[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 00:08

Hm weet dat er al 4 topics zijn intussen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Zou lief zijn als iemand mij verder kan helpen. :)

Mijn merrie schuurde haar staart eerst alleen tijdens hengstigheid. Echter loopt het de laatste twee maanden een beetje uit de hand, ze schuurt echt constant zodra ze op stal komt.
Ook met poetsen valt ze zo wat om als je haar kriebelt op de staart, en tijdens het rijden heeft ze momenten dat ze maar blijft zwiepen met haar staart door de jeuk.

Ik spoel zo vaak mogelijk de staart schoon met lauw water. Heb ook vaseline , klitwortel van de kruidvat en babyolie geprobeerd hiervoor. Ze heeft een liksteen (en maakt daar gebruik van) en komt eigenlijk niets te kort.

Iemand die tips heeft of evt een handige site, over het stoppen van schuren? Het is zonde van de staart, maar daarnaast zit ze zichzelf er ook echt mee in de weg!

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 00:33

daNiielle_ schreef:
Ik spoel zo vaak mogelijk de staart schoon met lauw water. Heb ook vaseline , klitwortel van de kruidvat en babyolie geprobeerd hiervoor. Ze heeft een liksteen (en maakt daar gebruik van) en komt eigenlijk niets te kort.

Iemand die tips heeft of evt een handige site, over het stoppen van schuren? Het is zonde van de staart, maar daarnaast zit ze zichzelf er ook echt mee in de weg!

Heb je enig idee wat de oorzaak van het schuren is? Het kan ook een andere oorzaak hebben dan ZE.
Gebruik je ontsmettende schampoo?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:27

kijk ook haar voeding eens na. Mijn schuurder schuurt zodra ze ook maar iets met suikers erin binnen krijgt. Ze staat nu al een paar maanden zonder suikers, met een RSIH deken en om de paar dagen Derfen op staart en manen en alles ziet er heel rustig uit nu. Is een totaalplaatje wat je moet behandelen en niet alleen maar af en toe wassen. In veel smeerseltjes zitten minerale oliën/parabenen en weet ik wat voor zooi die ook een uitdrogende werking hebben waadoor het alleen maar meer schilferig en jeukerig wordt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:42

Omdat ze het pas sinds twee maanden doet, heb ik haar nog niet direct op ander voer of met een deken gezet.
Kan je laten onderzoeken of het aan de suiker ligt? Ze krijgt eigenlijk alleen hooi en een beetje brokken. Voor de rest staat ze op het weiland.

Probeer het verder zo rustig mogelijk te houden, die smeersels waren op telefonisch advies van de dierenarts maar deze hielpen niet.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:53

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:59

Alleen jeuk aan de staart kunnen ook aarswormen zijn die jeuk veroorzaken
Derden werkt goed tegen jeuk.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:01

Hallo,

Ik breek even in om iets te vragen.
Ik ben vandaag bij een paard wezen kijken wat schuurt. Zowel de manenkam als de staart. De huid eronder ziet er rustig uit met schilfertjes. Het paard is veel te dik en staat op gras. Is een koudbloed.
Ik heb gelezen dat ik er dmv een bloedtest achter kan komen of hij zomereczeem heeft. Dat wil ik bij de keuring dus ook vragen. Maar nu komt de vraag. Wat als hij het heeft? Hij verhuist naar een plek zo'n 5 km van de kust hemelsbreed. Hij gaat meer bewegen dus de eiwitten zullen verminderen.
Wat zijn de kosten die je maandelijks hebt aan een eczeempaard? Denk aan smeersels evt deken. En is het raadzaam om hem iedere nacht op stal te zetten ivm de stekende muggen?
Zoals je leest heb ik helemaal geen ervaring hiermee, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:22

Ik spreek even voor mezelf. :)

Vorig jaar heeft Tapioka mij een 300€ gekost. Ze is toen pas laat beginnen met schuren (had daarvoor nooit geschuurd), ik ben dus ook laat beginnen met behandelen. Dit jaar zit ik aan een 400€. Het geld heb ik er wel voor over, het erge vind ik dat de jeuk nog altijd niet weg is...

Uit een gewoon bloedonderzoek kun je bij mijn weten niet halen dat ze ZE hebben, dat kan alleen met een uitgebreid en dat kostenplaatje komt op ong. 300€ (volgens mijn DA). Dan testen ze niet enkel ZE, maar ook allerlei andere zaken. Valt te zien of je dat bedrag bij de keuring wil nemen (of dat de huidige eigenaar die kosten (nog) wil dragen...) Ikzelf laat dat onderzoek in het voorjaar doen. Keuze voor het voorjaar is op aanraden van de DA.

