PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:22

Hier werkt de magnesium van HeltieHorse het fijnst, de vloeibare. Denk ook doordat er B-vitamines en Tryptofaan in zit. Wel wat duurder dan Oxide, maar oxide doet vrij weinig bij die van mij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:32

Spenk schreef:
Slmt9 schreef:

Daarom geef je ook het dubbele. Citraat is in verhouding veel duurder. Ik merk ook geen verschil in werking van beide.

Dit is wat Vente er zelf nog over zei:
“Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat paarden met twee weken op hetzelfde niveau aan magnesium zitten als wanneer men Magnesiumcitraat geeft. In verband met de oxidevorm heeft dit iets meer tijd nodig, waardoor de oxidevorm ook goedkoper is dan de citraatvorm.”

Mijn paard eet echt geen bak vol poeder op... 60 gram magnesium is echt veel. Ik heb het ook wel gegeven hoor de oxide 60 gram. Maar de citraat werkt hier beter en eet die op.

Ahhh helemaal goed toch dat het voor elk paard zo werkt!

Het zal ook verschillen hoeveel een paard nodig heeft. Hier gaat er sowieso al een bak poeder in qua magnesium en aminozuren, glucosamine :+

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:06

Activiteit van je paard bijhouden met een tracker:

ik gebruik mijn oude garmin sporthorloge. Belangrijk is dat het apparaat een eigen gps en software heeft. Anders ben je daarvoor afhankelijk van de bluetooth verbinding met een gsm en moet die er dus ook continu bij in de buurt blijven.

De horloge maak ik bovenin de staart vast door hem door een vlecht heen te halen.
Afbeelding

Mijn horloge kan met een volle accu het programma 'wandelen' ongeveer 11 uur volhouden. Dus per 24 uur doe ik 2 metingen van tussen de 9 en 11 uur.

Data die ik gebruik zijn:
- totale duur
- afgelegde afstand (reken ik om naar meters per uur)
- maximale snelheid
- gemiddeld bewogen snelheid
- bewogen tijd (reken ik om naar bewogen tijd per uur)

Daarnaast hou ik bijzonderheden bij zoals de hoeveelheid pijnstilling, wel of geen deken, wijzigingen in suplementen, weersomstandigheden enz .

Afbeelding
Inmiddels heb ik sinds halverwege oktober al een behoorlijke berg data verzameld :list:

Het zal vast niet extreem nauwkeurig zijn, omdat mijn dame regelmatig buiten de lijntjes kleurt.
Afbeelding

Maar zolang je consequent met dezelfde apparatuur en op dezelfde plaats van bevestiging aan je paard meet, kan je de data wel met elkaar vergelijken en als je maar genoeg metingen hebt er conclusies uit trekken :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:23

Die bewandelde route :')
Maar jokes a side, super tof dat je dat zo bij houdt. Mooie data! Ik heb wel een dekensensor gebruikt, ook heel leuk om te zien wanneer ze slapen, stappen of nog actiever zijn.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:32

Jullie maken het lastig omtrent de magnesium. :+

Het wordt gewoon proberen dus, denk dat het daarop uitkomt. Dank allemaal!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 06:45

Ik gebruik die van de welkoop eigenlijk al jaren en geef 1 maatschepje per dag

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 07:43

Tinkermuts schreef:
Ik gebruik die van de welkoop eigenlijk al jaren en geef 1 maatschepje per dag

Welke heb je van de Welkoop? Die van Subli? Die gebruik ik namelijk ook al even. Merk dat hij het hier beter op doet dan andere merken...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 07:51

Vitalstyle

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:11

Ik geef de chelaat van horseflex. In de zomer halve dosering en nu met de wind en kouder weer 15gram per dag

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:42

Slmt9 schreef:
Die bewandelde route :')
Maar jokes a side, super tof dat je dat zo bij houdt. Mooie data! Ik heb wel een dekensensor gebruikt, ook heel leuk om te zien wanneer ze slapen, stappen of nog actiever zijn.

Die kende ik niet dus even gegoogled. Dat is ook een mooi apparaatje +:)+

Ik zie met de tracker idd alleen activiteit maar niet wanneer en hoeveel ze liggen. Zit wel een hoogtemeter op maar die is volgens mij niet zo heel erg betrouwbaar.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:42

Sorry ik stel even een hele domme vraag waarschijnlijk omdat ik niet goed aan het opletten was. Ik heb dus nu een test gekocht via https://animalgenetics.com/ voor PSSM1. Moet ik wachten tot ik iets toegezonden krijg ik moet ik het formulier wat ik heb gekregen gebruiken om de haren op te sturen?

