[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:50

AngelsDitch schreef:
Dat ziet er bij beide echt een stuk beter uit!

Ik zal van mijn poown ook een foto maken van haar manen nu... kunnen jullie ook de voor en nu foto zien.

Ben benieuwd!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:53

Sodeletuut schreef:
AD: Oh wat raar.. Misschien een hoofkap kopen, daar gaten in maken en knoopjes op de eczeemdeken en dan die aan elkaar vast maken ofzo?.. :o weet het ook niet.. Bij Misty blijven de oren redelijk zitten.. (zonder halsteR)

Bij mijn pony is de hals net aan de krappe kant denk ik... vandaar dat de oortjes er vlug uit schieten.
Een hoofdkap heb ik er bij gekregen, maar ik vind dat zo sneu staan! En ze heeft het ook niet nodig. Ik ben dus nog even aan het vogelen wat ik ga doen ermee.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:54

Die van mij zakte ook af.. Heb hem zaterdag op gedaan & zondag waren allebei de oortjes eruit. Maar ze heeft in dr
voorpluk een vlecht zitten, en die drukt het ook een beetje
naar boven zodat het deken bij de oortjes ook naar boven gaat!
& dus er sneller uitfloept. Maar toen had k die vlecht door 1 zo'n gat gedaan. En die bleef wel zitten. 1 oor was eruit en 1 er nog in ! Hopen dat die nu wel blijft zitten!

Sodeletuut

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:00

AD: Oh oke. Bij mijn paard is de hals juist erg ruim, dat zal het verschil wel zijn dan..

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:11

Sjongejonge, ik kan jullie niet bijhouden hoor. Volgens mij zijn we zo alweer toe aan deel 3...

Ik heb een masker dat bij de Rambo deken zat. Het lijkt wel goed te passen maar ik betwijfel of de mazen fijn genoeg zijn. Bovendien vijn dik het een allerberoerdst gezicht.

Ik ben van plan om zelf wat te gaan klussen met de naaimachine maar dan moet het eerst gaan regenen want met dit weer ben ik niet binnen te vinden...

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:37

Ellepel: Nee hij heeft geen dikkere manenekam
Heb nu teershampoo gebruikt maar ga ook is wat proberen voor mijt en luis,bedankt!

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:17

Ik meldt me ook maar weer... Spijtig genoeg... Heb steeds weer aandachtig meegelezen en nu is het weer tijd voor actie. Deken is weer op, anti-jeuk middelen weer in de aanslag!

Mijn Flores heeft momenteel de Sweet Itch van Rambo op (tweede seizoen). De Everline van vorig jaar is zodanig uitgerekt dat die niet meer te dragen is.

Morgen ga ik om een Meulenkamp deken (twijfel nog over de maat - ze raden me maat 9 aan - merrie is ong. 1.70m). Wat is jullie ervaring met Meulenkamp - vallen de maten groot uit of net niet?
Mijn merrie heeft die buikflap echt nodig! Ze heeft zo'n jeuk aan der buik anders (nu valt het nog behoorlijk mee). Ik smeer er voorlopig Liberate aan (had ik nog van vorig jaar). Dit helpt momenteel voldoende.

Ik heb Flores ook zo lang mogelijk zonder deken laten staan om haar toch even "bloot" te gunnen. Nu zijn we weer weg voor een hele zomer met eczeemdeken...

Sodeluut, ik heb ook al gedacht om een buikflap over de Sweet Itch te doen, want ik ben ook absoluut tevreden over deze deken! Of zou jij ook een andere deken aanschaffen tegen de jeuk aan de buik?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:35

Senna heeft eigenlijk nooit echt een rode huid gehad, zij schuurt zich kaal en krijgt dan allemaal korsten, maar het is niet rood. Allemaal zo'n licht bruine kleur. Zij schuurt ook echt alleen haar manen (niet de voorpluk) en staart.
Weet iemand of een fijnmazige vliegendeken goed genoeg is om de mugjes tegen te houden of heb je echt een eczeemdeken nodig?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:41

