PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:45

Mijn paard is afgekeurd dus dacht die laat ik mooi z'n wintervacht houden. Wel een 0 grams regendeken op met fleece voering, zodat hij minder stijf wordt van de regen op z'n rug. Nou kreeg ik het advies van joh je moet een 50/100 grams deken opdoen, zo'n 0gram doet dan niks.... Ik vind het een beetje teveel van het goeie om een 100grams deken op een ongeschoren paard te leggen die een berenvacht heeft... Wat doen jullie?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:11

Oskarrino schreef:
Mijn paard is afgekeurd dus dacht die laat ik mooi z'n wintervacht houden. Wel een 0 grams regendeken op met fleece voering, zodat hij minder stijf wordt van de regen op z'n rug. Nou kreeg ik het advies van joh je moet een 50/100 grams deken opdoen, zo'n 0gram doet dan niks.... Ik vind het een beetje teveel van het goeie om een 100grams deken op een ongeschoren paard te leggen die een berenvacht heeft... Wat doen jullie?

Die fleece voering staat gelijk aan een 50/100grams watten voering ;)

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:21

Ik ben het met jullie eens hoor, wat betreft de beweging. Het is echt een kwestie van per dag kijken hoe de vlag erbij hangt en wat wel/niet kan.
Gelukkig kan ik dat bij die van mij heel duidelijk zien, ook aan de minste dingen. Waar een ander een topfit paard ziet staan, zie ik dat niet.

We hebben vandaag 1,5u gewandeld. In het begin had hij er er duidelijk weinig lol in, maar eenmaal ‘warm’, gingen de oortjes erop, liep hij lekker los, ging zelf stukken draven en was duidelijk blij.

Ik overleg morgen met de kliniek (welke overigens ook voorzichtige beweging aan heeft geraden) wat betreft de röntgen. Ik ben gelukkig nuchter genoeg voor dit soort dingen, maar soms maak je jezelf wel gek als je steeds een paard ziet staan met ziel onder de arm. Ga ook eens kijken voor een tracker, om te kunnen zien hoeveel hij ongeveer loopt op een dag.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:30

Danuah schreef:
Ik ben het met jullie eens hoor, wat betreft de beweging. Het is echt een kwestie van per dag kijken hoe de vlag erbij hangt en wat wel/niet kan.
Gelukkig kan ik dat bij die van mij heel duidelijk zien, ook aan de minste dingen. Waar een ander een topfit paard ziet staan, zie ik dat niet.

We hebben vandaag 1,5u gewandeld. In het begin had hij er er duidelijk weinig lol in, maar eenmaal ‘warm’, gingen de oortjes erop, liep hij lekker los, ging zelf stukken draven en was duidelijk blij.

Ik overleg morgen met de kliniek (welke overigens ook voorzichtige beweging aan heeft geraden) wat betreft de röntgen. Ik ben gelukkig nuchter genoeg voor dit soort dingen, maar soms maak je jezelf wel gek als je steeds een paard ziet staan met ziel onder de arm. Ga ook eens kijken voor een tracker, om te kunnen zien hoeveel hij ongeveer loopt op een dag.

Ja lastig is dat hè. Hier staat ze aan huis en een vreemde ziet er niets aan maar ik merk heel goed aan haar hoe ze in dr vel zit.

Pfff ik bestempel mezelf ook als nuchter en de rontgen + echo waren heel slecht maar moet er niet aan denken om haar te laten gaan ;(

Tracker is top :) . Ik heb inmiddels een gigantische lijst aan data en kan straks los van emotie en gevoel inzichtelijk krijgen wat de invloed is van pijnstilling en bijvoorbeeld de chiropractor as. donderdag. Zeker aangezien ik niet met haar rij en daar dus niets op kan peilen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:42

Oskarrino schreef:

Die van mij (ongeschoren maar geen dikke vacht) had het koud onder 0 dus die staat nu onder de Bucas Therapy 50 gram met hals en is lekker warm. 100 Vind ik idd net te warm voor nu.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 19:59

Qua dekens zit ik in een spagaat. Ik zie aan de data van de tracker dat mijn dame meer beweegt en een hogere snelheid heeft als ze zonder deken loopt. Qua gedrag merk ik ook dat ze liever zonder deken staat. Ze heeft het eerder warm dan koud. Maar met al die regen wil ik haar eigenlijk niet zonder laten lopen. Zowel voor de artrose als de pssm.

Wat is wijsheid????

Ze heeft een bucas smartex bigneck met alleen fleece voering.

