[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:44

Iana, dankje! ben inderdaad erg blij en het is vooral fijn om te merken dat zij nu zo goed in haar vel zit. Ze heeft nameljk 1,5 jaar helemaal niet fijn in haar vel gezeten.

Even tussendoor een redelijk dringend vraagje, heeft iemand enig idee hoelang de spijsvertering van een paard duurt gemiddeld? Zat op internet al wat te zoeken maar kon geen duidelijk antwoord vinden

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:18

iana schreef:
@Vie, heb even in je profiel gaan piepen, nu weet ik weer wie je bent! Vorig jaar heb ik die westernpad van je gekocht op de 2de handsmarkt. Ik heb je Haf toen nog staan knuffelen.
Toen ik haar zag dacht ik dat je alles goed onder controle had, ze had toch lange manen toen? of vergis ik me?

Een tijdje geleden heb ik je nog gezien ergens in Limburg, wij hadden daar ook een stand ;)

De wereld is weer klein. :D
Ze had toen een dikke 10cm terug denk ik. Tegen einde van de zomer was ze helaas weer alles kwijt.
Sinds gisteren is ze dus weer alles kwijt en ze ziet er echt niet goed uit, overal vocht. :\ Binnen een week zou ik het resultaat moeten hebben van het bloedonderzoek.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:35

Littlesannie, misschien heb je hier iets aan:

Citaat:
Lengte en inhoud van de verschillende delen van het maag-darm-kanaal voor een paard van ongeveer 500 kg.

Lengte (meter) Inhoud (liter) Verblijfsduur

Slokdarm 1.5 23 15 sec

Maag 18 3-9 uur

Dunne darm 16-24 64 5-6 uur

Blinde darm 1 34 15-20 uur

Dikke darm 6-8 96 18-24 uur

Endeldarm 0.4 15 1-2 uur

Dit is van de site van Paardentips. Ik zocht met Google op duur spijsvertering paard en toen kwamen er twee artikelen van die site naar voren, beiden volgens mij wel interessant. Bokt maakt een zootje van mijn mooie tabel, maar ik hoop dat je het snapt... Bij de maag staat geen lengte ingevuld, daarom staan daar maar twee cijfers achter.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:51

Vie schreef:
iana schreef:
@Vie, heb even in je profiel gaan piepen, nu weet ik weer wie je bent! Vorig jaar heb ik die westernpad van je gekocht op de 2de handsmarkt. Ik heb je Haf toen nog staan knuffelen.
Toen ik haar zag dacht ik dat je alles goed onder controle had, ze had toch lange manen toen? of vergis ik me?

Een tijdje geleden heb ik je nog gezien ergens in Limburg, wij hadden daar ook een stand ;)

De wereld is weer klein. :D
Ze had toen een dikke 10cm terug denk ik. Tegen einde van de zomer was ze helaas weer alles kwijt.
Sinds gisteren is ze dus weer alles kwijt en ze ziet er echt niet goed uit, overal vocht. :\ Binnen een week zou ik het resultaat moeten hebben van het bloedonderzoek.

Ik heb hier net hetzelfde probleem met mijn Haf :( alleen zie ik geen oedemen maar alles is gewoon vet. Haar manenkam zit boordevol rimpels momenteel, vorige week zijn alle manen eraf gegaan en heb ik alles heel kort geknipt.
Ik had zo'n kleine 15 cm lengte, heel pijnlijk en frustrerend allemaal.
Het enige wat ik nu nog kan doen is ze heel het jaar door op onze kale weide zetten en als dit niet helpt, stopt het voor mij :(

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:52

Jet schreef:
Littlesannie, misschien heb je hier iets aan:

Citaat:
Lengte en inhoud van de verschillende delen van het maag-darm-kanaal voor een paard van ongeveer 500 kg.

Lengte (meter) Inhoud (liter) Verblijfsduur

Slokdarm 1.5 23 15 sec

Maag 18 3-9 uur

Dunne darm 16-24 64 5-6 uur

Blinde darm 1 34 15-20 uur

Dikke darm 6-8 96 18-24 uur

Endeldarm 0.4 15 1-2 uur

Dit is van de site van Paardentips. Ik zocht met Google op duur spijsvertering paard en toen kwamen er twee artikelen van die site naar voren, beiden volgens mij wel interessant. Bokt maakt een zootje van mijn mooie tabel, maar ik hoop dat je het snapt... Bij de maag staat geen lengte ingevuld, daarom staan daar maar twee cijfers achter.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:19

Dyonne schreef:
Mijne heeft gelukkig niet extreem jeuk, al is er wel jeuk. Maar wel korter/stijver in beweging. Toevallig ook een wat verhoogde leverwaarde, maar niet als IR getest. Wel kreeg ik te horen dat het mogelijk geen betrouwbare uitslag is omdat ik al sober voerde.

