Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:56

Peter groeit weer :D
Hij eet nu ook weer vrij normaal, gelukkig. Hijs ook wel lekker aan het verharen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:18

zo te horen is hij door zn winterdip heen, LL.....fijn!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:10

Dat is goed nieuws Lappie, go Petertje go *\o/* *\o/* *\o/*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:13

@ Fargo: Ok. Ik heb wel zeker het idee dat het langzamer groeit, vorig jaar had ik hem om deze tijd al weer geschoren en dat is nu nog helemaal niet nodig. Ik heb ook wel het idee dat de structuur van het haar normaler is geworden. Zijn hoofd heb ik eind oktober voor het laasts geschoren en dat haar is ook niet meer zo lang als vorig jaar om deze tijd, dus er zit toch wel verbetering in. Verder voelt hij zich nog steeds goed en is hij weer helemaal zichzelf. Ik doe het pilletje in een stukje appel en hij heeft het niet eens door.
De laatste keer bij de hoefsmid vond de smid zijn hoefkwaliteit ook een stuk beter, zelfs de witte lijn die al jaren verbreed is (terwijl hij nooit bevangen is geweest) was smaller geworden. Misschien is een verbreede witte lijn ook wel een symptoom bij cushing???

Fijn dat Petertje weer beter gaat!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:45

Heb hier vorig jaar wat vragen gesteld daar ik onze pony verdacht van evt Cushing. Bij onze pony is maandag bloed afgenomen om te testen op Cushing en IR... Hij vertoont wel een aantal kenmerken van Cushing (bol boven de ogen, gevoelig voor HB) Hij heeft alleen een super mooi vachtje, dus dat klopt niet met de symptomen. Verder is hij zeer stressgevoelig. Momenteel vergaat hij op een een of andere manier van de spierpijn over heel zijn lijf, is nog niet duidelijk waar dat aan ligt... hij staat al een tijdje op minimaal werk (veel stappen en een beetje rustig aan joggen aan de longe) dus daar kan het niet aan liggen. Is dat ook een kenmerk?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:52

Embe, is je paard een quarter of painthorse?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:56

jcristina schreef:

Afstamming is onbekend, het lijkt het meest op een welsh met een scheutje arabierenbloed...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:58

Embe schreef:
Heb hier vorig jaar wat vragen gesteld daar ik onze pony verdacht van evt Cushing. Bij onze pony is maandag bloed afgenomen om te testen op Cushing en IR... Hij vertoont wel een aantal kenmerken van Cushing (bol boven de ogen, gevoelig voor HB) Hij heeft alleen een super mooi vachtje, dus dat klopt niet met de symptomen. Verder is hij zeer stressgevoelig. Momenteel vergaat hij op een een of andere manier van de spierpijn over heel zijn lijf, is nog niet duidelijk waar dat aan ligt... hij staat al een tijdje op minimaal werk (veel stappen en een beetje rustig aan joggen aan de longe) dus daar kan het niet aan liggen. Is dat ook een kenmerk?

Een cushing paard krijgt pas nadat hij al een aantal jaren met cushing rond loopt langer dan wel krulleriger haar! Dus jouw paard kan wel cushing hebben maar nog niet lang genoeg bijvoorbeeld om ook al ander of krulleriger haar te krijgen. Niet elk paard krijgt alle symptomen hoor, dus het betekent niet dat als hij geen lang haar heeft dat ie geen cushing hoeft te hebben (jammer genoeg).
De symptomen die je wel noemt klinken erg cushing. Stressgevoelig zijn klopt; een cushing paard overproduceert cortisol; het stresshormoon!!! Hierdoor krijgt je paard ook een hogere spierspanning en dus eerder spierpijn en teert hij in op zijn spieren! Het geven van magnesium helpt het stressniveau te verlagen, je paard wordt rustiger en het helpt ook de spanning en spierpijn in de spieren te verlagen.

