[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:26

Vanavond met de rit gebruiken we de mijn, die zijn zachter, en binnen voorlopig idd maar even zonder. Na vanavond ook even goed kijken hoe het eruit ziet.
Dank je

pinoandre1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:21

Mijn paard heeft ook een klein beetje mok voor. ik doe er uienzalf/creme op. het werkt erg goed.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:22

Ja doen we bij mijn verzorgpony ook. Maar paardje heeft geen mok

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:15

Grr. Ik zag net bij mijn ruin dat hij Mok heeft aan zijn voorbeen.
Voor het eerst..
Ga maar eens dit topic doorlezen...

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:35

Mijn zus haar paard heeft ook mok. Die smeert sudocreme met Cubamix (antibiotica)gemengd. dat werkt super!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:40

wat super werkt: MTG van Shepleys. werkt goed voor alle soorten huidproblemen trouwens. ik heb er (icm imaverol) een goede schimmel binnen 1 week mee weggekregen.
en ook mok. paar dagen gebruiken en je plukt het er zo af en de huid eronder is gewoon dicht en gaaf.
geweldig spul!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:47

Hallo allemaal, ik kom dit topic even binnenvallen. Ik hoop op een paar goede adviezen.
Ik denk dat mijn fries mok heeft. We hebben altijd ontzettend veel geluk gehad, want dit is de eerste keer in de zeven jaar dat ik hem heb dat hij zulke korstjes heeft. Het zit niet onder zijn behang maar achter op zijn voorbeen vlak onder de knie zeg maar. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel smeersels dat ik echt niet weet wat nou het beste is. Mijn idee was om te beginnen met het wassen met betadine shampoo, goed drogen, en dan....
Tips zijn welkom.

Ik wil nog even toevoegen dat het volgens mij droge mok is.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:59

Ik heb gehoord dat droogzetters helpen.
Maar ik moet ze morgen uit school meenemen maar hoeveel zou ik mee moeten nemen dan?

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:02

flinke lading sudocreme

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:49

Ik heb even een vraagje?
Mijn paard heeft aan de achterbenen op zijn kogels en tussen/ iets boven de hoefballen, wat op mok lijkt dacht ik.
Ik heb het ook al behandeld met zalfjes, maar dat werkt niks.
Nu heb ik net een aantal foto's gezien van mok en dat van mijn paard lijkt er niet echt op.
Dat bij mijn paard is wit (bij de kogels) en de huid is ook niet rood. Hij heeft ook geen rode kloven.
Bij de hoefballen is grijs, maar het is geen korst.
Weet iemand of dit mok is, of is het iets anders?

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:17

Hannanas schreef:
Jemig, dan koop jij toch een pot?
Wat hangen er voor gekke vochtballen aan zijn koot? :7

Ik blijf bij mijn aanbeveling: zalf van dierenarts NAS, te Bemmel.

En wanneer zinkzalf enz niet helpt, ga over op vochtinbrengende/behoudende middelen.
Indrogen is niet altijd juist.
(zo hielp hier betadinezalf en honingzalf ook wel deels.. zorgt voor een gunstig wondklimaat)

ziet er een beetje naar uit dat het cpl is zou daar een test voor laten doen
vind het op zich wel mee vallen heb ergere gevallen van gezien
mijn paard bijv die nu een jaar overleden is aan de gevolgen van cpl

veel frummels zoals zink levertraan zalf help dan niet eens
laat je goed informeren
:j

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:49

Lilian_AapIe schreef:
Ik heb even een vraagje?
Mijn paard heeft aan de achterbenen op zijn kogels en tussen/ iets boven de hoefballen, wat op mok lijkt dacht ik.
Ik heb het ook al behandeld met zalfjes, maar dat werkt niks.
Nu heb ik net een aantal foto's gezien van mok en dat van mijn paard lijkt er niet echt op.
Dat bij mijn paard is wit (bij de kogels) en de huid is ook niet rood. Hij heeft ook geen rode kloven.
Bij de hoefballen is grijs, maar het is geen korst.
Weet iemand of dit mok is, of is het iets anders?

