Hij eet nu ook weer vrij normaal, gelukkig. Hijs ook wel lekker aan het verharen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Embe schreef:Heb hier vorig jaar wat vragen gesteld daar ik onze pony verdacht van evt Cushing. Bij onze pony is maandag bloed afgenomen om te testen op Cushing en IR... Hij vertoont wel een aantal kenmerken van Cushing (bol boven de ogen, gevoelig voor HB) Hij heeft alleen een super mooi vachtje, dus dat klopt niet met de symptomen. Verder is hij zeer stressgevoelig. Momenteel vergaat hij op een een of andere manier van de spierpijn over heel zijn lijf, is nog niet duidelijk waar dat aan ligt... hij staat al een tijdje op minimaal werk (veel stappen en een beetje rustig aan joggen aan de longe) dus daar kan het niet aan liggen. Is dat ook een kenmerk?
Embe schreef:jcristina schreef:Embe, is je paard een quarter of painthorse?
Afstamming is onbekend, het lijkt het meest op een welsh met een scheutje arabierenbloed...
jcristina schreef:Embe schreef:
Ok, ik vroeg het omdat je het over 'joggen' had, en quarters last kunnen hebben van erfelijke aandoeningen mbt spieren. Maar het is er dus geen.
Moet je paard nog getest worden voor cushing (een specifieke cushingtest)? Er is namelijk onlangs in nederland een nieuwe test goedgekeurd die (weer wat) betrouwbaarder is, dus zou het fijn zijn als ze gelijk de goede test doen. Ik geloof dat hij wel in combinatie met een andere test moet, maar deze heet in ieder geval 'basaal acth'.
Waardoor weet je zeker dat het spierpijn is waar je paard last van heeft?
Embe schreef:@fargo thx! Maar dan is de ACTH waarde laag bij onze pony? Is het dan wel zinvol om met Pergolide te beginnen?
fargo schreef:In dit topic wordt o.a. pergolide en parlodel gegeven (dus los van elkaar hè als 2 verschillende medicijnen aanpakken).
Pergolide is eigenlijk hét middel dat het meest wordt gegeven (wereldwijd) omdat het de beste resultaten lijkt te geven. Pergolide moet je liefst wel langzaam opstarten omdat het effect heeft op eetlust en eerst misselijkheid kan veroorzaken. Hier zijn wel trucjes voor. Even goed navragen hoe duur het wordt want prijzen variëren nogal per DA. Evt is het dan wenselijk om gewoon recept te vragen aan Da en naar apotheek te gaan, dat kan boel euro's schelen als jouw Da een dure Da zou blijken te zijn
eiber schreef:@P-Ponypaard: Pergolide is Pergolide. Het verschil in de prijs heeft te maken met de merknaam en in mindere mate met de dosering per tablet. (pillen van 1 mg. per stuk zijn goedkoper dan pillen van 0.25 mg. per stuk) Ik heb inmiddels ook al 2 verschillende merken gehad (van de apotheek) en die zijn echt hetzelfde wat de werkzame stof betreft.
Misschien even extra checken bij je apotheek?