edit: sobere oorspronkelijke paardenrassen zoals: fjorden, geldersen, shets, arabieren e.a. zijn gevoelig voor cushing op latere leeftijd.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:07

Duidelijk! Ik geef al een tijdje magnesium en voer heel sober... en de link met overproductie cortisol en de hogere spierspanning had ik nog niet gelegd maar is eigenlijk voor de hand liggend. Als het goed is krijg ik vandaag eerste deel van de uitslag binnen. Ben zeer benieuwd. Had ons vriendje eigenlijk al een beetje afgeschreven (lange medische historie). Maar als ik het topic zo lees is dit voorlopig wel te managen. Lees over verschillende medicijnen maar krijg niet helemaal duidelijk wat het beste is. Kunnen jullie mij op weg helpen? Ben graag goed voorbereid als de DA met z'n verhaal komt want anders krijg ik meestal zoveel info over mij heen dat ik de helft vergeet van wat ie gezegd heeft. :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:12

In dit topic wordt o.a. pergolide en parlodel gegeven (dus los van elkaar hè als 2 verschillende medicijnen aanpakken).

Pergolide is eigenlijk hét middel dat het meest wordt gegeven (wereldwijd) omdat het de beste resultaten lijkt te geven. Pergolide moet je liefst wel langzaam opstarten omdat het effect heeft op eetlust en eerst misselijkheid kan veroorzaken. Hier zijn wel trucjes voor. Even goed navragen hoe duur het wordt want prijzen variëren nogal per DA. Evt is het dan wenselijk om gewoon recept te vragen aan Da en naar apotheek te gaan, dat kan boel euro's schelen als jouw Da een dure Da zou blijken te zijn :j

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:16

Oke, dank voor de tips... volgens mij heb ik een dure DA (wel een goeie, maar toch hahaha) wat zijn 'normale' kosten voor pergolide?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:33

"Vroeger" (lees afgelopen jaren via DA) was een doosje met 30 pillen van 1 mg pergolide ongeveer 30 euro, nu betaal ik voor 120 pillen via apotheek 55,- eur, dus het is goedkoper geworden *\o/*

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:35

OK, dat scheelt een hoop. Dank je!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:13

Embe schreef:
jcristina schreef:

Afstamming is onbekend, het lijkt het meest op een welsh met een scheutje arabierenbloed...

Ok, ik vroeg het omdat je het over 'joggen' had, en quarters last kunnen hebben van erfelijke aandoeningen mbt spieren. Maar het is er dus geen.

Moet je paard nog getest worden voor cushing (een specifieke cushingtest)? Er is namelijk onlangs in nederland een nieuwe test goedgekeurd die (weer wat) betrouwbaarder is, dus zou het fijn zijn als ze gelijk de goede test doen. Ik geloof dat hij wel in combinatie met een andere test moet, maar deze heet in ieder geval 'basaal acth'.

Waardoor weet je zeker dat het spierpijn is waar je paard last van heeft?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:46

jcristina schreef:
Embe schreef:

Ok, ik vroeg het omdat je het over 'joggen' had, en quarters last kunnen hebben van erfelijke aandoeningen mbt spieren. Maar het is er dus geen.

Moet je paard nog getest worden voor cushing (een specifieke cushingtest)? Er is namelijk onlangs in nederland een nieuwe test goedgekeurd die (weer wat) betrouwbaarder is, dus zou het fijn zijn als ze gelijk de goede test doen. Ik geloof dat hij wel in combinatie met een andere test moet, maar deze heet in ieder geval 'basaal acth'.

Waardoor weet je zeker dat het spierpijn is waar je paard last van heeft?

Ha, onze dressuurpony kan ook joggen hoor ;) (wil ook niet veel meer momenteel :(:) ) Hij is door de DA bekeken en hij heeft op basis van wat hij voelde (over zijn hele lijf) geconcludeerd dat hij in ieder geval veel spierpijn heeft. Er is dinsdagochtend bloed afgenomen (nuchter) en ik wacht nu op de uitslagen (Cushing, IR, en nog wat waardes).

