[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:52

Ja de mijne wel, vooral de harde manenkam, staartaanzet en bij de koker. Nu is hij flink afgevallen en heeft hij geen ophopingen meer. Hij was overigens in zijn geheel te dik. Kijk maar bij mijn profiel, op die foto's was hij nog niet getest en wist ik het nog helemaal niet dat hij het had maar hij had het toen al wel.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:21

Deijs schreef:
Citaat:
Mijn pony heeft opeens veel jeuk gekregen nadat ik een week ongeveer begonnen was met pergolide. Hij heeft vooral jeuk bij zijn kaken, nek, manen, schoft en kont.
Normaal schuurt hij wel een klein deel van zijn kont kaal maar nu ook opeens zijn nek en wangen, dat heeft hij nog nooit gedaan.
Ik heb als tip van de DA gekregen om hem deel voor deel met Equimyl shampoo en voor de zekerheid Sebacil(om beestjes uit te sluiten)
Hij is ook insulineresistent maar het is nog nooit zo erg geweest. De dierenarts heeft deze symptomen nog niet eerder gezien bij medicijn gebruik dus ze gaat even informatie winnen erover.

Dat lijkt verdacht veel op de symptomen van mijn fjord! Ze schuurt haar hoofd ook, veel kale plekken dus en af en toe zelfs een wondje.

Deijs, zou je mij aub. de info per pb willen geven van jouw DA? Ik kijk niet altijd meer op deze draad, ben bang dat ik anders jouw antwoord mis in alle info die hier zo snel voorbijkomt........Heeft jouw paard ook een harde manenkam? En is verder ook niet dik? O ja, heeft jouw paard ook veel dikke, vette huidschilfers in zijn manenkam? Ik kan met mijn nagels zo de schilfers eruit pulken.
Equimylshampoo, eens even googlen wat dat is, ik ken het niet.
Sebacil ken ik wel (is dat nog verkrijgbaar in NL???Ik dacht dat het verboden was).

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:28

Ja tuurlijk!
Mijn pony heeft bij zijn luchtpijp jeuk, dan legt hij zijn hals op de stal en dan schuren maar!
Mijn pony is daarbij ook insulineresistent, die van jou ook?(kan de harde manenkam ook verklaren)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:10

cynthiar schreef:
Ja de mijne wel, vooral de harde manenkam, staartaanzet en bij de koker. Nu is hij flink afgevallen en heeft hij geen ophopingen meer. Hij was overigens in zijn geheel te dik. Kijk maar bij mijn profiel, op die foto's was hij nog niet getest en wist ik het nog helemaal niet dat hij het had maar hij had het toen al wel.

Maar is hij toen ook getest op IR? anders zou dat mogelijk ook gespeeld kunnen hebben en weten we nog niet zeker of het ook voorkomt bij alleen cushing..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:07

geerke schreef:
het vaak samen ja...ik weet er alles van :+
Maar paarden met alleen cushing?Hebben die ook vetopslag?

Kijk naar die van mij! (met name haar buik)
Als die van mij niet positief test op cushing dan moet ze IR zijn..........dat kan niet anders. Dat mag de DA dan lekker verder gaan testen.

Wel handig om te weten dat gluco en IR niet samen gaan. Ik heb een lijstje voor de DA met vragen en zal vragen of hij weet hoe gluco samen met cushing gaat.
Anders is het kiezen uit 2 kwaden...........

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:28

Geef ook gewoon glucosamine hoor.. geen problemen maar ga nu wel twijfelen ..
Doe dit gecombineerd met de msm...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:30

En gebruik je ook medicatie voor cushing?
Is ze opgeknapt? Je hebt wel het idee dat het goed samen gaat?

Met name in het Engels kom je wat info tegen over gluco en cushing. Uiteraard niks echt bewezen..........