Heb je misschien een foto ?
Laatst bijgewerkt door Neffesh op 06-10-11 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:50

Barbara88 schreef:
Hallo allemaal, ik kom dit topic even binnenvallen. Ik hoop op een paar goede adviezen.
Ik denk dat mijn fries mok heeft. We hebben altijd ontzettend veel geluk gehad, want dit is de eerste keer in de zeven jaar dat ik hem heb dat hij zulke korstjes heeft. Het zit niet onder zijn behang maar achter op zijn voorbeen vlak onder de knie zeg maar. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel smeersels dat ik echt niet weet wat nou het beste is. Mijn idee was om te beginnen met het wassen met betadine shampoo, goed drogen, en dan....
Tips zijn welkom.

Ik wil nog even toevoegen dat het volgens mij droge mok is.

Dog Exzema halen bij de apotheker of bij je dierenarts. Werkt echt super door de cortisone dat erin zit. Ook niet gevaarlijk want je gebruikt het enkel lokaal en kan dus helemaal geen kwaad. Mijn pony had ook erge mok toen ik hem kocht. Had al vanalles geprobeerd zoals sodocréme, vaseline, ... Maar dog exzema was het enigste dat echt hielp ! Na 1 dag was er al duidelijk verschil te zien.

Eerst alle korstjes eraf wassen met betadinezeep, goed drogen met een handdoek en dog exzema aandoen. Daarna nooit meer nat maken en goed droog houden ! Gewoon elke dag een nieuw laagje dog exzema aanbrengen. Mijn pony was na 2 weken volledig mokvrij . Veel succes !

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:02

Mijn paard heeft dit jaar ook voor het eerst wat mok. Gelukkig maar aan 1 voorbeen en op 1 achterbeen een klein plekje. Ik heb het voorbeen 1x gewassen met betadine en de korstjes eraf gehaald en toen ingespoten met CTC spray. (Blauw spray) Het ene plekje op het achterbeen heb ik zo ingespoten met de CTC spray. De overige benen smeerde ik ter preventie in met sudocreme.

Hij is er nu (na een week of 3) weer van af. Maar ik smeer nog steeds elke dag ter preventie op alle 4 de benen sudocreme.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:02

Na een gevecht van bijna een jaar met op en af goede reacties op smeersels, inwendig behandelen e.d hebben mijn Belg en ik het eindelijk voor langere tijd stabiel.
We hebben goede ervaring met MOK kruiden en later een door de hemeopaat samengestelde mix. Dit was echter niet meer voldoende waardoor Floor zelfs in de zomer veel last van mok plekken bleef houden en daardoor ook veel last van jeuk. Na veel kijken blijkt toch dat de mijten die vaak bij trekpaarden MOK veroorzaken toch regelmatig blijven terug komen (vaker dan gedacht)
.
Nu heb ik ontdekt bij haar dat ze om de ong 2 maanden weer bepaalde schilfers krijgt wat er op wijst dat er weer mijten actief zijn.

Wat hebben we nu gedaan de laatste 4 maanden:
om de 1,5 maand preventief voeten wassen met sebacil (neocidol)
daarnaast voer ik haar in het voor en najaar de mok kruiden mix 2 schepjes wellen en door het voer s'avonds. Dit voer ik van oktober tot april-mei (afhankelijk van hoe de weersomstandigheden zijn)
Ik maak een papje van zwavelbloem en babyolie. Zwavelbloem haal ik gewoon bij de natuurwinkel.
Ik loop om de 2-3 dagen alle voeten helemaal na en smeer de plekjes in met het mengels.

Haar sokken zijn nu zo goed dat ik zelfs moet knippen, zo hard zijn ze gegroeid, ze zijn mooi soepel en de haren zijn ook veel minder stug, ze glanzen mooi. Nix geen antibiotica en injecties voor haar want dit werkt 200x beter. Hopenlijk heeft iemand er iets aan. Voor meer tips kan je altijd een bericht sturen want ik heb veel geprobeerd. Fijn om mijn paard nu zo zonder jeuk te zien!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:46

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:59

Ben hier al even niet geweest.
Maar mijn paard heeft echt heftige mok gehad. Ik scheer het nu kaal (witte been) en dan kan je het goed in de gaten houden en dnek dat het ook beter is.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:03