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:41

joyce83 schreef:
Sorry ik stel even een hele domme vraag waarschijnlijk omdat ik niet goed aan het opletten was. Ik heb dus nu een test gekocht via https://animalgenetics.com/ voor PSSM1. Moet ik wachten tot ik iets toegezonden krijg ik moet ik het formulier wat ik heb gekregen gebruiken om de haren op te sturen?

Ik weet niet precies meer hoe het eruit ziet, maar ik heb toentertijd haren getrokken en samen met het (ingevulde) formulier naar ze toegestuurd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:26

joyce83 schreef:

Volgens mij als ik dit zo lees, moet je manen of staartharen trekken met de haarwortel eraan, zo'n 30-40 stuks. Dat doe je in een plastic zak ( wel als ze droog zijn) met zo'n zip-lock sluiting. Daar zet je de naam van het paard op. Dat die je met het ingevulde formulier in een enveloppe. Je moet omdat je van buiten de USA komt ook nog iets downloaden en erbij in doen zodat het door de grens komt, hun adres op de enveloppe, voldoende porto en dan kan het op de bus/afgegeven op een "postkantoor". https://animalgenetics.com/equine-sample-collection/ .

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:05

Dank jullie wel voor het mee kijken. Raakte denk ik wat in de war omdat ik de laatste tijd wat wormtesten besteld heb en daar dan weer eerst iets voor opgestuurd heb gekregen. Ik ga haren trekken, in zakje doen en naam erop en dan met formulier in envelop en opsturen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 10:22

Niet in een plastic zakje doen, maar in een stuk papier vouwen.
In plastic kan het gaan broeien, wat het DNA aan kan tasten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:03

Gek dat ze dan op de site een zip-lock zakje aanraden. Maar ik snap jouw redenering wel hoor Mac!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:16

Ik snap het ook wel de redenering, ze waren op zich droog maar heb ze toch in papieren envelop gedaan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:34

Misschien raken ze in een zip-lock zakje minder snel 'besmet' met iets wat het DNA kan vervuilen? Maar ik heb hier verder ook geen ervaring mee. Dat wat Mac zegt klinkt ook logisch.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:33

Wij zijn van de week begonnen met meer strikte beweging, naast het leven op de PP. Benieuwd hoe het gaat. Kort longeren, aan de hand werken, wandelen, fietsen. De tijd zal het leren.. vandaag 10km in de benen in het bos. Dat vindt hij prachtig en gaat ook altijd gewoon goed.

Het (koude) water gaat hij overigens zelf in, ik stond droog op de kant. :+

Afbeelding

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:17

Ben met die van mij weer langzaam aan het opbouwen geweest na zijn aanval 2 weken terug. Vandaag een halve les mee kunnen zonder een enkel probleem. Het is 20 minuutjes stappen naar de les toe, dus wou echt zeker weten dat hij dat zonder problemen kon. Ben eerst een keer gewoon heen en weer gelopen met hem en dat ging goed, dus besloten om maar weer een les mee te pakken. Veel stappen, beetje drafwerk, en vooral bezig met rechtrichten en soepel maken, gelukkig een top instructrice die meedacht en zijn grenzen goed in de gaten hield.

Ben zo blij dat hij weer helemaal goed lijkt te gaan, maar nu toch wel weer bang om te snel te veel te doen, waardoor hij weer een aanval kan krijgen. Zoals galop pakken we nu onder het zadel nog niet mee, gister liep hij voor het eerst aan de longeerlijn weer zonder moeite in galop, dus daar houden we het even bij. Onder het zadel is toch zwaarder dan aan de hand, voor hem al helemaal omdat zijn balans vrij slecht is.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:16

Hoi, ik wacht op de pssm2 uitslag van Generatio. Ik ben benieuwd welke vitaminebrok jullie voeren? Zijn er ervaringen met St.Hippolyt WES Bodyguard en Atcom pssm vital? Ik voer nu Pavo Vital.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:23

MRIIIS schreef:
Hoi, ik wacht op de pssm2 uitslag van Generatio. Ik ben benieuwd welke vitaminebrok jullie voeren? Zijn er ervaringen met St.Hippolyt WES Bodyguard en Atcom pssm vital? Ik voer nu Pavo Vital.

Ik voer Green Balance van EquiFyt. Niet perse enkel vitaminebrok, maar verder krijgen ze er (naast de nodige supplementen en hooi) niks bij.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:41

Ik geef marstall force met metazoa musclefit

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:54

Ik geef Victorious secret met nog extra sojaschroot en vitamine E olie.