[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:48

Dimple, IR is idd een apart bloedonderzoek. Dat moet, geloof ik, nuchter gebeuren. Maar er zijn vast bokkers die daar veel meer vanaf weten.

En idd wat Geerke zegt, verhoogde eosinofielen kan duiden op een parasitaire infectie dus b.v. wormen of leverbot etc. ( bij leverbot ook verhoogde leverwaardes, dus maak je niet druk ;) ). Zou misschien wel die opgezwollen buik kunnen verklaren...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:06

Geerke, goed onthouden! En Maris ook! ;)
Ik heb haar Pramox gegeven, kwam niks vanaf en geen reactie.

Problemen met darmen kan ik niet constateren. Haar mest is goed, niet dun of zo, maar mooie ballen.
Zou ik dat nog aan iets anders moeten kunnen merken?

Ik zal een foto plaatsen zodat jullie beetje beeld hebben ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:07

Afbeelding

Deze was van het zomer. Ik ga even kijken of ik een foto vanaf zij heb.
Het gaat om de zwarte. (vossie net 1,5 week geleden moeten laten inslapen......... |( )

De boom staat er iets voor, maar het gaat om de buik. Dit was najaar 2013 (okt)

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:09

ze ziet er prachtig uit daar!Linksachter een wat dik spronggewricht.
Vosje dood? |( Och jee...waaraan?

oh...nog een foto...ik zie daar geen cushing of IR in eerlijk gezegt.
Wel inderdaad een dikke buik.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:11

Vosje aan koliek......... ;(

Van de zomer ging ze halve dagen paddock en halve dagen wei. Dat werkte echt super! (of strookbegrazing)

LA is ze 2x geopereerd aan ocd. Laatste x in mei 2012. ;)
Goed gezien! (oplettend oog!)

Dikke buik inderdaad. En ze eet bijna alleen maar hooi. Voor de vorm (omdat de rest wat krijg) muesli.
Energie tekort dan??

Ik hoop zo dat de DA morgen belt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:12

Gasvorming misschien in de darmen ? Dan hebben ze wel gewoon mooie mest om te zien, maar ondertussen zit het echt niet lekker. Een paard bij ons op stal had ook zo'n dikke opgeblazen buik. De eigenaresse heeft er echt vanalles aan proberen te doen. Oa ook naar Annika, zij constateerde een schimmel in de darmen met als gevolg dat opgeblazen zijn. Dat paard had ook echt moeite om haar achterbeen ( met name rechtsachter) onder te zetten , waarschijnlijk als gevolg van die darmproblemen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:17

En hoe voelde dat paard zich verder Maris?

Ik hou het zeker in mijn achterhoofd!!

Alline

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:38

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:42

Dank je wel, pffff 69 euro voor 20 dagen ....... Das best duur.. Twee van die 4 kruiden zitten ook in joint comp trouwens ( boswellia en salix alba ( schietwilg )).

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:49

equilin heeft ook nog een supplement voor artrosepaarden, wel met gluco, maar dat zit er los bij. Voor de rest heel mooi supplement, tijdje gebruikt, maar ik vond Joon toch soepeler op de Synovium. Equilin is ontwikkeld door een dierenarts, die ook erg graag advies geeft en heel behulpzaam is! Misschien ook nog een optie? Flexi4 is inderdaad mega-duur :(:)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:00

cynthiar schreef:
Dat complete hysterisch kan dus door de Cushing komen. Dit kan over gaan door de Pergolide.

Absoluut. Mijn paard is een echt typisch koudbloed. Maakt zich zelden ergens druk om. Echter was hij voordat hij aan de pergolide begon overal bang voor en onwijs hyper. Inmiddels is hij weer zijn eigen cooooole zelf

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:12

Dimple schreef:
Essie, loop door het land naar de Middenweg en we kunnen elkaar de hand schudden. Ze kunnen dus best samen staan :D

Oh zeg dat is grappig. Misschien kunnen we bij het beroemde hek/draadje (die ik altijd neem om bij jullie te komen tijdens wedstrijden) een land creeren ;) Helft van "mijn" terrein, helft van de "jouwe" Enige maar is dat het een takken end lopen is haha.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:16

geerke schreef:
het vaak samen ja...ik weet er alles van :+
Maar paarden met alleen cushing?Hebben die ook vetopslag?