Bij sommige paarden helpt het om te scheren. Echter in veel gevallen kunnen paarden er meer jeuk en irritatie van krijgen waardoor ze er juist meer last van hebben. Maar als de mok moeilijk te behandelen is van buitenaf bijv bij paarden met veel behang kan het soms niet anders. Moeilijk te beoordelen en per paard verschillend. Ik heb het gelukkig nooit hoeven doen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:33

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:08

@merel_gomez: Dat is speciale thee om MOK van binnenuit te behandelen. Omdat vaak MOK van binnenuit ontstaat is het verstandig om zowel uitwendig als inwendig te behandelen. De kruidenmix waarover in dit topic veel over is gesproken zijn de kruiden van huppa. Echter na verder te hebben gekeken is deze mix ook verkrijgbaar bij homeopaard.nl. Omdat Huppa behoorlijk geheimzinnig doet over de precieze ingredienten is het misschien niet precies hetzelfde maar het gaat over de werkzame kruiden die MOK bestrijden. Dit is vooral weerstandverhogend en ontstekendremmend. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om met de homeopaath een thee samen te stellen, ik gebruik de thee nu al een jaar van oktober tot en met april en mijn paard heeft er erg veel baat bij. Anderen hebben weer veel baat bij MOK tabletten.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:53

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:53

hoihoi, ik gebruik nu al een tijdje een kruidenmix van wendals herbs verkrijgbaar bij de paardendrogist. is de stop itch en heb sinds ik dat gebruik nu ruim 7 maanden geen problemen meer gehad

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:12

Ik meld me ook....mijn arme schat heeft voor de 2e keer in 2 maanden een onwijs dik (en kreupel) been door de mok. De eerste keer was alleen zijn pijp wat opgezet en liep hij wat stijf en toen heb ik hem goed gewassen en mokzalf opgesmeerd. Dit was toen binnen een week helemaal genezen en nergens last meer van gehad (en echt heel zijn kootholte was binnen n dag kapot van de mok)
Zondag zag ik een heeel klein plekje mok en heb dit dus meteen ingesmeerd.
Maandag wilde ik naar de les gaan en kwam hij uit zn stal gevallen dus ik lach nog en zeg dat ie zn benen op moet tillen.....maar hij bleef maar "vallen"
Omdat het donker was buiten (en de poetsplaats een apart "huisje"is zag ik daar pas wat er dwars zat:

Afbeelding

Zijn been was heel erg dik, echt tot de schouder toe, zijn kootholte was net zo dik als zijn kogel :(:)
Nu was de maat vol, heb de dierenarts gebeld en die is dinsdag geweest. Het bleek dus weer van de mok te komen, heeft toen een spuit ab gehad, tmps poeder en hydrocortiderm. Moet hem nu dus minstens 2x per dag laten lopen en daarna zijn been grondig schoonmaken en insmeren. De eerste nacht moest er een stalbandage omheen om de zwelling te verminderen en hij mocht helaas niet naar buiten (gezien de vreselijke bagger) gisterenmorgen was de zwelling een heel stuk minder en liep hij vrij goed in stap. "smiddags liep hij weer minder goed en was zijn been ook weer dikker.
Vannacht dus nog een keer de bandage erom gehad en heb hem vanmorgen en vanmiddag 3x 15 min laten stappen dus nu was zijn been niet zo vol.
Vanavond zonder bandage en nu dus afwachten wat het morgen is. Hartbrekend hoeveel pijn hij heeft, hij kwam maandag zelfs omhoog toen mijn stalbaas (hoefsmid) zijn hoef wilde controleren op n hoefzweer....dat doet hij echt nooit!
Zo is het vandaag: (heb zn kootholte gemillimeterd, lelijk maar beter te behandelen en beter te zien)
Hij heeft vooral rondom zijn zwilwrat een hele dikke zwarte plakkaat....heel gek want dat zat er zondag zeker weten niet! Het word dus echt in een dag erger.....al had hij in oktober veeel meer mok, toen was zijn kootholte flink kapot!
Afbeelding
Afbeelding

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:59

@Immelicious, hoe is het nu ermee? Ben wel benieuwd

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:06

Hij is van de ab af nu, na n weekje weer aan de gang gegaan. Ben hem nu ook cure mok aan het geven sinds een paar dagen endit verergert het op dit moment eve. Hoop dat het minder word....