer een gatenkaasje erop om haar huid te bschermen.
- Gestopt met druppels van Puur Culico, gestart met Cavalesse op aanraden van de DA.
- Smeren: Cojosol op aanraden van iemand, je grijpt op den duur alles wel zo 'n beetje aan. Als ik dat erop deed, ging ze gelijk erna schuren en dat bleef even doorgaan dus toch maar weer gestopt. Terug naar Befiks, dat hydrateerd wel en de schilfertjes gingen weg. Maar er gingen op den duur twee potten per maand door. Nu smeer ik sinds vorige week niets omdat ik niets heb dat werkt of verlicht.
- Strookbegrazing gras, ze kreeg in het begin een vlakje van 2m² denk ik, naar op den duur één paaltje verzetten zodat er een kort strookje van 20cm vrij kwam. Daarna geen gras, op een uitbraak na. Na de uitbraak is ze ontzettend dik geworden en zoals geweten enorm veel erger gaan schuren.
- Pavo vitamine korrel.

Ze staat nu op hooi op de paddock, sinds anderhalve week staat er een paardje bij (jaarling Arabier) en ze krijgen samen 10kg verdeeld over de dag. (Tapi krijgt 1kg 's ochtends, de arab gaat op de wei. 's Middags krijgen ze 4kg verdeeld over drie netten en 's avonds 5kg verdeeld over 3 netten.

Bloedwaarden nu waren dus in orde. Ik heb op de DA vertrouwd qua IR test, ik ben zelf geen DA... Ik weet niet of ik verder moet laten testen, het allergie onderzoek waar mijn DA over sprak ging over ruim 300€... De IR test is dan ook niet geheel juist als ik het zo lees. Maar, momenteel weet ik gewoon niet wat ik moet doen, wat ik nog moet testen, ...

Ze schuurt overigens tot bloedens toe momenteel. Ik wil best nog meer aanpassen, lees ik zal nog meer moeten aanpassen qua voeding, smeren, dekens, whatever... Het maakt me niet uit, alles voor het beest, maar ik wil ook dat de jeuk onderhand NU stopt. Ik weet dat cortisone alles behalve ideaal is, ik weet wat het met mensen doet en heb mij al enigszins ingelezen wat het met paarden doet. Maar als het (tijdelijk) werkt, is er misschien ook een cirkel doorbroken. Misschien schuurt ze onderhand wel uit gewoonte, is het een aangeleerd gedrag geworden? Ze schuurt naar mijn idee niet op bepaalde tijdstippen, maar gewoon de hele dag door loopt ze geregeld naar de stal. Als ik er ben, staat ze geregeld de stal af te breken. (Deze is dit jaar ook al volledig verstevigd omdat ze gewoon de dwarsbalken door schuurt.) Ik had in het begin van dit jaar een schuurpaal gezet met bezems, één maand en het ding brak door. Het was nochtans een stevige (dikke) weidepaal die 1m in de grond stak. :=

Ze kan nu aan één stevige balk schuren waar ik een schapenvel tegen gehangen heb (al een tijdje geleden) zodat ze enigszins 'beschermd' schuurt, de rest heb ik zeer zielig, maar helaas, gewoon afgezet met stroom. Het schapenvel is nu ook aan vervanging toe, ze schuurt er zo doorheen.

Ik kom nu misschien heel zeurderig en hopeloos over, maar eerlijk is eerlijk: dat ben ik momenteel ook. Ik weet niet meer wat te doen, ik weet niet meer wat wijsheid is, ik weet niet hoe ik dit moet oplossen of maar enigszins kan verlichten.

Over Omega 3 en vit. E sprak mijn DA overigens ook om dat aan te vullen, ik moet haar zelf daarover nog eens bellen, want ze ging me daarover nog bellen maar het is nogal druk heb ik het idee. Maar dan nog wel vitaminekorrel met het oog op tekorten of niet?