[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:04

intel_1x schreef:
Vorig jaar was mij Welsh ook te dik was resulteerde in veel jeuk. Dit jaar slank paard en geen jeuk.
Bewegen bewegen bewegen !

ja zoi gaat dat bij kelly ook!
als kelly teveel gras eet word ze heel erg dik en krijgt ze jeuk.
gaat ze op kaal land met uiteraard beweging en genoeg vitamines dan trekt bij haar de jeuk weg

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:06

Die van mij heeft helaas snel wormen, dus ontworm hem altijd grondig, laat ook mest checken enzo.
Hij heeft vorig jaar toen bloedonderzoek gehad voor ZE en dit is er toen ook uitgekomen, maar ik weet eigenlijk niet op wat het verder getest is.... Slecht zeg! Zouden ze die gegevens nu nog hebben, ja toch? Dan kan ik ze misschien opvragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:15

staat waarschijnlijk nog wel in de computer.
ik ben toen ooit een topic gestart met wat meer uitleg over bloedonderzoek,dat staat hier
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

daar mag je het eventueel wel in zetten als er iets afijkends aan is?
nu is een goed bloedonderzoek wel afhankelijk van wat factoren,maar het kan wel een idee geven of er echt iets mis is.

ik ontworm nu juist minder dan vroeger.
toen was het elke 6 weken,nu dus 3x per jaar en 1x mestonderzoek

Jaan81

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:29

Ik ontworm 2 à 3x per jaar en 2x per jaar checken. Ik ga dr DA eens vragen of ze het nog hebben en of ik een kopie kan rkijgen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:36

Regina: Bijvoer is misschien juist wat ie wel nodig heeft ;) dat wilde ik je zeggen.
Paarden krijgen te snel tekorten, door het zogenaamd 'sober' te houden.

Sober houden is verantwoord voeren, en niet op een weiland en verder niets bijvoeren.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:59

Ik heb ook nog even vraag i.v.m. voer. Ik probeer een duidelijk beeld te scheppen en zo volledig mogelijk te zijn:

Mijn merrie van 9 staat 24/24 buiten, op een wei met gras en kruiden (zo een speciale gras-kruidenmengeling arm aan eiwit wel rijk aan verschillen grassen en kruiden om een paardenwei mee in te zaaien), en op een wei die vroeger werd gebruikt voor de koeien maar nu vrij schraal staat (dit gras is dus veel 'rijker' dan de paardenwei). Hooi komt van de eigen weides (met gras- en kruidenmengeling) en krijgen ze in de winter bij. Om de 2 maand of zo staat er een vitaminen-en mineralen lik-emmer met look op de wei, maar die is binnen 5 dagen op, dus dat leeft niet lang := Verder hangt er altijd een Himalaya liksteen in de schuilstal. De paarden krijgen hier geen extra krachtvoer of vitaminen/mineralen bij.

Ik rijd 3 tot 4x in de week met mijn paard een goed uur en vrij intensief tegenwoordig. Zelf geef ik dan ook bijna dagelijks (na het rijden of poetsen wanneer ik aanwezig ben) een 500g Equifyt Natural Base bij met een beetje lookgranulaat extra, en buiten de 3 tot 4 kleine snoepjes wanneer ik kom, krijgt ze niks meer bij.

Ze staat hier ondertussen al meer dan 4 jaar en weinig tot geen problemen mee gehad. Echter vorig jaar is ze licht beginnen schuren, vooral aan haar staart en een deel van de manen bij de schoft moesten er aan geloven, maar niet extreem (ze heeft nog vrij lange manen, alleen wel flink uitgedund en helaas heeft ze ook een sprietstaart nu). Dit jaar ben ik beginnen smeren met Derfen en geef ik Puur Cullico bij, verder staat ze dekenloos buiten. Dat lijkt redelijk goed te gaan, maar ik tref haar soms toch nog schurend aan, vooral haar staart en nu ook haar hoofd moeten er aan geloven (een voorpluk heeft ze nooit echt gehad, maar nu schiet er al helemaal niet veel meer van over :x).

