[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:03

Naar hoor zo'n reactie maar gelukkig knapt Lotje een beetje op.

Mijn cushing paard heeft sinds gisteravond verhoging. Gisteren 37.8 en vanochtend 38.1. De planning was om gisteravond een 1/4 meer Prascend te geven i.v.m. De SR en dat heb ik toch gedaan. Hij krijgt normaal 1 1/2. Vraag mij zelfs af of een 1/4 genoeg zal zijn dit jaar. Maar goed die verhoging zit mij niet helemaal lekker. Eind van de middag weer temperaturen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:12

Lotje was al veel beter. Bulten waren zo goed als weg en ogen en hoofd stonden terug normaal. Lang leve de cortisone. Wat ze wel heeft is precies dat ze zich wat slecht voelt. Maar ik denk dat dat komt doordat de cortisone de cortisol naar boven jaagt. Dus hopelijk na een paar dagen terug beter met de medicatie

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:24

Mijn oude dame lijkt ook wat te rommelen, dus hier ook het besluit om te gaan verhogen. Ik was het al van plan voor de SR, maar nu dus maar ietsjes eerder. Lijkt erop dat ze op een hoefzweer aan het broeden is. -O-

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:34

Mijn pony heeft al 2x eerder zo'n reactie gehad en idd waarschijnlijk vanwege een insect. Bij de eerste keer heb ik de dierenarts laten komen omdat hij zich letterlijk overal tegenaan liet vallen vanwege de jeuk en de tweede keer heb ik hem afgespoten en gewassen en ging het vanzelf over.
Dit was trouwens voor de diagnose cushing en hij heeft zomereczeem (dus reageert sowieso gevoelig op insecten).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:18

Die van mij heeft ineens snotterige ogen. Meestal is het na een paar dagen (schoonmaken) wwl weg, maar nu is t hardnekkig. Mss toch ook straks verhogen?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:39

Herkenbaar. Die van mij heeft ook snotterige ogen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:43

Komt het niet door de vliegen?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:45

Hier ook last van tranende en snotterige ogen . Zeker als ze zonder kap staat. Denk dat het bij mij van de vliegen komt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:52

Hij staat altijd met kap, behalve 's nachts. Maar het snottert onder zijn vliegenkap gewoon verder. Maak t 2 x per dag schoon. Ook beide ogen met aparte doekjes. Het leek eerst weg te gaan. Eerst ene oog. Die ging over. Toen andere oog. Die ging ook over en nu beide ogen. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:33

Had Mien van mij ook met regelmaat in deze tijd van het jaar Fabster. Was gek genoeg juist over als het wat verder in de zomer was. Als ik er nu zo even over nadenk, is het niet heel gek, met die wisselende temperaturen. Ik ben in deze periode ook verkouden of weer onderweg, omdat je als je druk bezig bent buiten toch effe doorgaat ook als je in een plotselinge plensbui staat in je korte broekkie...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:54

Dat kan het inderdaad zijn. We zijn van 35 graden naar 20 met regen gegaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:00

Moet zeggen dat die van redelijk rustige ogen heeft sinds hij op de prascend staat. Maar anders maakte ik het in de zomer regelmatig goed schoon met afgekoelde kamille thee. En dat hielp altijd super (beter dan het zalfje die ik ooit gehad heb van DA).

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 05:33

Weet iemand een goede hoefsmid omstreken rotterdam
Aangezien ze bevangen is geweest en ik niet tevreden over de smid die haar nu doe
Zoek ik een andere smid

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 07:19

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:38

Die heb ik dus ook geloof ik is zeker heel goed. :j

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:05

Ha, Robert... Was mijn vorige smid.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:09

Waarom heb je hem niet meer?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:25

Hij kwam zijn afspraken niet na. En liet niks meer van zich horen..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:24

Huh? Dat vind ik niks voor hem!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:10

Weet wel dat hij het heel erg druk heeft.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:03

cissy schreef:
Hallo medebokkers, waarschijnlijk heb ik ook een cushing patient. Maar ik twijfel nog. Vorige week bloed laten testen met die gratis test en uitslag waarde 26. Vandaag was andere veearts op stal en die vond het een hoge waarde en moest zeker met prascend beginnen. Nu lees ik hier echter allerlei andere waarden en vind ik het helemaal niet zo hoog.
Paard is quarter merrie van 23 maar geen enkel symptoom van cushing. Geen lange vacht, geen spierverval, gewoon goed eten en normaal drinken. Krijgt vitalbix met olie en lucerne en hooi. Is voor haar leeftijd in topconditie en glimt als een spiegel. Als ik les heb krijg ik complimenten vd juf omdat paard gewoon de moeilijkste oefeningen op dr sloffen doet.
Ik heb dus geen reden tot vermoeden van cushing. Wel laten testen omdat ander paard ook getest werd dus mee gedaan. Andere paard staat al op prascend en had waarde 7.
Moet ik me zorgen maken of niet?

