[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:05

Bij geen jeuk ook niet smeren, maarja, zodra ze jeuk hebben ben je eigenlijk alweer te laat :\

xkimmx: waaauw wat een manen!! Onvoorstelbaar, wat omgeving al niet kan doen he..

Mijn mooie mannetje staat te koop ;(
Baal er echt van om hem te moeten verkopen maar wil het risico gewoon niet nemen om met hem te fokken. hoop echt een fijn plekje voor hem te vinden aan de kust.. :(:)
http://link.marktplaats.nl/365568603

Nog even een vraagje; hebben jullie bloedonderzoek laten doen bij jullie paarden met eczeem? Want het is toch mogelijk om dit in he bloed terug te zien?

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:19

mooi beestje, jammer dat ie zo klein is; onze manege zoekt nog leuke pony;s (24/7 buiten, dus sobere rassen).
Hopelijk vindt je er een leuk plekje voor!

Ik heb geen bloedonderzoek laten doen.

Bij Wisse smeer ik nooit iets, alleen op de kale plek, maar die kreeg ik ook met levertraan enz niet weg dus ik laat het er maar bij zitten. Maar de Derfen wilde ik wel graag proberen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:45

Mijn fjord is ook maar 1m40 en ik ben 1m78 dus dat zou met die (overigens erg gave) tinker toch wel moeten lukken. Hij is wat steviger dat scheelt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:26

Heb bij Heaven ook geen bloedonderzoek laten doen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:13

Kytha schreef:
Bij geen jeuk ook niet smeren, maarja, zodra ze jeuk hebben ben je eigenlijk alweer te laat :\

xkimmx: waaauw wat een manen!! Onvoorstelbaar, wat omgeving al niet kan doen he..

Mijn mooie mannetje staat te koop ;(
Baal er echt van om hem te moeten verkopen maar wil het risico gewoon niet nemen om met hem te fokken. hoop echt een fijn plekje voor hem te vinden aan de kust.. :(:)
http://link.marktplaats.nl/365568603

Nog even een vraagje; hebben jullie bloedonderzoek laten doen bij jullie paarden met eczeem? Want het is toch mogelijk om dit in he bloed terug te zien?

Jammer dat je hem moet verkopen! Al raad ik je wel aan om echt heel erg dicht bij de zee te verkopen. Joy stond te koop omdat ze eczeem had en alleen bij mensen aan zee. Ik sta best dicht bij de zee, half uurtje fietsen ongeveer. Maar toch had ze er nog last van, wat ik ook probeerde. Nu staat ze aan de duinen en heeft ze er geen last meer van. Het moet dus wel echt dichtbij zijn, tenminste, bij die van mij in ieder geval wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:22

kytha, hopelijk vind je ene leuk plekje voor hem ,vind je prijs ook heel netjes want zonder eczeem was hij veel meer waard geweest( maar was ie ook niet weggegaan)
waarom laat je hem eigenlijk niet gewoon castreren?

ik heb bij appie 2x bloedonderzoek laten doen,maar niet specifiek op eczeem.
wel heb ik laten kijken of zijn organen allemaal goed werkten, of hij een parasieten besmetting had en of hij magnesium of seleniumtekort had.
paarden kunnen vooral van seleniumtekorten flink gaan schuren.

Citaat:
maar Ellepel bedoelt volgens mij, dat je met andere middeltjes ook na een week al resultaat ziet, of niet?

ja klopt.
valt me wel op bij heel veel eczemers dat de eertse 2-3 weken supergoed gaan als je met een nieuw middel gaat smeren ,maar dat et daarna net lijkt alsof het juist erger word.
merken jullie dat ook?

daarom doe ik bij appie nu als hij toch ergens een schuurplek heeft,dan smeer ik 2x, wacht een paar dagen en als het echt nodig smeer ik weer,maar anders laat ik het zo.
het zelfgenezend vermogen van de huid(en paard) mag zijn werk ook wel doen)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:41

Viel mij ook al op inderdaad, die nette prijs +:)+ daar kun je vast wat leuks voor vinden.

Ellepel, ik denk wel dat dat klopt inderdaad, ze reageren denk ik over het algemeen niet diréct op een middel, als ze er niet goed tegen kunnen. Dat zal meestal wel een paar dagen duren.