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:09

Dat wist ik niet! Toevallig ben ik net een week gestopt daarmee, nog voordat mijn pony medicatie kreeg voor cushing.
Ik ga het eens even googlen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:06

Mijne krijgt ook prascend erbij.. eigenlijk twijfel ik dus nu ..glucosamine is bijna op dus heb joint compositum besteld..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:15

Geerke, ik dacht/denk ook dat vetopslag echt een kenmerk is van IR hoor. Dus niet van cushing, maar wel van paarden met cushing die ook IR hebben.

Mochten jullie interesse hebben, ik kan joint comp wat goedkoper bestellen, wil ik best voor jullie/jou ook doen. Pb me maar dan.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:17

Deijs schreef:
Ja tuurlijk!
Mijn pony heeft bij zijn luchtpijp jeuk, dan legt hij zijn hals op de stal en dan schuren maar!
Mijn pony is daarbij ook insulineresistent, die van jou ook?(kan de harde manenkam ook verklaren)

Fijn! Volgende week ben ik even in Nl en heb ik geen tijd om op fora te kijken. Dus bedankt alvast!

IR: is ze op getest een aantal jaren geleden in NL. Was toen geen sprake van IR.

Maar om het uit te sluiten (inderdaad deed die harde manenkam me dat ook vermoeden, ondanks dat ze verder niet dik is, eigenlijk is ze mager) heb ik dus 6 weken lang erg veel magnesium gegeven (van Paard Natuurlijk). Gen effect, zoals ik al eerder schreef.

Daarom nu maar gestopt met pergolide, eens kijken of de jeuk ook stopt.

In NL zijn er nu toch geen knutjes, of toevallig bij jou wel? Doet het jou ook denken bij jouw pony aan seme?
Ben erg benieuwd wat je DA te melden heeft! Zou erg graag weer een jeukvrij paard zien.......

Mijn fjord is nu 28 jaar, dus ik mag ook niet te veel meer verwachten waarschijnlijk.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:22

Ai, wel een goede inderdaad, die gluco. Mijn paard doet het alleen zo goed op de gluco (de Synovium Motion JMT). Als het wel echt Cushing is zal ik dat inderdaad ook overleggen met de DA. De Da had het laatst ook over een ander suplement op basis van 4 verschillende kruiden (dus geen gluco), waar ze helemaal enthousiast over zijn wat betrefd artrose. Maar laat ik nou net niet op naam kunnen komen. Als ik het weet laat ik het hier weten, misschien hebben jullie er wat aan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:46

Alline, hoe ons op de hoogte inderdaad. Dat zou een goede uitkomst zijn als er geen gluco bij gebruikt mag worden.

Maris, wil jij me prijs etc PB-en? En kan je enigszins uitleggen wat het doet itt de huidige glucosamine die er op de markt zijn? Ik gebruik Flexijoint van Equimins. Kost een bak met geld (laatste x besteld in UK, maar daar was p.ar.does helemaal niet blij mee........ %) )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:51

Je hebt een pb

_janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:17

Ik heb net de uitslag gehad van harvey..
Hij heeft geen cushing!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:02

Wat was zijn waarde dan? Want veel dierenartsen lezen de waardes toch verkeer af helaas..
Ik was ook heel blij dat die van mij het niet zou hebben maar toen ik de waarde hier plaatste bleek het toch mis..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:07

_janneke_ schreef:
Ik heb net de uitslag gehad van harvey..
Hij heeft geen cushing!

Fijn ! Is er ook gelijk gekeken naar IR ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:22

Nu ik alles hier lees...........vermoed ik toch eerder IR dan cushing bij mijn merrie.............
Daar is natuurlijk niet op getest, maar mogen ze dan meteen wel gaan doen.

Janneke, fijn dat het geen cushing is. En wat nu? Verder onderzoek?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:31

Dimple schreef:
Nu ik alles hier lees...........vermoed ik toch eerder IR dan cushing bij mijn merrie.............
Daar is natuurlijk niet op getest, maar mogen ze dan meteen wel gaan doen.

Janneke, fijn dat het geen cushing is. En wat nu? Verder onderzoek?

