[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:43

Misschien is het juist omdat we een deken opdoen én smeren, dat ze daarom niet schuren ;)
Kan me niet voorstellen dat mensen onnodig duur spul gaan smeren. Ik iig niet. Ik wil gewoon mijn paard zo jeukvrij mogelijk houden, en moet ik daarvoor een deken opdoen én smeren, dan heb ik dat er wel voor over ;) Zou ook liever zien dat m'n paard jeukvrij zonder deken en zonder smeren zou kunnen, maar helaas...het is niet anders...

Of "Derfen" nou dé oplossing is, weet ik ook niet. Ik weet wel dat het op dit moment gewoon goed werkt bij mijn paard en zoals ik hier lees bij wel meerdere paarden. Die proefflesjes zijn idd een gat in de markt, dat zouden veel meer fabrikanten moeten doen!! Zou veel geld schelen als je tegen een kleine vergoeding een product kunt testen. Het meeste zomereczeemspul is nl enorm kostbaar en vaak werkt het niet eens/niet voldoende.

jolanda20

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:50

mocht sterre toch geschuurd hebben dan smeer ik tegenwoordig bio-huidolie van leovet erop. werkt redelijk.

eerst gebruikte ik zinkzwafel-pasta van de groene os erop.
stinkt lekker (vliegen vinden het ook vies) maar haar huid werd er geïrriteerd van.

zonder deken... tja... misschien ooit... maar ik ben er even klaar mee. (gelukkig is het einde eczeemtijd in zicht!!!) volgend jaar zien we wel verder... (mocht ze nog bij mij zijn...)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 00:05

Hier een foto van Heaven haar manen;
Afbeelding

Vandaag had ze dus wel een paar plekjes, maar verwacht dat die nu dan wel weer snel dicht groeien. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 05:46

opisop_shop schreef:
Eigenlijk heeft hij op die plek onder zijn buik na nergens plekjes, ze zeggen dat je het op de plekjes moet smeren maar die heeft hij dus niet. Wel gaat hij meteen schuren met staart en manen als hij een dag zonder deken staat.
Waar zouden jullie het dan smeren?

niet, als er geen plekjes zijn hoef je niet te smeren.
plekjes krijg je alleen als ze jeuk hebben en als jij de deken er gewoon op houd dan krijgt hij geen jeuk en dus geen plekjes.
ik denk dat je niet zonder deken kunt,...kijk als wisse geen zomereczeem heeft kan dat ding af,maar als hij het wel heeft is heij allergisch voor de vliegjes en dan werkt die deken nog het beste

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:35

jolanda20: ze heeft geen jeuk(anders zie het het wel met insmeren en manenkammen, wat ik nu dus ff niet doe) dus schuren doet ze ook niet(kan ze ook niet, ze staat rondom schrikdraad)
haar manen zijn gewoon stijf van de derfen, denk dat het gewoon afbreekt met de deken eroverheen (is het stukje 10 cm boven haar schoft)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:37

Ik smeer ook helemaal niks. Ik gebruik alleen een deken en dat is voor mijn pony'tje gelukkig voldoende. Heel soms heeft ze een klein wondje achter haar oren (als ik de Everline op heb ipv de RSIH want de Everline zakt iets naar achter) daar doe ik dan een een klein beetje zalf op om het wondje te dichten, maar voor de rest geen smeersels hier en enorm lange manen. Iedereen moet gewoon kijken wat voor zijn/haar paard het beste werkt denk ik.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:12

maar dat is lang testen,ben al jaren aan het zoeken voor het juiste middel,ik heb niet het geluk dat ik niets kan smeren en alleen een deken op :( ik heb een hevige eczemer die zich (zonder smeren) tot bloedens toe schuurt!!

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:15

Het scheelt ook een hoop of je paard wel kan schuren of niet. als hij de mogelijkheid heb tot schuren dan word de jeuk ook erger. als hij niet schuurt dan blijft de jeuk minimum denk ik. en dat kleine beetje jeuk kun je verhelpen met een smeersel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:25

Biies schreef:
Het scheelt ook een hoop of je paard wel kan schuren of niet. als hij de mogelijkheid heb tot schuren dan word de jeuk ook erger. als hij niet schuurt dan blijft de jeuk minimum denk ik. en dat kleine beetje jeuk kun je verhelpen met een smeersel.