Nu is het zo dat ALLE paarden bij ons op de wei schuren dit jaar (en sommige in zelfs vrij extreme mate, erger dan mijn paard). Ze worden netjes om de 3 maand ontwormd en er zijn geen huidparasieten zoals luis. Wel zijn er héél veel insecten dit jaar, voornamelijk véél dazen en irritante kleine stekende mugjes waar je zelf ook knetter van wordt én ongelooflijke jeuk van krijgt.

Zou het schuren aan de insecten kunnen liggen en het dagelijkse gras of kan een tekort of een teveel aan vitaminen of mineralen ook bijdragen tot het schuren? DA vertelde hier niks over (zijn verklaring was de insecten, niet het voer toen ik over het schuren begon), maar ik heb toch mijn twijfels. Helpt een bloedonderzoek om tekorten in vitamines en mineralen te testen, en hoeveel kost zo een onderzoek ongeveer? (Ik heb zo een onderzoek al eens willen doen, maar DA raadde mij dat toen af omdat het erg veel zou kosten én je meerdere malen op 1 dag bloed moet trekken om een goed beeld te krijgen, hij zag niet in waarom ik zo een test zou doen ik heb het toen zo gelaten...). Maar ik wil wel zeker zijn dat mijn paard alle nodige vitaminen en mineralen binnen krijgt die ze nodig heeft, maar ik wil ook niet gaan overdoseren.

Wat adviseren jullie?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:17

Een goed uitgebreid bloedonderzoek kost je zo'n €300.
Als je paard echt zomereczeem heeft, dan heb je alvast een probleem aangezien je paard 24/24 op de wei staat. Een zomereczeempaard kan geen hele dag 'gewoon' gras verdragen.

Ik denk dat ik weet waar jouw paard gestald staat, daar staan ook veel bomen he?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:25

Dat is niet waar, er zijn genoeg ZE paarden waaronder die van mij die 24 uur op gras kunnen en waarbij beperkte weidegang ook geen invloed zal hebben. Als er wordt getwijfeld aan vit en mineralen, dan zou ik koek of speciale brokjes bijvoeren. Maar de echte oorzaak is de colicoide mug waar paarden allergisch op reageren.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:28

Gras maaien (minder gras, maar ook minder bescherming en vochtige plaatsen voor mugjes) en mest opruimen maakt de leefomgeving voor mugjes minder aantrekkelijk. Maar het is zo'n totaal pakket dat de exceemdeken nog de beste resultaten geeft.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:46

@intel_1x: van teveel aan suikers kunnen paarden ook jeuk krijgen :-)

90% van de ZE paarden die ik ken zijn gebaat bij aangepast voer en beperkte weidegang.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:56

Er zijn idd zoveel oorzaken van jeuk, maar weidegang/suikers/voeding zijn triggers, de oorzaak is het mugje. Zoniet dan zal een deken ook niet helpen en is het geen ZE ;-) paarden die jeuk krijgen van brok hebben een voedselovergevoeligheid en geen ZE ;-)Dat wil niet zeggen dat voerbeleid niet helpt, zeker helpt dit maar je komt er niet door bijv weidegang te beperken. Bij ieder paard is dit anders.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:22

Maar als je de triggers wegneemt/verminderd heb je ook minder last van de allergische reactie :)*

Dat verklaard waarom sommige zomereczemers op deze manier prima zonder deken kunnen.
Het is niet ALLEEN de prik, het is één en twee en drie.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:42

Een paard wat al 'vol' zit door teveel aan suikers waar het lichaam niets mee kan, beest wordt geprikt, en tadaa de emmer is vol.