Ja! Maxx heeft (deels had) het m.n. in zijn buik en zijn koker

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:59

Nou, dat kan je wel zeggen ja, takke end lopen. Die van mij staat gelukkig niet vaak helemaal achteraan :D

Welke DA heb jij als ik vragen mag? Ik heb Willem van VCHN

Die van jou was hysterisch?? En nu niet meer? Heel apart, die van mij is het tegenovergestelde. Die is heel erg lang hysterisch geweest (pak um beet van 8 tot 12 jaar) daarna en daarvoor relaxtheid zelve..........heel apart.

Rare beesten die paarden.

Ik ga je Flex4 even bekijken. Gelukkig is mijn merrie verzekerd en kan ik declareren bij hen. Daar heb ik al contact met ze over gehad!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:06

Essie73 schreef:
geerke schreef:
het vaak samen ja...ik weet er alles van :+
Maar paarden met alleen cushing?Hebben die ook vetopslag?

Ja! Maxx heeft (deels had) het m.n. in zijn buik en zijn koker

Dat is het vasthouden van vocht, geen vet waarschijnlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:11

@ Dimple: Willem is mijn held *\o/* .

Ik heb wat speedibeet voor Juud besteld bij de Welkoop. Ze is erg goed bij gekomen op de medicijnen, maar mag net wat voller.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:14

Nou mijn pony doet me nu echt versteld staan. We zijn nu langzaam over aan het stappen naar Cavalor Fiber Force voer zitten nog in de mix periode en ze vertikt het om te eten. Terwijl ze altijd alles heeft gegeten, laat je een bananenschil achter dan eet ze hem stiekem achter je rug op.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:19

Mijn pony vind de fiber force heerlijk!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:19

@Maris: mijn da zei ook dat bij de koker en buik juist vet is, dit kan zo erg worden dat ze er last van kunnen krijgen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:21

Dennis schreef:
@ Dimple: Willem is mijn held *\o/* ..

Grappig, die van mij ook!!! Zo'n fijne vent!!! Eerlijk, to the point en heel kundig!
Heel blij met Willem :D

Die van mij vindt de FF ook erg lekker (maar die eet dus gewoon alles zeg maar.........soort van wandelende kliko :') )

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:24

Dimple schreef:
Dennis schreef:
@ Dimple: Willem is mijn held *\o/* ..

Grappig, die van mij ook!!! Zo'n fijne vent!!! Eerlijk, to the point en heel kundig!
Heel blij met Willem :D

Die van mij vindt de FF ook erg lekker (maar die eet dus gewoon alles zeg maar.........soort van wandelende kliko :') )

Die van mij is altijd ook een wandelende kliko geweest, dus ik snap er helemaal niks van

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:33

Je bent toch net begonnen met de pergolide ? Dat is dus de pergolide veil..... dan kunnen zo oa eten weigeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:42

Zonder Willem waren Dennis en Judith er al niet meer geweest. Hij is duidelijk, eerlijk en geeft geen valse hoop, hij weet hoe ver ik voor mijn pony's wil gaan en vind het erg fijn dat ik daar van op aan kom als ik ze op de kliniek achter laat (ik breng ze redelijk snel heen als er wat is, is voor mij om de hoek en betere zorg kunnen ze dan natuurlijk niet krijgen).
Judith door een nare moeilijke bevalling, hij gaf er weinig meer voor (hij kreeg het veulen er bijna niet af, merrie echt uitgeput, daarna een baarmoeder ontsteking), zo erg dat hij zelfs een paar uur later uit zich zelf nog eens op het erf stond om haar nog even met eigen ogen te bekijken. Toen ik die nacht belde stond hij binnen 5 minuten bij mij op het erf!
En Dennis ruim een jaar geleden met een hele flinke koliek, waarbij hij door een spuit buscopan in shock schoot, maar door zijn super snelle ingrijpen loopt hij er nog :j.
Moet wel zeggen dat ik in de loop der jaren wel zo'n goeie klant ben dat hij (en met hem ook een aantal andere artsen) mij in het dorp begroet als ik hem tegen kom.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:51

Maris schreef:
Je bent toch net begonnen met de pergolide ? Dat is dus de pergolide veil..... dan kunnen zo oa eten weigeren.

Ben al wat langer bezig sinds Oktober geloof ik, heb het alleen moeten verhogen, omdat de symptomen maar nauwelijks wegtrokken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:52

Misschien dan toch door het ophogen ?