Hij hoeft natuurlijk geen ZE te hebben... Het is een koudbloed, te dik, ... Maar ik persoonlijk zou het risico niet nemen... Gewoon omdat ik bij mijn paard de jeuk nog steeds niet helemaal onder controle heb en dat frustreert me enorm. 's Nachts op stal zetten biedt geen garantie, kust ook niet altijd heb ik begrepen. Hoe doen andere eczeempaarden in jouw buurt het? Misschien ook iets om mee te nemen in je beslissing. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:32

Vorig jaar heeft mijn paard mij aan ZE gekost:

- 6 potten Befix: €270
- 4 zomereczeemdekens Kerckhaert: €400
- 1 zomereeczeemdeken RSIH: €125
- 2 vliegenkappen: €30
- heel veel bloed, zweet en tranen

Totaal: €825

Dit jaar heeft mijn paard aan ZE gekost:

- 1 zomereczeemdeken RSIH: €125
- 1 bus Befix: €45
- 1 kleine bus Derfen: €25
- 1 grote bus Derfen: €45
- géén bloed, zweet en tranen

Totaal: €240

Volgend jaar moet ik hopelijk geen nieuwe RSIH (die van dit jaar is nog helemaal goed),
dus ik hoop de kosten te beperken tot max. €125 volgend jaar.

Jeej :')

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:33

Echt? 300 euro? :+ Wat doen jullie dan allemaal zeg, jeetje!

Ik kom van begin tot eind aan alleen zomereczeem uit op ongeveer 110 euro := Een deken, een extra buikflap, een fles anti itch en een fles shampoo. Misschien komt er nog een fles shampoo bij dit jaar.

Maar een gewoon paard krijgt vaak ook een vliegendeken en shampoo. Het enige wat ik voor bailey anders koop als de andere dames is een extra buikflap en anti itch (wat ik nu al niet meer gebuik omdat het geen fijn spul is).

Smeren met allemaal zooi ben ik mee gestopt. Het helpt niet of nauwelijks voor belachelijk veel geld. Wat hier vooral goed werkt is de droge en kale plekken verzachten met zachte creme en goed vaak de manenkam wassen met tea tree shampoo.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:45

Bij mij is dat op gegaan aan (twee) dekens, druppels, smeersels, shampoo en dierenartskosten. Mijn deken heeft zijn beste tijd weeral gehad en ik kan volgend jaar dus weer een nieuwe aanschaffen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:00

ik heb vorig jaar een fles huidolie gekocht van 15 euro geloof ik en die gebruik ik nu nog.
verder had ik alles al. :j
kreeg nog een kapotte deken van iemand,die heb ik vermaakt en die kan appie dan weer aan.
voedingssupplement reken ik er niet bij omdat ik die sowieso wel geef.

dus mij kostte het 15 euro :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:07

Ik ben dit jaar ook aanzienlijk meer kwijt geweest.
Vorig jaar kreeg hij nog gewone brok en op die stal zat dat bij het stalgeld in en deed ik verder naast een deken nog niets van smeren of iets dergelijks. De deken heeft me vorig jaar €100 gekost.

Hij krijgt van mij nu sinds het najaar en ik op een andere stal sta speciale muesli a €40 euro voor 2 zakken en da's dan voor een maand zoiets..
dus elke maand €40. ik heb lotion met cojosol gesmeerd a €50 voor een grote fles, daar doe ik een kleine maand mee als ik dagelijks smeer. Ik heb tea tree shampoo aangeschaft a €30 en aan het begin van het seizoen een nieuwe deken a €130. Maar die heeft hij vorige week kapot gescheurd :( Dus als hij niet meer te maken is kom ik nog een nieuwe deken bij aan't halen a €130..

Dus even opgesomd;
- maandelijkse terugkerende kosten : €40 aan muesli. maar dit is in het geval van mijn paard het wel dubbel en dwars waard want alleen de muesli heeft bij hem echt zoveel positief effect gehad, dat hij tot aug zonder jeuk en zonder deken buiten heeft gestaan :)
- zo'n 2 flessen cojosol gebruikt dit seizoen tot nu toe, da's totaal € 100. maar daar ben ik mee gestopt want imo heeft dit niets geholpen en is de deken effectief genoeg, daar schuurt hij niet onder en het schuren is tov vorig jaar heel veel verbeterd door de overgang naar de eczem-muesli.
- nieuwe eczeemdeken a €130
- tea tree shampoo a €30 euro
en waarschijnlijk door een beetje pech nu een tweede eczeemdeken dit seizoen a €130.

Totaalplaatje is dus ook wel vrij prijzig, maar met de cojosol lotion ben ik gestopt want die hielp toch niet echt. De deken en de muesli zijn tot nog toe het meest effectief en met warme periodes gebruik ik de shampoo eens op de paar weken. Maar die muesli krijgt hij het hele jaar door nu dus da's ook wel wat duurder, want met de haven's muesli wat ik eerst had was ik 20euro pm kwijt.
De shampoo houd ik ook aan maar die is heel zuinig dus één fles per seizoen is genoeg en dan heb je zelfs nog over (ik in mijn geval).
Tsja en dan heb je wel eens onvoorziene kosten er tussendoor zoals ik nu bijv. heb met de deken die kapot gegaan is en waarschijnlijk niet meer te maken.