Mag ik vragen waarom het dan mogelijk geen betrouwbare uitslag is?
Ben maar een beetje nieuwsgierig hoor :+
Moet zeggen dat je paard er netjes uit ziet zo!

Vie, hoe is het gegaan met bloedprikken? En hoe gaat het nu met je paard na het uitbreken? :(:)

Heeft iemand enig idee wat voor brood het minst gevaarlijk is voor IR-paarden?
Die van mij móet zijn pillen naar binnen krijgen en dat gaat het makkelijkste met brood.
Witte bolletjes wil ie niet (pil wordt dan uitgetufd), maar mueslibroodjes gaan er goed in met de pillen.
Nadeel is dat die broodjes waarschijnlijk niet erg gezond zijn -O-

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:33

Darah, het maakt natuurlijk ook uit hoeveel brood je geeft. Is dat een klein beetje, of hele broden bij wijze van. Probeer niet teveel brood en bij voorkeur iets van bruin, dan moet het kunnen volgens mij. Maar dat is ook per persoon afhankelijk. Ik wil mijn pony niet alles ontnemen. Dus zij eet bijvoorbeeld wel gras. Weliswaar zeer beperkt, maar ze krijgt het wel. Ze krijgt geen brok, maar wel iets Spillers Happyhoof als voer gelijk met de anderen. En om supplementen doorheen te mengen.

De uitslag schijnt minder betrouwbaar te zijn, dit heeft te maken als je al heel weinig suikers voert is het lichaam veel rustiger. Dus de waarden zijn meer genormaliseerd. Ze was vorig jaar wel minder opgeblazen dan nu.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:57

iana schreef:
Ik heb hier net hetzelfde probleem met mijn Haf :( alleen zie ik geen oedemen maar alles is gewoon vet. Haar manenkam zit boordevol rimpels momenteel, vorige week zijn alle manen eraf gegaan en heb ik alles heel kort geknipt.
Ik had zo'n kleine 15 cm lengte, heel pijnlijk en frustrerend allemaal.
Het enige wat ik nu nog kan doen is ze heel het jaar door op onze kale weide zetten en als dit niet helpt, stopt het voor mij :(

Heel pijnlijk en frustrerend. Ik kan het me helemaal voorstellen. Ik vind het gewoon vreselijk om haar zo te zien, ze heeft gewoon echt last.
Deze ochtend was de vochtophoping aan haar buik nog groter aan één zijde. Ze had ook zichtbaar over haar hele lijf geschuurd. Geen wondjes, maar overal gerafelde vacht of hoe moet ik dat zeggen? Echt, ze lijkt wel een ballon. Ze was al een kleine ballon, maar nu staat ze echt stijf . maar dat zal met het uitbreken te maken hebben.

Het bloedprikken ging wel goed. Wat dat betreft is ze super, ze gaf geen kick.

Alleen had ik het idee dat mijn Da het ook niet meer echt weet. Ze doet echt haar best hoor, daar niet van. Het lijkt alleen gewoon uitzichtloos.
We hebben al zo veel geprobeerd om in eerste instantie de jeuk te bestrijden, sinds dit jaar geef ik haar ook al een supplement bij (Cavalesse) om het van binnen uit te bestrijden. Weer iets nieuws geprobeerd, zonder resultaat dus. Als ze dan insuline resistent blijkt, wat dan? Ze beschreef wel mogelijkheden die ik hier ook in het topic al had gelezen, maar die geen zaligmakend resultaat hebben (vitamine E + selenium sprak ze bv over). Dieet, ja ze gaat nu van minimaal gras naar geen gras. Minder hooi kan niet, ze zit al tegen het minimum. Hooi vond de DA er zeker goed uitzien, ze stelde voor om misschien over te gaan op graszaadhooi te gaan voeren. Laten we nu net onze voorraad (tweede snit) gisteren ingeslagen hebben. Ik kan dat natuurlijk laten analyseren. Ze krijgt van die vitaminekorrels van Pavo, zou de melasse daarin al te veel zijn voor haar? ze moet toch aan haar vitamientjes komen... 101 vragen en zo weinig antwoorden. Ik heb de moed eerlijk gezegd na van ochtend een beetje laten zakken. Ik zie er geen licht meer in, we zijn al zo lang aan het dubben. Ik huil elke keer als ik van haar kom en als ik er aan denk schieten de tranen me zo weer binnen. :\

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:06

ai meid toch, 2de snit is toch goed? Ik doe geen analyses, ik geef haar net genoeg hooi zodat ze niet te lang zonder zit in een kleinmazig hooinet.
Ik geef de vitaminen van Dodson&horrel met ruwe spelt (2 x 1/2 schep)en een scheutje olijfolie, zo eet ze haar vitaminen goed op.

