Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Christyj138 schreef:Het is een haflinger, en het is een heel lief dier, dus als ik na een week naar buiten ga maakt voor hem niet zoveel uit
risico loop je zeker altijd, maar omdat ik erg dichtbij woon. Ik heb 25 maart wedstrijd en weet ook niet of ik wel ga, en ik ga voorlopig, afgelopen en aankomende week ook niet naar les.
Lovely schreef:Aieshja schreef:Twee jaar geleden hadden wij droes, toen heeft onze DA ons ook verteld dat op èlke stal virussen en bacterien aanwezig zijn maar dat het afhankelijk van de gezondheid van de dieren is of het virus/bacterie zich uit.
Precies. Je hebt een verstandige dierenarts. Maar als er op een stal eenmaal paarden ziek worden, dan wordt het virus steeds sterker en kan de weerstand het niet altijd opvangen. In dat geval moeten de paarden uitzieken en is het verstandig om er niet mee op pad te gaan en om het contact met andere paarden op een laag pitje te zetten. Maar dat is dus als je zieke paarden op stal hebt, dan wordt het tijd om de maatregelen aan te scherpen op die stal.
Fitzroy, ik weet niet waar je frustratie vandaan komt, maar als je betere informatie hebt dan kun je die misschien gewoon delen met iedereen? Als je alleen maar paniek wilt zaaien omdat je bang bent dat je paardjes ziek worden, dan maak je ook anderen onnodig bang. Mij heb je er niet mee.
Teddy321 schreef:x_Lys schreef:Het gaat er niet om dat ik erheen ga als er enigsinds een roddel is van rhino. Maar ik kan wel met 1 telefoontje te weten komen of het waar is ja of nee. En dan kunnen de roddels hier juist ook uit de wereld geholpen worden.
Doe dat dan en plaats het niet op bokt!
Lovely schreef:Wat sla jij een akelige toon aan zeg.
pubelia schreef:Het zou hier mogelijk al wel gevraagd zijn, maar ik heb geen zin om 148 pagina's na te lezen! Maar welke supplement kan ik het beste bijvoeren voor een betere weerstand? Heb het ergens gelezen maar ik weet niet meer waar! Waren twee dingen... (en waar haal je dat?)
Josien_ schreef:Lovely schreef:
Het virus gaat niet via de lucht van het ene weiland naar het andere.
Nou als het twee aangrenzende weilanden zijn en de paardjes staan dicht bij elkaar kan er vanalles gebeuren!
marjolein_el schreef:Ik heb m'n buitenrit vandaag toch maar afgezegd. Ondanks dat er voor ons amper risico is ben ik toch maar een beetje voorzichtig. Dus dat wordt voor pony een saai weekje met alleen bakwerk en rondjes door de buurt.
jemaine schreef:Een typisch Bokt topic is dit geworden, in plaats van nuttige informatie mensen afzeiken...![]()
Lovely heeft gelijk! Het is er altijd dat Rhinovirus. Op veel handelsstallen komt wel droes of rhino voor. Welliswaar niet die ernstige neurologische vorm, wel de verkoudsvorm. Paniek is nergens voor nodig, veiligheid en preventie wel. Zelfs een vogel die op de ene mestplaats is geweest en die vervolgens naar jouw paard toegaat kan het overbrengen. Paarden gewoon niet aan elkaar laten neuzen, en je paard niet laten aaien.
Aieshja schreef:jemaine schreef:Een typisch Bokt topic is dit geworden, in plaats van nuttige informatie mensen afzeiken...![]()
Lovely heeft gelijk! Het is er altijd dat Rhinovirus. Op veel handelsstallen komt wel droes of rhino voor. Welliswaar niet die ernstige neurologische vorm, wel de verkoudsvorm. Paniek is nergens voor nodig, veiligheid en preventie wel. Zelfs een vogel die op de ene mestplaats is geweest en die vervolgens naar jouw paard toegaat kan het overbrengen. Paarden gewoon niet aan elkaar laten neuzen, en je paard niet laten aaien.
![]()
Helemaal waar!
Maar ik kan me goed voorstellen, oa wijzelf, dat sommige stallen wel hun deuren sluiten omdat sommige stallen te maken hebben met paardeneigenaren.
Trouwens, het is een mooie periode om je paardjes even 2 wkn vakantie te geven ofzoiets..
HenJ schreef:marjolein_el schreef:Ik heb m'n buitenrit vandaag toch maar afgezegd. Ondanks dat er voor ons amper risico is ben ik toch maar een beetje voorzichtig. Dus dat wordt voor pony een saai weekje met alleen bakwerk en rondjes door de buurt.
Kom je in bergen veel paarden tegen?? Ik weet dat er genoeg staan, maar hier in egmond staan er ook genoeg, maar kom ze nauwelijks tegen.
Quest vind het heerlijk om drollen te ruiken, maar dat mag hij dan gewoon niet en mocht ik andere tegen komen dan op afstand blijven.
Heb nog niets vernomen dat het hier in de buurt is, dus morgen vroeg ga ik wel gewoon naar buiten.
Aieshja schreef:jemaine schreef:Een typisch Bokt topic is dit geworden, in plaats van nuttige informatie mensen afzeiken...![]()
![]()
Helemaal waar!
Maar ik kan me goed voorstellen, oa wijzelf, dat sommige stallen wel hun deuren sluiten omdat sommige stallen te maken hebben met paardeneigenaren.
Trouwens, het is een mooie periode om je paardjes even 2 wkn vakantie te geven ofzoiets..
pubelia schreef:thnx Sassy4barrel voor jou antwoord! Ik ga ff zoeken!
Lysine, kan ik dat niet bij een kruidvat oid halen? En is de vitamine B de zelfde als voor mensen?
NienkeNiels schreef:In Frl zijn veel wedstrijden ook afgelast vanaf dit weekend op advies KNHS en verwacht = weet het niet zeker... pffff dat de opfok vlakbij jou prefentief op slot zit.Weet iemand of het al in de buurt van Friesland is uitgebroken? Aangezien hier alles nog gewoon doorgaat met wedtrijden etc.