Ik ben het even kwijt...maar wat voor klachten had je paard?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:33

Geerke zie ( je kan gewoon op geplaatst klikken rechtsbovenaan een berichtje van nu Dimple, dan krijg je in 1 keer al haar berichtjes in dit topic te zien ) :

Dimple schreef:
Ik ben gestart met het hele topic door te spitten omdat mijn DA denkt dat mijn 13 jarige merrie ook cushing heeft.
Vrijdag krijg ik de uitslag.

Ik ga jullie ervaringen lezen om er zelf wat wijzer van te worden dus ik zal soms wat vragen stellen ;)

Symptomen die ze heeft:
dikke buik
lusteloos (terwijl het altijd een hysterisch ding was)
mottig vachtje (geen lange haren, maar gewoon anders dan ik gewend ben)
Ik kan ongeveer 2x per week rijden en de rest heeft ze nodig om te herstellen (wil ze niet lopen ohz of aan de longe)

Ik hoop dat de uitslag negatief uitvalt, maar ik wil voorbereid zijn, dus ga vast lezen.

Weten jullie, hoe kan ik met haar blijven rijden als ze idd cushing heeft? Wedstrijdjasje in de wilgen hangen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:36

jee...dat wist ik niet!Bedankt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:53

Bijde cushingponys hier hebben geen vet opslag. Dennis is ook op IR getest en die was negatief (zoals ik al dacht, maar op aanraden van de VA toch tegelijk getest).

Juud mag van mij toch nog iets voller worden, dus zit te denken om wat speedibeet te halen voor haar. Graszaadhooi krijgt ze onbeperkt met een beetje weide hooi er bij, het weidehooi ophogen zal niet gaan, dan worden de spekkies weer te dik (die zouden nu al minder mogen, eentje waarschijnlijk wel IR maar niet getest, wel overal vet opslag).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:02

geerke schreef:
Ik ben het even kwijt...maar wat voor klachten had je paard?

Haar buik is met name enorm van tijd tot tijd. De ene dag haal ik haar van stal en denk ik; hé, dat ziet er goed uit.
Dag erna kan ze weer bol staan.
Met name het lusteloze en tamme viel mij op. Iedereen zijn dat ze de rust in zichzelf had gevonden en de rust van haar maatje overnam (tamme merrie :o ) en dat de nieuwe manier van rijden (AdB) haar de rust gaf.
Nou ik zal je zeggen. Ik heb haar nu 10 jaar en heb nooit hoeven drijven, ze liep gewoon. Altijd looplust, en nu zakt ze meteen in stap zodra ik stop met drijven. Ze wíl gewoon echt niet. En dat is voor mij reden om dus uit te zoeken wat het is.

De vacht is iets anders dan andere jaren, maar ook niet echt overdreven. Het is ook een rare winter dus daar kan het ook aan liggen.

Ook het slecht herstellen ná arbeid (kan feitelijk 2x per week met haar rijden nu) was aanleiding voor de DA om haar te verdenken van cushing. Hij kent haar al langer dan vandaag zeg maar.

Maar tam gedrag, dikke buik..........hoort ook bij IR. Dus ja..........we wachten de bloeduitslag maar verder af.

Trouwens, als ze IR zou hebben zouden dan bepaalde waarden uit een regulier bloedonderzoek hoger of lager moeten zijn? Dit omdat uit bloedonderzoek van december niks kwam behalve verhoogde eosinofielen.

En IR is een apart bloedonderzoek??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:35

Dimple, en darmproblemen ? Daarvan lees je soms ook dat paarden niet willen lopen en hun achterbenen niet onder willen zetten omdat dat pijn doet in de darmen. maar volgens mij ben je daar al mee bezig geweest he, met darmproblemen ?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:46

verhoogde eosinofielen kan duiden op een worminfectie,maar ik meen mij te herinneren dat je haar met pramox had ontwormd?Of ben ik nu weer in de war?