Hallo, ik ben al een tijdje mee aan het lezen, ik heb zelf ook een paard met zomereczeem, hij schuurde normaal gesproken al vanaf de lente zijn staart, manen en buik kapot. Ik heb hem nu begin dit jaar 2x laten enten met een dubbele dosis van het antischimmelvaccin (ik geloof dat de werkzame stof insol is) en de zomereczeem lijkt tot nu toe heel goed onder controle. Hij heeft wel wat aan zijn staart geschuurd, maar zijn manen en buik zijn amper geschuurd. Volgens mijn dierenarts werkt het bij 80% van de paarden, ik ken ook iemand bij wie het niet geholpen heeft bij het paard, maar bij mijn paard lijkt het succesvol.
Citaat:
andere oorzaken voor uitgebreide jeuk door andere oorzaken dan ZE.
ECTOPARASIETEN
- vliegen en muggen overlast. kan door gevoeligheid of door groot aantal steken.
- mijten, vele soorten, waaronder ook bloedluizen van vogels, die in werkelijkheid beter bloed of vogelmijt genoemd kunnen worden. een andere onbekende is oogstmijt die vanaf juli-aug. een reactie kan geven.- onchocerciasis en andere huidnematoden. larven leven deels in de huid.
- aarsmaden (reageren vaak minder op ivermectine in ontwormingsmiddelen)
- luizen.
Citaat:
van de grote kanshebbers voor de echt late schuurders lijkt de oogstmijt, de meeste info komt echter of uit engeland of van hondenbezitters. lijkt een beetje onderschat en is gebonden aan de periode juli-aug tot november, als iemand nog een link vindt waar vandaan dan ook of deze ook eerder in het jaar voorkomt dan graag, andere namen zijn ook gras of hooimijt(?).
Deze stukje heb ik uit het vorige topic gehaald, want mijn paard heeft net al vorige zomer weer erge last van oogstmijt die in het gras in de wei zit. Hij heeft het inderdaad afgelopen maand opgelopen, maar volgens mij vorig jaar al wat eerder in het jaar. Ik weet niet of hier nog andere mensen zijn die ervaring hebben met oogstmijt, maar als iemand tips heeft zijn die heel erg welkom!
Groetjes van Daniëlle