Iedereen heeft zijn grens, en als je vindt dat die bereikt is heb je ruim voldoende gedaan. Een chronische ziekte is niet te onderschatten.
Ik denk altijd aan het "paard zijn". Wat blijft er nog over van een leuk paardenleven? Als deze balans begint door te slaan naar 3/4 ellende, is het goed geweest voor mij en hoeft ze niet langer te vechten.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:27

Dyonne schreef:
Darah, het maakt natuurlijk ook uit hoeveel brood je geeft. Is dat een klein beetje, of hele broden bij wijze van. Probeer niet teveel brood en bij voorkeur iets van bruin, dan moet het kunnen volgens mij. Maar dat is ook per persoon afhankelijk. Ik wil mijn pony niet alles ontnemen. Dus zij eet bijvoorbeeld wel gras. Weliswaar zeer beperkt, maar ze krijgt het wel. Ze krijgt geen brok, maar wel iets Spillers Happyhoof als voer gelijk met de anderen. En om supplementen doorheen te mengen.

De uitslag schijnt minder betrouwbaar te zijn, dit heeft te maken als je al heel weinig suikers voert is het lichaam veel rustiger. Dus de waarden zijn meer genormaliseerd. Ze was vorig jaar wel minder opgeblazen dan nu.

Bedankt voor je uitleg! Lijkt me moeilijk dan om de IR nog aan te tonen dan.
Heeft je DA geen andere test daarvoor (soort van stimulatietest of iets dergelijks?)?

Ik geef zelf zo min mogelijk brood, maar dan kom je nog op bijna twee broodjes per dag uit.
Gisteren geprobeerd met een krentenbol, daar lukte het mee met ongeveer 3/4e van het bolletje.
De mueslibollen zijn volgens mij wel bruin.

Sterkte Vie :(:) Wat sneu om je paard zo te moeten zien..

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:41

Ja, ik vind het echt zo erg... Ik ben wat dat betreft ook wel realistisch en nuchter. Ik ben bereid veel te doen, als het (ook maar iets) helpt. Blijven tobben met 'niets', dat wil ik haar ook niet aandoen.

Dit weekend was het eigenlijk weer erg. Iemand legt een hand op haar billen om te steunen, Tapi zet zich gans schrap 'krab, alsjebliehieft'. Ze ging er zo in op... was mij terug aan het kriebelen op mijn rug en ineens zat mijn vel tussen haar tanden. Oops, ze wou harder gekrabd worden. Maar 't is echt zo sneu, de jeuk die ze heeft... Haar manenkam ziet er ook niet uit. Dik olifantenvel maar als je er in duwt is het echt vocht dat je voelt. Ze had gisteren wel een actieve uitspatting: bokken, rennen. Dat is weer wel positief t.o.v. de laatste dagen.

Zo zag Tapi er drie weken geleden uit:
    Afbeelding

En zo een dag nadat ze uitgebroken was (mobiel):
    Afbeelding

En afgelopen vrijdag: http://img856.imageshack.us/img856/2742/y99y.jpg

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:16

@Vie
ik zie de verticale lijnen lopen thv de manenkam naar onder maar waar is de vochtopstapeling?
Bij die van mij is alles hard, nu zie ik haar minder erg schuren omdat de weide zo goed als "op" is...droge sprieten en al 2 jaar met opzet niet straf bemest. Er staat ook veel onkruid op.

Nu het zo warm is staat ze vaak onder het schuthok en geef ik haar wat hooi bij.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:26

Vnl. bovenop haar manenkam, het lijken net blaren onder een dikke lap als je erop duwt. Maar de huid zelf is wel weer heel droog... Omdat de vochtophopingen er echt bovenop liggen, zou het misschien van het vele schuren kunnen zijn? Ik kreeg het niet goed op de foto:

Afbeelding

Misschien is het wel geen vocht, maar het voelt wel zo als je erop duwt. Net een beetje zoals een mens met oedeem, dat je vinger er even in blijft staan as je erop duwt.