Zou graag zo'n recuptex therapy willen proberen maar die is er niet in outdoor bigneck uitvoering.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:06

Ik vraag me al een tijdje af wat wijsheid is mbt de training van een pssm2 paard. Ik heb het hier dus niet over vrije beweging want dat is sowieso goed. Ik ga er zelf vanuit dat mijn pssm paard altijd ongemak ervaart van zijn ziekte. Daarom vraag ik me ook af of het fair is om zo’n paard dressuurmatig te rijden. Zijn er hier nog mensen die hun paard op redelijk niveau trainen? En weet iemand ook of pssm erger wordt naarmate het paard ouder word? Mijn ervaring is namelijk van wel. Mijn paard oogt vrij vrolijk en aan zijn beweging zie je niks. Hij speelt en trek regelmatig een sprintje. Echter als ik hem wil bekappen dan is dat achter bijna niet te doen. Hij kan z’n achterbenen alleen laag bij de grond houden en ook maar heel even. Dan ga ik er vanuit dat hij last van z’n lijf heeft. Hij wordt trouwens niet gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:08

maartje0987 schreef:
Ik vraag me al een tijdje af wat wijsheid is mbt de training van een pssm2 paard. Ik heb het hier dus niet over vrije beweging want dat is sowieso goed. Ik ga er zelf vanuit dat mijn pssm paard altijd ongemak ervaart van zijn ziekte. Daarom vraag ik me ook af of het fair is om zo’n paard dressuurmatig te rijden. Zijn er hier nog mensen die hun paard op redelijk niveau trainen? En weet iemand ook of pssm erger wordt naarmate het paard ouder word? Mijn ervaring is namelijk van wel. Mijn paard oogt vrij vrolijk en aan zijn beweging zie je niks. Hij speelt en trek regelmatig een sprintje. Echter als ik hem wil bekappen dan is dat achter bijna niet te doen. Hij kan z’n achterbenen alleen laag bij de grond houden en ook maar heel even. Dan ga ik er vanuit dat hij last van z’n lijf heeft. Hij wordt trouwens niet gereden.

Mijn paard loopt Z dressuur ja.

Zolang ik hem heel consequent in training hou is die heel goed. Stop ik met trainen is het mis.

Volgensmij liep het paard van Nouvel ook Z dressuur voor die geblesseerd raakte.

Dat is vaak de bottleneck dat ze stil komen te staan van hun training.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:44

Mijn pssm2'er loopt al tussen de 50 en 100 grams dekens.. ik wissel wel geregeld en af en toe 0 grams maar die is nu al in de minderheid in dit weer...

Qua beweging vind ik het wel een interessante discussie. Ik heb mijn paard vrij veel vrij gegeven vanwege zijn MIM. Tot ik eens getipt werd dat hij mogelijk beter zou worden met meer beweging. Dit heb ik toen doorgevoerd en hij werd er qua beweging eigenlijk wel echt beter op... Alleen met dit weertype blijft het heel lastig. Ondanks dekens is vocht in de lucht en regen echt een enorme trigger en is hij vaak wat zuurder en durf ik hem minder goed op te pakken, terwijl ik ergens dus wel denk dat het lichamelijk wel goed zou zijn. Ik kan hem wel eens als een zuurtje pakken en nadat we lekker wat gewerkt hebben is hij oprecht beter dan ervoor. Altijd een dubio vind ik.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:48

Oskarrino schreef:

Dat is uittesten. Mijn paard heeft het eerder te warm dan te koud dus die krijgt pas met 6 graden (of eerder als het langer dan 6 uur regent ) een deken op met een bucas cooler eronder. Nu heeft hij net gaskoliek gehad eergisteren en heb ik hem eerder een deken op gedaan. Ondanks dat het 10 graden is en hij nog aan het bijkomen is van de koliekaanval, zijn zijn spieren boterzacht.
De cooler heb ik er onder zodat hij nat op kan en als hij zweet raakt hij dat gelijk kwijt. Zonder wordt de deken nog wel klam van huidvet.
Overigens kan hij met deze twee dekens door tot -10.
Het is toch een beetje uittesten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:07

maartje0987 schreef:

Die van mij liep Z, ik hield wel elke dag rekening met hoe hij die dag was en wat hij aan kon, wat niet ging dat ging niet en ik trainde heel afwisselend, weinig in de bak, veel buiten en onbelast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:16

Er zit een verschil tussen ongevoerde regendekens (goedkoop en waardeloos) en ongevoerde goed ademende outdoor dekens.
Of jouw paard dan extra voering nodig heeft is iets wat je enkel weet door het te proberen. Je merkt snel genoeg of een paard ongemakkelijk staat.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:30

Sizzle schreef:
Er zit een verschil tussen ongevoerde regendekens (goedkoop en waardeloos) en ongevoerde goed ademende outdoor dekens.
Of jouw paard dan extra voering nodig heeft is iets wat je enkel weet door het te proberen. Je merkt snel genoeg of een paard ongemakkelijk staat.