Die van mij staat ook zonder problemen hele dagen op de weide, 's nachts wel op stal.
Ene keer gaat het goed, andere keer wat minder, combinatie van meerdere factoren.
Maar na jaren van streng dieet, ga ik niet haar d'r weidegang ontnemen, dat vertik ik.
Vorig jaar ging het ineens mis en heeft ze een week in de bak gestaan, je had haar humeur niet moeten zien toen |o , en tevens de bakrand ook niet, die heeft het niet helemaal overleefd. ~~}>

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:50

Die van mij staat ook hele dag op de weide en 's nachts op stal.
Ook de ene keer gaat het wat beter als de andere keer. Aan het begin van het seizoen deken al vroeg erop gegooid en daarna heeft hij hem een tijd afgehad. heeft paar maanden tot begin augustus zonder deken en zonder jeuk buiten gestaan. Maar toen begon toch het schuren weer regelmatig en sindsdien weer de deken erop. Maar vorig jaar hoefde er bijv. maar een klein gaatje in de deken te zitten en schuurde hij meteen alles eraf en nu heeft hij zelfs maanden zonder jeuk buiten gestaan zonder deken. En het enige wat ik veranderd heb tov vorig seizoen is zijn mueslie. Dat heeft dus al heel veel effect gehad op hem. Nu is hij geen extreem erge schuurder, niet tot bloedens aan toe bijv. Dus vandaar dat ik het zonder deken ook aandurfde om te proberen en dat ging in princiepe goed (het schuren is begonnen toen die extreme uitbraak kwam dat zoveel paarden ineens zo verslechterden). Sinds hij weer is begonnen met schuren en de deken weer op heeft is het schuren ook weer meteen gestopt gelukkig :) Tis gewoon ook even kijken naar je paard, hoe hij/zij reageert en af en toe wat uitproberen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:09

Het is echt niet altijd de mug. Jones is twee keer getest, geen muggenallergie, alleen bomen! Hij is ook niet te dik, staat in een Hit stal zonder gras, krijgt uitsluitend dieetmix van Subli en hooi te eten.
Zijn er hier meer mensen die hun paard op allergien hebben laten onderzoeken?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:25

Ik heb die van mij ook laten testen en daar kwam uit dat hij allergisch is voor de culicoides, culex (steekmug) en Tabanus sp. (dazen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:38

als je dnekt dat gras invloed heeft dan je paard er rigoreus uithalen.
er uit,op paddock en hooi plus vitamines voeren.
word het schuren dan na 2-3 weken minder dan weet je dat het van het gras komt.
dan kan je paard best wel weer terug op gras,maar wel op een heel kaal stuk waarbij ze de hele dag lopen om nog wat eetbaars te vinden :j

appie staat 247 op gras,en dat kan prima,maar hij moet wel op een kaal stuk

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:36

Die van mij is getest, de bekende mug is de allergie.
Ook een gevoeligheid voor eiwit en suikers in voeding, maar niet hoofdoorzaak.

Daarom heeft ze jaren op streng dieet gestaan,wat zijn vruchten afgeworpen heeft.

Alleen sinds 2 jaar doen we niet meer zo streng dieten en dat gaat goed, met af en toe een terugval, maar dat is niet erg.
Zoals ze er nu bijstaat vergeleken met vroeger, is dit een wonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:19

Sammyoo schreef:
Het is echt niet altijd de mug. Jones is twee keer getest, geen muggenallergie, alleen bomen! Hij is ook niet te dik, staat in een Hit stal zonder gras, krijgt uitsluitend dieetmix van Subli en hooi te eten.
Zijn er hier meer mensen die hun paard op allergien hebben laten onderzoeken?

Bij zomereczeem komt altijd de mug kijken. Of dit nu de druppel is of niet. Is het puur van bijvoorbeeld suikers in gras dat het paard jeuk krijgt, maar geen overgevoeligheid voor de cullicoide is het bij mijn weten geen zomereczeem, maar gewoon overgevoelig voor suikers.

Dat paarden met eczeem niet 24/7 op het land kunnen staan is ook niet waar. Je moet ze niet in een volle weide zetten, maar schraal en dan kan menig eczemer prima 24/7 op het land, met deken vanzelf.

