Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
iana schreef:@Vie, heb even in je profiel gaan piepen, nu weet ik weer wie je bent! Vorig jaar heb ik die westernpad van je gekocht op de 2de handsmarkt. Ik heb je Haf toen nog staan knuffelen.
Toen ik haar zag dacht ik dat je alles goed onder controle had, ze had toch lange manen toen? of vergis ik me?
Een tijdje geleden heb ik je nog gezien ergens in Limburg, wij hadden daar ook een stand
Citaat:Lengte en inhoud van de verschillende delen van het maag-darm-kanaal voor een paard van ongeveer 500 kg.
Lengte (meter) Inhoud (liter) Verblijfsduur
Slokdarm 1.5 23 15 sec
Maag 18 3-9 uur
Dunne darm 16-24 64 5-6 uur
Blinde darm 1 34 15-20 uur
Dikke darm 6-8 96 18-24 uur
Endeldarm 0.4 15 1-2 uur
Vie schreef:iana schreef:@Vie, heb even in je profiel gaan piepen, nu weet ik weer wie je bent! Vorig jaar heb ik die westernpad van je gekocht op de 2de handsmarkt. Ik heb je Haf toen nog staan knuffelen.
Toen ik haar zag dacht ik dat je alles goed onder controle had, ze had toch lange manen toen? of vergis ik me?
Een tijdje geleden heb ik je nog gezien ergens in Limburg, wij hadden daar ook een stand
De wereld is weer klein.
Ze had toen een dikke 10cm terug denk ik. Tegen einde van de zomer was ze helaas weer alles kwijt.
Sinds gisteren is ze dus weer alles kwijt en ze ziet er echt niet goed uit, overal vocht.Binnen een week zou ik het resultaat moeten hebben van het bloedonderzoek.
Jet schreef:Littlesannie, misschien heb je hier iets aan:Citaat:Lengte en inhoud van de verschillende delen van het maag-darm-kanaal voor een paard van ongeveer 500 kg.
Lengte (meter) Inhoud (liter) Verblijfsduur
Slokdarm 1.5 23 15 sec
Maag 18 3-9 uur
Dunne darm 16-24 64 5-6 uur
Blinde darm 1 34 15-20 uur
Dikke darm 6-8 96 18-24 uur
Endeldarm 0.4 15 1-2 uur
Dit is van de site van Paardentips. Ik zocht met Google op duur spijsvertering paard en toen kwamen er twee artikelen van die site naar voren, beiden volgens mij wel interessant. Bokt maakt een zootje van mijn mooie tabel, maar ik hoop dat je het snapt... Bij de maag staat geen lengte ingevuld, daarom staan daar maar twee cijfers achter.
Dyonne schreef:Mijne heeft gelukkig niet extreem jeuk, al is er wel jeuk. Maar wel korter/stijver in beweging. Toevallig ook een wat verhoogde leverwaarde, maar niet als IR getest. Wel kreeg ik te horen dat het mogelijk geen betrouwbare uitslag is omdat ik al sober voerde.
iana schreef:Ik heb hier net hetzelfde probleem met mijn Hafalleen zie ik geen oedemen maar alles is gewoon vet. Haar manenkam zit boordevol rimpels momenteel, vorige week zijn alle manen eraf gegaan en heb ik alles heel kort geknipt.
Ik had zo'n kleine 15 cm lengte, heel pijnlijk en frustrerend allemaal.
Het enige wat ik nu nog kan doen is ze heel het jaar door op onze kale weide zetten en als dit niet helpt, stopt het voor mij
Dyonne schreef:Darah, het maakt natuurlijk ook uit hoeveel brood je geeft. Is dat een klein beetje, of hele broden bij wijze van. Probeer niet teveel brood en bij voorkeur iets van bruin, dan moet het kunnen volgens mij. Maar dat is ook per persoon afhankelijk. Ik wil mijn pony niet alles ontnemen. Dus zij eet bijvoorbeeld wel gras. Weliswaar zeer beperkt, maar ze krijgt het wel. Ze krijgt geen brok, maar wel iets Spillers Happyhoof als voer gelijk met de anderen. En om supplementen doorheen te mengen.
De uitslag schijnt minder betrouwbaar te zijn, dit heeft te maken als je al heel weinig suikers voert is het lichaam veel rustiger. Dus de waarden zijn meer genormaliseerd. Ze was vorig jaar wel minder opgeblazen dan nu.
Kasmir schreef:Weet je wat ik me altijd afvraag, hoe haal je een volle eiwit nek nu uit elkaar met een volle hengstenhals?
Zomaar even een voorbeeldje, de Friese hengst Wessel hier op bokt, in mijn ogen had ik het idee dat die gewoon vet is, of is dat echt hengstenhals?
[ITP] Zomaar nog een keer Wessel(tje)
Mijn merrie heeft nu een zachte hals, die was vorig jaar bikkel hard, maar wel nog een dikkige buik (niet zo dik als vorig jaar). Het zijn toch vooral
die harde vetophopingen die kwalijk zijn?
Vie schreef:Ze werd tot voor kort 2x per week gereden en ik train een drietal keer per week horse agility etc. Maar nu staat ze sinds het bloedonderzoek stil qua rijden, dan wordt er gewandeld, omdat ze ook zo suf is en ik even wou kijken wat daar uit komt.
Ik werk met clickertraining, dus op de dagen dat ik train krijgt ze ook een handje of 2 van Masters Structuurbrok (geperste structuurmix). http://www.mastersdiervoeders.nl/produc ... ructuur/27
Twee weken geleden woog ze volgens het meetlint 600kg, ik zou het nog eens opnieuw moeten meten. Maar iemand een idee wat haar ideale gewicht zou zijn? Ze is 1,50m.