Helaas merk ik dat ook bij de dure dekens het ademen verloren gaat door het huidvet en het nog steeds een plakkerige bende wordt |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:35

Daarom moet je ze ook regelmatig wassen :) wat een optie kan zijn is een ongevoerde deken kopen en een 50 grams onderdeken bijvoorbeeld. Die onderdeken kan je dan elke paar weken even wassen.

En anders de deken zelf regelmatig in de was. Blijven ze ook beter van.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 00:36

Floortje_NL schreef:
Naskapower schreef:
Ik lees niet heel actief meer mee.
Mijn merrie is helaas met pensioen vanwege ernstige artrose.

Wel een tip.
Ik voer al heel lang de Pssm vital van Atcom. Dat was altijd een poeder.
Maar sinds kort hebben dit ook als brokjes.
Ik vind dit een heel mooi compleet voer en ook heel netjes geprijsd. Voer komt uit Duitsland, ik bestel het in een Nederlandse webshop.
Inclusief verzending betaal ik €60 voor 5 kilo en daar kan ik ongeveer 2 maanden mee vooruit.

Ik heb laatst ook naar die gekeken maar vond hem persoonlijk wat tegen vallen in gehaltes voor dat geld. Maar ik was dan ook op zoek naar een goede basis balancer. De pssm extra's doe ik er zelf wel bij.

Hoe doet jouw pssmer het met pensioen en dus geen arbeid? Heb nu een 9jarige staan met artrose in de lumbaal, SI en lumbaalsacraal. Hoogst haalbare wordt waarschijnlijk stapritjes.

Lizette doet het gelukkig heel goed. Ze loopt 24/7 buiten in een kleine kudde en is daardoor wel continu in beweging. In stap loopt ze zuiver, draf kreupel en galop red ze zich wel redelijk in. Ik heb buut liggen mocht ze een slechte dag hebben en als ondersteuning bij bekappen etc. maar tot nu toe is ze vrij stabiel.

Ze mag af en toe nog wel een stap rondje mee, als Handpaard of in de lange lijnen, ik stap niet meer op zolang ze kreupel blijft in draf (en ik verwacht daar ook geen echte verbetering meer in).

Gewoon wandelen vindt ze stom :o .

Ze is helaas al wel flink wat bespiering verloren op haar hals en de voorzijde van haar schouders. Daardoor zijn haar dekens haar nu te groot en trekken ze naar achteren en op de schouders/schoft. -O-
Nieuwe outdoordeken is besteld en haar liners ga ik zelf maar iets innemen rop de halslijn.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:35

Interessant die trackers. Welke hebben jullie en wat kun je er precies mee meten? En doe je deze dan vast aan de deken?

Wat mij betreft mag de winter nu ook al wel voorbij zijn hoor, haha. In de zomer is het leven met mijn pssmer zoveel makkelijker. Mijn ervaring is ook dat regelmatig trainen (wij trainen alleen nog vanaf de grond) hem echt helpt in zijn lijf. Helaas is de herfst voor Harry echt lastig, regen en wind zijn echt triggers om spooky te worden en dan zijn er echt dagen dat hij het trainen mentaal niet aan kan. In de winter is hij lichamelijk dan ook slechter dan in de zomer. Ik kan mij echt wel vinden in de uitspraak dat blijven bewegen echt helpt, maar in de praktijk is trainen niet altijd mogelijk.
Gelukkig staat hij hier wel op een grote PP dus vrije beweging is er wel. Al staat ie op regenachtige dagen toch wel vaak stil onder de schuilstallen.

Hier overigens een 0 grams regendeken met hals op momenteel. Paard is niet geschoren en heeft een beginnende wintervacht. Heeft onbeperkt hooi en kan altijd schuilen. 100 grams is voor hem nog te warm.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:39

@naskapower; fijn dat die van jou het goed doet op pensioen. Jammer van de spiertjes maar als je er toch niet meer op gaat en ze kan zich hiermee redden dan is het goed toch.

@Kayleigh; de tracker zal ik zo ff een aparte post voor maken.