Zo, flink geknutselt aan de deken. Heb helaas geen duidelijke foto's van de uierlap gemaakt, maar het is gelukt! Ben nog niet helemaal tevreden, maar de basis is er!
Ook de 2 scheuren dichtgemaakt, met restanten van mijn Everline deken van 2 jaar geleden.
Paard mee naar huis genomen en in de tuin gezet, voor het eerst! Erg leuk. En handig, even iets opmeten en dan weer terug naar de naaimachine :D

Scheuren vóór:
Afbeelding

Scheuren na:
Afbeelding

Zulke vlechten heeft ze onder haar deken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L7YDR7UK-D.jpg

Leuke dag gehad zo, met paard aan huis. Maar het is wel veel werk zeg!!!!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:42

Weet iemand of dit een goede deken is? Ik wil namelijk twee vliegen/eczeemdekens op stal hebben liggen omdat hij straks 24 uur per dag buiten staat en als er dan een gat in zit, moet ik wel een reserve hebben. Nu vind ik de meeste eczeemdekens nieuw te duur daarom heb ik ook een vliegendeken gekocht. Zou dit een goede zijn?

Ik hoop trouwens dat mijn vliegendeken komt vanmiddag!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:44

andere oorzaken voor uitgebreide jeuk door andere oorzaken dan ZE.

ECTOPARASIETEN
- vliegen en muggen overlast. kan door gevoeligheid of door groot aantal steken.
- mijten, vele soorten, waaronder ook bloedluizen van vogels, die in werkelijkheid beter bloed of vogelmijt genoemd kunnen worden. een andere onbekende is oogstmijt die vanaf juli-aug. een reactie kan geven.
- onchocerciasis en andere huidnematoden. larven leven deels in de huid.
- aarsmaden (reageren vaak minder op ivermectine in ontwormingsmiddelen)
- luizen.

OVERGEVOELIGHEIDSREACTIE'S
- atopie: aangeboren overgevoeligheid.
- contact met stoffen.
- op medicijnen.
- voedsel of bestanddelen van voedsel.
- inwendige parasieten.
- netelroos (urticaria), de verse bulten reactie is vaak heel herkenbaar, zijn ze kapotgeschuurd of
anders van uiting kunnen ze op ZE lijken.
- fotosensibiliteit: overgevoeligheid op witte huiddelen na het opnemen van bepaalde planten of
medicijnen.

DIVERSEN
- pemphigus foliaceus: een auto-imuunziekte.
- schimmels op de huid, er zijn meerdere soorten die er verschillend uit kunnen zien en zeker ook
jeuk kunnen geven.
- gisten of seborrhea: soms geven deze alleen wat roos of schilfers die dan weer jeuk opleveren
kunnen, veel van deze soorten worden ook wel eens onder de schimmels ingedeeld.
- bacterieele huidletsels, vaak ook als tweede oorzaak, nadat de huid door iets anders is
beschadigd.
- bacterieele huidontsteking, dieper in de huid aanwezige bacterieen.
- rainrot.
- leveraandoeningen, als de lever niet instaat is in voldoende mate afvalstoffen af te breken,
kunnen sommige jeuk opleveren.

verder kan allerlei aangekoekt vuil of resten van irriterende stoffen uit shampoo's of wasmiddelen jeuk opleveren. te vaak wassen met alleen water is zelden een oorzaak, wel het te langzaam opdrogen van behaarde huiddelen. te veel wassen met zwavel,teer of betadineproducten kan de huid ook uitdrogen en zo jeuk geven. dikke dekens of waterdichte dekens kunnen ook broedplaatsen opleveren voor allerlei gespuis of alleen door veel huidvet schuren of de haren uittrekken. aan het einde van de winter is bij veel dekenpaarden de huid uitgedroogd en dat kan ook genoeg jeuk opleveren.

bij zomereczeem is de oorzaak gelegen in de allergische reactie(er komt bij een allergie IgE vrij) op de steek van de Culicoidesmuggen. ook is het mogelijk dat het paard niet echt allergisch is maar reageerd op een massale steekpartij van deze muggen.