Het lastige is dat je niet zeker weet wat het paard precies heeft en in hoeverre zijn situatie dalijk verbeterd bij jou. Bij mijn paard is nu met de deken en de muesli het schuren echt heel goed onder controle te houden, maar misschien verandert dat dalijk ook weer en moet ik weer wat anders proberen. En dan kunnen de kosten ook ineens weer omhoog gaan. Heel onvoorspelbaar vind ik. Zou er niet zomaar aan beginnen.. moeilijke keus. Al zou het in jouw geval misschien net zo goed kunnen zijn omdat hij wat dik is en misschien bepaalde vitaminen of mineralen tekorten heeft en dan is het waarschijnlijk vrij simpel op te lossen. Je kunt icm de keuring misschien dan toch een bloedonderzoek laten doen, daar komt in ieder geval wel veel naar voren :) Wat betreft het snachts op stal zetten, dat biedt inderdaad geen garantie maar mocht het paard indd allergisch zijn voor de mugjes dan helpt het op tijd opstallen wel in de meesten gevallen al goed voor het paard :) en aan de kust helpt ook niet altijd voor alle eczemers maar voor heel veel eczemers helpt dit wel. Maar daar kom je pas achter als je dit gaat doen natuurlijk

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:18

Ik ben van plan een deken te gaan kopen maar onze afzetting en weideverdeling is wit stroomdraad. Zou dat erg schadelijk kunnen zijn voor het deken?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:19

Dank jullie wel voor jullie snelle en uitgebreide reacties _/-\o_

Eigenlijk zou ik het beste af zijn bij een bloedonderzoek dus.
Ik las dat die 300,- kosten.
Ik ga het weer even laten bezinken.

Schuren jullie paarden het hele jaar door of alleen in de zomermaanden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:25

is het natuurlijk wel zo dat als je bloedonderzoek laat doen en je weet dat het zomereczeem is je nog net zo ver bent als nu.
dan moet er dus een deken op en er moet gesmeerd worden,het voer moet veranderd.

zomereczeem is allergie voor een prik van een vlieg en de paarden hebben er du alleen last van als die vlieg vliegt haha .
beneden de 5 graden vliegen ze niet en prikken ze niet dus ook geen jeuk.

op deze site staat alles wat je weten wilt
http://www.zomereczeem.info/index.php

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:26

suzanne461 schreef:
Ik ben van plan een deken te gaan kopen maar onze afzetting en weideverdeling is wit stroomdraad. Zou dat erg schadelijk kunnen zijn voor het deken?

Bij ons op stal zijn alle weides afgezet met stroomdraad en merk hier mbt deken niets van.
Over 't algemeen gezien komt een paard niet zo snel aan de stroomdraad :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:29

bij ons ook hoor,meerdere paarden in de wei met vliegendekens om en dat gaat prima.
gewone dekens trouwens ook :j

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:30

Oke fijn! Alleen hij is zonder deken al wel een keer door het draad heen gegaan..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:39

tja,dat kan gebeuren he :j

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:45

Haha ja klopt :j

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:28

Wat is jullie ervaring met deze producten? :) Sorry voor mijn vragen, maar de openingsposten gaan allemaal vooral over zomereczeem, mijn paard heeft dat niet...

Sectolin sweet-itch
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0

Sprak me aan omdat dit vooral geen vet spul is, en heb zelf goede ervaring met 'dode zee mineralen'.

Derfen cream, heb ik hier een aantal keren voorbij zien komen.

Silverlinde jeuk-stop, staat het label beste keus bij, maar ik ken het niet.

Over het inwendige ben ik nog helemaal niet uit, vind het niet wat om zomaar wat te bestellen en aan mijn paard te voeren. :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:36

ik gebruik de sweet itch bij appie op het hoofd.
ik vind het een erg fijn product,je kunt merken dat het de huid verkoelt en dat het jeukstillend is.
wel moet je het elke dag gebruiken anders werkt het niet voldoende.
ik gebruik het dus met name om die eczeemplekjes rondom de ogen en de voorpluk te helpen genezen en het houdt de vliegen ook weg
tevreden gebruiker dus en de prijs is ook netjes :j

inwendig hoef je eerst ook niet te doen.
zorg er voor dat je dier in niet teveel gras staat,als ze te dik worden krijgen ze daar ook meer jeuk van.
en als je ze dan schraler zet,desnoods op een kale wei met hooi erbij missen ze wat in de vitamines.
zorg dan gewoon voor een goede basisbrok of muesli er bij en dan kom je al een heel eind.
flink bewegen is voor eczeempaarden ook goed,dat zorgt ervoor dat de afvalstoffen beter afgevoerd worden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:48

Bedankt!

Ja ze staat van 11 tot 5 op de weide, haar 'collega' krijgt anders koliek en ze wil zelf niet met de rest buiten blijven.. Eerder stond ze van 8 tot 8 en schuurde ze juist niet. Ik dacht daarom dat ze schuurt uit verveling, maar je kan heel goed zien dat ze echt jeuk heeft, omdat ze ook onder het rijden heel geirriteert loopt te zwiepen!

Denk dat ik voor nu de sweet-itch en tea trea shampoo bestel. Eerst maar eens simpel proberen op te lossen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:27

Die witte eczeemdeken van ooteman valt die normaal, groot of klein? Normaal heeft mijn pony maat 135 maar van eczeemdeken die bruine past 145 ook.