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:07

Nou de uitslagen zijn binnen:
Glucose: 5,2 (volgens DA hoog want hoort tussen de 2,8 en 5,2 te zijn, daar hij al zeker 3 jaar een heel aangepast dieet krijgt -HB gevoelig-)
ACTH: 5,7
Insuline: 52 (2x de normale waarde volgens mijn DA)

Kunnen jullie wat zeggen over de waarde van ACTH en ook over de glucose en insuline? En hoe dat in combinatie wel of niet gaat werken? DA wil in ieder geval met Pergolide beginnen (half tablet), pony weegt ca 300 - 350 kg en is niet te dik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:35

Ik heb even binnen bokt gezocht en de ACTH waarde moet onder de 15 zijn. Als je met ACTH zoekt, kom je meerdere uitslagen tegen van andere bokkers met cushing dan wel hoefbevangen paarden ..

In principe komt - over het algemeen- de hormoonhuishouding van je paardje weer op orde en in balans als je aan pergolide begint en vaak is de suikerhuishouding daaraan gerelateerd. Als het goed is, moet die dan ook langzamerhand weer normaliseren en normalere waarden gaan aannemen..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:39

@fargo thx! Maar dan is de ACTH waarde laag bij onze pony? Is het dan wel zinvol om met Pergolide te beginnen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:53

Embe schreef:
@fargo thx! Maar dan is de ACTH waarde laag bij onze pony? Is het dan wel zinvol om met Pergolide te beginnen?

Hij was nu wel nuchter hè? Ik weet eigenlijk niet wat een "normale" lage waarde is. Ik denk haast dat je dan nog lager zit, maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien nog even googelen

http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... 0paard.pdf

aah iets gevonden, dit is een rapport dat ik ooit ook van een bekende kreeg, zal hem direct ook weer opslaan is informatie die zij ooit toegezonden kreeg van Utrecht
op pagina 13 staat een tabel met waarden en ook een baseel ACTH vermeld van 12,1
op pagina 14 staat de hier zo bekende basis/vuistregel voor pergolide :j

Citaat:
Pergolide mesylaat kan worden toegediend
in een aanvangsdosis van 0,002 mg/kg LG p.o. 1 dd. Indien na 4-8 weken
geen verbetering wordt gezien, kan de dosis maandelijks worden verhoogd met 0,002 mg/kg LG tot een maximum dosis is bereikt van 0,01 mg/kg LG.
Op pagina

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:59

Ja, was nuchter! dank voor de verwijzing, ik ga het nu lezen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:34

fargo schreef:
In dit topic wordt o.a. pergolide en parlodel gegeven (dus los van elkaar hè als 2 verschillende medicijnen aanpakken).

Pergolide is eigenlijk hét middel dat het meest wordt gegeven (wereldwijd) omdat het de beste resultaten lijkt te geven. Pergolide moet je liefst wel langzaam opstarten omdat het effect heeft op eetlust en eerst misselijkheid kan veroorzaken. Hier zijn wel trucjes voor. Even goed navragen hoe duur het wordt want prijzen variëren nogal per DA. Evt is het dan wenselijk om gewoon recept te vragen aan Da en naar apotheek te gaan, dat kan boel euro's schelen als jouw Da een dure Da zou blijken te zijn :j

Hallo meiden!
ik kom ook weer even binnen vallen! ik betaalde 70 euro voor 100 tabletjes van 0,25 mg. verschrikkelijk duur dus! ik heb de DA er naar gevraagd, dat er op bokt zo veel mensen waren die het veel goedkoper hadden. hij reageerde een beetje stug en zij jha wij moeten er natuurlijk ook wat aan verdienen. ik durfde er verder eigenlijk niet op in te gaan. ik heb nu via de Apotheek pergolide, een merkloos voor maar liefs 23 euro! alleen nu begin ik weer helemaal te twijfelen of ik hier wel goed aan heb gegaan.... de laatste dagen laat hij een deel van zijn hooi liggen..... en ik ben nu bang dat het komt door de verandering van medicijn..... ik voel me al weer schuldig... ik wil altijd het beste voor mijn paardje....

