[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:48

hallo,
hier ook even een vraagje, we heeb onder de paarden ook deken we een soort van mok, echter heeft geen enkel paard het in de kootholtes maar allemaal aan de 2 zijkanten van de kogel.
het haar is er af, en het is rood,, de korst is 1 geheel zeg maar, dus niet allemaal kleine korstjes.
zijn alleen paarden met 4 witte benen die het hebben.
wie weet hier iets van, het lijkt een beetje op regeschurft maar dan bij de kogel?

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 08:09

Als het goed is duurt het maar even dat het verergert. Na een paar weken moet het gaan stabiliseren en verminderen. Hoop wel dat je paard er snel van af is.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:42

Ja ik ook, hij liep niet echt goed vandaag, in stap wel maar in draf duidelijk minder goed :( het is echt sneu voor t beestje het doet m echt zeer! Voor mij ook vervelend, ik krijg er elke dag n grijze haar bij ;)
Het weer is zo slecht dat ie ook weinig buiten kan, alles staat onder water en da's helemaal niet goed nu. Morgen de paddocks maar wéér leegpompen.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:40

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:05

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:55

hallo allemaal

mijn pony heeft ook mok en ik heb de dierenarts er bij gehad die heeft gezegt je moet het wassen met betadineshampoo .
en dan moet de korst er af gaan en als dat zo is moet je er mok zalf een paar dagen op smeren .
en niet rijden tot het weg is en goed schoon en droog houden

marloes

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:36

Ik had er ook 2 met plekjes die moeilijk te genezen waren. Droogzetters voor de koeien geprobeerd en weg waren de plekken met 3 dagen smeren. Nu na 2 weken nog niks te zien, haren groeien weer terug.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:45

Die van mij staat nu in de kliniek voor mok!
Het is binnen een paar dagen zo erg geworden dat het in de kliniek moest gebeuren..

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:52

jeetje dat is wel klote zeg :( Hier is het even beter gegaan, de regen is terug en de mok en modder ook :( word er hopeloos van nu......ben net weer n goede 2 weken aan het rijden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:41

Mijn Haflinger heeft ook mok, maar dan niet in haar kootholtes maar op haar vetlok. Heb al zoveel geprobeerd, maar de korsten blijven zitten. Ik scheer het altijd op en maak de haren zo kort mogelijk, het lijkt alleen niet te helpen. Word er moedeloos van want ze heeft er echt last van. De dierenarts had gezegd dat ik haar een week in de Betadine moest zetten en dan met een antibiotica zalf op moest smeren, maar het is nog niet weg.

Volgens mijn hoefsmid is de mok weg, maar zit er alleen nog maar wildvlees. Maar korsten en een rode huid is toch geen wildvlees?

Iemand ervaring met dogeczema?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:49

geen ervaring mee, wel balen zeg dat het blijft. en korsten lijkt me geen wildvlees. wildvlees is in het begin wel wat rood tenminste dat kan. net als een litteken eigenlijk. heel vervelend. heb vorig jaar efrata mokmouse gebruikt en daar was ik erg tevreden over. voer dit jaar kruiden en heb nergens last van. weet niet of het daaraan ligt of omdat hij een andere stal heeft met andere ondergrond van de paddocks.
sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:14

Ik kom hier ook even binnenvallen, en hoop dat jullie me kunnen helpen. :)

Ik ben er gisteren namelijk achter gekomen dat mijn paard ook mok heeft, heb toen zijn kootholtes gewassen met betadineshampoo, zijn sokken er af geknipt, die ik had laten zitten om dit te voorkomen, gedroogd en er een laag sudocreme opgesmeerd. Overdag staat hij nu niet in de bak omdat die nat is, maar op een verhard stuk. Ik heb wel gereden, waarna hij wel wat vieze benen had. Heb die toen wat schoongemaakt en er weer nieuwe sudocreme opgesmeerd. Morgen wil ik zijn benen weer wassen, drogen en dan sudocreme met tea tree olie er op doen.
Hoelang moet ik het aankijken of het minder wordt? Ik twijfel namelijk heel erg om de DA te bellen om te laten kijken of hij misschien geen mijt heeft. Hebben jullie misschien nog meer tips, of is dit alles wat ik op dit moment kan doen?

Alvast bedankt!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:33

Ik heb een vraagje.
Mijn pony is erg gevoelig voor mok. Helaas heeft hij een paar weken geleden ineens verschrikkelijk veel mok gehad.
Niet alleen in de kootholte maar ook het hele pijpbeen. Door de kliniek is het nu weer onder controle maar doordat hij vaker mok heeft gehad blijft de huid wat stug.

Ik heb hier vaker gelezen dat het strand erg goed is. Zou dit hier ook goed voor zijn?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:52

Heeft er niemand een idee?