Een paard heeft altijd de mogelijkheid om te schuren/krabben/rollen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:44

Als ze écht goed jeuk hebben doen ze er echt wel wat aan. :j Die van mij klauwt zichzelf gerust met achterhoef achter haar oren. ;)

De ergere gevallen gaan gerust op hun kont zitten te jeuken. :j

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:49

ja tuuurlijk maar aan een paal of schuur jeuken gaat altijd beter. die van mij heeft bijna geen schuur plekken meer en ze manen groeien weer aan, terwijl ik hem wel op de grond op zijn kont zie schuren en wel degelijk naar ze buik slaat en ook met zijn achterbenen tot aan ze oren kunt krabben.

sinds ik alles heb afgezet met schrikdraad bloed hij niet meer en heeft hij geen wondjes.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:55

Uiteraard zal dat schuren bij zichzelf met een hoef of op de kont niet zoveel schade geven. :n

Hier hebben ze ook geen plekken om te schuren, misschien enkel stekpalen, die gebruikt ze alleen om onder haar voorpluk te schuren, maar als dat het enige is, valt er mee te leven. ;) Die plek heb ik nu wel weer goed ingesmeerd met Derfen, dus zou het nu weer beter moeten gaan. :j

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:59

jaaa zo kun je inderdaad goed zien of ze jeuk hebben. wij hebben 3 grote landen en 2 paddocks waar ze in kunnen en daar is wel een schuurtje waar ze kunnen jeuken maar daar staan ze nooit met de kudde dus schuurt hij daar ook niet gelukkig. ach nog een maandje en de zomer is al bijna voorbij ! :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:01

Jah, ik had niet gedacht dat Heaven nog manen zou hebben dit jaar, dus ik ben dik tevreden over dit seizoen! Ze blijven nog wel tot zeker oktober lekker buiten, vind ze heerlijk. :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:27

Als je paard echt jeuk heeft zal deze altijd een manier vinden om ergens aan te jeuken.
Die van mij kunnen in principe ook nergens aan schuren, maar hij gebruikt gewoon zijn achterhoeven om aan zijn manen te schuren.
Hij gaat op de grond zitten (ja echt zitten) als hij jeuk heeft bij zijn staart en laat zich op de grond vallen om ergens anders te jeuken op zijn lichaam.
Dus helaas het gaat niet altijd op om elk dingetje te verbannen waar ze aan kunnen schuren.

Sorry zag net dat iemand anders dit ook al had gezegd.
Maar met de hoeven kunnen ze ook flink schade aanrichten hoor en ook tot bloedens aan toe eveneens als op de grond schuren.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:25

Als jij een harde ondergrond hebt in je land, bijvoorbeeld voorin een stuk beton of iets dergelijks of denk een wortels van bomen, dan kan ik me nog wat voorstellen bij echte schade. :j Met de hoef kan het wel, maargoed, moch je paard écht intense jeuk hebben gaat dat ook wel tot bloedens toe lukken. :j Gelukkig is mijn pony niet de meest extreme eczemer. *klopt af. :D

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:53

jolanda20 schreef:
Only_Gold schreef:
Hoe krijg je de stank/geur van de anti vliegenspray van de welkoop dan van je handen? Heeft iemand daar nog een leuke tip voor? Ben benieuwd. 2 dagen na gebruik rook ik er nog steeds na en dat is geen pretje.

deze heb ik ook!! werkt goed maar stinkt vreselijk!!!

ik ging altijd meteen douche.. en weg was de stank..

maar probeer eens citroensap... of tandpasta!!!
proberen kan altijd!!