Wat betreft de hoogte; het kan wel, maar ze zoeken hier een grote tinker van rond de 1.48 en dat gaat deze niet redden ;)
Eczeem is hier ook niet te handig ivm grote kudde waarin ze staan trouwens.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:45

Hallo, ik ben al een tijdje mee aan het lezen, ik heb zelf ook een paard met zomereczeem, hij schuurde normaal gesproken al vanaf de lente zijn staart, manen en buik kapot. Ik heb hem nu begin dit jaar 2x laten enten met een dubbele dosis van het antischimmelvaccin (ik geloof dat de werkzame stof insol is) en de zomereczeem lijkt tot nu toe heel goed onder controle. Hij heeft wel wat aan zijn staart geschuurd, maar zijn manen en buik zijn amper geschuurd. Volgens mijn dierenarts werkt het bij 80% van de paarden, ik ken ook iemand bij wie het niet geholpen heeft bij het paard, maar bij mijn paard lijkt het succesvol.

Citaat:
andere oorzaken voor uitgebreide jeuk door andere oorzaken dan ZE.

ECTOPARASIETEN
- vliegen en muggen overlast. kan door gevoeligheid of door groot aantal steken.
- mijten, vele soorten, waaronder ook bloedluizen van vogels, die in werkelijkheid beter bloed of vogelmijt genoemd kunnen worden. een andere onbekende is oogstmijt die vanaf juli-aug. een reactie kan geven.- onchocerciasis en andere huidnematoden. larven leven deels in de huid.
- aarsmaden (reageren vaak minder op ivermectine in ontwormingsmiddelen)
- luizen.

Citaat:
van de grote kanshebbers voor de echt late schuurders lijkt de oogstmijt, de meeste info komt echter of uit engeland of van hondenbezitters. lijkt een beetje onderschat en is gebonden aan de periode juli-aug tot november, als iemand nog een link vindt waar vandaan dan ook of deze ook eerder in het jaar voorkomt dan graag, andere namen zijn ook gras of hooimijt(?).

Deze stukje heb ik uit het vorige topic gehaald, want mijn paard heeft net al vorige zomer weer erge last van oogstmijt die in het gras in de wei zit. Hij heeft het inderdaad afgelopen maand opgelopen, maar volgens mij vorig jaar al wat eerder in het jaar. Ik weet niet of hier nog andere mensen zijn die ervaring hebben met oogstmijt, maar als iemand tips heeft zijn die heel erg welkom!

Groetjes van Daniëlle

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:48

oogstmijt ken ik helemaal niet???

Heb je hem ook onder deken lopen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:49

opisop:
zoeken ze daar persé een grote tinker?
wij hebben er ook nog eentje te koop staan, en eczeemvrij.
maar die is nu ook 1m40(word deze maand 3)

tinkers groeien nog wel lang door he.

eLLe_horse
insol ken ik,maar daar zat toch een bepaalde bijwerking aan??

wat ik er van weet heeft elk paard wel luis of mijt, alleen hebben niet alle paarden daar last ven
zie het net zo dat elke hond en kat dus wel een vlo heeft..

heb je wat meer info over die oogstmijt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:56

ja ze zoeken perse eentje van rond de 1,48; kleinere tinkers lopen er al genoeg :)

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:00

@ opisop_shop: nee ik heb hem niet onder een deken lopen, dus daarom durf ik ervan uit te gaan dat het resultaat echt te danken is aan de injectie...

@ ellepel: je hebt ook injecties met cortisonen en daar kunnen dus wel gevaarlijke bijwerkingen bij optreden (zoals hoefbevangenheid). Van de antischimmelinjectie (ik weet niet zeker of het insol is) waren geen ernstige bijwerkingen bekend, hooguit dat er een bult kan ontstaan op de plek van de enting of stijfheid van de nek, maar dat is dan na enkele dagen weer over...

Ik zal zo wat informatie over de oogstmijt plaatsen, maar het is volgens mij niet iets dat alle paarden bij zich dragen. Misschien is dat wel zo met andere mijten maar met oogstmijt volgens mij niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:02

even off topic hoor :P
de laatste tijd zie je wel dat er wat groter gefokt word, ik vind zelf de kleinere net wat leuker eigenlijk.
maar het verschilt wel, zo is sil nu 1m40 en die word 3,terwijl chilana van dezelfde moeder nu met 1 jaar al tegen de 1m40 zit.
die word dus wel heel groot..

oke sorry, we gaan weer ontopic :D

elle_horse,ja doe maar, het komt me wel bekent voor hoor die oogstmijt,heb er geloof ik wel es over gelezen.
maar zou ej dan niet gewoon je paard kunnen wassen met sebacil ofzo?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:09

oogstmijt..... nooit van gehoord!!!

