Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissy schreef:Hallo medebokkers, waarschijnlijk heb ik ook een cushing patient. Maar ik twijfel nog. Vorige week bloed laten testen met die gratis test en uitslag waarde 26. Vandaag was andere veearts op stal en die vond het een hoge waarde en moest zeker met prascend beginnen. Nu lees ik hier echter allerlei andere waarden en vind ik het helemaal niet zo hoog.
Paard is quarter merrie van 23 maar geen enkel symptoom van cushing. Geen lange vacht, geen spierverval, gewoon goed eten en normaal drinken. Krijgt vitalbix met olie en lucerne en hooi. Is voor haar leeftijd in topconditie en glimt als een spiegel. Als ik les heb krijg ik complimenten vd juf omdat paard gewoon de moeilijkste oefeningen op dr sloffen doet.
Ik heb dus geen reden tot vermoeden van cushing. Wel laten testen omdat ander paard ook getest werd dus mee gedaan. Andere paard staat al op prascend en had waarde 7.
Moet ik me zorgen maken of niet?
Ingrid_92 schreef:Denk dat je hier idd voorzichtig mee moet zijn.
Zijn jullie paarden deze periode ook futlozer dan normaal? Die van mij is nu echt een zielig hoopje. Eet zijn bak niet leeg (eet er echt met lange tanden van), is veel minder alert, niet vooruit te branden, lijkt op een andere planeet te leven, blijft veel op 1 plek hangen in de wei, graast minder (staat meer te staan en te staren), valt af en is veel spieren kwijt. Als hij zich even ingespannen heeft (afgelopen weekend was hij aan het stoeien met zijn weidemaatje) staat hij te trillen met zijn achterbenen (vanwege bespiering die verzuurt is).
Vorig jaar was het hetzelfde verhaal in deze periode (alleen toen was het wel iets later: augustus & september). Vind het echt een sneu gezicht. Heb toen bloed laten prikken en daar kwam cushing uit en ook een ijzertekort (+ afbraak van spieren). Ik ga hem nu in ieder geval weer ijzer bijgeven.
CarolineCF schreef:Ingrid_92 schreef:Denk dat je hier idd voorzichtig mee moet zijn.
Zijn jullie paarden deze periode ook futlozer dan normaal? Die van mij is nu echt een zielig hoopje. Eet zijn bak niet leeg (eet er echt met lange tanden van), is veel minder alert, niet vooruit te branden, lijkt op een andere planeet te leven, blijft veel op 1 plek hangen in de wei, graast minder (staat meer te staan en te staren), valt af en is veel spieren kwijt. Als hij zich even ingespannen heeft (afgelopen weekend was hij aan het stoeien met zijn weidemaatje) staat hij te trillen met zijn achterbenen (vanwege bespiering die verzuurt is).
Vorig jaar was het hetzelfde verhaal in deze periode (alleen toen was het wel iets later: augustus & september). Vind het echt een sneu gezicht. Heb toen bloed laten prikken en daar kwam cushing uit en ook een ijzertekort (+ afbraak van spieren). Ik ga hem nu in ieder geval weer ijzer bijgeven.
Qua gedrag valt het hier nog wel mee - maar het viel me gisteren toevallig op dat ik zijn ribben weer duidelijker ga zien - was vorige 2 jaar ook duidelijk de vooraankondiging van de seasonal rise.