Als je op overgevoeligheid voor de cullicoidemug kan testen, waarom kan geen enkele dierenarts je dan middels bloedonderzoek uitsluitsel geven of je paard ZE heeft ja of nee. Meerdere diereartsen hebben me verteld dat het niet te testen is, omdat men niet speciaal op de cullicoide mug kan testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:27

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:50

Werkt slecht, hoge doseringen nodig en veel bijwerkingen (slaperig, sloom, dus risico op verslikken bv) maakt dat het eigenlijk geen optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:10

tamary schreef:
Werkt slecht, hoge doseringen nodig en veel bijwerkingen (slaperig, sloom, dus risico op verslikken bv) maakt dat het eigenlijk geen optie is.

Dank je wel. Aangezien het aan mensen prima wordt voorgeschreven, bijvoorbeeld bij hooikoorts, vroeg ik me af waarom het dan niet aan paarden gegeven kan worden.
Krijgen mensen in verhouding dan zoveel minder, dat zij zich niet slaperig en sloom voelen en zich gaan verslikken?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:12

Ik heb bij Tapioka vorige week een bloedonderzoek laten doen, een normaal. Weet nog niet wat dat gaat kosten, de rekening heb ik nog niet gehad. :') Haar hemoglobine was wat aan de lage kant. LDH, CK en nierfunctie waren iets verhoogd, maar niets om me zorgen om te maken volgens de DA. Toch wil ze graag een controle rond eind oktober, begin november. Er was nog iets verhoogd, maar ik heb niet duidelijk verstaan wat. Dit had wsl met het schuren te maken. Verder geen tekorten. Ik moet haar nu elektrolyten bij gaan geven. De uitslagen krijg ik nog op papier, dit was even telefonisch.

In oktober-november dus nog eens controle. Ik wilde eigenlijk dat uitgebreide onderzoek (300€) toch ook wel laten doen. DA raadde aan om dat dan in het voorjaar te doen, tegen dan het serum laten maken en inspuiten is het natuurlijk al winter... Cortisone raadde ze niet aan en zie ik zelf ook niet zitten.

Ik smeer Tapi nu minder (enkel befix), het lijkt rustiger. Manenkam is geslonken. Ogen zijn weer aan het genezen. Ze is afgelopen weekend ook weer ontwormd. Staat nu echt op een uber schrale wei, verder hooi op de paddock.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:16

@chipieke, ik denk niet dat mijn paard ZE heeft, ik wil dus ook niet echt een uitgebreid bloedonderzoek om te testen op allergieën of zo, enkel kijken of ze alle vitamines en mineralen voldoende binnen krijgt. Maar zo een onderzoek bestaat precies niet? Allé, mijn DA zei dat het eventueel wel kon maar erg omslachtig en duur is.

Ik wil gerust een vitaminen-mineralen brok ofzo bijgeven, maar wat met over doseren? Dat kan toch ook nooit goed zijn. Krijg je dan ook geen effect van schuren? En welk voer is goed hè. Dat vind ik zo moeilijk. Wil voer met zo weinig mogelijk rotzooi in...

Mijn paard staat al meer dan 4 jaar op dezelfde plek 24/24 buiten in het gras, heeft voordien nooit geschuurd (buiten sporadisch eens zoals elk paard) maar is vorig jaar begonnen, net zoals de rest. Ik vind het gewoon heel bizar dat alle paarden bij ons zijn beginnen schuren. Wil graag weten vanwaar dat komt... Ligt het aan het gras (voerbeleid)? Of is het echt gewoon door de invasie van de insecten die elk jaar erger lijkt te worden (zoals DA zei)? Lijkt me namelijk vaag dat plots alle paarden bij ons op de wei ZE ontwikkelen, niet waar?

Zal mss eens contact opnemen met andere DA, horen wat die te zeggen heeft. Meerdere opinies kunnen geen kwaad zeker ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:19

Overschot aan vitaminen worden veelal uitgeplast, niet allemaal, maar het meeste wel.