@Kytha... hier ok totaal geen reactie voor Sterre...
merkt idd ook veel dat mensen afhaken op het eczeem.
of ze reageren.. hebben veel interesse... vervolg niets meer van ze gehoord.

ik heb sterre niet laten onderzoeken/ bloedafname..

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:25

Helaas is er op internet geen specifieke informatie te vinden over oogstmijt (ook wel herfst-, gras-, of hooimijt genoemd) bij paarden, maar ik heb wel wat algemene informatie/ informatie van oogstmijt bij honden...

Oogstmijt : De oogstmijt of herfstmijt ziet er uit als een spinnetje met een rood randje, zo klein als eens speldenknopje. Hij komt vooral voor in grasland op kalkhoudende grond. De mijten zijn actief vanaf het voorjaar, maar geven vooral problemen in de late zomer en de herfst. De beten van de oogstmijt veroorzaken intense jeuk en daardoor ernstige irritatie en huidontsteking bij mens en dier. De larven zitten vast aan de huid op plekken waar de huid in contact komt met de bodem, zoals de poten, kop, oren en de buikzijde. De infectie wordt opgelopen na contact met de mijten in grasland of struikgewas en niet door direct contact met een besmet dier. Besmetting kunt u voorkomen door tekenbestrijdingsmiddelen te gebruiken.

http://www.medirecord.eu/parasieten/mijt/oogstmijt.htm
http://home.12move.nl/sh353971/bb/indexneo.html

Ik moet toegeven dat ik zelf tot voor kort ook nog nooit van oogstmijt had gehoord. We zijn er vorig ook pas achter gekomen wat de paarden hadden toen we de infectie al weg hadden :(

Bij paarden zijn de symptomen in ieder geval veel jeuk, bultjes op de benen (als je de korstjes eraf krabt ontstaan er wondjes), bultjes waar pus uit kan komen en kale plekken op het hoofd die zich kunnen verspreiden over de rest van het lichaam en mijn paard heeft ook dikke bulten op de hals.
Je kunt de mijten op afstand houden met vliegensprays (bijv. met hertshoornolie) en eventueel anti parasitaire shampoos maar het is helaas heel erg hardnekkig...

@ ellepel: is sebacil niet verboden in nederland?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:43

ja en nee en weer ja of nee.
ik weet het niet, het word in elk geval door onze dierenarts gewoon voorgeschreven.
je hebt ook neocidol, en zo zijn er nog wel andere middelen te koop tegen mijt etc..
en je kunt je paard inspuiten met frontline dat schijnt ook nog te werken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:49

Wij vragen idd niet de hoofdprijs, maar hoop ook weer niet dat hij op deze manier in de handel terecht komt.
Zonder ZE was hij ongeveer het dubbele waard, maar dan ging hij inderdaad ook niet weg ;)
Ruinen zou uiteindelijk kunnen, maar probeer hem in eerste instantie als hengst te verkopen, mocht dat echt niet lukken kan ik nog overwegen om te ruinen.

Wij halen onze sebacil in België, daar wordt het verkocht onder de merknaam Sanicuran.

Oogstmijt ken ik ook niet :n

Over Insol heb ik ook geïnformeerd, mijn VA vond dit geen goed plan, volgens haar werkt het maar bij enkele paarden, echter denk ik er sterk over om alsnog te gaan proberen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:20

Elle_horse, dank je wel voor de informatie.
Ik heb net een topic geplaatst over mijn pony:
[MD] Schimmel of toch iets anders?

Hij is dus sinds een paar weken aan het schuren. Op het moment denken we dat het een schimmel is, maar nu ik jouw stukje lees bedenk ik me dat ik laatst in een van de weitjes waar mijn pony's lopen kleine rode beestjes heb zien lopen over stenen :)*

Zou je eens in mijn topic willen kijken of de symptomen van jouw paard op die van de mijne lijken?

Er staat hierboven ergens dat informatie over oogstmijt uit Engeland komt... ik zit sinds een jaar hier... komt het hier vaker voor? Of is het onderzoek gewoon verder gevorderd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:37

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:11

Dat zijn dus die iniminie neonrode spinnetjes bij ons op het land. Heb er al 2 vermoord (dacht teek), maar dat zou kunnen verklaren waarom de tinker zo loopt te stampen.

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:46

Bedankt dat jullie meedenken! Ik ga morgen mijn DA bellen om te vragen wat voor een shampoo ik heb beste kan gebruiken om mijten te doden...

