Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:54

@ esja: hoe lang heb je volle dosis gegeven? bij ernstige maagzweren haalt het gewoonweg nie tuit om minder dan 6 weken te behandelen en daaran af te bouwen.
Maagzout kan helpen en kan bij stressvolle situatie het maagzuur neutraliseren en helpen voorkomen, maar langdurig heeft het geen goed effect, want je stopt noch beïnvloed de maagzuurproductie ermee.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:22

Bedankt voor je snelle reactie. Hij heeft eerst 10 dagen volle dosering gehad, toen 10 dagen halve dosering, toen ging het vrij snel mis en zijn we weer overgegaan op de volle dosering, deze heeft hij nu weer 14 dagen gehad en nu moet hij nog 10 dagen op de halve dosering. Inmiddels heb ik ook de abprazole besteld, omdat inderdaad door de ervaringen van de mensen hier het waarschijnlijk nodig zal zijn wat langer door te kunnen gaan. Daar is zijn huidige medicatie wel echt te kostbaar voor. Het maagzout zie ik inderdaad als een aanvulling op voor mijn paard stress volle momenten. Die hij helaas nogal eens heeft, en wij daar niet altijd wat aan kunnen doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:02

idd langer behandelen en langzamer afbouwen dan ineens halveren. Als je met de pasta behandeld, dan zou ik zelfs eerder om de 2-3 dagen voor 50kg minder gaan geven tot je aan halve dosis zit en als dat goed gaat iets vlotter afbouwen.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:02

Oké, dat gaan we zeker doen. Denk je dat het maagzout daarna een goede optie is om hem een handje te helpen in periodes dat hij meer stress heeft? En zo ja, hoe kan ik dat dan het beste doseren en geven? Bedankt, ben erg blij met de informatie die ik hier krijg.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:31

Ik denk dat het een beetje eraan ligt Esja hoe hij na de behandeling reageert. Sommige paarden kunnen na de behandeling nooit meer last hebben van maagzweren terwijl een ander in het minste stressgeval weer last krijgt.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:11

Ik heb sinds vandaag omeprazole van abler binnen! Misschien een hele stomme vraag, maar hoe hebben jullie het omeprazole toegedient? Deden jullie het gewoon tussen het voer? Of zou het ook in een slobber kunnen? Alvast bedankt!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:58

Mijn paard at het zo op door een beetje Fibra

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:09

Oké, het wordt even afwachten hoe het gaat verlopen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:23

miroxmill schreef:
Ik heb sinds vandaag omeprazole van abler binnen! Misschien een hele stomme vraag, maar hoe hebben jullie het omeprazole toegedient? Deden jullie het gewoon tussen het voer? Of zou het ook in een slobber kunnen? Alvast bedankt!

Liever niet in de slobber ivm de coating.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:20

Nee door slobber kan je beter niet doen omdat water ervoor zorgt dat de coating eraf gaat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:58

Ik strooide het op het allerlaatste moment óver de slobber en dat ging gewoon goed. Kon ik het niet meteen voeren/was ik er zelf niet, dan was het gewoon door de muesli, maar dan moet je iets beter opletten of alle korrels wel opgegeten worden.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:42

Bij mij was het voeren echt een ramp, maar gelukkig nu wel een oplossing gevonden :D tussen de lucerne of muesli at ie alleen het voer op en de korreltjes liet ie allemaal keurig staan. verstopt in een wortel spuugde hij de wortel weer uit. Boterham met stroop het zelfde verhaal, tenzij dat je heeeel veel brood gaf vergeleken met de korreltjes. Nu voer ik het door een half geprakt banaantje en dat weer gemengd met lucerne. Heb wel het idee dat ze al een klein beetje oplossen maar het resultaat is prima te merken :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:46

Wat een goed idee, geprakte banaan! Daar is de mijne echt dol op maar ze mag zo min mogelijk suikers binnen krijgen. Ga ik onthouden als ze haar eten weer laat staan door de vieze blauwe bolletjes

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:47

Ja, ik heb eigenlijk ook het liefste zo min mogelijk suikers. maar zelfs met een klein half banaantje lukt het al dus dat is fijn!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:49

Ik voer slobber van pavo, de 18 + , ik geef eerst een klein beetje dat wat dikker is, dus niet te veel water en daar doe ik de abler over. Zolang het redelijk droog blijft eet ze het zo op.
Bij te veel water geeft het toch een vieze smaak af en hoeft ze het niet meer.

Wil er nog iemand met mij samen abler bestellen?
Ik heb er 100 nodig maar bij grotere bestelling is het wat goedkoper.
(Hoek v Holland)
Ik bestel abprazole granulaat zakjes.
Graag voor einde van de maand pb.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:45

Ik meld mij hier vanwege het feit dat mijn paard maagzweren heeft.

Zijn er hier toevallig nog mensen die via abler abrazole gaan bestellen?

edit: ik zie nu pas het bericht van de poster boven mij... Heb jij al besteld?

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:09

Interessant topic! Ik laat maandag de dierenarts komen omdat ik ook bijna zeker weet dat die van mij maagzweren heeft.
Wat mij naast de bekende symptomen (sterk vermageren, veel minder eten, gapen) opviel, was dat hij uit zijn mond stinkt, terwijl hij eind november nog naar de tandarts geweest was en toen was eigenlijk alles goed.

Komt dit uit de mond stinken jullie ook bekend voor als symptoom bij maagzweren?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:12

Uit de mond stinken ken ik niet van maagzweren, wel van een paard met ontstoken luchtzakken en van een paard met diastasen/rottend tandvlees

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:14

Hmm dat is minder.. Dan laat ik de dierenarts daar meteen naar kijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:41

Die banaan is een idee zeg!

Tweet gaat zeer waarschijnlijk binnenkort verhuizen. En ik wéét dat dat voor hem gruwelijk zwaar is. (heb weinig keus)
Ik ga dus een week of twee voor de verhuizing al lage dosering omeprazol geven, laatste paar dagen voor en eerste paar dagen na de verhuizing volle dosering. En dan in een week of 6 weer afbouwen hoop ik.

Duur grapje, maar zonder weet ik nagenoeg 100% zeker dat hij echt weer hele fikse zweren krijgt.
Minst kwade optie maar kiezen dan...

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:59

Herkennen jullie ook het vele afwisselen met de achterbenen met op rust staan?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:21

nils schreef:
Herkennen jullie ook het vele afwisselen met de achterbenen met op rust staan?

Herken het beeld niet, maar heb het wel eerder gelezen in het rijtje met kenmerken. Snel op rust gaan staan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:11

Bij snel wisselen van rustbeen denk ik aan pijn of ongemak. Paard is zoekende naar een comfortabele houding.
Pijn is wel een bekende oorzaak van maagzweren.
Ik denk dus dat het eerder andersom is, pijn of ongemak in de achterhand met een maagzweer als gevolg.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:29

Ik neem ook aan dat als je flink last van je maag hebt dat je ook zoekende kan zijn naar een fijne houding.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:01

Het is niet zo zeer dat hij om de minuut wisselt maar hij staat om en om op rust met zijn achterbenen.