[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:53

Bis had ook flink jeuk vorige week, voorbluk en manen hebben er zeer onder moeten leiden. Ze stond afwisselend met regendeken en 100 grams omdat ik er liever geen eczeemdeken onder wilde.

Eergister kwam ik er dus achter dat er een hele pluk van haar pas aangegroeide manen is weggeschuurd dus er toch maar voor gekozen om een eczeemdeken onder haar regendeken te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:54

Kuurtje voor de darmflora kan dan wel goed helpen, iets van Opkikker ofzo :j

Appie staat sinds gister op de ventipulmin voor zijn longen, we hadden hooi en hij ging daar toch weer van hoesten.
Vanaf vandaag gelukkig alweer aan de kuil,dus dat gaat goed komen .
Maar hij moet wel een kuur hebben voor zijn longen
Omdat het clenbuterol is ben ik benieuwd of het bij hem ook iets gaat doen in verband met schuren.
Hoop het natuurlijk niet!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:11

D'amour haar jeuk is toch weer best wel heftig geworden. Vooral haar manen. Vorig jaar nadat ze geschoren was merkte je dat het duidelijk minder werd. De medicijnen van de van natuuurgeneeskunde praktijk zomer heeft weinig met haar gedaan. Deken staat dus altijd al mee op van de zomer. Uit de meting met frequenties die gedaan zijn is haar allergie er goed uit gekomen, dus dit kan dus niet betekenen dat ze zomereczeem heeft. Hij zei dat haar cijfers voor bepaalde punten heel laag en hoog moesten zitten. Ze staat wel op gras, kort en een klein stukje. Wordt niks bijgevoerd en in de winter hooi.

Punten waar ze op reageert en jeuk erger wordt

- snoepjes (met suiker)
- brokken
- zonder deken staan
- productie gras ( Wat gespoten wordt etc)

Wat denken jullie hiervan?

BigOne

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:20

Kort gras met koude nachten bevat redelijk wat suikers is mij altijd verteld. Ook de laatste week heel veel knutten, veel meer dan anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:15

Irisje, ik zou het gewoon wel op zomereczeem houden en zo behandelen :j
En wel vitamines voeren, zeker eczemers hebben wel wat nodig :j

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:01

Heel lang niet gereageerd☺️
Het ging de hele zomer heel goed! Met deken, gewoon op het gras. Niet 1x gesmeerd met derfen. Er kwam zelfs een voorpluk sinds een aantal jaar!
Toen werd het een paar dagen kouder, eczeemdeken af, ging goed.
Tot vorig weekendineens warmer en ja hoor bingo! Heel stuk manen weg, gelijk derfen en deken weer op. Nu gelukkig weer rustig.
Achteraf hoorde ik dat hij vorige week zaterdagavond helemaal gek was van de knutten vriendelijk verzocht mij toch een berichtje te sturen de volgende keer, kan ik direkt actie ondernemen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:02

Wat een knut-dag!

Na het rijden wilde ik Cherise nog even lekker zonder deken laten rollen in de bak en een paar foto's maken.
Rollen is gelukt, foto's wat minder omdat ze continue met haar staart aan het slaan was van de knutten...

Deze is nog wel aardig gelukt, maar wel steeds die staart. Van haar voorpluk is ook niet veel meer over, hoop dat hij volgend jaar op de nieuwe stal beter blijft zitten. Manen ben ik dan wel weer heel blij mee, zoals ze nu zijn. Zou zelfs een stukje vanaf mogen.
Afbeelding

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:04

Nog een vraag.
Mijn derfen is bijna op. Werkt goed, maar dat gestink ervan....
Wie heeft er ervaring met die anti itch creme/zalf van fibra?
Moet dus nieuw spul voor komend jaar hebben en wil nu weten wat te bestellen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:07

Ik heb het zelf niet gebruikt, maar de zadelmaakster had het erover dat zij dat gebruikte voor haar pony met goed resultaat.

Staat bij mij ook nog op het lijstje.
Derfen doet niet zoveel als het eczeem op zijn hevigst is. Wel als er een klein beetje geschuurd wordt zonder wondjes. Maar die lucht vind ik ook zo smerig.
Een stalgenootje zegt dat het ruikt naar de BBQsaus van Mac Donalds, bleh!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:15

tiwi1969 schreef:
Ik heb het zelf niet gebruikt, maar de zadelmaakster had het erover dat zij dat gebruikte voor haar pony met goed resultaat.

Staat bij mij ook nog op het lijstje.
Derfen doet niet zoveel als het eczeem op zijn hevigst is. Wel als er een klein beetje geschuurd wordt zonder wondjes. Maar die lucht vind ik ook zo smerig.
Een stalgenootje zegt dat het ruikt naar de BBQsaus van Mac Donalds, bleh!