Tapi schuurt zich echt te pletter. Bovenop haar kont, tussen haar billen had ze schuurplekken. Hoe ze daaraan is geraakt, is me een wonder. := Ze is nu een week van het gras af. Ik vroeg me af of er een anti-histaminicum bestaat voor paarden in de vorm van pillen of injectie's ofzo. Morgen sowieso nog eens van alles vragen aan de DA en hopen dat de uitslag er morgen is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:00

wauw Vie, die heeft het wel goed te pakken, ocharme toch :(
Ik ga er eens op letten, inderdaad als je vingerafdruk er even blijft instaan lijkt het mij ook oedemen. Bij Jana is dat 1 blok beton.
Na 1 week geen gras zou ze toch moeten gaan minderen met schuren, kunnen cortisonen niet helpen?
hoe oud is die van u alweer? en op welke lftd is het begonnen bij haar?
Jana was 2 toen ze begon en nu is ze net zeven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:23

Ja er is wel een anti-histamine ( cortisone) maar dat werkt maar een paar dagen en ik kan het je niet aanbevelen - het heeft nogal wat negatieve effecten in het lijf. Waarom doe je het dier niet een vliegendek op, dat scheelt heel wat. Insmeren met TKC97 lotion ( 1 x per 2 dagen) werkt ook en dan het dek erop.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:51

Deken schuurt ze binnen no time kapot. Zoals ik eerder al schreef dachten we eerst dat ze zomereczeem had. Ik ben dus zoals vorig jaar ruim op tijd met dekens begonnen, had twee nieuwe gekocht om het seizoen door te komen en die waren binnen de twee maanden beide aan frut geschuurd... Dit jaar had ik de QHP en EJ eczeemdekens geprobeerd, vorig jaar zijn er twee Rambo's door gegaan...

Die lotion heb ik nog niet geprobeerd. Waar kan ik die vinden? Tot hiertoe hebben we Derfen, Cojosol, Befiks en Exivetol gehad de afgelopen drie seizoenen.

Tapi is nu zes, het is op haar derde jaar heel lichtjes begonnen en vanaf het jaar daarop is het alleen maar erger geworden eigenlijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:21

Ik heb nu je posten met wat meer aandacht gelezen dan voorheen en het filmpje dat je plaatste bekeken. Het paard is inderdaad véél te zwaar, daar moet het nodige van af!
Heb je overigens al een uitslag van de IR test en zo ja, wat zijn de cijfers?

De verdikte manenkam is inderdaad vet, ook al voelt het als oedeem. Het vervelende van dat vetoverschot op de nek is dat het hormonen gaat afgeven en ontsteekt. Dat kán een factor zijn bij het schuren, maar ik denk wel dat uit wat je beschrijft dat jouw paardje een ZE klantje is.

Ik kan je wel adviseren wat dieet betreft maar wil je me dan eerst laten weten wat je precies voert ( + hoeveelheid) en hoeveel hooi je per dag geeft ( ook zo exact mogelijk qua gewicht). En het allerbelangrijkste: wat krijgt het paard aan beweging per dag?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:54

De uitslag hoop ik vandaag te hebben en dan zal ik de resultaten ook gelijk posten. :j
In elk geval al heel erg bedankt voor het meedenken!

Momenteel staat ze qua voer op het volgende:

ochtend: 1 schepje Pavo Vital Complete (100g geloof ik) + 2kg hooi
avond: 4kg hooi

Hooi geef ik in een hooinet met fijne mazen. Ik ben het hooi sinds deze week beginnen wegen. Alleen weet ik niet wat ideaal is, mij is altijd verteld 1kg per 100kg lichaamsgewicht en dat hanteer ik nu, maar ik heb nu ook al andere dingen gelezen. Dus advies zou zeer welkom zijn. :) Qua gras krijgt ze nu in feite niets meer, nu ja er staan wat verdroogde, korte sprieten op haar paddock.

Verder krijgt ze momenteel het voedingssupplement Cavalesse met een halve boterham per dag.

Ze werd tot voor kort 2x per week gereden en ik train een drietal keer per week horse agility etc. Maar nu staat ze sinds het bloedonderzoek stil qua rijden, dan wordt er gewandeld, omdat ze ook zo suf is en ik even wou kijken wat daar uit komt.