Alles wat werken is op een omheinde zandplaat vind de mijne niets. Longeren mag abosuluut niet meer dus dan zijn de mogelijkheden beperkt tot wandelen. Maar wat je zegt klopt inderdaad; bewegen is belangrijk maar de mogelijkheden zijn er niet altijd.
Zo is de omgeving waarin ik zit ronduit K*T. Kleigrond, allemaal smalle schuin aflopende en ongelijke bermen. Als ik een buitenrit maak dan kan ik gemiddeld 25% daarvan enigzins op zachte ondergrond rijden, de rest is asfalt. Klei ondergrond die nu door de regen en het uitbaggeren van de sloten (op die 60cm berm) onbegaanbaar is geworden en glijpartijen geeft. Dat risico wil je niet met pssm en artrose.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:23

Ik ga het toch eens proberen om die van mij rustig wat meer op te pakken in het werk, kijken wat het met hem doet. Het grootste symptoom wat hij heeft, blijft de 'paniek' met zadelen. Hij is van zichzelf een binnenvetter, waardoor het een dunne lijn is om te zien of hij iets niet kan omdat het lichamelijk veel is, of dat we mentaal doorvragen. Voorlopig dus wandelen, fietsen, werken vanaf de grond. Dressuur aan de hand pakt hij onwijs goed op, dus daar mee verder.

Andere vraag: welke magnesium voeren jullie en welke hoeveelheden? Ik geef dat nog niet bij, maar wil wel bestellen. Er is geen aantoonbaar tekort (niet getest), maar ik heb een idee dat het wel kan werken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:29

https://www.vente-paardenvoeding.nl/pro ... siumoxide/

Ik geef deze bij. Werkingscoëfficiënt van 80%. Die van mij heeft met 60gr geen trillende beentjes meer. Hij eet het ook goed. In tegenstelling tot de oxide van de Welkoop. Die wordt zelfs door onze fjorden niet goed gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:39

Oxide is wel de slechts opneembare vorm. Ik geef citraat dat wordt veel beter opgenomen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:40

Ik voer gewoon magnesium oxide van 50%. Merk geen verschil ten opzichte van citraat of chelaat.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:45

Spenk schreef:
Oxide is wel de slechts opneembare vorm. Ik geef citraat dat wordt veel beter opgenomen.

Daar zijn de meningen over verdeeld en ik heb er tot op heden nog geen wetenschappelijke onderbouwing voor gevonden gebaseerd op onderzoek bij herbivoren. Die onderzoeken zijn gericht op mensen en in tegenstelling wat de linkse rakkers ons willen doen geloven zijn wij toch echt omnivoor en hebben we een ander verteringsstelsel dan een paard.

Ik kon wel theoretische/literaire studies vinden die aangeven dat een herbivoor prima magnesium oxide kan verwerken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:36

Spenk schreef:

Daarom geef je ook het dubbele. Citraat is in verhouding veel duurder. Ik merk ook geen verschil in werking van beide.

Dit is wat Vente er zelf nog over zei:
“Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat paarden met twee weken op hetzelfde niveau aan magnesium zitten als wanneer men Magnesiumcitraat geeft. In verband met de oxidevorm heeft dit iets meer tijd nodig, waardoor de oxidevorm ook goedkoper is dan de citraatvorm.”

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:49

Er is geen echte solide consensus daarin.
Er zijn ook (wetenschappelijke) bronnen die juist zeggen dat de oxide een bioavailability heeft van 70% en citraat juist maar de helft daarvan.

Het blijft een beetje trial en error. Magnesiumcitraat maakte mijn pssmer juist slechter. Ik wist welliswaar toen nog niet dat ze pssm had maar het was wel duidelijk dat het geen geschikt supplement was voor haar (verharding van de manenkam).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:04

Slmt9 schreef:
Spenk schreef:

Daarom geef je ook het dubbele. Citraat is in verhouding veel duurder. Ik merk ook geen verschil in werking van beide.

Dit is wat Vente er zelf nog over zei:
“Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat paarden met twee weken op hetzelfde niveau aan magnesium zitten als wanneer men Magnesiumcitraat geeft. In verband met de oxidevorm heeft dit iets meer tijd nodig, waardoor de oxidevorm ook goedkoper is dan de citraatvorm.”

Mijn paard eet echt geen bak vol poeder op... 60 gram magnesium is echt veel. Ik heb het ook wel gegeven hoor de oxide 60 gram. Maar de citraat werkt hier beter en eet die op.