Ik vind de derfen wel goed helpen, paardje had al een stuk manen tot op de kam eraf en kapot. Derfen stilt de jeuk direkt en na 3 dagen al helemaal i gedroogd en geen jeuk meer. Maar inderdaad die lucht, gast dwars door de handschoen heen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:17

Op andere paarden zie ik meer effect van Derfen dan op mijn eigen paard. Helaas is er geen standaard recept tegen ZE dat voor ieder paard helpt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:48

Hier alleen ff de deken af gehad om in zn blootje te laten rolle, was zelf erbij gaan zitten en 5' min later stond hij tegen een balk aan te schuren :(

Derfen stilt hier ook gelijk de jeuk, ook t enige wat hier helpt. Tenminste, nadat ik eindelijk iéts had gevonden dat hielp heb ik niet meer verder gezocht.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:37

Denk dat ik dan gewoon weer voor derfen ga. Weet zeker dat het helpt... Als ik niet zo dom was geweest, had ik het misschien helemaal niet nodig gehad dit jaar....

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:41

Ik heb eerst de 'gewone' derfen gehad en heb nu de kleurloze, heb wel het idee dat die wat minder stinkt :)

Meloi_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:16

K denk dat dit vast al vaker wordt gevraagx maar ik ben ten einde raad. Onze arabier haar manen zijn helemaal 'opgegeten'.. sinds 4 weken staat er een nieuw paardje bij ons op stal. Hij heeft wwl zomereczeem.. nou is dat eenstig goed opgeknapt sinds hij bij ons is. Nu was ik ff bang dat mijn meissie toch wat had wamt haar manen worden korter happen er uit nah noem t maar op... haast niets van over nu zijn we er achter dat onze nieuwe vriend de boel kaal vreet.. wat moet ik hier nou aan doen? K heb van alles geprobeerd en hij blijft t doen.. tis een krielkipje geworden iemand tips??? Alvast bedanktt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:53

Apart zetten, eventueel hertshoornolie in de manen van je paard smeren, dat is heeeeel vies!
En het paard wat jeuk heeft moet faar van af, gebeurd dat niet dan zal het toch altijd een ander paard op blijven zoeken die hem wil krabben :j

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:41

ellepel schreef:
Irisje, ik zou het gewoon wel op zomereczeem houden en zo behandelen :j
En wel vitamines voeren, zeker eczemers hebben wel wat nodig :j

Dat vindt ik dan afschuiven op een allergie die ze misschien niet eens heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:09

Nou,dan laat je het paard helemaal nakijken,misschien via een holistisch arts?

Ik heb in elk geval de vliegendeken er op gedaan, te warm voor regendeken met hals en het regent ook niet.
Veeeeeel vliegjes, word ook 16 graden,dus wat dat betreft is voor de eczemers de pret nog niet voorbij :P

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:14

Hier ook alweer een week exceemdeken op

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:03

Het wordt ook enkel warmer... Hier was het in de week 19 graden... Vroeger zou ik dit leuk gevonden, maar nu niet meer met mijn eczemertje :') Waar blijven die vriestemperaturen?? :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:19

Wij waren in de schemer Blacky aan het voeren, geen knut te bekennen. Dat wil niet zeggen dat ik nu de dekens af durf te doen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:22

net weekndje Otterlo gehad ,wat een nare vliegjes zitten daar die bijten zich vast aan de pony,hertenluis noemen ze die beesten, nooit van gehoord tot afgelopen weekend -O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:31

Ja, die heb je hier volop. Onze paarden doen er niet zoveel meer op uit als je ze maar laat zitten.
Ze zitten het liefst onder de staart bij de anus en tussen het uier bij een merrie. Als ze daar zitten is er niets aan de hand. Ga je ze proberen weg te jagen of vangen dan landen ze elders op het paard, wat ze onaangenaam vinden.

Doodslaan lukt niet, wel vangen en dan op de grond stuk trappen. Ze zijn wat trager dan gewone vliegen dus wel makkelijk te vangen.

Ze overwinteren in de vacht van paarden en herten, ze hebben dan geen vleugels meer. In het voorjaar leggen ze dan eieren om zich voort te planten en dan gaan ze dood. Door hun voorkomen zonder vleugels zijn het net grote luizen, daar komt de naam hertenluis vandaan.

Kan me wel voorstellen dat ze erg irritant zijn voor paarden die er niet aan gewend zijn.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:08

weer wat geleerd,viel me op dat ze op suns kont gingen zitten en ik ze niet weg kon vegen met zijn zweep

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:13

Nee je moet ze pakken met je hand en optillen, hardnekkig type