Ik werk met clickertraining, dus op de dagen dat ik train krijgt ze ook een handje of 2 van Masters Structuurbrok (geperste structuurmix). http://www.mastersdiervoeders.nl/produc ... ructuur/27

Twee weken geleden woog ze volgens het meetlint 600kg, ik zou het nog eens opnieuw moeten meten. Maar iemand een idee wat haar ideale gewicht zou zijn? Ze is 1,50m.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:06

Ik denk dat een Haf ongeveer 400-450 kg mag wegen - ik heb zelf o.a. een forse KWPN merrie ( 1.75m) die weegt 620.. mijn Fries weegt 600 kg..

Zodra je cijfers van de IR test binnen zijn kom ik er op terug!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:04

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:22

Weet je wat ik me altijd afvraag, hoe haal je een volle eiwit nek nu uit elkaar met een volle hengstenhals?
Zomaar even een voorbeeldje, de Friese hengst Wessel hier op bokt, in mijn ogen had ik het idee dat die gewoon vet is, of is dat echt hengstenhals?
[ITP] Zomaar nog een keer Wessel(tje)

Mijn merrie heeft nu een zachte hals, die was vorig jaar bikkel hard, maar wel nog een dikkige buik (niet zo dik als vorig jaar). Het zijn toch vooral
die harde vetophopingen die kwalijk zijn?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:11

Ik kom ook even binnenvallen. Ik heb een pony waarvan ik vermoed dat ze IR resistent is. Hoe lang laten jullie je paarden ongeveer op het gras? Of hoe hebben jullie getest hoelang je ze er nog op kan laten?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:35

Kasmir schreef:
Weet je wat ik me altijd afvraag, hoe haal je een volle eiwit nek nu uit elkaar met een volle hengstenhals?
Zomaar even een voorbeeldje, de Friese hengst Wessel hier op bokt, in mijn ogen had ik het idee dat die gewoon vet is, of is dat echt hengstenhals?
[ITP] Zomaar nog een keer Wessel(tje)

Mijn merrie heeft nu een zachte hals, die was vorig jaar bikkel hard, maar wel nog een dikkige buik (niet zo dik als vorig jaar). Het zijn toch vooral
die harde vetophopingen die kwalijk zijn?

Meestal is het de manenkam waar de manen zitten die er boven uitsteek. En een hengstenhals is vaak de hals zelf is wat breder is dan bij ruinen.
In mijn ogen is het bij de friese hengst voor een deel idd vet.

Dikke buiken is vaak ook deels lucht zeker als ze op het gras staan. Tenminste bij mijn paard trek het vaak snel weer weg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:33

Ik denk dat de Fries inderdaad wat aan de dikke kant is: op één van de foto's zie je een behoorlijke verdikking op de schouder - die hoort daar niet te zitten. Natuurlijk heeft een Friese hengst een stevige hals, maar de rimpels die je onderaan de nek ziet op een aantal foto's zou voor mij voldoende zijn om het dieet wat bij te stellen of meer in het werk te zetten.

Overigens is 'eiwitnek' niet juist: het is opgeslagen vet uit overbodige koolhydraten en suikers. Eiwitten worden niet pleksgewijs opgeslagen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:47

Vie schreef:
Ze werd tot voor kort 2x per week gereden en ik train een drietal keer per week horse agility etc. Maar nu staat ze sinds het bloedonderzoek stil qua rijden, dan wordt er gewandeld, omdat ze ook zo suf is en ik even wou kijken wat daar uit komt.

Ik werk met clickertraining, dus op de dagen dat ik train krijgt ze ook een handje of 2 van Masters Structuurbrok (geperste structuurmix). http://www.mastersdiervoeders.nl/produc ... ructuur/27

Twee weken geleden woog ze volgens het meetlint 600kg, ik zou het nog eens opnieuw moeten meten. Maar iemand een idee wat haar ideale gewicht zou zijn? Ze is 1,50m.

Oei!
Mijn KWPN merrie van 1,64 met IR weegt volgens meetlint 537 en dan is ze nog te zwaar voor mijn gevoel...
Ik den dat je pony wel meer dan 100 kg mag afvallen...

Mijn E pony van 1,50 is met net beneden de 500kg netjes, niet te mager, maar ook geen hangbuik en dikke speklaag en die is vrij rond gebouwd.

Dierenarts van de kliniek adviseerde elke dag een uur flink door stappen als minimale beweging. (en daar kom ik lang niet aan, maar ze loopt met graasmasker en met pad tussen wei en paddock wel zelf heel wat heen en weer)