Ik had afgelopen najaar een zelfde uitslag. Dierenarts kwam toch al, dus dan maar die gratis test doen. (paard heeft van zichzelf altijd een wat langere wintervacht, dus ik verwachtte al dat da heel snel over ppid zou beginnen...) Ook bij mijn paard geen uiterlijke symptomen.
Uitslag viel onder beginnende cushing; advies was beginnen met medicatie en kijken wat er gebeurt, of in voorjaar bloedonderzoek doen.

Ik heb gekozen af te wachten en in voorjaar bloed onderzoek te laten doen. Uitslag bloedonderzoek: 4.3 pom/l. Zeker geen cushing :)

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:42

Die van ons in 2 weken geleden getest haar waarde was 156
Nu had ze ook hoeflederhuid ontsteking en ik heb gehoord en mijn dochter had gelezen dat er word getest op stresshormoon
Nu kan ik me voorstellen dat ze mega stress had van de pijn in haar hoeven dat daarom haar waardes zo hoog waren
Ze staat nu 2 weken op de prascend en ze doet het goed ..oogt weer alert en vrolijk
Ook haar ontsteking is weer weg
Maar vraag me af of ze wel cushing heeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:41

Ik denk dat je met die waardes i.v.m. de onwijs snelle verbetering op de prascend wel van PPID kan uitgaan. Je zou, nu de ontsteking over is en ze nog niet zo lang op de prascend staat, nog eens kunnen testen om de waarde te krijgen, als hij nu binnen de normaalwaarde is dan zou stress kunnen, maar dat lijkt mij gezien de hoge waarde niet het geval. Volgens mij is stress meer bij de twijfelgevallen een mogelijke verklaring.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:54

Ingrid_92 schreef:
Denk dat je hier idd voorzichtig mee moet zijn.

Zijn jullie paarden deze periode ook futlozer dan normaal? Die van mij is nu echt een zielig hoopje. Eet zijn bak niet leeg (eet er echt met lange tanden van), is veel minder alert, niet vooruit te branden, lijkt op een andere planeet te leven, blijft veel op 1 plek hangen in de wei, graast minder (staat meer te staan en te staren), valt af en is veel spieren kwijt. Als hij zich even ingespannen heeft (afgelopen weekend was hij aan het stoeien met zijn weidemaatje) staat hij te trillen met zijn achterbenen (vanwege bespiering die verzuurt is).

Vorig jaar was het hetzelfde verhaal in deze periode (alleen toen was het wel iets later: augustus & september). Vind het echt een sneu gezicht. Heb toen bloed laten prikken en daar kwam cushing uit en ook een ijzertekort (+ afbraak van spieren). Ik ga hem nu in ieder geval weer ijzer bijgeven.

Qua gedrag valt het hier nog wel mee - maar het viel me gisteren toevallig op dat ik zijn ribben weer duidelijker ga zien - was vorige 2 jaar ook duidelijk de vooraankondiging van de seasonal rise.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:14

CarolineCF schreef:
Ingrid_92 schreef:
Denk dat je hier idd voorzichtig mee moet zijn.

Zijn jullie paarden deze periode ook futlozer dan normaal? Die van mij is nu echt een zielig hoopje. Eet zijn bak niet leeg (eet er echt met lange tanden van), is veel minder alert, niet vooruit te branden, lijkt op een andere planeet te leven, blijft veel op 1 plek hangen in de wei, graast minder (staat meer te staan en te staren), valt af en is veel spieren kwijt. Als hij zich even ingespannen heeft (afgelopen weekend was hij aan het stoeien met zijn weidemaatje) staat hij te trillen met zijn achterbenen (vanwege bespiering die verzuurt is).

Vorig jaar was het hetzelfde verhaal in deze periode (alleen toen was het wel iets later: augustus & september). Vind het echt een sneu gezicht. Heb toen bloed laten prikken en daar kwam cushing uit en ook een ijzertekort (+ afbraak van spieren). Ik ga hem nu in ieder geval weer ijzer bijgeven.

Qua gedrag valt het hier nog wel mee - maar het viel me gisteren toevallig op dat ik zijn ribben weer duidelijker ga zien - was vorige 2 jaar ook duidelijk de vooraankondiging van de seasonal rise.

Hier is hij nu ook weer íets alerter geworden. Maar hij wordt inderdaad wel schraler. Echt balen, want ik had hem na een flink aantal maanden eindelijk weer op gewicht en nu vliegt het er weer af :(