zou dit gewoon ff wennen zijn aan het nieuwe medicijn? miss dat er net iets andere stofjes bij in zitten... pergolide is toch pergolide.....??? of had ik nooit moeten overstappen van merk of ik voel me nu al weer schuldig. heb uitgerekend en dit scheelt 258,5 euro per jaar en die stop dan liever in Jens zijn spaarpot dan de rek. van de DA.... al moest ik 300 euro per pakje betalen dan heb ik het er voor over.... maar als deze medicijnen net zo goed zijn....

kunnen jullie mij van mijn schuld en twijfel gevoel afhalen? hebben jullie dat ook, ik vind het soms zo moeilijk om keuzes te maken. ik wil gewoon het beste voor mijn paardje..... en werk me in het rond om alles voor hem te kunnen betalen, want ik wil gewoon het beste voor hem.

verder gaat het erg goed met Jens.... hij zit goed in zijn vacht, goed te pas, loopt de laatste maand super! heb 2 weken geleden nog een rit van 23 km op de veluwe gemaakt.. hij liep super... vol energie....

sinds 1,5 week ben ik nu over op de nieuwe medicijnen... en ik wil gewoon dat het zo goed blijft gaan als de laatste maand

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:14

Hoi, een tijdje geleden had ik hier ook gepost, omdat ik denk dat Beer misschien cushing heeft.
De eigenaar wilde nog geen test doen omdat hij naast zijn vacht nog niet veel andere symptomen heeft.
Maar nu had ik gister westernles van iemand van bokt en zij vond zijn vacht ook nogal apart. Toen ik vertelde van mijn vermoeden van cushing was ze het ook wel met me eens dat het dat weleens kon zijn en dat het zinvol is om een bloedtest te doen.
De eigenaar is er nu nog een keer over aan het nadenken en ik hoop dat hij het toch besluit te doen.

Hier zijn wat foto's van gister:
[ITP] Zonnige dag met Beer
Misschien willen jullie (nog een keer) kijken naar zijn vacht?

p_ponypaard, ik heb nog geen ervaring met de mediciijnen, maar fijn dat het verder goed gaat met hem :)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:58

@P-Ponypaard: Pergolide is Pergolide. Het verschil in de prijs heeft te maken met de merknaam en in mindere mate met de dosering per tablet. (pillen van 1 mg. per stuk zijn goedkoper dan pillen van 0.25 mg. per stuk) Ik heb inmiddels ook al 2 verschillende merken gehad (van de apotheek) en die zijn echt hetzelfde wat de werkzame stof betreft.
Misschien even extra checken bij je apotheek?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:17

Ik ben ook sinds 2 weken overgestapt op een goedkoper merk. Ook merkloos. Ik merk geen verschil. Misschien was je hooi niet lekker. De mijne wil ook weleens meuten met hooi. Hij eet het ook alleen in stal. Buiten met poetsen ofzo moet ie het niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:35

eiber schreef:
@P-Ponypaard: Pergolide is Pergolide. Het verschil in de prijs heeft te maken met de merknaam en in mindere mate met de dosering per tablet. (pillen van 1 mg. per stuk zijn goedkoper dan pillen van 0.25 mg. per stuk) Ik heb inmiddels ook al 2 verschillende merken gehad (van de apotheek) en die zijn echt hetzelfde wat de werkzame stof betreft.
Misschien even extra checken bij je apotheek?

Inderdaad P-Ponypaard: Pergolide is inderdaad pergolide, maar er zijn wel tabletten met 0,25 mg en 0,5 mg en 1,0 mg. Dus wel even zeker weten dat je weer tabletten van 0,25 mg hebt gekregen. Klinkt blond, maar dat is het eerste wat me verder te binnen schiet. Andere merknaam mag niet uitmaken in principe