als je paard dus jeuk heeft kan er dus heel veel als oorzaak achter zitten dat je vaak al heel simpel kunt uitsluiten voor je het zomereczeem kunt noemen, loont zeker de moeite omdat veel van de andere oorzaken wel behandelbaar kunnen zijn of op een andere manier beter te controleren of te beperken zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:54

dank je wel tug!
+:)+

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:29

mijn pony had vorig jaar dus eczeem maar ik merk dus nu nog helemala niks. dekens en alles ligt al in de aanslag maar ik heb eigenlijk nog niks gemerkt kan het zijn dat het toch geen eczeem is? de DA heeft het vorig jaar wel geconstateerd. maar vorig jaar was mijn pony echt heel dik nu is hij gewoon lekker dun. en ik was zijn staart en manen nu een keer in de 2 weken met teer shampo of tea tree voor de vliegjes . zou het kunnen zijn dat het dit jaar wegblijft iemand ervaring?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:46

ik heb dus ook getwijfeld of geerke mijn fries geen schimmel had i.p.v zomereczeem(daar had ik je over ge pb't tug).
Drie flesjes imaveral in huis gehaald,aangezien ik van plan was het hele peerd te wassen....het was alleen te koud hier,dus even gewacht.

Toen heb ik hem een aantal dagen niet ingespoten met mijn zelfgemaakte brouwsel...wat ik s'ochtends en s'avonds normaal doe....nou,hij verging van de jeuk....en het stikte van de mugjes.

Nu twijfel ik dus...mugjes is overduidelijk kriebel...alleen is het bij geerke goed in de hand te houden,door hem tijdig binnen te zetten(ligt aan het weer).
De ene dag om 4 uur en dan weer om 7uur...verschilt dus.

Hij heeft geen open plekken zelfs het haar is niet weg,wel een beetje manen op de schoft,maar niet dramatisch.
En dat zonder deken...
Wel is vorig jaar uit een bloedonderzoek gekomen dat de lever iets minder werkt...maar daar hoefde ik mij geen zorgen over te maken.

dat kan ook kriebel in de hand werken..

Dat kan komen doordat hij 2x piroplasmose heeft gehad(acute tekenziekte).
Hij kreeg al 3x per jaar een kuur ekyrenal(lever/nieren reiniging op homeopatische basis)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:50

eef_007:
kwestie van afwachten denk ik,misschien blijft het inderdaad wel weg of komt het later pas.
hopelijk blijft het gewoon weg.

geerke:
heel veel eczemers hebben iets met de lever,bloedonderzoeken wijzen dat vaak wel uit bij hen.
dat ekyrenal wat is dat voor iets?
heb je een internet site?
ik heb wel es zitten twijfelen of ik appie een kuur levercompositum zou geven.
de drainage kuur geef ik wel es aan het einden van het jaar en daar reageerd hij vaak heel goed op( stalbenen die dan wegtrekken en wegblijven)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:54

wie weet er of de exeem balsem van brugman werkt.

het is te koop bij de paardendrogist.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:57

http://www2.top-equine.com/fr/catalogue ... 2,152.html
het is frans spul....het is heel vies...ik heb het ook geproefd...
en ik betaal z'on 34 euro voor een liter,mijn dierenarts heeft het...maar ja,dat is in frankrijk..misschien dat je het via deze site kunt bestellen,geen idee?

Ik kom zelden in nederland,anders had ik het wel mee kunnen nemen...opsturen is riskant...er raakt veel weg (frankrijk is een openluchtmuseum...)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:22

ik heb even zitten snuffelen bij de ingredienten,is wel een middel wat vooral ondersteund bij de afbraak van vetten?
nee joh opsturen hoeft niet hoor,hier zijn best veel ondersteunende spulletjes voor lever problemen te koop.
heb me er nog niet echt in verdiept hoor wat goed bij appie zou passen.maar gezien zijn bloeduitslagen wil ik het wel es proberen

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:58

dit waren alleen nog maar dingen waar ik een beetje bewijs voor kon vinden.

over voer is het lastig een goede splitsing te maken, er is zelden echt onderzoek gedaan, zelfs de bekende haver of eiwitbultjes zijn omstreden, ik weet zelf dat ze bestaan, onze pony's kregen vroeger 76-82 bijna allemaal zulke bultjes als ze een week op het koeienland mochten, maar als je dit koeienland vergelijkt met koeienland van nu, zou je dat van vroeger gewoon natuurland noemen, het was zeker niet voedselarm, gewoon van nature rijk, de enige eczeempony die toen in deze groep van 40 pony's liep werd niet erger qua schuren en kreeg net zulke bultjes als de rest, met van die harde gele bijna glasachtige korrels erop.