Ik spuit meestal in voor het rijden, hierna moet ik ook nog een stuk fietsen dus lukt niet om direct te douchen :( Maar ik zal de citroensap of tandpasta eens proberen! Dank je!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:04

ellepel schreef:
opisop_shop schreef:
Eigenlijk heeft hij op die plek onder zijn buik na nergens plekjes, ze zeggen dat je het op de plekjes moet smeren maar die heeft hij dus niet. Wel gaat hij meteen schuren met staart en manen als hij een dag zonder deken staat.
Waar zouden jullie het dan smeren?

niet, als er geen plekjes zijn hoef je niet te smeren.
plekjes krijg je alleen als ze jeuk hebben en als jij de deken er gewoon op houd dan krijgt hij geen jeuk en dus geen plekjes.
ik denk dat je niet zonder deken kunt,...kijk als wisse geen zomereczeem heeft kan dat ding af,maar als hij het wel heeft is heij allergisch voor de vliegjes en dan werkt die deken nog het beste

Zou het echt alleen op plekjes werken dan?
Dus als ik wil dat Wisse zonder deken kan staan dmv Derfen, dan moet ik éérst de deken afgooien zodat hij plekjes krijgt, zodat ik die vervolgens kan behandelen en hij vervolgens zonder deken kan staan? :+

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:30

Ben hier al weer een tijdje niet geweest. Kwam het topic weer tegen en wil even laten zien hoe erg haar manen zijn gegroeid in de laatste tijd. :D Ze staat nu op het land zonder deken en ik doe er helemaal niks aan! :D Ze staat echt aan de duinen dus de zeelucht zal wel de mugjes weghouden. 2 jaar geleden stodn ze 6 km verder en stond ze nog helemaal kaal van het schuren tot bloedens toe!

Afbeelding
Afbeelding

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:33

opisop_shop schreef:
Dus als ik wil dat Wisse zonder deken kan staan dmv Derfen, dan moet ik éérst de deken afgooien zodat hij plekjes krijgt, zodat ik die vervolgens kan behandelen en hij vervolgens zonder deken kan staan? :+

Ik zou verwachten dat het ook wel prefentief werkt. Gewoon de plekken waar jij weet dat ze het meest gevoelig zijn af en toe insmeren. Kan echt geen kwaad.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:45

Dat zijn manen om jaloers op te worden, je ziet de pony bijna niet meer.

Zeewind helpt tegen de mugjes omdat ze geen sterke vliegers zijn kunnen ze daar niet tegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:11

opisop_shop schreef:

lees dit:
Citaat:
U smeert het paard in op de plekken waar het last heeft. Slechts een dunne laag is nodig. Derfen gebruikt u als het paard jeuk heeft. In beginsel smeert u dan meestal ook om de dag de jeukende plekken in, maar meer dagen tussen het insmeren kan ook. Na een week ziet u al resultaat in het teruggroeien van haar. Als het herstel begint en de huid weer rustig wordt, kunt u beginnen met afbouwen van insmeren tot u uiteindelijk op 1 x per week zit. Neem hier de tijd voor en bouw het desnoods weer op als de jeuk weer terug komt. Ieder paard is anders en niet elk paard haalt hetzelfde aantal dagen. Uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat het ene paard slechts 5 dagen haalt, terwijl het andere paard op 10 dagen zit.

daar staat toch ook dat je alleen daar moet smeren waar het paard jeuk heeft
en volgens mij zitten er daar waar jeuk is ook plekjes.
heeft het paard geen jeuk dan hoef je niet te smeren toch?

vind het wel raar dat er in deze tekst staat dat je na een week al resultaat ziet in het terug groeien van het haar...maakt niet uit wat je er op smeert, je ziet altijd dat haar na een week terug groeit.

maar jij hebt wisse toch altijd een deken op?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:59

Klopt, hij heeft altijd een deken op, omdat hij zonder deken begint te schuren. Een halsdeken heb ik ook nog een tijdje gedaan, een week ofzo. Maar toen zag ik dat hij een plek kreeg onder zijn buik en heb ik weer een deken met buikflap opgegooid. Niet dat het helpt, want de plek zit er nog steeds...
Ik vind wel dat Wisse's manenkam wat onrustig is; ik zie echt zo'n roze velletje door de manen heen.
Ik zal de verkoper eens mailen met mijn vraag :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:03

Ellepel, het haar groeit idd na een week terug, maar het was net zo snel weer afgeschuurd. Nu schuurt hij niet meer dus zie je wel degelijk haar terug groeien.
Even als voorbeeld mijn eigen pony genomen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:04

maar Ellepel bedoelt volgens mij, dat je met andere middeltjes ook na een week al resultaat ziet, of niet?

Heb net een pb gestuurd naar Vidoma, ben benieuwd wat ze aanraadt, zal hier in het topic ook wel geplaatst worden.