Mijn paard zag er vandaag echt slecht uit: plekken op het hoofd, tot bloedens toe, overal bulten en op de benen had hij niet alleen wondjes maar zelfs haaruitval...
Ik zal morgen wat foto's maken en ze plaatsen zodat jullie een idee krijgen waar ik het over heb.

@ Gemske: ik heb een bericht gepost in je topic... Ik zou niet weten of het in Engeland vaker voorkomt. Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat het in Frankrijk veel voorkomt maar daar heb je natuurlijk weinig aan...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:59

Dank je eLLe_horse, ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden.
Ik ben benieuwd naar je foto's en ook welke shampoo je gaat gebruiken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:09

Hallo..Zeg, weet iemand van jullie wat er in die Derfen zit? In eerste instantie dacht ik wat een fantastisch spul (hier hebben ze overigens haast geen last van hun eczeem dit jaar)..ging smeren op d ejeukplekken, schilvers kwamen los, dus huidvernieuwing..nu gisteren was mn ene merrie weer aan de beurt met smeren, miniplekjes, niet open, gewoon wat warige manen. Kom ik daar vandaag, lijken wel brandwonden?? Helemaal kapot, putjes van wonden, heel gek, zoiets heb ik nog nooit gezien.
Nu is zij voor veel dingen allergisch, of reageert of veel dingen allergisch (oa aloe vera) en wellicht dat in de derfen ook iets zit wat ze niet trekt?Heb gelijk mn bio huid olie maar weer gesmeerdm want dat ging zo goed...Staan allen zonder dekens dit seizoen, ideaal.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 03:51

ellepel schreef:
esther ik had ze net allemaal opgezocht en wat ze doen:

Calophyllum inophyllum oil
Citaat:
Calophyllumolie (ook gekend als tamanu- of foraha-olie) is weinig bekend bij het grote publiek, maar wordt toch door velen als een echte wonderolie voor huid en haar beschouwd. Het wordt gewonnen uit de gedroogde noten van de Tamanuboom die typisch is in Pacifische en Aziatische tropische gebieden. Deze olie is heel kostbaar: de productie van één liter olie vereist maar liefst 20kg noten.
Het is een rijke olie die toch goed opgenomen wordt, die een verzachtend effect heeft op de huid en die huidirritaties zoals onder andere zonnebrand, huiduitslag, acne, eczeem en psoriasis helpt te verlichten. De olie werkt ook bijzonder goed tegen littekens en striemen. Het helpt de celvernieuwing en heeft een hydraterend effect op de huid.

Calophyllumolie is een uitzonderlijke haarolie. Je kunt het dagelijks gebruiken als een conditioner voor haar en hoofdhuid, het is een uitstekende olie voor droog en beschadigd haar.

Simmondsia Chinensis -jojoba
Citaat:
De jojobastruik groeit in het wild in de woestijnen van Noord-Amerika en Zuid-Arizona. De zaden van deze plant bestaan voor ongeveer de helft uit een dikke, vettige substantie en is rijk aan vitamine E.
Voedt en herstelt de huid. Een natuurlijk anti-oxidans, dus uitstekend bij een ouder wordende huid. Reguleert de vochtbalans van de huid. Geschikt voor zowel droge als vette huid. Jojoba remt de talgproductie,en wordt dus vaak in acne-producten verwerkt. Massage van de hoofdhuid met jojoba zorgt voor een gezonde, glanzende haardos. Eigenlijk is het een vloeibare wassoort en kan nauwelijks ranzig worden.

Helianthus annuus seed -zonnebloem
Citaat:
Zonnebloempitttenolie, geperst uit de zonnebloempit, werkt verzachtend en is geschikt voor elk huidtype. Goed om de basisolie mee te mengen. Het is een heldere goudgele olie die vrij neutraal ruikt.

Juniperus -jeneverbes
Citaat:
Goed tegen huidziekten. Reinigend en versterkend, en daarom bijzonder geschikt voor de behandeling van vette huid en acne. Ontgiftend bij cellulitis.
niet gebruiken bij zwangerschap,slechte nierwerking(denk ik dat dat alleen voor inwendig geldt?

van jeneverbes vind ik dan wel weer dat het op de huid licht irriterend kan werken.
dus het zou kunnen dat sommige paarden daar op reageren

pagina 147 hebben ze het over de ingredieenten. succes !

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:54

Je zou het met vaseline kunnen vermengen zodat het niet puur op de huid komt.
Heb je wel gesmeerd toen de zon niet scheen?