over eiwitten in het algemeen is zowiezo een grote gok, er zijn zoveel verschillende dat je eigenlijk niet eens over eiwit in het algemeen kan spreken. er kan altijd wel een soort zijn waar een paard op kan reageren, toch zijn het meestal maar 1 of enkele dieren op hetzelfde land of die als groep hetzelfde gevoerd worden.

te dik zijn is voor geen enkel paard goed, dus ook niet voor een ZE-paard, vetkussens op de manenkam kunnen rimpels geven die smetten en broedplaatsen zijn voor vanalles.

1 van de grote kanshebbers voor de echt late schuurders lijkt de oogstmijt, de meeste info komt echter of uit engeland of van hondenbezitters. lijkt een beetje onderschat en is gebonden aan de periode juli-aug tot november, als iemand nog een link vindt waar vandaan dan ook of deze ook eerder in het jaar voorkomt dan graag, andere namen zijn ook gras of hooimijt(?).

ik betwijfel ook of de paarden die na enten met insol stopten met schuren wel ZE hadden, jammer trouwens dat de meeste foto's van oude bokt-topic's verdwenen zijn.

1 oorzaak voor jeuk die ik nog vergeten was is het genezen van de plekken zelf, als de korstjes bij paarden net zo jeuken als die bij mijzelf dan is het zeker zaak goed met verzachtend spul tew blijven smeren.

een lever hoeft niet ziek te zijn om zijn werk onvoldoende uit te voeren, als je het systeem wat een lever eigenlijk is extra belast, is het voor een gezonde lever ook niet meer bij te houden, daar verwacht ik bijvoorbeeld wel een link naar de al aangehaalde eiwitten, maar ook bij fructaan/fructose.

een paard is natuurlijk ook heel goed in staat een paar aandoeningen tegelijkertijd te hebben.
een extra goed werkend immunsysteem levert vaak meerdere allergieen op! ik kom hier ook vaak tegen dat een orgaan slecht zou werken, vaak is het juist andersom, ze werken tegen de klippen op maar kunnen gewoon niet meer aan de vraag voldoen, de uitwerking lijkt dan of er schade of gebrek is aan zo'n orgaan, terwijl de oorzaak op een heel ander front gezocht moet worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:06

dat laatste zinnetje vind ik heel wijs tug!

zo kan het inderdaad ook werken, het "fabriekje" werkt op een te hoog toerental waardoor alles ook niet zo gaat als het zou moeten en je inderdaad problemen kunt krijgen....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:06

marjoleinft schreef:
wie weet er of de exeem balsem van brugman werkt.

het is te koop bij de paardendrogist.

sja, zoals alle smeersels, bij de 1 bied het verlichting, bij de ander niet
helaas is het een kwestie van proberen

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:14

Annetje, ik heb deze deken ook. Ik ben er tevreden van qua bescherming en qua pasvorm. Enkel de riempjes (om een halster te bevestigen of om de buikflap op zijn plaats te houden) komen snel los. Mijn paard is nochtans totaal geen sloper. Ik heb deze deken nu als reserve liggen. De blauwe kleur gaat ook zeer snel af (niet dat dat echt van belang is natuurlijk).

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:30

Hallo mensen, hier zijn de foto's van de folder van Fidavet, die een middeltje heeft tegen zomereczeem, Cavalesse. Wie weet is het iets!

Voorkant:
Afbeelding

De rest staat hier:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3ZZDKC4R

Op groot formaat is het goed te lezen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:52

Superbedankt voor het plaatsen HanneRonja.
Gebruikte jij het nou dat spul?
Klinkty goed, 70% resultaat...ben erg benieuwd naar ervaringen en wat de kosten zijn en hoelang je het gebruikt.

Wat ik wel vreemd vond, was bij gebruiksaanwijzing de zin dat je het op een suikerklontje kan vernevelen..?! hihi

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:22

Nee hoor, ik gebruik het niet, kreeg alleen de folder van een stalgenootje.