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:35

@ calimero Als zijn huid erg stug is, deze misschien proberen soepel te houden. Ik voer daarom lijnzaadolie (om de huid van binnenuit te voeden) en de ruwe plekken optijd insmeren met zalf. Wat je ook kunt doen is afwisselend met zout water ene dag en andere dag babyolie. Vooral die olie is belangrijk om zijn huid soepel en zacht te krijgen. Als je nog vragen hebt kun je altijd pben. Ik heb met mijn trekpaard die erg gevoelig is voor mok veel ervaring met mok in meer en mindere mate. succes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:52

Ik heb geen idee, ik smeer zelf sudocreme met tea tree olie.

Mijn paard blijkt mijt te hebben, Da is er vandaag voor geweest.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:01

Kom ook even binnenvallen met een vraag. Mijn paard heeft nu al een week of 3 mok aan zijn enige witte voetje, en dan houd in dat hij 2 flink dikke korsten helemaal onderaan zijn kootholte heeft zitten (meer op de hoefbal). Heb het ontsmet, hij heeft een vitaminespuit gehad en ik en smeer dagelijks mokzalf, maar de korsten gaan niet weg. Krijg ze er ook niet makkelijk afgepeuterd, ze zitten behoorlijk vast en wil het er eigenlijk liever niet ruw aftrekken, straks zit er een wond onder. Hij heeft er verder geen last van en het wordt ook niet erger, maarja het hoort er uiteindelijk niet te zitten. Iemand hier ervaring mee?

Aylalalalaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:36

ik heb een tinker, en die heeft al heel lang chronische mok. ik heb heel veel zalfjes geprobeert. speciale mok zalven, zonnebloemolie met zwafel, vaseline enzovoort. dan was het eindelijk weg, en dan kwam het weer terug! steeds weer! ik knip de sokken rond de wondjes. de kruiden heb ik nog niet geprobeerd, maar daar ben ik niet zo zeker van, want hij heeft een keer kruiden voor zn darmstelsel gekregen en daar kreeg hij wormen van. hij heeft nooit last van kreupelheid of dikke benen. wel jeuk. wie heeft er een wondermiddeltje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:31

Weet je zeker dat het mok is, en dat het niet bijvoorbeel door mijt wordt veroorzaakt? Dit zou je kunnen laten nakijken door de DA een huidafkrabsel te laten nemen. :)

Aylalalalaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:48

@san_ner ow dat zou ook kunnen! kan je die zien mijten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:57

Nee die kan je niet zien, daarom nemen ze dan ook een afkrabsel om het onder de microscoop te bekijken. :)

Ik dacht namelijk ook dat mijn paard gewoon mok had, maar die bleek mijt te hebben. Na behandeling was hij er zo vanaf. :)

Aylalalalaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:31

@san_ner ok! ik was al van plan om een DA te laten komen, hij heeft rare rood bruine vlekjes/ bultjes in zijn koker. :S kan hij ook voor de mok/ mijt checken. dank je! :)

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:32

@ Aylalalalaa :
Als een paard mijt is kan dit mok veroorzaken. Dus de mijten veroorzaken in dat geval de mok. Ben benieuwd naar wat de DA zegt. Als het mijt blijft te zijn, wat erg hardnekkig kan zijn door de beharing dan zal je het waarschijnlijk wel een paar keer moeten wassen met sebacil of iets dergelijks. Overigens de mijten zie je niet zitten, maar ik kan aan de conditie van de beharing beharing van mijn Belg vaak wel zien wanneer er weer mijt actief is. De combinatie zonnebliem olie met zwavelbloem is niet ideaal. Je zou de zwavelbloem beter met tarwekiem olie kunnen mengen. Die zorgen dat de huid de zwavel beter opneemt.
Wat goed zou kunnen is dat je paard ook veel aanleg heeft om mok te hebben. Icm een verminderde weerstand. Wat voer je hem? Mijn trekpaard heeft er echt aanleg voor, maar door de kruiden die ik haar voer en het goed bijhouden heeft ze meestal 3 kleine plekjes van een 1/5 cm (waar eerst haar hele benen vol zaten) succes ermee!

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:49

horse1984 schreef:
Na een gevecht van bijna een jaar met op en af goede reacties op smeersels, inwendig behandelen e.d hebben mijn Belg en ik het eindelijk voor langere tijd stabiel.
We hebben goede ervaring met MOK kruiden en later een door de hemeopaat samengestelde mix.

Heb je de kruidenmix speciaal laten samenstellen of is het een bestaande mix die ze op hun websit verkopen?

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:24

Ik heb een samengestelde mix van de homeopaat, de bestaande mix had niet het gewenste resultaat.